1. Sammendrag

       Regjeringen fremmer i proposisjonen forslag om endringer i sjødyktighetsloven. Hensikten med forslaget er å øke muligheten til kontroll med utenlandske skip i norsk territorialfarvann og økonomisk sone ved mistanke om ulovlig dumping og forbrenning.

       Det vises i proposisjonen til at Oslo-konvensjonen av 15. februar 1972 om dumping og Paris-konvensjonen av 4. juni 1974 om landbaserte utslipp til det nordøstlige Atlanterhav er blitt revidert og slått sammen til en felles konvensjon (OSPAR-konvensjonen). I St.prp. nr. 39 (1994-1995) legger Regjeringen OSPAR-konvensjonen frem for Stortinget til ratifikasjon.

       OSPAR-konvensjonen innebærer en plikt til å håndheve konvensjonens bestemmelser om dumping og forbrenning både i territorialfarvannet og i vår økonomiske sone, hvilket ikke kan gjøres med hjemmel i dagens norske regelverk. Sjødyktighetsloven hjemler ikke håndhevelsesadgang overfor utenlandske skip i territorialfarvannet når det er grunn til mistanke om ulovlig dumping i territorialfarvannet (eller økonomisk sone). Norske skip kan imidlertid undersøkes uansett hvor de måtte befinne seg. Ved å ratifisere OSPAR-konvensjonen blir det således nødvendig å endre sjødyktighetsloven.