Endring av Prop. 1 S (2021-2022) Statsbudsjettet 2022 (kapitler fordelt til energi- og miljøkomiteen)
Prop. 1 S Tillegg 1 (2021-2022), Innst. 9 S (2021-2022)
Vedtak 177
På statsbudsjettet for 2022 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
|
Utgifter |
|||||
1800 |
Olje- og energidepartementet |
||||
1 |
Driftsutgifter |
199 981 000 |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under postene 50, 71 og 72 |
27 500 000 |
|||
70 |
Tilskudd til internasjonale organisasjoner mv. |
7 500 000 |
|||
71 |
Norsk Oljemuseum |
16 500 000 |
|||
72 |
Tilskudd til petroleums- og energiformål, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
4 000 000 |
|||
1810 |
Oljedirektoratet |
||||
1 |
Driftsutgifter |
317 650 000 |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
67 000 000 |
|||
23 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet, kan overføres |
85 900 000 |
|||
1820 |
Norges vassdrags- og energidirektorat |
||||
1 |
Driftsutgifter |
647 400 000 |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
32 500 000 |
|||
22 |
Flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 45, 60 og 72 |
255 300 000 |
|||
23 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet, kan overføres |
76 300 000 |
|||
25 |
Krise- og hastetiltak i forbindelse med flom- og skredhendelser |
150 000 000 |
|||
26 |
Reguleringsmyndigheten for energi |
62 700 000 |
|||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 22 |
24 500 000 |
|||
60 |
Tilskudd til flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 22 og 72 |
110 000 000 |
|||
72 |
Tilskudd til flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 22 og 60 |
6 000 000 |
|||
73 |
Tilskudd til utjevning av overføringstariffer |
20 000 000 |
|||
74 |
Tilskudd til museums- og kulturminnetiltak, kan overføres |
7 200 000 |
|||
1830 |
Forskning og næringsutvikling |
||||
50 |
Norges forskningsråd |
736 500 000 |
|||
51 |
Infrastruktur og markedsutvikling for hydrogen |
220 000 000 |
|||
70 |
Nordisk Energiforskning |
10 000 000 |
|||
72 |
Norwegian Energy Partners |
24 000 000 |
|||
1840 |
CO2-håndtering |
||||
50 |
Forskning, utvikling og demonstrasjon av CO2-håndtering |
164 000 000 |
|||
70 |
Gassnova SF, kan overføres |
110 000 000 |
|||
71 |
Teknologisenter Mongstad |
160 000 000 |
|||
72 |
Langskip – fangst og lagring av CO2, kan overføres |
3 450 000 000 |
|||
2440 |
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten |
||||
30 |
Investeringer |
26 500 000 000 |
|||
Totale utgifter |
33 492 431 000 |
||||
Inntekter |
|||||
4800 |
Olje- og energidepartementet |
||||
10 |
Refusjoner |
662 000 |
|||
70 |
Garantiprovisjon, Gassco |
1 500 000 |
|||
4810 |
Oljedirektoratet |
||||
1 |
Gebyrinntekter |
28 500 000 |
|||
2 |
Oppdrags- og samarbeidsinntekter |
85 900 000 |
|||
4820 |
Norges vassdrags- og energidirektorat |
||||
1 |
Gebyrinntekter |
33 200 000 |
|||
2 |
Oppdrags- og samarbeidsinntekter |
76 300 000 |
|||
40 |
Flom- og skredforebygging |
38 000 000 |
|||
5440 |
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten |
||||
24 |
Driftsresultat: |
||||
1 Driftsinntekter |
156 500 000 000 |
||||
2 Driftsutgifter |
-32 100 000 000 |
||||
3 Lete- og feltutviklingsutgifter |
-1 700 000 000 |
||||
4 Avskrivninger |
-24 900 000 000 |
||||
5 Renter av statens kapital |
-2 300 000 000 |
95 500 000 000 |
|||
30 |
Avskrivninger |
24 900 000 000 |
|||
80 |
Renter av statens kapital |
2 300 000 000 |
|||
Totale inntekter |
122 964 062 000 |
Vedtak 178
Stortinget samtykker i at Kongen i 2022 kan overskride bevilgningen under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten med inntil 5 mrd. kroner ved utøvelse av statens forkjøpsrett ved overdragelser av andeler i utvinningstillatelser på norsk kontinentalsokkel.
Vedtak 179
Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2022 kan pådra staten forpliktelser ut over bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, knyttet til:
-
1. løpende forretningsvirksomhet i interessentskapene, samt deltakelse i annen virksomhet som har tilknytning til leting og utvinning av petroleum.
-
2. avsetning av statens petroleum etter avsetningsinstruksen gitt Equinor ASA.
Vedtak 180
Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2022 kan pådra staten forpliktelser ut over bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, hvor øvre grense for statens forholdsmessige andel for det enkelte prosjekt/fase utgjør inntil 5 mrd. kroner knyttet til deltakelse i:
-
1. utbyggingsprosjekter (planer for utbygging/anlegg og drift) på norsk kontinentalsokkel.
-
2. utviklingsprosjekter under Gassled eller andre interessentskap.
Vedtak 181
Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2022 kan pådra staten forpliktelser ut over bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten knyttet til kontraktsmessige forpliktelser i fasen før plan for utbygging og drift er godkjent eller før tillatelse til anlegg og drift er gitt, herunder forpliktelser knyttet til en pre-interessentskapsfase.
Vedtak 182
Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2022 kan godkjenne overføring av eiendomsrett fra en rettighetshavergruppe hvor Petoro AS som forvalter av SDØE er en av rettighetshaverne, til en annen rettighetshavergruppe. Det forutsettes at Petoro AS som forvalter av SDØE er sikret tilstrekkelig bruksrett. Denne fullmakt vil gjelde for de prosjekter hvor Olje- og energidepartementet har fullmakt til å godkjenne plan for utbygging/anlegg og drift, samt ved mindre endringer for prosjekter hvor plan for utbygging/anlegg og drift allerede er godkjent. Fullmakten gis under forutsetning av at overføring av eiendomsrett ikke har prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.
Vedtak 183
Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2022 kan godkjenne overdragelse (salg, kjøp eller bytte) av deltakerandeler for Petoro AS som forvalter av SDØE der det antas at ressursene i utvinningstillatelsen på tidspunkt for overdragelsen er mindre enn 3 millioner Sm3 oljeekvivalenter.
Vedtak 184
Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2022 kan godkjenne at Petoro AS kan delta i:
-
1. overdragelse (salg, kjøp eller bytte) av deltakerandeler i interessentskap hvor en rettighetshaver velger å tre ut av interessentskapet og hvor SDØE berøres av overdragelsen.
-
2. forenklet samordning av utvinningstillatelser med SDØE-andeler.
-
3. ny/endret plan for utbygging og drift av forekomster innenfor et samordnet område med SDØE-deltakelse.
-
4. overdragelse av deltakerandeler for å oppnå fortsatt harmonisering av deltakerandeler i utvinningstillatelser som er samordnet og hvor SDØE berøres av overdragelsen.
Vedtak 185
Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2022 kan godkjenne nødvendige transaksjoner for overdragelse av andeler for Petoro AS som forvalter av SDØE for å innlemme rørledninger og transportrelaterte anlegg med SDØE-andel i Gassled eller andre interessentskap. Statens andel i Gassled eller andre interessentskap skal justeres for å gjenspeile innlemmelsen.
Vedtak 186
Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2022 kan gi Petoro AS fullmakt til å postere inn- og utbetalinger for Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE) mot mellomværendet med statskassen. Mellomværendet omfatter over-/underinnkalling av kontanter fra operatørselskapene (differansen mellom kontantinnkalling og avregning fra operatør), arbeidskapital, avregning fra operatør, merverdiavgift og mellomværende med betalingsformidler m.m.
Vedtak 187
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2022 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1810 post 23 |
kap. 4810 post 2 |
kap. 1820 post 23 |
kap. 4820 post 2 |
kap. 1820 post 45 |
kap. 4820 post 3 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Vedtak 188
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2022 kan pådra staten forpliktelser ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye forpliktelser og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1800 |
Olje- og energidepartementet |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
7 mill. kroner |
|
1810 |
Oljedirektoratet |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
10 mill. kroner |
|
1820 |
Norges vassdrags- og energidirektorat |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
10 mill. kroner |
|
22 |
Flom- og skredforebygging |
180 mill. kroner |
|
25 |
Krise- og hastetiltak i forbindelse med flom- og skredhendelser |
50 mill. kroner |
Vedtak 189
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2022 kan gi tilsagn ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1800 |
Olje- og energidepartementet |
||
72 |
Tilskudd til petroleums- og energiformål |
126 mill. kroner |
|
1820 |
Norges vassdrags- og energidirektorat |
||
60 |
Tilskudd til flom- og skredforebygging |
160 mill. kroner |
|
72 |
Tilskudd til flom- og skredforebygging |
10 mill. kroner |
|
1840 |
CO2-håndtering |
||
70 |
Gassnova SF |
20 mill. kroner |
Vedtak 190
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2022 kan godkjenne prosjekter (planer for utbygging/anlegg og drift) på norsk kontinentalsokkel under følgende forutsetninger:
-
1. Prosjektet må ikke ha prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.
-
2. Øvre grense for de samlede investeringer per prosjekt utgjør 15 mrd. kroner.
-
3. Hvert enkelt prosjekt må vise akseptabel samfunnsøkonomisk lønnsomhet og være rimelig robust mot endringer i prisutviklingen for olje og naturgass.
Vedtak 191
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2022 kan inngå avtale med Fortum Oslo Varme forutsatt tilstrekkelig egenfinansiering og finansiering fra EU eller andre kilder i tråd med prinsippene beskrevet nærmere under kap. 1840 CO2-håndtering, post 72 Langskip – fangst og lagring av CO2 og i Meld. St. 33 (2019–2020) Langskip – fangst og lagring av CO2, der statens maksimale støtte kan utgjøre inntil:
-
1. 2 040 mill. 2022-kroner i investeringer (CAPEX)
-
2. 1 020 mill. 2022-kroner i driftsutgifter (OPEX) i inntil ti år med tillegg av en eventuell tilleggsstøtte for fanget CO2 som ikke er kvotepliktig, tilsvarende kvoteprisen per tonn CO2 fratrukket eventuell CO2-avgift per tonn.
Vedtak 192
På statsbudsjettet for 2022 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
1400 |
Klima- og miljødepartementet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
291 829 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
75 973 000 |
||
50 |
Helhetlig profilering, grønne løsninger |
10 757 000 |
||
70 |
Frivillige klima- og miljøorganisasjoner samt klima- og miljøstiftelser |
53 907 000 |
||
71 |
Internasjonale organisasjoner |
88 814 000 |
||
74 |
Tilskudd til AMAP, kan overføres |
5 296 000 |
||
76 |
Støtte til nasjonale og internasjonale miljøtiltak, kan overføres |
146 522 000 |
||
1410 |
Kunnskap om klima og miljø |
|||
21 |
Miljødata |
414 306 000 |
||
23 |
MAREANO, kan overføres |
52 730 000 |
||
50 |
Grunnbevilgninger under Norges forskningsråd til miljøforskningsinstituttene |
221 190 000 |
||
51 |
Forskningsprogrammer under Norges forskningsråd |
385 690 000 |
||
53 |
Internasjonalt samarbeid om miljøforskning |
7 419 000 |
||
70 |
Nasjonale oppgaver ved miljøforskningsinstituttene |
40 756 000 |
||
72 |
Tilskudd til NORCE – Senter for biosikkerhet |
5 448 000 |
||
1411 |
Artsdatabanken |
|||
1 |
Driftsutgifter |
32 640 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70 |
10 656 000 |
||
70 |
Tilskudd til arter og naturtyper, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
27 159 000 |
||
1412 |
Meteorologiformål |
|||
50 |
Meteorologisk institutt |
360 286 000 |
||
70 |
Internasjonale samarbeidsprosjekter |
129 100 000 |
||
1420 |
Miljødirektoratet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
724 250 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
317 333 000 |
||
22 |
Statlige vannmiljøtiltak |
284 449 000 |
||
23 |
Oppdrags- og gebyrrelatert virksomhet, kan overføres |
149 508 000 |
||
30 |
Statlige erverv, bevaring av viktige friluftslivsområder, kan overføres |
30 891 000 |
||
31 |
Tiltak i verneområder, kan overføres |
93 419 000 |
||
32 |
Statlige erverv, fylkesvise verneplaner, kan overføres |
1 025 000 |
||
33 |
Statlige erverv, nytt landbasert vern, kan overføres |
6 700 000 |
||
34 |
Statlige erverv, nasjonalparker, kan overføres |
2 256 000 |
||
35 |
Statlige erverv, skogvern, kan overføres |
435 727 000 |
||
36 |
Statlige erverv, marint vern, kan overføres |
1 231 000 |
||
37 |
Skogplanting, videreføring av pilotprosjekt for stedegne treslag, kan overføres |
5 120 000 |
||
38 |
Restaurering av myr og annen våtmark, kan overføres |
41 090 000 |
||
39 |
Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 69 og 79 |
12 483 000 |
||
60 |
Tilskudd til ivaretakelse av naturmangfold i kommuneplanlegging |
3 026 000 |
||
61 |
Tilskudd til klimatiltak og klimatilpasning, kan overføres |
272 838 000 |
||
62 |
Tilskudd til grønn skipsfart, kan overføres |
87 157 000 |
||
63 |
Returordning for kasserte fritidsbåter |
700 000 |
||
64 |
Skrantesykeprøver fra fallvilt |
1 200 000 |
||
66 |
Tilskudd til kommuner for å bedre tilgangen til strandsonen langs Oslofjorden |
3 000 000 |
||
69 |
Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 39 og 79 |
125 962 000 |
||
70 |
Tilskudd til vannmiljøtiltak, kan overføres |
47 905 000 |
||
71 |
Marin forsøpling, kan overføres |
50 290 000 |
||
72 |
Erstatning for beitedyr tatt av rovvilt, overslagsbevilgning |
144 548 000 |
||
73 |
Tilskudd til rovvilttiltak, kan overføres |
79 575 000 |
||
74 |
CO2-kompensasjonsordning for industrien |
2 800 000 000 |
||
75 |
Utbetaling for vrakpant og tilskudd til kjøretøy og fritidsbåter, overslagsbevilgning |
528 000 000 |
||
76 |
Refusjonsordninger, overslagsbevilgning |
175 500 000 |
||
77 |
Diverse organisasjoner og stiftelser m.m. |
16 843 000 |
||
78 |
Friluftsformål, kan overføres |
181 798 000 |
||
79 |
Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 39 og 69 |
450 000 |
||
81 |
Naturarv og kulturlandskap, kan overføres |
69 527 000 |
||
82 |
Tilskudd til truede arter og naturtyper, kan overføres |
43 919 000 |
||
83 |
Tilskudd til tiltak mot fremmede arter, kan overføres |
4 104 000 |
||
84 |
Internasjonalt samarbeid |
5 651 000 |
||
85 |
Naturinformasjonssentre, kan overføres |
84 801 000 |
||
1422 |
Miljøvennlig skipsfart |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
8 268 000 |
||
70 |
Tilskudd til private, kan nyttes under post 21 |
33 025 000 |
||
1423 |
Radioaktiv forurensning i det ytre miljø |
|||
1 |
Driftsutgifter |
36 907 000 |
||
1424 |
Senter mot marin forsøpling |
|||
1 |
Driftsutgifter |
23 643 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
1 000 000 |
||
1425 |
Fisketiltak |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
300 000 |
||
70 |
Tilskudd til fiskeformål, kan overføres |
16 743 000 |
||
1428 |
Enova SF |
|||
50 |
Overføring til Klima- og energifondet |
4 134 013 000 |
||
1471 |
Norsk Polarinstitutt |
|||
1 |
Driftsutgifter |
242 232 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
102 364 000 |
||
50 |
Stipend |
546 000 |
||
1472 |
Svalbards miljøvernfond |
|||
50 |
Overføringer til Svalbards miljøvernfond |
10 329 000 |
||
1474 |
Fram – Nordområdesenter for klima- og miljøforskning |
|||
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under postene 50 og 70 |
247 000 |
||
50 |
Tilskudd til statlige mottakere, kan overføres, kan nyttes under post 70 |
25 020 000 |
||
70 |
Tilskudd til private mottakere, kan overføres, kan nyttes under post 50 |
29 001 000 |
||
1481 |
Klimakvoter |
|||
1 |
Driftsutgifter, kan overføres |
2 611 000 |
||
22 |
Internasjonalt samarbeid om utslippsreduksjoner, kan overføres |
100 000 000 |
||
1482 |
Internasjonale klima- og utviklingstiltak |
|||
1 |
Driftsutgifter |
100 311 000 |
||
73 |
Klima- og skogsatsingen, kan overføres |
2 981 543 000 |
||
Totale utgifter |
17 040 857 000 |
|||
Inntekter |
||||
4400 |
Klima- og miljødepartementet |
|||
2 |
Diverse inntekter |
482 000 |
||
3 |
Refusjon fra Utenriksdepartementet |
29 585 000 |
||
4411 |
Artsdatabanken |
|||
2 |
Diverse inntekter |
429 000 |
||
4420 |
Miljødirektoratet |
|||
1 |
Oppdrag og andre diverse inntekter |
8 028 000 |
||
4 |
Gebyrer, forurensningsområdet |
49 270 000 |
||
6 |
Gebyrer, statsforvalterembetenes miljøvernavdelinger |
37 595 000 |
||
7 |
Gebyrer, kvotesystemet |
5 980 000 |
||
9 |
Internasjonale oppdrag |
47 878 000 |
||
4423 |
Radioaktiv forurensning i det ytre miljø |
|||
1 |
Gebyrer, radioaktiv forurensning |
1 048 000 |
||
4471 |
Norsk Polarinstitutt |
|||
1 |
Salgs- og utleieinntekter |
6 814 000 |
||
3 |
Inntekter fra diverse tjenesteyting |
66 804 000 |
||
21 |
Inntekter, Antarktis |
14 924 000 |
||
4481 |
Salg av klimakvoter |
|||
1 |
Salgsinntekter |
1 642 921 000 |
||
Totale inntekter |
1 911 758 000 |
Vedtak 193
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2022 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1400 post 1 |
kap. 4400 post 2 |
kap. 1411 post 21 |
kap. 4411 post 2 |
kap. 1420 post 1 |
kap. 4420 post 1 |
kap. 1420 post 23 |
kap. 4420 postene 4, 6 og 9 |
kap. 1423 post 1 |
kap. 4423 post 1 |
kap. 1424 post 1 |
kap. 4424 post 1 |
kap. 1471 post 1 |
kap. 4471 postene 1 og 3 |
kap. 1471 post 21 |
kap. 4471 post 21 |
kap. 1472 post 50 |
kap. 5578 post 70 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Vedtak 194
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2022 kan:
-
1. overskride bevilgningen på kap. 1481 Klimakvoter, post 1 Driftsutgifter, til dekning av honorar, transaksjonskostnader og utgifter til faglig bistand i forbindelse med salg av klimakvoter.
-
2. overskride bevilgningen på kap. 1481 Klimakvoter, post 22 Internasjonalt samarbeid om utslippsreduksjoner, med et beløp som svarer til inntekter fra salg av klimakvoter under statens kvotekjøpsprogram som er regnskapsført på kap. 4481 Salg av klimakvoter, post 1 Salgsinntekter.
Vedtak 195
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2022 kan inngå avtaler om kjøp av klimakvoter innenfor en samlet ramme på 1 150 mill. kroner for gamle og nye forpliktelser under kap. 1481 Klimakvoter, post 22 Internasjonalt samarbeid om utslippsreduksjoner. I tillegg videreføres fullmakten om at Klima- og miljødepartementet kan gi tilsagn om 16 mill. kroner i kjernestøtte til Global Green Institute (GGGI) fra kvotekjøpsprogrammet fordelt på årene 2022 og 2023.
Vedtak 196
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2022 kan gjøre bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1411 |
Artsdatabanken |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
11,3 mill. kroner |
|
1420 |
Miljødirektoratet |
||
31 |
Tiltak i verneområder |
8 mill. kroner |
|
32 |
Statlige erverv, fylkesvise verneplaner |
0,4 mill. kroner |
|
33 |
Statlige erverv, nytt landbasert vern |
5 mill. kroner |
|
35 |
Statlige erverv, skogvern |
351,3 mill. kroner |
|
36 |
Statlige erverv, marint vern |
2,8 mill. kroner |
|
38 |
Restaurering av myr og annen våtmark |
0,9 mill. kroner |
Vedtak 197
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2022 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1411 |
Artsdatabanken |
||
70 |
Tilskudd til arter og naturtyper |
10,6 mill. kroner |
|
1420 |
Miljødirektoratet |
||
30 |
Statlige erverv, bevaring av viktige friluftslivsområder |
55 mill. kroner |
|
61 |
Tilskudd til klimatiltak og klimatilpasning |
400,5 mill. kroner |
|
62 |
Tilskudd til grønn skipsfart |
117 mill. kroner |
|
71 |
Marin forsøpling |
15 mill. kroner |
|
78 |
Friluftsformål |
3 mill. kroner |
|
1428 |
Enova SF |
||
50 |
Overføring til Klima- og energifondet |
400 mill. kroner |
|
1482 |
Internasjonale klima- og utviklingstiltak |
||
73 |
Klima- og skogsatsingen |
2 320 mill. kroner |
Vedtak 198
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2022 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetalinger av gitte bevilgninger på følgende måte:
-
1. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas én gang i året for FNs klima- og skogprogram, FNs kontor for narkotika og kriminalitet (UNODC), Verdensbankens Forest Carbon Partnership Facility, Forest Investment Program, BioCarbon Fund plus og Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW).
-
2. Utbetalinger av kjernebidrag til Global Green Growth Institute kan foretas i henhold til organisasjonens regelverk.
-
3. Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) og til fond forvaltet av FNs Multi Partner Trust Fund og Inter-American Development Bank (IDB) kan foretas i henhold til regelverket for det enkelte fond.
Vedtak 199
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2022 gis unntak fra forutsetningene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetalinger av gitte bevilgninger gjennom at tilskudd til Emergent Forest Financing Accelerator kan utbetales med det formål å betale for fremtidige verifiserte utslippsreduksjoner.
Vedtak 200
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2022 gis unntak fra forutsetningene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om at utbetalinger av gitte bevilgninger kun skal skje ved behov, slik at det kan utbetales tilskudd til risikoreduksjon for investeringer i avskogingsfri og bærekraftig råvareproduksjon i tråd med kriteriene for kap. 1482 Internasjonale klima- og utviklingstiltak, post 73 Klima- og skogsatsingen.
Vedtak 201
Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt fra Norge under Klima- og skogsatsingen på kap. 1482 post 73 kan benyttes til tiltak etter avtale mellom Klima- og miljødepartementet og den enkelte mottaker.
Vedtak 202
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2022 kan gi Enova SF fullmakt til å omgjøre betingede lån fra Klima- og energifondet til tilskudd etter forhåndsdefinerte og forutsigbare betingelser.
Vedtak 203
Vedtak nr. 1007, 27. mai 2021 oppheves.
Vedtak 204
VII Fullmakt til å inngå forpliktelser Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2022 kan pådra forpliktelser for fremtidige år til å kjøpe inn materiell og til å gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger under kap. 1420 Miljødirektoratet, postene 39, 69 og 79 Oppryddingstiltak, men slik at samlet ramme for nye forpliktelser og gammelt ansvar ikke overstiger 113,3 mill. kroner.