Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innføring av retningslinjer for stortinsgruppenes og uavhengige representanters bruk av tildelte midler, og om oppnevnelse av én felles revisor for kontroll og gjennomgang av disse tilskuddene

Innst. S. nr. 241 (2005-2006)

Vedtak 4

Følgende retningslinjer gjøres gjeldende for all bruk av tilskudd fra Stortinget til stortingsgrupper og uav­hengige representanter:

§ 1 Virkeområde og formål

Disse reglene gjelder all bruk av tilskudd fra Stortin­get til stortingsgrupper og uavhengige representanter.

Gruppetilskudd skal bare brukes til stortingsrelevant arbeid, herunder til drift av et nødvendig politisk og administrativt støtteapparat for stortingsgruppene, samt til anskaffelse av varer og tjenester som gruppene finner nødvendig for å ivareta sine funksjoner i Stortin­get.

Hvert år mottar gruppene et tilskuddsbrev som fast­setter

    tildelt bevilgning

    formål og vilkår for tilskuddet

    regler for rapportering og revisorberetning

Det er gruppenes ansvar å påse at tilskuddsmidlene blir brukt som forutsatt i retningslinjene. Er man i tvil, forelegges saken for Presidentskapet.

§ 2 Rettslig stilling

Partienes stortingsgrupper og uavhengige represen­tanter er å betrakte som egne juridiske enheter med ansvar for eget personell og egen økonomi.

Stortingsgruppene vedtar selv regler for sin økono­mistyring.

§ 3 Tilskuddets størrelse

Gruppetilskuddets størrelse beregnes ut fra et grunn­tilskudd og et tilskudd pr. representant. Grupper som er i opposisjon, dvs. grupper som ikke er med i regjering og har mer enn 5 representanter, får i tillegg et ekstra grunntilskudd. Grupper i opposisjon og med 3-4 repre­sentanter får et halvt ekstra grunntilskudd, mens grup­per i opposisjon og med 1-2 representanter ikke får til­legg. Den gruppen som har presidentvervet, får i tillegg dekket et beløp tilsvarende 50 pst. av en rådgiverstil­ling.

Gruppetilskuddet utbetales månedlig, med ca. 1/12 av årsbeløpet inkl. ev. opposisjonstillegg.

Gruppetilskuddet reguleres årlig tilsvarende års­lønnsveksten i staten slik den framgår fra Det tekniske beregningsutvalget.

Ved regjeringsskifter vil opposisjonstillegget falle bort for de partier som går inn i regjering, og komme i tillegg for de partier som går over i opposisjon, fra den 1. i måneden etter at regjeringsskiftet har funnet sted.

Representanter som trer ut av sin stortingsgruppe og blir uavhengige, mottar 50 pst. av det til enhver tid gjel­dende representantbaserte tilskuddet. Representanter som går over fra én gruppe til en annen, tar med seg 50 pst. av det representantbaserte tilskuddet. Tilskuddet til den stortingsgruppen de har trådt ut av reduseres med 100 pst. av det representantbaserte tilskuddet.

Grupper som reduseres etter et stortingsvalg, opprett­holder sitt grunn- og representantbaserte tilskudd ut året. Deretter korrigeres tilskuddet i henhold til det nye antall representanter.

Grupper som faller helt ut av Stortinget etter et stor­tingsvalg, opprettholder sitt grunn- og representantba­serte tilskudd ut året. Deretter stoppes tilskuddet. Grupper som faller helt ut, skal tilbakebetale til Stortin­get de tilskuddsmidlene som står ubrukt etter at alle avviklingskostnader er dekket.

§ 4 Forhold til egen partiorganisasjon

Det skal være et klart skille mellom den offentlige støtten som går til partiorganisasjonene, og den støtten som bevilges over Stortingets budsjett til stortings­gruppene.

Som hovedregel skal ingen midler kunne overføres til partiorganisasjonen sentralt, heller ikke i form av kjøp av tjenester fra eget parti.

Unntatt herfra er lønnskjøring, regnskapsføring og internettsidetjenester som kan kjøpes fra egen partiorganisasjon etter vanlige satser. Honorarets størrelse skal presiseres i egen note i regnskapsrapporten til Presidentskapet.

Ansatte i stortingsgruppene skal ha sin arbeidsplass i Stortinget og ikke i partiorganisasjonen sentralt eller ved partikontorer lokalt i distriktene.

Det er likevel anledning til å disponere personell noe friere noen uker i forbindelse med valgkamp.

§ 5 Reiser og arrangementer

Stortingets administrasjon dekker representantenes utgifter til reiser og arrangementer i samsvar med Bestemmelsene om stortingsrepresentanters godtgjø­relser mv. Utgifter knyttet til deltakelse i valgkamp og rene partiarrangementer for øvrig dekkes av gruppene/ partiorganisasjonene. Vedkommende representant attesterer for utgifter som skal belastes gruppen.

Ved kombinerte oppdrag, der utgifter skal deles mel­lom gruppen og Stortinget, skrives forklarende note på reiseregningen.

Det skal benyttes de samme satser og stilles de samme krav til dokumentasjon som i statens reiseregu­lativ.

§ 6 Godtgjørelser og naturalytelser til representanter

Bortsett fra eventuell tilleggsgodtgjørelse til parla­mentarisk leder og nestleder skal tilskuddsmidler ikke utbetales som godtgjørelse eller benyttes til natural­ytelser til stortingsrepresentanter. Innberetningsplik­tige ytelser skal spesifiseres i egen note i regnskapsrap­porten, slik at det framgår hva hver enkelt har mottatt. Det legges til grunn at de ytelser det her er snakk om må ha karakter av faste ordninger som kan ses som en form for godtgjørelse til vedkommende representant, og at situasjonsbestemte ytelser, som for eksempel åre­målsgaver/tilstelninger og lignende, faller utenfor.

§ 7 Regnskapsføring og revisjon

Stortingsgrupper og uavhengige representanter skal føre regnskap. Årlig regnskapsrapport sendes til Presi­dentskapet innen 15. mai påfølgende år. Antall ansatte i stortingsgruppen skal framgå av regnskapsrapporten. Regnskapsrapporten skal følge kontantprinsippet og vise påløpte utgifter. Presidentskapet gir nærmere bestemmelser om regnskapsrapportens utforming, slik at rapportering kan skje etter en ensartet mal.

Regnskapene til stortingsgruppene og uavhengige representanter skal årlig revideres av en statsautorisert revisor oppnevnt av Stortingets presidentskap. Revi­sjonsberetningen for hvert grupperegnskap framlegges for Presidentskapet sammen med regnskapsrapportene.

Revisor skal kunne bistå partigruppene med nødven­dige avklaringer.

Revisor fakturerer hver enkelt gruppe direkte for sine tjenester.

Regnskapsrapporten og revisjonsberetningen gjøres offentlig tilgjengelige når de fremmes for President­skapet.

§ 8 Ikrafttreden

Retningslinjene og ordningen med én felles revisor trer i kraft fra 1. januar 2007.

 

Vedtak 5

Stortingets presidentskap kan utfylle disse retnings­linjene.

 

Vedtak 6

Med virkning fra regnskapsåret 2007 skal bruken av tilskudd som gis til Stortingets partigrupper og uavhen­gige representanter, revideres av én statsautorisert revi­sor oppnevnt av Stortingets presidentskap.

 

Vedtak 7

§ 4 3. ledd skal lyde:

Unntatt herfra er lønnskjøring, regnskapsføring og internettsidetjenester som kan kjøpes fra egen partiorganisasjon etter vanlige satser. Honorarets størrelse skal presiseres i egen note i regnskapsrapporten til Presidentskapet.