Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonens undersøkelse om realisering av nytteeffekter fra IT-prosjekter i trygdeetaten

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 81 (2005-2006)
  • Kildedok: Dokument nr. 3:2 (2005-2006)
  • Dato: 07.02.2006
  • Utgiver: Kontroll- og konstitusjonskomiteen
  • Sidetall: 5

Til Stortinget

1. Innledning

IT-systemene som benyttes i trygdeetaten, er blant de største og mest komplekse i offentlig sektor. Som følge av Stortingets behandling av Innst. S. nr. 276 (1995-1996), jf. St.prp. nr. 65 (1995-1996) Trygdeetatens EDB-system, prisstopp på legemidler, ny ledelsesstruktur ved Rikshospitalet m.m., startet trygdeetaten en gradvis modernisering av trygdeetatens IT-system.

I forbindelse med moderniseringen har det i de senere årene vært satset store beløp på fornyelse av trygdeetatens IT-systemer. Utgiftene til drift og investeringer til IT økte fra ca. 300 mill. kroner i 1998 til ca. 500 mill. kroner i 2004.

Som ledd i moderniseringen har Rikstrygdeverket igangsatt en rekke IT-prosjekter som er planlagt å gi vesentlige nytteeffekter for trygdeetaten. IT-systemene er forventet å gi effektiviseringsgevinster som kortere saksbehandlingstid og besparelser i årsverk, og kvalitative forbedringer som bedre statistikk og styringsdata. En modernisering av IT-systemene vil dessuten gjøre hverdagen enklere for 8 000-9 000 ansatte i trygdeetaten som er avhengige av systemene i sitt daglige arbeid, og dermed bidra til en forbedret tjenesteytelse.

Formålet med Riksrevisjonens undersøkelse har vært å belyse trygdeetatens arbeid med å realisere nytteeffekter fra IT-prosjekter. I undersøkelsen er det kartlagt hvordan de forventede nytteeffektene fra prosjektene er beskrevet, og hvilke forutsetninger som er lagt til grunn for disse nytteeffektene. Videre er det undersøkt hvordan trygdeetaten sikrer at nytteeffekter blir realisert og dokumentert.

1.1 Oppsummering av undersøkelsen

Undersøkelsens problemstillinger er belyst ved hjelp av intervjuer og dokumentanalyse. For å undersøke trygdeetatens arbeid med realisering av nytteeffekter ble følgende fire IT-prosjekter valgt ut for nærmere gjennomgang:

  • – "Elektronisk innsending av sykmeldingsattest og legeerklæring"

  • – "Batch-utbetaling av sykepenger"

  • – "Ny rutine for helsetjenester"

  • – "Ny applikasjon på hjelpemiddelområdet"

Prosjektene ble valgt ut på bakgrunn av at Rikstrygdeverket ved oppstarten av disse fire prosjektene hadde angitt store forventede nytteanslag, og at realiseringen av disse nytteeffektene var knyttet opp mot automatisering, forenkling, endring av arbeidsprosesser og ressursdisponering i ytre etat.

Prosjektene ble i undersøkelsen brukt til å belyse trygdeetatens arbeid med å utarbeide realistiske nytteanslag ved oppstart av et prosjekt og forutsetningene for disse nytteanslagene. Videre ble det undersøkt hvilket arbeid som blir gjort fra trygdeetatens side for å sikre at nytteeffekter fra IT-prosjekter blir realisert og synliggjort. For å undersøke dette ble generelle dokumenter som overordnede plan- og styringsdokumenter og prosjektspesifikke dokumenter som prosjektdirektiv og statusrapporter gjennomgått. Det ble også foretatt intervjuer med representanter fra Rikstrygdeverket, tre fylkestrygdekontor, syv hjelpemiddelsentraler og tre trygdekontor.

For å få informasjon om hvordan Arbeids- og sosialdepartementet følger opp at trygdeetaten realiserer nytteeffekter fra IT-prosjekter, ble det gjennomført intervjuer med representanter fra departementet og Rikstrygdeverket. I tillegg ble departementets styringsdokumenter og Rikstrygdeverkets hel- og halvårsrapportering til departementet gjennomgått.

Videre er undersøkelsen basert på en gjennomgang av ulike stortingsdokumenter, offentlige utredninger og trygdeetatens IT-strategi og IT-handlingsplaner.

1.2 Realisering av nytteeffekter fra IT-prosjekter

1.2.1 Oppstart av prosjekt

Riksrevisjonens undersøkelse viser at IT-prosjektene i undersøkelsen ved oppstart hadde vesentlig høyere kvantitative nytteanslag enn det var rimelig å forvente. Disse utgjorde dermed i liten grad et realistisk beslutningsgrunnlag ved valg av IT-løsning. Alle IT-prosjektene i undersøkelsen var i tillegg forventet å gi kvalitative nytteeffekter. Eksempler på slike forventede kvalitative nytteeffekter er bedre statistikk- og styringsdata, innfrielse av krav fra økonomireglementet og en generell forbedring av saksbehandlingskvaliteten i trygdeetaten.

I prosjektet "Elektronisk innsending av sykmeldingsattest og legeerklæring" ble det i beslutningsgrunnlaget for oppstart av prosjektet vist til en forventet effektiviseringsgevinst på ca. 200-300 årsverk. Det ble her gjort oppmerksom på at dette estimatet var historisk. I en rapport fra Rikstrygdeverket av august 2002, ett og et halvt år etter oppstart av prosjektet, ble effektiviseringsgevinsten nedjustert til ca. 105 årsverk.

For prosjektet "Batch-utbetaling av sykepenger" ble det i beslutningsgrunnlaget for oppstart av prosjektet anslått at prosjektet ville frigjøre ca. 250-300 årsverk i ytre etat. Det ble her gjort oppmerksom på at beregningene var rundt 15 år gamle, og at de derfor ikke ble ansett som realistiske. I en rapport fra Rikstrygdeverket av august 2002 ble effektiviseringsgevinsten nedjustert til ca. 65 årsverk. På dette tidspunktet var allerede IT-løsningen satt i drift.

For prosjektet "Ny rutine for helsetjenester" ble det i beslutningsgrunnlaget for oppstart av prosjektet angitt en årlig besparelse på 100 årsverk (ca. 70 mill. kroner). I et senere prosjektdirektiv blir det påpekt at denne effektiviseringsgevinsten var urealistisk. Rikstrygdeverket har i intervju oppgitt at det er sannsynlig at det i stedet blir brukt mer ressurser på dette området enn før systemet ble innført. Rikstrygdeverket mener imidlertid at det er oppnådd kvalitative gevinster som for eksempel en mer enhetlig saksbehandling og innfrielse av kravene i økonomireglementet.

For det siste prosjektet "Ny applikasjon på hjelpemiddelområdet" var det utarbeidet en kost-/nytte-analyse før valg av IT-løsning. Denne indikerte en effektiviseringsgevinst på 362 mill. kroner. Etter valg av løsning betraktet Rikstrygdeverket estimatet som urealistisk. I et senere prosjektdirektiv blir det vist til at en arbeidsgruppe skulle utarbeide et nytt gevinstestimat. Da IT-løsningen var ferdigutviklet, forelå det imidlertid ikke noe nytt estimat.

Realistiske nytteanslag er viktig ved valg av løsning og ved planlegging av gevinster. I undersøkelsen reises det spørsmål om trygdeetaten bør legge større vekt på å utarbeide realistiske og oppdaterte gevinstestimater før nye IT-prosjekter settes i gang.

1.2.2 Oppfølging av nytteeffekter

Ved arbeid med å realisere nytteeffekter av IT-prosjekter er det generelt anbefalt at det utarbeides gevinst­realiseringsplaner. Disse skal blant annet inneholde konkrete mål med tidsfrist for realisering av nytteeffekter, krav til oppfølging og hvem som har ansvaret for å ta ut nytteeffektene. Undersøkelsen viser at trygdeetaten ikke utarbeider gevinstrealiseringsplaner. Rikstrygdeverket har opplyst at det legger føringer overfor fylkestrygdekontorene, men ansvaret for realiseringen av nytteeffekter fra IT-prosjekter blir i betydelig grad overlatt til ytre trygdeetat.

To av prosjektene i undersøkelsen, "Elektronisk innsending av sykmeldingsattest og legeerklæring" og "Ny applikasjon på hjelpemiddelområdet", er moderniseringsprosjekter. Denne typen moderniseringsprosjekter er kjennetegnet ved at de har større gevinstpotensial, men også større risiko for at nytteeffekter ikke nås. Undersøkelsen viser at det for disse prosjektene har vært mangler når det gjelder risikohåndtering, kommunikasjon og oppfølging.

Når det gjelder prosjektet "Elektronisk innsending av sykmeldingsattest og legeerklæring", var det pr. desember 2004 kun to prosent av fastlegene som sendte inn blanketter elektronisk til trygdeetaten til tross for at IT-løsningen var ferdig utviklet høsten 2003. Rikstrygdeverket og departementet var allerede ved oppstarten av prosjektet i november 2000 kjent med risikoen for at legene ikke ville ta løsningen i bruk dersom det ikke ble gitt økonomisk kompensasjon for oppkobling til helsenettet. Først i oktober 2004 ga Sosial- og helsedirektoratet et tilbud til fastlegene om at de kunne få dekket investeringsutgiftene til førstegangs oppkobling til helsenettet.

I prosjektet "Ny applikasjon på hjelpemiddelområdet" ble hjelpemiddelsentralen i Buskerud valgt som pilot ved innføringen av IT-systemet. Her ble det identifisert problemer blant annet ved at arbeidsprosessene tok vesentlig lengre tid enn tidligere. Rikstrygdeverket besluttet at innføringen av IT-systemet likevel skulle fortsette. Etter at ytterligere syv hjelpemiddelsentraler hadde erfart liknende problemer som i Buskerud, utsatte Rikstrygdeverket innføringen av IT-systemet ved de øvrige hjelpemiddelsentralene.

For det samme prosjektet viser undersøkelsen at det ikke var samsvar mellom det faktiske kompetansenivået i hjelpemiddelsentralene og de forutsetningene om kompetanse som Rikstrygdeverket hadde lagt til grunn. Videre kommer det fram i undersøkelsen at hjelpemiddelsentralene hadde ønsket mer veiledning og oppfølging fra Rikstrygdeverket ved innføringen av IT-systemet. Hjelpemiddelsentralene mente også at oppfølgingen i større grad burde vært knyttet til rutiner og oppgaver. På bakgrunn av hjelpemiddelsentralenes opplevelse av innføringsprosessen, reiser undersøkelsen spørsmål om det er behov for at Rikstrygdeverket i større grad legger til rette for at IT-systemer som blir innført, tas i bruk som forutsatt. Det ville samtidig sikre at IT-systemene brukes på en mer likeartet måte slik at forventet nytteverdi blir realisert.

På bakgrunn av det som er nevnt om Rikstrygdeverkets planlegging og oppfølging av nytteeffekter fra IT-prosjekter, reises det i undersøkelsen spørsmål om Rikstrygdeverket har gjort tilstrekkelig for å sikre at IT-prosjektene bidrar til at nytteeffekter blir realisert som forutsatt.

I undersøkelsen framheves det at risikohåndtering, god kommunikasjon og tett oppfølging er viktige forutsetninger for at nye IT-løsninger skal kunne bidra til mer effektiv ressursbruk og bedre oppgaveløsning. Trygdeetaten er ifølge sin moderniseringsstrategi i en fase hvor det skal utvikles ny IT-støtte til fagområdene. Nytteeffekter av slike moderniserte saksbehandlingsløsninger er i stor grad knyttet til endringer av arbeidsprosessene i ytre etat. Trygdeetaten vil ifølge moderniseringsstrategien samtidig satse på stadig mer avansert elektronisk samhandling. Både nye saksbehandlingsløsninger og elektronisk samhandling har et stort gevinstpotensial, kvalitativt og kvantitativt, men risikoen for at nytteeffekter ikke oppnås, er samtidig høy. Risikohåndtering, god kommunikasjon og tett oppfølging vil derfor bli stadig viktigere i trygdeetatens arbeid med å realisere nytteeffekter fra IT-prosjekter.

1.2.3 Dokumentasjon av nytteeffekter

Ifølge krav til styring i staten skal virksomhetene rapportere om måloppnåelse og resultater internt og til overordnet myndighet. Det skal gjennomføres evalueringer i alle virksomheter for å få informasjon om effektivitet, måloppnåelse og resultater. Frekvens og omfang av evalueringene bestemmes ut fra virksomhetens egenart, risiko og vesentlighet.

I perioden 2000-2004 rapporterte Rikstrygdeverket til departementet om i hvilken grad målene i IT-satsningen var nådd. Eksempelvis ble det rapportert om gjennomføringsgrad av tiltak i IT-planene. For årene 2002-2004 rapporterte Rikstrygdeverket på formen "målene er nådd/målene er delvis nådd". Det ble rapportert generelt om god måloppnåelse. Undersøkelsen reiser spørsmål ved om det foreligger tilstrekkelig informasjon som muliggjør en kvalifisert oppfatning fra Rikstrygdeverkets side av hvilke nytteeffekter som ble realisert, og som kan identifisere årsaker til eventuelle avvik.

Arbeids- og sosialdepartementet har uttalt at det kan bli aktuelt å gjennomføre evalueringer av måloppnåelse i IT-prosjekter i trygdeetaten, men at dette hittil ikke har vært gjennomført. Ettersom IT er et sentralt virkemiddel i moderniseringen av trygdeetaten, framheves det i undersøkelsen at departementet bør vurdere aktuelle tiltak som kan gi kunnskap om nytteeffekter oppnådd av IT-satsningen.

Undersøkelsen viser at Rikstrygdeverket ikke opererer med egne resultatkrav for IT-prosjektene, og at det ikke er noe krav om å rapportere eller dokumentere i hvilken grad IT-prosjektene har bidratt til resultatforbedring eller kvalitetsheving. Mål- og resultatstyringssystemet forutsetter målkrav og resultatoppfølging. Undersøkelsen reiser derfor spørsmål om trygdeetatens praksis på dette området er i samsvar med prinsippet om mål- og resultatstyring.

1.3 Arbeids- og sosialdepartementets kommentarer

Arbeids- og sosialdepartementet uttaler at undersøkelsen peker på mange viktige og aktuelle forhold som departementet vil følge nøye opp og ha mye oppmerksomhet rundt i årene som kommer. Riksrevisjonens rapport er, ifølge departementet, i så måte et svært viktig dokument i trygdeetatens og departementets forbedringsarbeid på dette området.

Departementet mener at Riksrevisjonen synes å ha konsentrert seg om IT-prosjektene har oppnådd "økonomiske gevinster" i form av innsparinger på administrasjonsbudsjettet eller reduserte årsverk. Dette gir ifølge departementet et for snevert og skjevt bilde av de reelle forholdene. Departementet mener at Riksrevisjonen ikke i tilstrekkelig grad har vurdert om disse prosjektene har vært vellykket ut fra alle de målene som ble satt for prosjektene, herunder kvalitative og eventuelle kvantitative mål. Departementet gir uttrykk for at Rikstrygdeverket ikke satte i gang disse prosjektene alene for å oppnå "økonomiske gevinster", men at det også var andre viktige mål for IT-prosjektene.

Departementet gir videre uttrykk for at det er viktig at kvalitative mål styrer IT-virksomheten i trygdeetaten, det vil si at det gjennomføres IT-prosjekter som gir bedre service og lettere adgang til informasjon samt at IT-systemene er utformet slik at sikkerhetskrav og krav til personvern ivaretas. For brukerne av trygdeetatens IT-tjenester er det som oftest viktigere å få god service og kvalitet i etaten, enn at IT-løsningene drives billigst mulig.

Departementets erfaring er at planlegging, fastsettelse og realisering av "gevinster" er vanskeligere i statlig sektor enn i private virksomheter hvor de fleste forhold kan uttrykkes i økonomiske termer. Departementet understreker at dette likevel ikke må føre til at gevinstplanlegging og -realisering i trygdeetaten blir så "vanskelig" at man unndrar seg fra å bruke de metoder og virkemidler som har vist seg effektive i privat sektor, så langt det lar seg gjøre. Dette gjelder ifølge departementet blant annet å konkretisere gevinster, tydeliggjøre forutsetningene for gevinstene og sikre at disse oppfylles, lage konkrete planer for realisering av gevinster, fatte nødvendige beslutninger for å sikre at gevinstrealiseringen blir gjennomført som planlagt, og følge opp at gevinster blir realisert og dokumentert.

Departementet presiserer at etaten framover skal arbeide med konkretisering av gevinstmål, målemetoder og dokumentasjon om faktiske gevinster og klargjøre hvem som har ansvar for realiseringen og rapporteringen til departementet. Departementet har i tildelingsbrevet til Rikstrygdeverket for 2005 understreket at det skal fokuseres på gevinstrealiseringer, og at planverket for dette skal videreutvikles.

Departementet opplyser at det har vært et kontaktmøte med Rikstrygdeverket 12. mai 2005 hvor gevinst­realiseringer i IT-prosjekter ble drøftet. Departementet understreket i dette møtet at det er sentralt at etaten planlegger konkrete gevinstrealiseringer slik at ressurser kan frigjøres til andre formål. Departementet understreket videre at alle IT-prosjekter skal ha realistiske mål, at måloppnåelse skal dokumenteres, og at resultatene skal rapporteres til departementet.

1.4 Riksrevisjonens bemerkninger

Riksrevisjonen har merket seg at Arbeids- og sosialdepartementet uttaler at rapporten peker på mange viktige og aktuelle forhold som departementet vil følge nøye opp i årene som kommer, og at rapporten vil være et viktig dokument i trygdeetatens og departementets forbedringsarbeid på dette området. Riksrevisjonen registrerer også at det allerede er tatt konkrete initiativ fra departementets side overfor Rikstrygdeverket.

Formålet med Riksrevisjonens undersøkelse har vært å belyse trygdeetatens arbeid med å realisere nytteeffekter fra IT-prosjekter. Riksrevisjonen er enig med departementet i at det ofte er andre grunner enn rent økonomiske til at prosjekter blir igangsatt. Riksrevisjonen har derfor i undersøkelsen tatt utgangspunkt i de nytteeffektene trygdeetaten selv har oppgitt som forventede nytteeffekter av de ulike prosjektene. For alle disse prosjektene er det forventet både kvalitative og kvantitative nytteeffekter, og det er følgelig ikke bare "økonomiske gevinster" som er vurdert, men også andre nytteeffekter som for eksempel kvaliteten på statistikk- og styringsdata og på registre.

Undersøkelsen viser at trygdeetaten ved oppstart av IT-prosjektene har presentert ambisiøse nytteanslag, men at disse ofte har vært lite realistiske. For de fire IT-prosjektene i undersøkelsen ble nytteanslagene etter hvert vesentlig nedjustert, men dette skjedde lenge etter at prosjektene ble igangsatt. Undersøkelsen viser også at det er mangler ved risikohåndtering, kommunikasjon og oppfølging av IT-prosjekter i trygdeetaten. Etter Riksrevisjonens vurdering er klare og realistiske mål en forutsetning for et forsvarlig beslutningsgrunnlag og god planlegging. Det kan også reises spørsmål om Rikstrygdeverkets rutiner og prosedyrer har fungert på en tilfredsstillende måte for å sikre effektiv ressursbruk og bedre oppgaveløsning.

Riksrevisjonen vil framheve at mål- og resultatstyringssystemet forutsetter målkrav og resultatoppfølging. Det framkommer i undersøkelsen at målkravene som fastsettes, er lite realistiske, og at det i betydelig grad mangler faktisk dokumentasjon på oppnådde effektiviseringsgevinster og kvalitative forbedringer av IT-satsningen, blant annet som grunnlag for resultatrapporteringen til departementet. Riksrevisjonen vil på bakgrunn av undersøkelsen reise spørsmål om prinsippene bak mål- og resultatstyring i tilstrekkelig grad er ivaretatt på dette området fra Rikstrygdeverkets side.

1.5 Arbeids- og sosialdepartementets svar

"(…) Departementet er enig i at risikohåndtering, god kommunikasjon og tett oppfølging vil bli stadig viktigere i årene fremover. Departementet har merket seg Riksrevisjonens bemerkninger, og vil ta hensyn til disse ved gjennomføringen av fremtidige IT-pro-sjekter.

For øvrig viser departementet til at det allerede er startet en oppfølging av Riksrevisjonens rapport. Jeg viser i denne forbindelse til vårt brev av 7.06.2005."

1.6 Riksrevisjonens uttalelse

Riksrevisjonen konstaterer at Arbeids- og sosialdepartementet deler Riksrevisjonens vurderinger med hensyn til betydningen av risikohåndtering, god kommunikasjon og tett oppfølging ved innføringen av nye IT-løsninger.

Undersøkelsen viser at det er svakheter ved mål- og resultatstyringen på IT-området i trygdeetaten. Riksrevisjonen vil framheve nødvendigheten av at IT-prosjekter har realistiske og oppdaterte mål for å sikre riktig valg av IT-løsning og hensiktsmessig planlegging. Riksrevisjonen vil videre understreke at det er viktig å evaluere hvilke nytteeffekter nye IT-løsninger har gitt virksomheten.

Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil ta hensyn til Riksrevisjonens bemerkninger ved gjennomføringen av framtidige IT-prosjekter, og at departementet allerede har tatt konkrete initiativ overfor Rikstrygdeverket. Etter Riksrevisjonens vurdering er det viktig å forbedre Rikstrygdeverkets rutiner og prosedyrer på dette området for derigjennom å forbedre måloppnåelsen og sikre god ressursbruk.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten, og fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, viser til Riksrevisjonens undersøkelse om realisering av nytteeffekter fra IT-prosjekter i trygdeetaten. Formålet med undersøkelsen har vært å belyse trygdeetatens arbeid med å realisere nytteeffekter fra IT-prosjekter.

Komiteen viser til at de fire prosjektene som ble undersøkt, ble valgt fordi Rikstrygdeverket ved oppstarten hadde forventet store økonomiske nytteeffekter av disse, knyttet til automatisering, forenkling, endring av arbeidsprosesser og ressursdisponeringer i ytre etat. I tillegg var det forventninger om økt kvalitet i form av bedre datafangst, saksbehandling og økonomistyring.

Komiteen mener det er bekymringsfullt at det ikke var utarbeidet gevinstrealiseringsplaner, at ansvaret for å realisere nytteeffektene i betydelig grad er overlatt til ytre etat, og at det for årene 2002-2004 er rapportert på formen "målene er nådd/målene er delvis nådd" og om generell god måloppnåelse, når undersøkelsen viser at det ikke foreligger dokumentasjon som viser på hvilket grunnlag rapporteringen ble gjort.

Komiteen har merket seg at departementet presiserer at etaten framover skal arbeide med konkretisering av gevinstmål, målemetoder, dokumentasjon av faktiske gevinster, klargjøring av hvem som har ansvaret for å ta ut gevinstene, og rapporteringen til departementet.

Komiteen mener det er bekymringsfullt at effektiviseringsgevinstene ikke er realisert i noen av prosjektene og vil understreke Riksrevisjonens framheving av nødvendighetene av at IT-prosjekter har realistiske og oppdaterte mål for å sikre riktig valg av IT-løsning og hensiktsmessig planlegging.

Komiteen viser til at departementet mener Riksrevisjonens undersøkelse for ensidig konsentrerer seg om de økonomiske effektene av IT-prosjektene, og at det også bør vurderes om prosjektene gir kvalitative effekter. Komiteen er enig i at resultatet av IT-prosjektene må vurderes ut fra en helhet, men at en eventuell god oppnåelse av de kvalitative målsettingene ikke endrer det bekymringsfulle i at de til dels betydelige økonomiske gevinstene som ble forespeilet, i stor grad uteble.

Komiteen har merket seg at departementet vil ta hensyn til Riksrevisjonens bemerkninger ved gjennomføringen av fremtidige IT-prosjekter og at det allerede er tatt konkrete initiativ overfor Rikstrygdeverket.

Komiteen vil videre peke på de store utfordringene på IT-området som vil oppstå i forbindelse med innføring og igangsetting av NAV, Ny arbeids- og velferdsforvaltning, der den nye etaten skal videreutvikle IT-systemene fra de to tidligere etatene.

Komiteen viser til St.meld. nr. 14 (2002-2003) der det i pkt. 9.8.6 Særlig om IKT påpekes at store datasystemer innebærer betydelig risiko og at de nye etatene i en overgangsfase vil møte spesielle utfordringer på IKT-siden. Det må, ifølge St.meld. nr. 14 (2002-2003), gjennomføres utredninger for å vurdere hvordan systemene i de to nye etatene bør utvikles videre:

"Det må gjennomføres utredninger for å vurdere hvordan systemene i de to nye etatene bør utvikles videre, hvor det tas høyde for at samme data bør lagres bare ett sted, at webløsninger for borgere og førstelinjen bør prioriteres, og at systemene må omfatte registrering av samtykke der dette er nødvendig. Det bør lages en felles kravspesifikasjon som definerer grensesnittene mellom de to etatenes datasystemer og sosialtjenesten."

Komiteen vil understreke viktigheten av at Riksrevisjonens konklusjoner i Dokument nr. 3:2 (2005-2006) tas til følge og legges til grunn også når det gjelder arbeidet med videreutviklingen som en følge av innføringen av NAV.

3. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 3:2 - Riksrevisjonens undersøkelse om realisering av nytteeffekter fra IT-prosjekter i trygde­etaten - vedlegges protokollen.

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 7. februar 2006

Lodve Solholm

leder

Svein Roald Hansen

ordfører