Olje- og energidepartementet legger i proposisjonen frem forslag om endringer på statsbudsjettet for 1999, redegjørelser m.m. knyttet til Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE), redegjørelse for kostnadsutviklingen i Åsgardkjeden, og disponering av Statpipe 2/4-S.
De foreslåtte endringene gjelder:
Post 21 Spesielle driftsutgifter,
kan overføres
Det foreslås å øke
bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til gjeldende budsjett
for 1999, økningen vil motsvares av en tilsvarende inntektsøkning
over kap. 4820 Norges vassdrags- og energidirektorat post 02 Oppdragsinntekter.
Post 30 Forbygningsarbeider
og opprydningstiltak, kan overføres
Det foreslås at NVE gis fullmakt til å nettoføre
inntektene fra kommuner og andre oppdragsgivere over kap. 1820 Norges
vassdrags- og energidirektorat post 30 Forbygningsarbeider og opprydningstiltak,
jf. vedtak II.
Post 71 Refusjon av dokumentavgift
Det foreslås at bevilgningen gjøres
overførbar, jf. vedtak III. Restandelen av tilsagn gitt
i 1999 eller tidligere kan dermed komme til utbetaling i etterfølgende budsjettermin.
Post 74 (ny) Tilskudd til
ettergivelse av lån
Det foreslås at utestående
lånebeløp ettergis ved at det utgiftsføres
kr 630 000 over kap. 1820 ny post 74 Tilskudd til ettergivelse av
lån. Budsjettmessig vil bevilgningen motsvares av en like
stor inntektsføring som oppgjør for utestående
lån over kap. 4820 ny post 90.
Post 72 Introduksjon av
ny energiteknologi og bioenergi, kan overføres
Departementet viser til at det i forbindelse
med revidert budsjett våren 1999 ble trukket inn likviditet
ved at bevilgningen ble redusert med 70 mill. kroner samtidig som
det ble gitt en tilsagnsfullmakt på tilsvarende beløp,
jf. St.prp. nr. 67 (1998-1999). Det foreslås å trekke
inn ytterligere likviditet ved at bevilgningen i 1999 settes til
null gjennom å redusere gjeldende budsjett med 114 mill.
kroner. Videre bes det om Stortingets samtykke til å øke
ovennevnte tilsagnsfullmakt med 114 mill. kroner, fra 70 til 184
mill. kroner, jf. vedtak IV.
Post 90 Innskuddskapital
Det foreslås å konvertere
halvparten av selskapets ansvarlige lån på 3,85
mrd. kroner, det vil si 1,925 mrd. kroner, til innskuddskapital.
Forslaget innebærer at statens innskuddskapital i Statkraft øker
fra 15,4 mrd. kroner til 17,325 mrd. kroner. Konverteringen er foreslått
gjennomført med virkning fra 16. desember 1999.
På denne bakgrunn foreslås
det bevilget 1,925 mrd. kroner over nytt kap. 1860 Statsforetak
under Olje- og energidepartementet post 90 Innskuddskapital. Budsjettmessig
vil bevilgningen motsvares av en like stor avdragsinnbetaling på Statkrafts
ansvarlige lån, jf. kap. 4860 post 91.
Departementet viser til at det ved etableringen
av Statkraft ble fastsatt en låne- og garantiramme på 25 mrd.
kroner. Stortinget samtykket i 1996 til at rammen ble utvidet til
32,5 mrd. kroner, jf. St.prp. nr. 58, og Innst. S. nr. 238 (1995-1996).
Statkraft har søkt om å få utvidet rammen
til 42,5 mrd. kroner, jf. St.prp. nr. 1 (1999-2000).
For å sikre foretaket den forutsatte
finansielle handlefriheten, mener Regjeringen det er behov for å øke Statkrafts
låne- og garantiramme.
Det bes derfor om at Stortinget gir Olje- og
energidepartementet fullmakt til å øke Statkrafts
låne- og garantiramme med inntil 10 mrd. kroner, fra 32,5
mrd. kroner til 42,5 mrd. kroner, jf. vedtak V.
Post 70 Tilskudd til sikringstiltak
Det bes om Stortingets samtykke til å overskride bevilgningen
over kap. 1892 Kraftforsyningsberedskap post 70 Tilskudd til sikringstiltak,
mot tilsvarende merinntekt knyttet til avhending av transformatorolje over
kap. 4820 Norges vassdrags- og energidirektorat post 50 Refusjoner,
jf. vedtak VI.
Departementet viser til at Stortinget har samtykket
i at Kongen under gitte forutsetninger kan godkjenne nye prosjekter
på kontinentalsokkelen, jf. St.prp. nr. 1 (1998-1999) og
Budsjett-innst. S. nr. 9 (1998-1999). Budsjettmessige virkninger
for Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
(SDØE) av slike beslutninger er budsjettert under kap.
2440/5440. Det er i proposisjonen gitt en orientering om
de prosjekter som er vedtatt under ordningen etter at St.prp. nr.
23 (1998-1999) Om endringer av bevilgninger på statsbudsjettet
for 1998 under Olje- og energidepartementet ble fremmet. Dette gjelder:
Departementet viser til at det i perioden fra
nysalderingen for 1998, jf. St.prp. nr. 23 (1998-1999), til 15. august
1999 er godkjent én avtale om vederlagsfri overføring
av statlig eiendomsrett mellom rettighetshaverne i Troll Oljerør
og Statoil for tilknytning av Troll Oljerør I til Mongstadterminalen.
Troll Oljerør I har betalt for tilknytningen, men eiendomsretten
til utstyret er overført vederlagsfritt til Statoil. SDØE
har en eierandel på 62,93 pst. i Troll Oljerør
I. Den samlede verdi av utstyret som overføres er 26,5
mill. 1995-kroner. SDØEs andel av investeringene er 16,7
mill. 1995-kroner.
Departementet ser det som hensiktsmessig, i
lys av utviklingen i utbyggingsprosjektene på Kårstø siden Stortingets
behandling av St.prp. nr. 50 (1995-1996), å informere Stortinget
om kostnadsstatus for SDØEs investeringer i forbindelse
med Åsgard-investeringer på Kårstø,
som er vist i tabellen nedenfor.
Tabell 2.3: Utviklingen
i investeringsanslagene i forbindelse med SDØEs investeringer
i Åsgardanleggene på Kårstø (i
faste mill. 1999-kroner med valutaeffekt)
| St.prp. nr. 50
(1995-1996) | September 1999 |
Åsgard Unit | 2 661 | 7 078 |
herav SDØE | 1 249 | 3 323 |
Dersom departementet godkjenner overdragelse
av eiendomsrett til de anleggene som finansieres av Åsgard
til Statpipe, vil dette for SDØEs del utgjøre
3 323 mill. kroner. Det forutsettes ved eventuell overførsel
av eiendomsrett at SDØE som rettighetshaver i Åsgard
blir sikret tilfredsstillende bruksrett og en rimelig andel av overskuddet
fra eventuell tredjeparts bruk av anleggene.
Olje- og energidepartementet mottok 6. juli
1999 søknad om godkjenning av plan for utbygging og drift av
Tunefeltet vest for Oseberg.
De utvinnbare reserver i Tune er vurdert til
om lag 27 mrd. m3 gass og 7 mill. m3 kondensat. Planlagt platåproduksjon
er 3 mrd. m3 gass pr. år fra
2002 til 2006. Feltet vil bli bygget ut med en brønnramme
med rørledning til Oseberg D-plattformen for prosessering. Investeringene
er anslått til 2,6 mrd. kroner. Med de forutsetninger departementet
legger til grunn, har utbyggingen en nåverdi (ved 7 pst.
realrente) på 1,9 mrd. 1999-kroner før skatt.
Departementet viser til at SDØE-andelen
i utvinningstillatelse 190 er 50 pst. og SDØE-andelen i
utvinningstillatelse 034 må økes til 50 pst. Utvinningstillatelse
034 er i dag 100 pst. eid av Shell. Avtalen er betinget av hvilke
ressurser som senere viser seg å være tilstede
i 034 og er derfor delt i to trinn. Samlet vil SDØEs investeringer
kunne bli inntil 20 mill. 1998-kroner.
Departementet viser til at anslaget for kap.
2440 post 30 Investeringer er økt med 1 500 mill. kroner,
fra 28 000 mill. kroner til 29 500 mill. kroner. Dette skyldes hovedsakelig
kostnadsoverskridelser på Åsgard, Kårstø utbyggingsprosjekt
og Troll C.
Endringer det er gjort rede for i proposisjonen
fører til at kap. 5440 post 24 Driftsresultat samlet øker
med 7 000 mill. kroner, fra 25 000 mill. kroner til 32 000 mill.
kroner i 1999.
Departementet viser til at på bakgrunn
av oppgjør for skader som har funnet sted og forventede
skadeutbetalinger for resten av året, foreslås
det en bevilgning på 550 mill. kroner i 1999 under kap.
5440 post 50 Overføring fra Statens petroleumsforsikringsfond.
Samlet sett øker SDØEs netto
kontantstrøm med 5 730 mill. kroner, fra 19 600 mill. kroner
til 25 330 mill. kroner. Dette gir isolert sett en tilsvarende økning
i overføringen til Statens petroleumsfond. Endring av kap.
2800 Statens petroleumsfond, vil bli foreslått i Finansdepartementets
nysalderingsproposisjon.
Post 03 Refusjon av tilsynsutgifter
Inntektene på posten foreslås
redusert med 5 mill. kroner, fra 54 til 49 mill. kroner.
Post 05 Salg av publikasjoner
Inntektene foreslås redusert med 2
mill. kroner, fra 4 til 2 mill. kroner.
Post 02 Oppdragsinntekter
Oppdragsinntekter foreslås økt
med 10 mill. kroner mot en tilsvarende økning over kap.
1820 post 21.
Post 90 (ny) Ettergivelse
av lån
Kr 630 000 foreslås inntektsført
som oppgjør for utestående lån over kap.
4820 Norges vassdrags- og energidirektorat ny post 90 Ettergivelse
av lån.
Post 03 Salgsinntekter
Olje- og energidepartementet ber i proposisjonen
om Stortingets samtykke til å overdra statens andel av Kobbholm
kraftverk til Kobbholm Kraft AS. En tar sikte på å fullføre
overdragelsen i løpet av året.
På denne bakgrunn foreslås
det bevilget kr 200 000 i 1999 over nytt kap. 4826 Hjemfalte anlegg
post 03 Salgsinntekter, i forbindelse med overdragelse av statens
andel i Kobbholm kraftverk.
Post 91 Avdrag, Statkraft
SF
Statkraft har varslet at de ønsker å nedbetale
1,925 mrd. kroner av det ansvarlige lånet pr. 15. desember 1999
dersom resterende andel på 1,925 mrd. kroner konverteres
til innskuddskapital pr. 16. desember samme år, jf. St.prp.
nr. 1. Tillegg nr. 9 (1999-2000). På denne bakgrunn foreslås
bevilgningen økt med til sammen 3,85 mrd. kroner i forhold
til vedtatt budsjett 1999.
Post 81 Renter, Statkraft
SF
Det foreslås at bevilgningen over kap.
5608 Renter av lån til statsforetak under Olje- og energidepartementet
post 81 Renter, Statkraft SF, økes med 35 mill. kroner
i forhold til gjeldende budsjett for 1999.
Departementet viser til orienteringen om prosjektene i Åsgardkjeden i St.meld. nr. 37 (1998-9199) og St.prp. nr. 1 (1999-2000).
Departementet viser videre til at nye investeringsanslag for prosjektene i Åsgardkjeden ifølge Statoil vil fremlegges i løpet av våren 2000.
Olje- og energidepartementet legger i proposisjonen frem forslag om endelig disponering av Statpipe 2/4-S, som er en stigerørsplattform som tjente som tilknytning mellom gassrørledningen Statpipe og Ekofiskfeltet.
Statlig overtakelse av innretningene
Det er i proposisjonen redegjort for rettighetshavernes anbefaling og for merknader som er innkommet fra høringsinstansene.
Departementet viser til at vedtak om disponering skal fattes i overensstemmelse med kap. 5 i petroleumsloven og OSPAR-konvensjonen av 1995. I henhold til OSPAR-beslutningen av 1998 om disponering av utrangerte offshore installasjoner (jf. St.prp. nr. 8 (1998-1999)), skal alle plattformer med stålunderstell som veier mindre enn 10 000 tonn fjernes og disponeres over på land. Statpipe 2/4-S faller inn under denne kategori.
Departementet anbefaler at:
-
1. Overbygget på stigerørsplattformen Statpipe 2/4-S fjernes og tas på land for opphugging og resirkulering.
-
2. Understellet på Statpipe 2/4-S fjernes i sammenheng med disponering av de øvrige utrangerte installasjonene på Ekofiskfeltet.
-
3. Beslutning om disponering av den 4,2 km lange rørledningen fra Statpipe til 2/4-S utsettes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Olav Akselsen, Aud Blattmann, Gunn Karin Gjul,
Bent Hegna, Torny Pedersen og lederen Jens Stoltenberg, fra Kristelig
Folkeparti, Bror Yngve Rahm og Lars Rise, fra Senterpartiet, Magnar
Lussand, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, og
fra Venstre, Gunnar Kvassheim, vil peke på at norske
kraftselskaper i økende grad er utsatt for konkurranse
fra store internasjonale selskaper, og at det foretas mange oppkjøp.
Flertallet mener det er viktig å ha
et sterkt Statkraft for å møte denne konkurransen,
både for å sikre norsk offentlig eierskap, opprettholde
vannkraftkompetansen og ivareta forpliktelsene overfor kraftkrevende
industri. Flertallet viser til at Regjeringen har foreslått å ta
et utbytte fra Statkraft på 600 mill. kroner for 1999.
Konsernets resultat etter skatt er anslått til om lag 800
mill. kroner. Det betyr en utbytteprosent på om lag 75
pst. Dette er svært høyt og svekker Statkrafts muligheter
til å delta i omstruktureringen i det nordiske og nord-europeiske
kraftmarkedet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
viser i den forbindelse til budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet
og sentrumspartiene, jf. Budsjett-innst. S. nr. 9 (1999-2000) der
man for å gi selskapet økt finansiell handlefrihet,
konverterer hele statens ansvarlige lån til Statkraft om
til egenkapital.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Øyvind
Vaksdal og Øyvind Korsberg, og fra Høyre, Jan
Johnsen og Jan Tore Sanner, viser til proposisjonens påpeking
av Statkrafts behov for økt finansiell handlefrihet. Disse medlemmer vil
understreke at Statkraft også trenger økt kommersiell
handlefrihet for å kunne befeste og styrke sin posisjon
i et liberalisert marked med økende konkurranse. Disse
medlemmer viser til at den økonomiske og kommersielle
handlefriheten kan økes på ulike måter. Disse
medlemmer mener at Regjeringen bør utrede spørsmålet
om hvordan Statkrafts økonomiske og kommersielle handlefrihet
kan økes. Disse medlemmer mener at spørsmålet
om en eventuell utvidelse av låne- og garantirammen bør vurderes
i den sammenheng. På denne bakgrunn vil disse medlemmer gå imot
forslaget om økt låne- og garantiramme og fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen utrede
hvordan Statkraft kan få økt finansiell og kommersiell
handlefrihet slik at selskapet står bedre rustet til å møte økende
konkurranse i det nordiske og nord-europeiske markedet.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til debatten knyttet til Statkrafts investeringer i Sydkraft, og
derved medeierskap i atomkraftverk. Dette medlem mener
Statkrafts handlefrihet skal begrenses til investeringer knyttet
til primært fornybare energikilder, slik at selskapet ikke bidrar
til å styrke og opprettholde en energiproduksjon som er
uønsket sett i forhold til klimaavtaler eller føre-var-prinsippet.
Dette medlem foreslår
følgende:
«Stortinget ber Regjeringen sørge
for at Statkraft ikke kan bruke sin finansielle handlefrihet til
investeringer i atomkraftverk eller i foretak som øker
klimagassutslippene.»
Komiteen har merket seg de nye
kostnadsanslagene for Åsgardkjeden, og viser til merknader
i forbindelse med St.meld. nr. 37 (1998-1999), Del IV og V.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen utrede hvordan Statkraft kan få økt finansiell og kommersiell handlefrihet slik at selskapet står bedre rustet til å møte økende konkurranse i det nordiske og nord-europeiske markedet.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen sørge for at Statkraft ikke kan bruke sin finansielle handlefrihet til investeringer i atomkraftverk eller i foretak som øker klimagassutslippene.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
På statsbudsjettet for 1999 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Utgifter |
1820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829) |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, økes med |
10 000 000 |
|
|
fra kr 27 600 000 til kr 37 600 000 |
|
|
74 (ny) |
Tilskudd til ettergivelse av lån, bevilges med |
630 000 |
1825 |
|
Energiøkonomisering |
|
|
72 |
Introduksjon av ny energiteknologi og bioenergi, kan overføres, reduseres med |
114 000 000 |
|
|
fra kr 114 000 000 til kr 0 |
|
1860 |
(nytt) |
Statsforetak under Olje- og energidepartementet (jf. kap.4860) |
|
|
90 |
Innskuddskapital, bevilges med |
3 850 000 000 |
2440 |
|
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 5440) |
|
|
30 |
Investeringer, økes med |
1 500 000 000 |
|
|
fra kr 28 000 000 000 til kr 29 500 000 000 |
|
|
|
|
|
Inntekter |
4810 |
|
Oljedirektoratet (jf. kap.1810) |
|
|
03 |
Refusjon av tilsynsutgifter, reduseres med |
5 000 000 |
|
|
fra kr 54 000 000 til kr 49 000 000 |
|
|
05 |
Salg av publikasjoner, reduseres med |
2 000 000 |
|
|
fra kr 4 000 000 til kr 2 000 000 |
|
4820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap.1820 og 1892) |
|
|
02 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet, økes med |
10 000 000 |
|
|
fra kr 22 600 000 til kr 32 600 000 |
|
|
90 (ny) |
Ettergivelse av lån, bevilges med |
630 000 |
4826 |
(nytt) |
Hjemfalte anlegg |
|
|
03 |
Salgsinntekter, bevilges med |
200 000 |
4860 |
|
Statsforetak under Olje- og energidepartementet (jf. kap.1860) |
|
|
91 |
Avdrag, Statkraft SF, økes med |
3 850 000 000 |
|
|
fra kr 425 000 000 til kr 4 275 000 000 |
|
5440 |
|
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 2440) |
|
|
24 |
Driftsresultat, økes med |
7 000 000 000 |
|
|
fra kr 25 000 000 000 til kr 32 000 000 000 |
|
|
|
Spesifikasjon: |
|
|
|
|
Driftsinntekter |
72 800 000 000 |
|
|
|
Driftsutgifter |
-16 100 000 000 |
|
|
|
Lete- og feltutviklingsutgifter |
-1 800 000 000 |
|
|
|
Avskrivninger |
-14 500 000 000 |
|
|
|
Renter |
-8 400 000 000 |
|
|
30 |
Avskrivninger, reduseres med |
400 000 000 |
|
|
fra kr 14 900 000 000 til kr 14 500 000 000 |
|
|
50 (ny) |
Overføring fra Statens petroleumsforsikringsfond, bevilges med |
550 000 000 |
|
80 |
Renter, økes med |
100 000 000 |
|
|
fra kr 8 300 000 000 til kr 8 400 000 000 |
|
|
85 (ny) |
Renter på mellomregnskapet, bevilges med |
-20 000 000 |
5608 |
|
Renter av lån til statsforetak under Olje- og energidepartementet |
|
|
81 |
Renter, Statkraft SF, økes med |
125 000 000 |
|
|
fra kr 218 000 000 til kr 343 000 000 |
|
II
Stortinget samtykker i at Norges vassdrags- og energidirektorat kan nettoføre inntekter av anleggsvirksomheten over kap. 1820 Norges vassdrags- og energidirektorat post 30 Forbygningsarbeider og opprydningstiltak.
III
Stortinget samtykker i at bevilgningen over kap. 1820 Norges vassdrags- og energidirektorat post 71 Refusjon av dokumentavgift, påføres stikkordet "kan overføres".
IV
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 1999 kan gi tilsagn ut over gitt bevilgning over kap. 1825 Energiøkonomisering post 72 Introduksjon av ny energiteknologi og bioenergi, for inntil 184 mill. kroner.
V
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet kan utvide Statkrafts låne- og garantiramme med inntil 10 mrd. kroner, fra 32,5 til 42,5 mrd. kroner.
VI
Stortinget samtykker i at bevilgningen over kap. 1892 Kraftforsyningsberedskap post 70 Tilskudd til sikringstiltak, kan overskrides mot tilsvarende merinntekt over kap. 4820 Norges vassdrags- og energidirektorat post 50 Refusjoner.
VII
Stortinget samtykker i at innretningen Statpipe 2/4-S disponeres i samsvar med Olje- og energidepartementets anbefaling i St.prp. nr. 18 (1999-2000).
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 8. desember 1999
Jens Stoltenberg
leder og ordfører |
Aud Blattmann
sekretær |