Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringa etablere
et eget næringsutviklingsfond for næringsfattige
områder for å bidra til å snu den negative
befolkningsutviklinga i disse områdene."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud
Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og
Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm
og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik
og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og May-Helen
Molvær Grimstad, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad,
viser til Stortingets gjentatte vedtak om at regionalpolitikkens
primære mål skal være å opprettholde
bosettingsmønsteret. Likevel er det et faktum at nesten
halvparten av landets kommuner har nedgang i folketallet de siste
20 åra. Denne trenden er sammensatt, og skyldes blant annet at
folk ikke finner arbeid i næringsfattige områder.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til forslag fra stortingsrepresentant
Inge Ryan i Dokument nr. 8:36 (2001-2002) der det fremmes forslag
om et nytt næringsutviklingsfond for næringsfattige
områder. Disse medlemmer viser til at det
pr. i dag er tre statlige/halvstatlige egenkapitalordninger
som skal ivareta risikokapitalen til næringslivet. Disse
er såkornordningen, SND Invest AS og Statens Investeringsselskap.
Såkornfondene skal sørge for risikokapital som
investeres i nye virksomheter frem til virksomheten gir inntekter.
I tillegg yter SND risikolån til næringsvirksomhet
i distriktene.
Disse medlemmer er oppmerksom
på at likviditeten i markedet har gått kraftig
ned de siste to årene. Disse medlemmer er
bekymret for næringsvirksomheten i distriktene,
som i tillegg til den lave likviditeten i markedet, har mindre tilgang
til det private kapitalmarkedet enn bedrifter i sentrale strøk. Disse medlemmer viser
til at Nærings- og handelsdepartementet i år gjennomfører
en gjennomgang av offentlig finansierte virkemidler overfor næringslivet.
Gjennomgangen gjøres med sikte på ytterligere
målretting av virkemidlene til områder der behovet
er størst, og med de virkemidler som har best måloppnåelse. Disse
medlemmer har merket seg at departementet, i forbindelse
med denne gjennomgangen, ser det som naturlig å vurdere
Ryans forslag i Dokument nr. 8:36 (2001-2002). (Se vedlegg).
Disse medlemmer foreslår
at Dokument nr. 8:36 (2001-2002) legges ved protokollen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at regjeringen Bondevik II foretok sterke kutt i bevilgningene
til SND i forbindelse med budsjettbehandlingen for 2002. Disse
medlemmer er av den oppfatning at dersom SND hadde fått
beholde de bevilgninger som regjeringen Stoltenberg hadde foreslått,
ville det vært mulig å ha en offensiv distriktspolitikk.
Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til de merknader som komiteens flertall (Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet) hadde i Budsjett-innst. S. nr. 8
(2001-2002) hvor komiteen sa følgende:
"Flertallet er bekymret over mangelen på ressurser
til næringsutvikling i næringsfattige områder.
Flertallet vil peke på at økt fraflytting blir
konsekvensen dersom det ikke gjøres et krafttak på disse
områdene."
Disse medlemmer mener at vi har
de rette virkemidlene, men at budsjettene må økes
og støtter derfor ikke forslaget om å opprette
et eget næringsutviklingsfond.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil understreke at behovet for et eget
næringsutviklingsfond for næringsfattige områder
er reelt. Disse medlemmer mener at det fremstår
som både inkonsekvent og lite fremtidsrettet overfor distriktene å fjerne
støtten til de kommunale næringsfondene samt å kutte
i SND, slik Regjeringen har gjort ved siste budsjettbehandling.
Disse medlemmer påpeker
at næringsstøtte til distrikter og bedrifter er
fullt mulig innenfor de rammer som EØS-avtalen setter.
I henhold til Procedural and Substantive Rules in the field of State
Aid (1999) kan et slikt fond utarbeides innenfor følgende
rammer: i) Det er ubegrensede midler å gi i fond som er
rettet inn mot utvikling i form av for eksempel produktutvikling,
prosessutvikling og design (side 47-48). ii). I henhold til De minimis-regelen kan hver bedrift motta
frie midler begrenset oppad til 100 000 euro i samlet støtte over
en treårsperiode (side 38). iii) Bedrifter med mindre enn
250 ansatte kan motta støtte som går 10-15 pst. ut
over disse begrensningene (side 32).
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringa etablere
et eget næringsutviklingsfond for næringsfattige
områder for å bidra til å snu den negative
befolkningsutviklinga i disse områdene."
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet:
Stortinget ber Regjeringa etablere et eget næringsutviklingsfond
for næringsfattige områder for å bidra
til å snu den negative befolkningsutviklinga i disse områdene.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:36 (2001-2002) - forslag fra
stortingsrepresentant Inge Ryan om opprettelse av et nytt næringsutviklingsfond
for næringsfattige områder - vedlegges protokollen.
Jeg viser til forslag fra stortingsrepresentant
Inge Ryan i Dokument 8:36 (2001-2002) der Regjeringen bes om å etablere
et nytt næringsutviklingsfond for næringsfattige
områder.
I dag er det tre statlige/halvstatlige
egenkapitalordninger som søker å ivareta behovet
for risikokapital til næringslivet. Disse er såkornordningen,
SND Invest AS og Statens Investeringsselskap. I tillegg yter som kjent
Statens nærings- og distriktsutviklngsfond risikolån
til næringsvirksomhet i distriktene.
Såkornordningen bygger på et
samspill mellom offentlig og privat kapital. Den består
av fem regionale og et landsdekkende fond, START fondet. SND Invest AS
investerer i hovedsak i vekstfasen av en bedrifts liv, noe senere
enn der såkornfondene går inn. Det foregår en
utredning i Nærings- og handelsdepartementet med tanke
på salg av SND Invest AS til private eiere. Det nye investeringsselskapet
skal investere i privateide fond som igjen skal gå inn
i enkeltbedrifter i en tidlig fase. Statens Investeringsselskap
er ikke i operativ drift enda, men de første investeringer
forventes utført i løpet av våren 2002.
Alle tre ordningene er nærmere beskrevet i vedlegget.
Vi er oppmerksom på det behovet som
eksisterer for å tilføre næringslivet
risikokapital.
Markedssituasjonen har det siste halvannet året
vært preget av lav likviditet innen såkorn- og
venturesegmentet. Dette har gitt såkornselskapene vanskeligheter med å få inn
privat kapital samtidig som en ikke har fått solgt seg
ut av eksisterende engasjement i den takt en hadde regnet med. Alt
i alt har dette ført til at fondene ikke har fått økt
kapitalgrunnlaget og fått frigjort kapital til nye investeringer
i det omfanget som har vært ønskelig.
Det er først og fremst i etableringsfasene
hvor ideer utvikles og en bedrift står på spranget
til kommersialisering vi har markedssvikt. Det er i slike tilfelle
det kan være grunnlag for at myndighetene går
inn med risikokapital. I stedet for å satse på et
eget nytt næringsutviklingsfond for næringsfattige
områder vil det trolig være mer hensiktsmessig å bygge
videre på den modellen vi har med såkornfond,
slik samarbeidspartiene har foreslått i Sem-erklæringen.
Dette vil gi en sterk regional forankring og de forvaltningsmiljøene
som er bygget opp, vil bli ivaretatt og bygget videre ut.
Nærings- og handelsdepartementet vil
så snart som mulig etter den siste emisjonsrunden for såkornordningen
er gjennomført 31. mars 2002, ta kontakt med fondene for
drøfting av erfaringene med ordningen så langt.
De områdene vi ønsker drøftet er fondenes
geografiske og bransjemessige avgrensninger, fondenes størrelse
og deres styringsmodeller herunder hvordan en har hatt nytte av
kompetansen til private investorer. Synspunktene som kommer fram,
vil danne grunnlaget for vurdering av såkornfondene som
næringspolitisk virkemiddel.
Denne evalueringen av såkornordningen
vil inngå i en bredere gjennomgang av virkemiddelapparatet
som nå pågår, og som skal være
ferdig til sommeren 2002. Utgangspunktet for gjennomgangen vil være
alle typer direkte virkemidler overfor næringslivet så som
tilskudd, lån, garantier, egenkapital, informasjon, rådgivning,
infrastruktur og nettverk. Konklusjonene vil på egnet vis
bli framlagt for Stortinget. Det vil være naturlig å vurdere
Ryans forslag i Dokument 8:36 (2001-2002) i denne sammenheng.
Undervedlegg
Fra starten i 1993 var SND Invest AS egenkapitaldivisjonen
i SND. Selskapet ble skilt ut fra SND og opprettet som eget selskap
i 1998. Begrunnelsen for opprettelsen av egenkapitaldivisjonen var
at man trengte et alternativ til lånefinansiering i nærings-
og distriktsutviklingen. En egenkapitalordning har den fordel at
den ikke har krav til løpende forrentning. Løpende
forrentning er vanskelig i bedriftenes tidlige faser da likviditetsutviklingen
nesten alltid er negativt. Den andre fordelen med en egenkapitalordning
er at man kan overføre relevant kompetanse til oppstartsbedrifter gjennom
styrerepresentasjon. Det vurderes i dag å selge selskapet
til private investorer.
Fra retningslinjer for SNDs landsdekkende virkemidler
(som også gjelder for SND Invest AS) er følgende
hentet:
1. "Egenkapitalordningen
skal brukes til investeringer i aksjer i fortrinnsvis små og
mellomstore bedrifter. Investeringene kan skje i så vel
i nye som etablerte bedrifter innenfor all næringsvirksomhet med
unntak av forsikring, finansieringsvirksomhet, rederivirksomhet,
olje- og gassutvinning og offentlig forvaltnings- eller forretningsvirksomhet.
Egenkapitalordningen kan også brukes
til investering i ventureselskap som har klare forretningsmessige
mål og som investerer i bedrifter innenfor de samme næringer
som gjelder for SND. I den grad det er nødvendig for utviklingen
av prosjektene bør det legges vekt på at ventureselskapene har
et langsiktig perspektiv på sine engasjementer og tilfører
bedriftene kompetanse.
2. SND skal legge rent forretningsmessige
hensyn til grunn for investeringsbeslutningene."
I dag er kapitalbasen på 2,6 mrd kroner,
med fri likviditet på 1,2 mrd kroner. SND Invest AS er
i dag landets største og ledende venturemiljø med
fokus på små og mellomstore. Siden etableringen
har selskapet investert mer enn 2,6 mrd. kroner i mer enn 260 bedrifter
i alle landets fylker. Om man tar med private investorer er 8 mrd.
kroner tilført disse bedriftene.
SND Invest AS foretok i 2000 en analyse av lokaliseringen
av de bedriftene hvor selskapet har eierinteresser. Hovedtallene
er referert nedenfor.
Med foretak1 menes en juridisk enhet som i denne undersøkelsen
er avgrenset til aksjeselskap (AS) eller almennaksjeselskap (ASA).
En bedrift2 er en lokalt avgrenset enhet hvor det hovedsakelig drives
aktiviteter som faller innenfor en bestemt næringsgruppe.
Når en næringsdrivende utøver virksomhet
med ulik geografisk lokalisering, registreres det en bedrift for
hver av dem. I en slik definisjon vil bedrifter kunne være datterselskap,
hotell, oppdrettsanlegg, fiskebåt, reisebyrå og
lignende.
| Antall ansatte i portefølje-
bedrifter til SND Invest AS | Andel ansatte
pr fylke - SND Invest AS (%) | Andel av
ansatte totalt i Norge (%) |
Østfold | 464 | 2,3 | 4,9 |
Akershus | 2432 | 12,2 | 10,0 |
Oslo | 2276 | 11,5 | 20,5 |
Hedmark | 1357 | 6,8 | 2,9 |
Oppland | 656 | 3,3 | 3,0 |
Buskerud | 864 | 4,4 | 4,8 |
Vestfold | 989 | 5,0 | 4,3 |
Telemark | 707 | 3,6 | 3,2 |
Aust-Agder | 192 | 1,1 | 1,9 |
Vest-Agder | 1075 | 5,4 | 3,2 |
Rogaland | 1804 | 9,1 | 9,7 |
Hordaland | 1274 | 6,4 | 9,8 |
Sogn og Fjordane | 469 | 2,4 | 2,0 |
Møre og Romsdal | 883 | 4,4 | 5,0 |
Sør-Trøndelag | 642 | 3,2 | 5,2 |
Nord-Trøndelag | 354 | 1,8 | 1,9 |
Nordland | 690 | 3,5 | 3,8 |
Troms | 1217 | 6,1 | 2,6 |
Finnmark | 1527 | 7,7 | 1,1 |
Samlet | 19 872 | 100,0 | 100,0 |
Hvis en definerer SND Invest AS som overinvestert/underinvestert der
hvor man har mer enn ett prosentpoeng flere/færre
av de ansatte enn det prosentandel i forhold til landet som helhet
skulle tilsi får man følgende resultat:
1 SSB, foretaksdefinisjon
2 Bedriftsdefinisjon ihht Standard for næringsgruppering
(SN 94), SSB
– SND Invest
AS er overinvestert i Finnmark, Troms,
Vest-Agder, Hedmark og Akershus.
– SND Invest AS har vært nøytrale i forhold til Nordland,
Nord-Trøndelag, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane,
Rogaland, Aust-Agder, Telemark, Vestfold, Buskerud og Oppland.
– SND Invest AS har underinvestert i Sør-Trøndelag,
Hordaland, Oslo og Østfold.
| Antall portefølje-
bedrifter i
SND Invest AS | Andel portefølje-
bedrifter
pr fylke (%) | Antall
bedrifter
totalt i Norge | Andel av
bedrifter
totalt (%) |
Østfold | 21 (5) | 3,1 | 6 605 | 4,8 |
Akershus | 59 (27) | 8,6 | 13 983 | 10,3 |
Oslo | 75 (34) | 10,9 | 26 362 | 19,3 |
Hedmark | 37 (14) | 5,4 | 4 145 | 3,0 |
Oppland | 17 (6) | 2,5 | 3 993 | 2,9 |
Buskerud | 30 (12) | 4,4 | 7 114 | 5,2 |
Vestfold | 23 (7) | 3,4 | 6 618 | 4,8 |
Telemark | 23 (10) | 3,4 | 4 174 | 3,1 |
Aust-Agder | 11 (2) | 1,6 | 2 557 | 1,9 |
Vest-Agder | 19 (7) | 2,8 | 4 358 | 3,2 |
Rogaland | 37 (14) | 5,4 | 10 547 | 7,7 |
Hordaland | 62 (23) | 9,1 | 12 616 | 9,3 |
Sogn og Fjordane | 31 (1) | 4,5 | 2 884 | 2,1 |
Møre og Romsdal | 45 (8) | 6,5 | 7 469 | 5,5 |
Sør-Trøndelag | 46 (23) | 6,7 | 7 272 | 5,3 |
Nord-Trøndelag | 25 (5) | 3,6 | 3 071 | 2,3 |
Nordland | 50 (7) | 7,3 | 6 440 | 4,7 |
Troms | 29 (15) | 4,2 | 4 138 | 3,0 |
Finnmark | 45 (26) | 6,6 | 2 099 | 1,5 |
Samlet | 685 (246) | 100,0 | 136 345 | 100,0 |
Tall i parentes viser antall foretak. Foretak
er registrert etter fylket hvor hovedkontoret ligger. Sogn og Fjordane
har bare et ”SND Invest AS foretak” registrert,
men hele 31 bedrifter. Dette henger sammen med at Fjord Seafood
er registrert i Nordland, men har mye av sin virksomhet i Sogn og
Fjordane.
Hvis en definerer SND Invest AS som overinvestert/underinvestert der
hvor man har mer enn ett prosentpoeng flere/færre
av de bedriftene enn det prosentandel i forhold til landet som helhet
skulle tilsi får man følgende resultat:
– SND Invest
AS er overinvestert i Finnmark, Troms, Nordland,
Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag, Møre og
Romsdal, Sogn og Fjordane og Hedmark.
– SND Invest AS har vært nøytrale i forhold til Hordaland,
Vest-Agder, Aust-Agder, Telemark, Buskerud og Oppland.
– SND Invest AS har underinvestert i Rogaland, Vestfold, Oslo,
Akershus og Østfold.
Hensikten med såkornkapitalfondene
er å få aktive eiere til å ta mer risiko
enn de vanligvis gjør. Såkornfondene skal gå inn
i risikoprosjekter med stort verdiskapingspotensial. Prosjektene
skal være i en tidlig fase hvor det ordinært er
vanskelig å oppnå finansiering i egenkapitalmarkedet.
Ordningen skal søke å fange opp slike prosjekter
uavhengig av hvor de er initiert. Målet er å tilføre
disse prosjektene en kombinasjon av tålmodig kapital og
relevant kompetanse Staten, gjennom SND, yter ansvarlig lån
til fondene for samme beløp som de private investorene
reiser. Statens ansvarlige lån kan avskrives med inntil
25 pst. når enkeltprosjekter mislykkes. Fondene skal avsluttes etter
15 år.
Såkornkapitalordningen består
av fem regionale fond, som dekker henholdsvis indre Østlandet,
Sørlandet, Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge, og et landsdekkende
fond (START-fondet). Med dagens ordning kan fondet for indre Østlandet
bli på 60 mill. kroner og hver av de fire andre regionale
fondene på 100 mill. kroner om de er fulltegnet med privat
kapital. Det er bevilget midler til fondene i flere omganger og det
er for flere av fondene gjennomført mer enn en emisjon
for å få den private kapitalen på plass.
START fondet er på 320 mill. kroner.
Status pr januar 2002 er at fondene for Østlandet
og Midt-Norge (overtegnet med 10 mill. kroner) samt START-fondet
er fulltegnet. Det gjenstår 61 mill. i privat kapital for å få de
resterende fondene fulltegnet. Årsaken til dette kan være
todelt: lite såkornkapital tilgjengelig i markedet eller
at fondene er for små til å være interessante
nok for de større private investorene. Problemer tilknyttet
små fond er høye administrasjonskostnader, en
risikospredning som ikke er optimal, samt smal og sårbar
kompetanse som følge av liten portefølje. Disse
forholdene vil redusere forventet avkastning for investorene.
START-fondet var det første fondet
som kom på plass og store deler av dets kapital er allerede
bundet opp i investeringer. Dermed er fondets muligheter til å gå inn
i nye prosjekter blitt sterkt begrenset. Årsaken er dels
at venture markedet er tørket inn og fondets muligheter
til å selge seg ut av ”modne” prosjekter
er mindre enn forutsatt. Om dette problemet fortsetter vil fondets
aktivitet bli kraftig redusert.
Av de regionale fondene er det fondet for Midt-Norge
med hovedkontor i Trondheim og avdeling i Ålesund som har
kommet best i gang. Fondet er overtegnet, har et fungerende managementselskap
og har etablert et godt nettverk. Man ønsker å få tildelt
mer statlige midler, som kan matche den private kapitalen.
Også fondet for det Indre Østlandet
er fulltegnet. Fondet har vurdert 62 prosjekter og gått
inn i sju. Fondet er lite og eierstrukturen er finansiell, med banker
på eiersiden. Denne eierstrukturen kan gjøre det
vanskelig å få dratt inn kompetanse og benytte
seg av nettverk fra private investorer. Det har også vært
stilt noe spørsmål ved hvor stor innovativ høyde
det er i prosjektene fondet har valgt å gå inn
i.
SåkorninVest, med lokalisering i Stavanger
mangler 5 millioner fra private investorer fra å være
fulltegnet. Geografisk spredning på prosjektene har vært
et problem og særlig å nå gode prosjekter
i Sogn og Fjordane.
I Nord-Norge mangler 15 millioner av den private kapitalen.
Det har vært påpekt at det er for få prosjekt innen
enkeltbransjer i regionen slik at man har vært nødt
til å spre porteføljen. Management modellen for selskapet
er for tiden under utvikling.
Såkornfondet på Sørlandet
har hatt størst problemer. 40 millioner kroner i privat
kapital mangler på fulltegning. Dvs at man bare har fått
inn 10 millioner Et stort problem her har vært størrelsen
på fondet som ikke har gitt grunnlag for oppbygging av
et stort nok administrativt apparat. En annen årsak til
at fondet mangler kapital er at man ikke har lykkes å tiltrekke
investorer fra Telemark og Vestfold.
Felles for alle de regionale fondene er at man
har frist til 31. mars 2002 med å skaffe gjenstående
kapital.
Statens investeringsselskap ble stiftet 01.10.01.,
med bakgrunn i St.meld. nr. 38 (2000-2001) og Innst. S nr. 308 (2000-2001).
Innskutt kapital er 2,45 mrd. kroner og eies av SND og SIVA. Det
er oppnevnt et styre med Tormod Hermansen som leder og en midlertidig
adm. direktør – Peter Pay – er ansatt
inntil man har en mer permanent administrasjon på plass.
– Styrke
konkurranseevnen og framtidig verdiskapning i norsk næringsliv.
– Bedre tilgangen til risikovillig
kapital og egenkapital for det nyskapende, forskningsbaserte næringslivet.
– Styrke det kompetente, langsiktige
eierskapet i næringslivet.
– Utløse nye muligheter
innen bransjer og næringsklynger hvor Norge alledere står
sterkt.
– Bygge verdifulle nettverk mellom
eiere, forvaltere, FoU-miljøer og bedrifter og styrke eksisterende forvaltermiljø i
Norge.
– Selskapet
skal drives på forretningsmessige vilkår og opptre
som en kommersiell investor gjennom deltakelse i private investeringsfond
eller investeringsselskap.
– Avkastning skal utgjøre
minimum risikofri rente + 10 pst (før skatt) på den
til enhver tid risikoutsatte kapital.
– Det skal
investeres i fond/investeringsselskap.
– De fond/selskap det
investeres i, skal ha eller sannsynliggjøre at de vil få en
ledelse som kan dokumentere gode resultater som forvaltere.
– Selskapet skal inneha eierandel
normalt større enn 33,4 pst men ikke over 49,9 pst.
– Den øvrige kapital
skal være fra private investorer, norske og/eller
utenlandske.
– De fond/selskap det
investeres i bør ha en kapitalbase på minimum
NOK 300 mill. kroner og ikke overstige NOK 800 mill.
– Investeringene skal være
langsiktige (tidshorisont 5-10 år).
Selskapet ventes å gjøre sine
første investeringer i løpet av 1. halvår
2002.
Oslo, i næringskomiteen, den 14. mars 2002
Olav Akselsen
leder |
Silja Ekeland
ordfører |
Ivar Kristiansen
sekretær |