SND har i dag samarbeidsavtaler med bl.a. fylkeskommunene,
Norges forskningsråd, Norges Eksportråd, SIVA,
Norsk Designråd, Statens veiledningskontor for oppfinnere
og Sparebankforeningen. Samarbeidet med Norges forskningsråd,
Norges Eksportråd og SIVA framstår som spesielt
viktig for å bidra til at virkemiddelapparat kan dekke
den del av næringslivets behov for kapital og kompetanse
som ikke kan skaffes til veie i det private markedet. Samarbeidsavtalene
skal bidra til at både SND og andre parter får
utnyttet hverandres kompetanse og sterke sider til beste for bedriftene
som kunder. I tillegg samarbeider SND med aktører uten
at samarbeidet er nærmere formalisert gjennom samarbeidsavtaler.
Mange av samarbeidsavtalene skal bidra til å bringe virkemidlene
fra ulike aktører nærmere kundene, ved å bruke SNDs
distriktskontorer som kontaktpunkt. Ved å henvende seg
til nærmeste distriktskontor er intensjonen at bedriften
skal få tilgang til eller informasjon om de muligheter
som finnes innenfor det offentlige støttesystemet for næringslivet.
SNDs distriktskontorer er i dag det eneste nettverket som
kan ivareta denne funksjonen i støtteapparatet.
Norges forskningsråd og SND inngikk
avtale i november 1997 om å utvikle et operativt samarbeid mellom
Norges forskningsråd og de nyetablerte distriktskontorene
for å gjøre virkemidler for FoU-basert nyskaping
lettere tilgjengelige for bedriftene. Distriktskontorene informerer
om og kan kople Norges forskningsråds og SNDs virkemidler
sammen for å bidra til en god bedriftsutvikling. I tillegg
samordner distriktskontorene regionalt programmene FRAM, TEFT og
SMB-Kompetanse. SNDs distriktskontorer har i dag en portefølje
på om lag 200 prosjekter i kategorien FoU-relatert nyskaping.
Samarbeidet mellom Norges forskningsråd og SND på den
regionale arenaen, kalt SMB-innovasjon, vil bli videreført
og styrket i den neste generasjon av brukerstyrte programmer som
startes i 2002, særlig gjennom innovasjonsprogrammene "Mobilisering
for FoU-relatert innovasjon" og "Ufødt næringsliv
- kommersialisering av FoU". I tillegg vil den nye tilskuddsordningen
"FoU prosjekter i næringslivets regi" og ordningen med
innovasjonstiltak bli viktige virkemidler.
Viktig er også teknologioverføring
fra EU-prosjekter til norske bedrifter. Her finansierer Norges forskningsråd
sammen med EUs rammeprogram EU Innovation Relay Center som et aktivt
instrument og det planlegges nå et tettere samarbeid med
distriktskontorene på dette området.
Norges Eksportråd og SND inngikk i
1998 en samarbeidsavtale, som siden er videreført. Som
et resultat av avtalen fungerer nå SNDs distriktskontorer
som markedskanaler for Norges Eksportråd regionalt, og
informerer bedrifter med planer om framstøt innen eksport og
internasjonalisering om Norges Eksportråds tjenestetilbud.
Norges Eksportråds utekontorer informerer på sin
side norske og utenlandske bedrifter om SNDs virkemidler og tjenestetilbud,
og gjennomfører eksportdager, møter med bedrifter
og andre arrangementer i distriktene i samarbeid med SNDs distriktskontorer.
SIVA arbeider med å utvikle sterke
lokale verdiskapingsmiljøer, og investeringer i og tilrettelegging
av eiendom/fysisk infrastruktur er en viktig del av arbeidet.
SIVA er eier/deleier i næringsparker, forskningsparker,
kunnskapsparker, næringshager og venture- og såkornselskaper,
og har utviklet en rolle som fokuserer på infrastruktur
for innovasjonsmiljøer. Denne rollen utfyller SND og Norges
forskningsråds arbeidsområder på en god
måte, ved at disse to arbeider direkte mot bedrifter og
entreprenører. SND og SIVA inngikk en samarbeidsavtale
i 2000. Norge mangler sterke inkubatorer som legger forholdene til
rette for etablerere og nystartede bedrifter i form av forretningsmessig
kompetanse, samt administrative- og ulike servicefunksjoner. Erfaringer
fra utlandet viser at inkubatorer har gitt gode resultater når
det gjelder økt nyskaping og etablering av nye bedrifter.
SIVA har en viktig rolle i å bidra til at slike miljøer
kan vokse fram også i Norge.
Fylkeskommunene utarbeider i dag årlig
regionale utviklingsprogrammer med basis i fylkesplan og strategisk
næringsplan. I stortingsmeldingen om distrikts- og regionalpolitikk
legger Regjeringen opp til at de regionale utviklingsprogrammene
skal bli 4-årige. Dette skal bidra til større
langsiktighet for bedre brukerforankring. Programmene må videreutvikles
til å bli mer fokuserte på de områder
som skal prioriteres i vedkommende fylke, og derigjennom bidra med
klarere føringer for SNDs distriktskontor. Kommunal- og
regionaldepartementet forventer at fylkeskommunene stiller midler
til disposisjon for SNDs distriktskontor i form av et tildelingsbrev.
I brevet skal beløp og forutsetninger for virkemiddelbruken
framgå. Evalueringen av SND tyder på at om lag
30 pst. av fylkeskommunene ikke har sendt SND tildelingsbrev.
Statens veiledningskontor for oppfinnere (SVO)
har som formål å stimulere og medvirke til teknologisk nyskaping
i Norge. SVOs målgruppe er personer og mindre bedrifter
med en kommersialiserbar teknisk idé og med behov for veiledning
og støtte. SVO samarbeider med etablerte etableringsmiljøer
i regionene, spesielt SNDs distriktskontorer. Departementet vil
ta stilling til om dagens organisering av SVO som et eget forvaltningsorgan
er den mest hensiktsmessige. En samordning med SNDs virkemiddelapparat
og distriktskontorer for å øke måloppnåelsen
vil bli vurdert. Samtidig skal det legges vekt på at SVO
betjener en målgruppe som krever særskilt kompetanse,
og at det innebærer fordeler å ha SVOs kompetanse
samlet.
Departementet ser at det fortsatt er et potensiale
for å forbedre systemet og få mer ut av midlene
som nyttes til næringspolitiske formål. SNDs distriktskontorer
bør utvikles til å være kundenes viktigste
dør inn til det offentlige virkemiddelapparatet. Distriktskontorene skal
også fungere som proaktive utviklingsaktører i
sin region. Dette krever at de gjøres i stand til å bistå næringslivet
i grensesnittet mellom forskning, næringsvirksomhet og
internasjonalisering på en bedre måte. For å få dette
til må virkemiddelapparatet i enda større grad
arbeide som en organisme, hvor en utnytter hverandres styrker. Distriktskontorene
er avhengig av et kompetent og operativt hovedkontor, der hovedkontoret
bl.a. har en viktig koordineringsfunksjon i å sørge for
et målrettet samarbeid mellom distriktskontorene og andre
virkemiddelaktører.
Samarbeidet mellom SND og Norges Eksportråd
er et vesentlig bidrag til en mer helhetlig tilnærming
til internasjonalisering av norsk næringsliv. SNDs distriktskontorer
bør videreutvikles som Norges Eksportråds markedskanal
i distriktene, og være en inngangsport for norske bedrifter
som ønsker å etablere seg i internasjonale markeder.
Kompetansen innen eksport og internasjonalisering i de ulike delene
av SNDs organisasjon bør derfor videreutvikles og styrkes.
Norges Eksportråd vil her være en naturlig samarbeidspartner. Norges
Eksportråds utekontorer bør på sin side
i større grad fungere som en forlenget arm for strategiske
virkemidler i SND rettet mot utviklingssamarbeid mellom norske og
utenlandske bedrifter og overføring av teknologi og kompetanse
til norsk næringsliv. Markeder som er viktige for norsk
næringsliv i en innovasjonssammenheng bør prioriteres.
Norges Eksportråds uteapparat bør også i
større grad ivareta en "Invest in Norway"-funksjon, og
være en inngangsport for internasjonalt næringsliv
som vurderer å etablere seg med aktiviteter i Norge. I
dette arbeidet bør Norges Eksportråd spille nært
sammen med SNDs organisasjon og virkemidler.
Det finnes flere inkubatorer og inkubatorlignende institusjoner
i Norge. SIVA og forskningsparkene er sentrale aktører
i videre utbygging av slik infrastruktur. SNDs rolle er å finansiere
og utvikle bedriftene som er knyttet til inkubatorene. Samspillet
mellom infrastrukturutviklerne, bedriftene, andre finansinstitusjoner
og SND vil kunne få voksende betydning for norsk næringsliv
framover.
Patentering av ideer er viktig for å sikre
betryggende inntektsgrunnlag for nye bedrifter og prosjekter. Store deler
av det utviklingsorienterte næringslivet har i dag liten
kunnskap på området. Resultatet er at betydelige ressurser
kan gå til spille fordi nye utviklingsprosjekter kvalitetssikres
for dårlig. Her har det samlede virkemiddelapparat en viktig
utfordring.
SND besitter en unik kompetanse knyttet til
næringsutvikling. Med de endringene som foreslås
i meldingen vil SND, Norges forskningsråd, Norges Eksportråd
og SIVA sammen innta viktige roller både sentralt og regionalt
for å utvikle innovasjonsevnen i norsk næringsliv.
Kompetansen bør utnyttes ved at SND gis en sentral rolle
knyttet til å utvikle sterke og internasjonalt konkurransedyktige
verdiskapingsmiljøer.
Det regionale forvaltningsnivået i
Norge vil gjennomgå store forandringer framover. SND har
vist at organisasjonen er i stand til å takle sine utfordringer
på en god måte, og skal derfor fortsatt være
den sentrale forvalteren av bedriftsrettede virkemidler. SNDs samarbeid
med det regionale nivå og styringsdialogen med regional
forvaltning må ta utgangspunkt i den utvikling som vil
komme til å skje.
Både SND, Norges forskningsråd
og Norges Eksportråd har betydelige kunnskaper om norsk næringsliv
og de utfordringene en står overfor. For at politikken
skal være best mulig tilpasset de til enhver tid viktigste
utfordringene, bør virkemiddelaktørene kunne samarbeide
for å peke på politikkutfordringer overfor myndighetene.
Dette har de tre institusjonene gjort i økende grad de
siste årene.
SND skal være en pådriver
i arbeidet med å øke kundenes forståelse
for den betydning god design har for lønnsomhet og framtidige
utviklingsmuligheter. Samarbeidsavtalen mellom Norsk Designråd
og SND synes å tilføre merverdi for næringslivet.
Etter Regjeringens vurdering er det viktig å styrke norsk
næringslivs forståelse av hvilken betydning næringsrettet design
kan ha for verdiskaping og konkurransekraft.