I Revidert nasjonalbudsjett for 1997 foreslo
regjeringen at deler av Petroleumsfondet skulle bli investert i aksjer
utenlands. Målet var å øke fondets avkastning
på lang sikt, samtidig som at den langsiktige risikoen kunne
reduseres sammenlignet med å plassere alt i statsobligasjoner.
Anslaget for Petroleumsfondets størrelse på dette
tidspunkt var rundt 425 mrd. kroner ved utgangen av 2001. Mye tyder
på at dette anslaget blir slått med god margin.
Helt fra begynnelsen har det vært klart
at oljefondet skulle fungere utelukkende som finansiell investor, uten
noen former for miljø- eller menneskerettighetskriterier.
Grunnet sterk kritikk og politisk press ble imidlertid en liten
del av fondet, 1 mrd. kroner, etablert som et miljøfond
med virkning fra 31. januar 2001.
Sosialistisk Venstreparti har ved flere anledninger bedt
om at hele Petroleumsfondet skal underlegges etiske retningslinjer.
Tre hovedargumenter har blitt fremmet mot dette:
– Færre
investeringsmuligheter gir økt risiko.
– Praktiske problemer i stor grad
knyttet til at dette har et for lite omfang, gjør forvaltningen
dyr.
– Lite omfang kan gjøre
oljefondet til en for stor markedsaktør på dette
området, med uheldige markedsreaksjoner som resultat.
En sentral forutsetning for disse argumentene
er den begrensede utbredning etiske investeringer har hatt historisk.
Utviklingen på dette området går imidlertid raskt
og forventes å fortsette.
Oljefondet hadde ved utgangen av 3. kvartal
2000 under 20 mrd. dollar plassert i aksjemarkedet. Det er derfor
vanskelig å bruke størrelse som avgjørende argument
mot et minimum av etiske retningslinjer på plasseringene.
Økningen i forvaltningsutgiftene som
følge av innføring av etiske retningslinjer må til
en viss grad aksepteres.
Den største diskusjonen gjelder allikevel
spørsmålet om risiko. En begrensning av investeringsuniverset reduserer
muligheten for maksimal spredning av kapitalen, noe som isolert
trekker i retning av økt risiko. På den annen
side hevdes det dels at selskaper med etisk tvilsom virksomhet særlig
på lang sikt vil ha betydelig risiko knyttet til resultat
og verdi, og dels at selskaper med høy standard på det
etiske området generelt forventes å ha høy
standard på sin øvrige virksomhet. Dersom dette
stemmer, betyr det at man både reduserer risiko og øker
forventet avkastning gjennom etisk kontroll av investeringene. Det
finnes bare begrenset erfaring på dette området,
men det som finnes tyder ikke på at etiske investeringer
i gjennomsnitt gir dårligere risikojustert avkastning enn
andre investeringer.
Totalt tyder mye på at det kan være
en viss kostnad ved å legge etiske retningslinjer på oljefondets
investeringer i aksjemarkedet, men at den sannsynligvis vil være
liten. Det er også elementer som kan tyde på dette faktisk
kan være lønnsomt. Uansett må dette veies
opp mot ulempene det vil medføre for Norge og norske innbyggere
- ubehag, dårligere omdømme eller andre forhold
- at vårt felles oljefond plasserer midler i selskaper
med etisk tvilsom virksomhet.
Ulempen med investeringer uten noen form for etiske
kriterier er innlysende - nemlig at det investeres i bedrifter som
har en virksomhet som er i konflikt med norske etiske standarder.
Det er problematisk dersom det investeres i bedrifter som anvender
barnearbeid eller forbyr organisering av ansatte, eller det investeres i
bedrifter som aktivt arbeider for noe som er i strid med norsk politikk.
Oljefondet investerer i dag i over 2 000 selskaper verden
over, og investeringsuniverset (antall bedrifter det kan investeres
i) er over 10 000. Flere av bedriftene griper inn i hverandre og
mange av dem har en rekke forskjellige virkeområder. Det
er derfor ikke overraskende at uten noen form for etiske retningslinjer
investerer fondet i en rekke bedrifter som er i direkte konflikt
med både etablerte etiske prinsipper i Norge og norsk politikk.
I det følgende vil det bli pekt på investeringer
i bedrifter som bryter med norsk politikk og etiske standarder,
og som fremstår som særdeles graverende.
En rekke av bedriftene oljefondet har investert
i driver med våpenproduksjon. I noen tilfeller er de vanskelige å avdekke,
ettersom de ofte også driver med produksjon av fly og annet
sivilt materiell. Videre er det svært vanlig at bedriftene
også produserer deler av våpen, som igjen settes
sammen av militære bedrifter.
Landminer er grusomme våpen. De produseres
ofte på en slik måte at de lemlester og ikke dreper,
og blir liggende igjen i området lenge etter at konflikten
er over. Dette medfører at store områder blir ødelagt
for overskuelig fremtid. Videre rammer det svært ofte de mest
uskyldige i en konflikt - nemlig barn.
Flere års motstand og en internasjonal
kampanje førte i 1997 til at det ble signert en internasjonal
avtale om forbud mot å bruke, produsere, lagre eller frakte landminer.
Norge var en pådriver i denne kampanjen. Avtalen trådte
i kraft 1. mars 1999. I 2001 var avtalen ratifisert av 110 land,
og underskrevet av 139. Norge signerte avtalen i desember 1997 og
ratifiserte den i juli året etter.
Bedriften Founders Industries Pte Ltd produserer antipersonell-miner,
og er eid av ST Kinetic. Denne bedriften eies igjen av Singapore
Technologies Engineering ltd, som Oljefondet har eiendeler i. Fra
1999 til 2000 har eierandelen blitt tredoblet.
Den amerikanske menneskerettighetsorganisasjonen Human
Rights Watch har fulgt produksjonen av landminer inntil forbudet
kom, og spurt bedrifter om de vil avstå fra å produsere
landminer en gang i fremtiden. Av 47 bedrifter som ble spurt var
det 17 bedrifter som ikke ønsket å avstå fra
slik produksjon. Oljefondet har investert i 3 av disse (Lockheed
Martin, General Electrics og Raytheon Corp) og investeringene har økt kraftig
fra 1999 til 2000. Lockheed Martin er for øvrig en stor
våpenprodusent, og ett av deres produkter er en del av
det amerikanske Star Wars-programmet.
Ammunisjon med utarmet uran har stått
kraftig i fokus de siste månedene. Det finnes indikasjoner
på at bruken av ammunisjonen medfører store helseskader, som
leukemi, for personer som enten lever eller befinner seg i området
der den har vært benyttet. Ferske rapporter tyder også på at
ikke kun utarmet uran, men også gjenvunnet uran fra avfall
fra atomindustrien har blitt benyttet. Dette har kommet fram fordi
det også er funnet spor av U 236 og plutonium i området
der ammunisjon med utarmet uran har blitt benyttet, stoffer som
er avfallsprodukter etter at anriket uran har blitt brukt i atomreaktorer.
Ammunisjon med utarmet uran blir, i likhet med
mye annet militært utstyr, i stor grad produsert i militære fasiliteter.
Det finnes imidlertid også private produsenter. En av disse
er bedriften General Dynamics. Denne bedriften produserer en rekke
forskjellige former for våpen, som stridsvogner, marinefartøyer,
artilleri og ammunisjon - deriblant ammunisjon med utarmet uran. Bedriften
skriver også på sin hjemmeside at ammunisjonen
også kan brukes av NATOs styrker, og bekrefter på forespørsel
at det fortsatt produseres ammunisjon med utarmet uran.
Oljefondets investeringer i General Dynamics
er mer enn doblet fra 1999 til 2000.
Uranen til både militært og
sivilt bruk utvinnes fra gruver. Gruvedriften er ofte i stor konflikt
med lokalbefolkningen, blant annet på grunn av forurensingen som
kommer i kjølvannet av driften. Noen steder er gruvedriften
i konflikt med lokale interesser. Et av de verste eksemplene på slik
utvinning av uran er fra Australia.
Gruvebedriften Rio Tinto har planlagt en urangruve i
Jabiluka, midt i nasjonalparken Kakadu National Park.
Kakadu nasjonalpark har dessuten de største
områdene med opprinnelig kunst fra urbefolkningen i Australia,
aboriginerne. Et av de viktigste arkeologiske stedene for den australske
urbefolkningen ligger nettopp i denne nasjonalparken.
Oljefondet har investert i Rio Tinto. Investeringene har økt
med 40 pst. i løpet av det siste året.
Uranen fra gruven i Kakadu går blant
annet til British Energy, en el-produsent i Storbritannia som driver
8 kjernekraftverk. Investeringene i British Energy har økt
det siste året.
Militærregimet i landet har lenge vært
gjort ansvarlige for alle rapporterte menneskerettighetsovergrep, noe
Norge ved en rekke anledninger har protestert på. Ifølge
Utenriksdepartementet legger Norge stor vekt på og arbeider
aktivt for en demokratisk utvikling og respekt for menneskerettighetene
i Burma.
Norge har ikke innført økonomiske
sanksjoner mot Burma, men ifølge bistandsministeren bør
dette "avgjort drøftes" (Stortinget 29. november 2000).
Den forrige regjeringen gikk ut med en oppfordring til norske bedrifter
om ikke å handle med Burma, en oppfordring den sittende
regjeringen støtter. Bistandsministeren sa i Stortinget
den 29. november 2000 at "dette var et viktig supplement til det
press fagbevegelsen allerede utviste i samme retning ... Regjeringen
forventer at norsk næringsliv aktivt følger opp
oppfordringen om ikke å handle med Burma."
Til tross for dette har Norge gjennom oljefondet investert
i flere bedrifter som er involvert i Burma. En av dem er det kanadiske
selskapet Nortel Networks, som gjennom sitt eierskap i det israelske
selskapet Telrad installerer telefonsystemer i Burma. Denne investeringen
har økt med nesten 20 pst. fra 1999 til 2000.
Det andre selskapet med forbindelser til Burma
er Bank of Tokyo Mitsubishi, som har kontor i Yangon.
Problemene i forbindelse med genmanipulerte
produkter generelt og mat produsert ved hjelp av slike produkter
spesielt, har vært i sterk fokus i Norge.
Det er gjort svært få undersøkelser
av de helsemessige effekter av genmat på den menneskelige
helse, og de som er gjort er urovekkende.
Den manglende undersøkelsen av de mulige
skadelige helsemessige følgene av å spise mat
basert på genmodifiserte produkter står i slående
konflikt med det utførlige arbeidet som utføres
før et nytt legemiddel lanseres til bruk. Ingen legemidler
er i dag i salg før det har gjennomgått grundige
undersøkelser på hvilke mulige bivirkninger stoffet
kan utsette brukeren for. Dette kan ta mange, ofte mer enn 10 år. Årsaken
er innlysende: Erfaring har vist at nye medikamenter som tilsynelatende
virker lovende, kan ha store, overraskende og meget skadelige følger
for mennesker.
Det er grunn til å tro at det samme
kan gjelde for genmodifisert mat.
Til tross for de betenkeligheter både
forskere, miljøvernere og andre involverte har til mat
basert på genmodifiserte produkter, jobber flere bedrifter
iherdig med å utvikle akkurat slik mat. Et eksempel er
det sveitsiske firmaet Novartis.
Oljefondet har aksjer i Novartis, og andelen
har økt med 130 pst. det siste året.
Da sigaretten ble introdusert var det få som
kjente til skadevirkningene. Sigaretten ble sett på som
moderne og slett ikke farlig. I dag vet vi annerledes. Forbindelsen
mellom røyking og lungekreft er utvilsom.
Det blir stadige vanskeligere for tobakksselskapene å markedsføre
seg i den industrialiserte del av verden, ikke minst etter at det
ble avslørt at selskapene tilsatte nikotin for å øke
avhengigheten av sigaretter, til tross for at de visste at det ville
føre til flere syke og døde. Nå er det
den fattige del av verden som står for tur, som man også ser
i selskapenes argumentasjon på internasjonale konferanser
om tobakk.
Hvert tiende dødsfall blant voksne
i dag skyldes tobakksbruk. Prognoser fra Verdens helseorganisasjon (WHO)
viser at tobakk vil forårsake 450 millioner dødsfall
frem til år 2050. Røyking er dette århundres viktigste
enkeltårsak til sykdom og tidlig død nasjonalt og
globalt. Vår klode har aldri sett en epidemi av tilsvarende
dimensjoner.
Oljefondet har investert i verdens tre største
produsenter av tobakk, Philip Morris, British American Tobacco og
Japan Tobacco. Andelen i Philip Morris er tredoblet det siste året.
Det finnes noen selskaper som faller utenfor
alle disse kategoriene, men som allikevel må karakteriseres som
verstinger. Det sveitsiske selskapet Nestlé er et slikt
selskap.
Selskapet ble utsatt for en av verdens lengste
og mest omfattende forbrukerboikott som følge av sine fremstøt
for å selge morsmelkerstatning i utviklingsland. Forbrukerpresset
ga resultater. I 1991 ble det enighet om et forbud mot å dele
ut gratis morsmelkerstatning på barneklinikker.
Så i 1997 kom en fersk FN-rapport som
viste at Nestlé og andre produsenter av morsmelkerstatning brøt
markedsføringsloven.
Oljefondet har investert i Nestlé,
og eierandelen i Nestlé er nesten tredoblet det siste året.
Sosialistisk Venstreparti har tidligere lagt
frem et forslag om hvordan oljefondet kunne legge noen etiske kriterier
til grunn. I all korthet dreier dette seg om følgende:
Bedrifter som er aktuelle investeringsobjekter
avkreves en egenerklæring om at bedriften følger
helt grunnleggende etiske og miljøkrav etter anerkjente
internasjonale standarder (SA 8 000 og ISO 14 000), på vegne av
seg selv og sine underleverandører. Egenerklæringen
kan komme enten som et krav for signering eller som et krav bedriften
plikter å informere om i skriftlig form dersom den ikke
kan følge opp.
Poenget er at ansvaret for erklæringen
ligger hos bedriften og ikke hos investoren (fondsforvalteren). Bedriftene
følges deretter opp med stikkprøver - oppdages
det at praksis bryter med egenerklæringen trekkes investeringene øyeblikkelig
ut.
I og med at virkeligheten varierer kraftig fra
land til land, og fordi det vil ha en oppdragende effekt, foreslår Sosialistisk
Venstreparti at kriteriene ikke følges slavisk. Dersom
en bedrift gjør det klart at det er deler av kriteriene
den ikke er i stand til å oppfylle umiddelbart, kan bedriften
likevel investeres i, med henstand i en periode på for
eksempel to år. Dersom de manglende kriteriene da ikke
er oppfylt trekkes investeringene ut.
Regjeringen har tidligere argumentert med at
slike kriterier vil medføre et gigantisk arbeid for forvalterne, og
at det ikke er mulig av praktiske hensyn. Men arbeidet vil langt
fra bli uoverkommelig så lenge den største byrden
legges hos bedriftene. På denne måten vil også kriteriene
ha en oppdragende verdi.
Uansett er det ingen umulighet å underlegge
investeringene klare etiske kriterier. Som tidligere nevnt er slike
investeringer foretatt gjennom profesjonelle forvaltere av en størrelsesorden
på rundt 2 000 mrd. dollar i 1999.
Norge kan ikke frasi seg ansvaret for hvordan
våre penger arbeider. Det er derfor påkrevet å finne
en form for fondsforvaltning som tar hensyn til hva slags virksomhet
investeringsobjektene driver, og hvilke hensyn som tas til miljø og
menneskerettigheter.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen innføre
strakstiltak som innebærer at midler fra Oljefondet trekkes
ut av bedrifter som er i konflikt med internasjonale avtaler og
offisiell nasjonal politikk.
II
Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med retningslinjer for plassering av Oljefondet
i utlandet som sikrer at hensyn til menneskerettigheter og miljø blir
lagt til grunn for investeringsvalg, i statsbudsjettet for 2002.
"