Oversikt over bevilgningsforslagene på de ulike kapitler og poster under rammeområde 12 i St.prp. nr. 1 (1998-99) og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 12 (1998-99).
Kap. |
Post |
Formål |
St.prp. nr. 1 med
Tillegg nr. 12 |
|
|
Utgifter i hele kroner1 |
|
Olje- og energidepartementet |
1800 |
|
Olje- og energidepartementet (jf. kap. 4800) |
111 150 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
91 150 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
20 000 000 |
1810 |
|
Oljedirektoratet (jf. kap. 4810) |
307 950 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
220 950 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
56 500 000 |
1810 |
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold |
5 000 000 |
|
70 |
Tilskudd til PETRAD |
3 000 000 |
|
71 |
Tilskudd til Norsk Oljemuseum |
22 500 000 |
1820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829) |
287 800 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
179 600 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
31 500 000 |
|
30 |
Forbygningsarbeider og oppryddingstiltak |
41 700 000 |
|
72 |
Tilskudd til investeringer i ledningsnett |
35 000 000 |
1825 |
|
Energiøkonomisering |
270 500 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
66 000 000 |
|
72 |
Introduksjon av ny energiteknologi og bioenergi |
203 000 000 |
|
73 |
Produksjonstøtte til vindkraft |
1 500 000 |
1830 |
|
Energiforskning (jf. kap. 4829) |
179 600 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
12 100 000 |
|
50 |
Norges forskningsråd |
160 000 000 |
|
70 |
Internasjonale samarbeids- og utviklingstiltak |
7 500 000 |
1891 |
|
Oljeforsyningsberedskap |
22 790 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
19 790 000 |
|
30 |
Sikring og oppgradering av drivstoffanlegg |
3 000 000 |
1892 |
|
Kraftforsyningsberedskap |
3 210 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
610 000 |
|
70 |
Tilskudd til sikringstiltak |
2 600 000 |
|
Petroleumsvirksomhet |
2440 |
|
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 5440) |
25 508 000 000 |
|
22 |
Fjerningsutgifter |
8 000 000 |
|
30 |
Investeringer |
24 900 000 000 |
|
50 |
Overføring til Statens petroleumsforsikringsfond |
600 000 000 |
2442 |
|
Disponering av innretninger på kontinentalsokkelen |
9 000 000 |
|
70 |
Tilskudd |
9 000 000 |
|
|
Sum utgifter rammeområde 12 |
26 700 000 000 |
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
4810 |
|
Oljedirektoratet (jf. kap. 1810) |
93 300 000 |
|
1 |
Gebyr- og avgiftsinntekter |
2 100 000 |
|
2 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet |
14 000 000 |
|
3 |
Refusjon av tilsynsutgifter |
54 000 000 |
|
4 |
Salg av undersøkelsesmateriale |
15 000 000 |
|
5 |
Salg av publikasjoner |
4 000 000 |
|
6 |
Ymse inntekter |
1 400 000 |
|
8 |
Inntekter barnehage |
2 800 000 |
4820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 1820) |
34 200 000 |
|
1 |
Gebyr- og avgiftsinntekter |
11 600 000 |
|
2 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet |
22 600 000 |
4829 |
|
Konsesjonsavgiftsfondet (jf. kap. 1820 og 1830) |
106 500 000 |
|
50 |
Overføring fra fondet |
106 500 000 |
4860 |
|
Statsforetak under Olje- og energidepartementet |
45 000 000 |
|
80 |
Inntekter fra oppgjørsordningen for utenlandshandelen med kraft |
45 000 000 |
Inntekter fra petroleumsvirksomhet |
5440 |
|
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 2440) |
56 200 000 000 |
|
24 |
Driftsresultat: |
29 900 000 000 |
|
|
1 Driftsinntekter |
72 900 000 000 |
|
|
2 Driftsutgifter |
-14 800 000 000 |
|
|
3 Lete- og feltutviklingsutgifter |
-1 900 000 000 |
|
|
4 Avskrivninger |
-17 400 000 000 |
|
|
5 Renter |
-8 900 000 000 |
|
30 |
Avskrivninger |
17 400 000 000 |
|
80 |
Renter |
8 900 000 000 |
Renter og utbytte m.v. |
5608 |
|
Renter av lån til statsforetak under Olje- og energidepartementet |
375 000 000 |
|
80 |
Renter, Statnett SF |
157 000 000 |
|
81 |
Renter, Statkraft SF |
218 000 000 |
|
|
Sum inntekter rammeområde 12 |
56 854 000 000 |
|
|
Netto rammeområde 12 |
-30 154 000 000 |
1)90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet.
Komiteen har ved Stortingets
vedtak 20. oktober 1998 fått tildelt kapitler under rammeområde
12 Olje og energi, jf. Innst. S. nr. 1 (1998-99). Ved Stortingets vedtak
30. november 1998 er netto utgiftsramme for rammeområde
12 fastsatt til - 30 313 000 000 kroner, jf. Budsjett-innst. S.
I (1998-99) og Budsjett-innst. S. I. Tillegg nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Olav Akselsen, Aud Blattmann, Gunn Karin Gjul, Bent Hegna, Torny Pedersen
og lederen Jens Stoltenberg, viser til at Arbeiderpartiets
alternative budsjettopplegg som er omtalt i Budsjett-innst. S. I
(1998-99), der utgiftsrammene til rammeområde 12 er 39
mill. kroner større enn det vedtatte forslag. Dette hadde
gitt rom for en større satsing på enøk
og ledningsnettet enn den vedtatte utgiftsrammen tillater.
Disse medlemmer vil understreke
at norsk energipolitikk handler om å forvalte en viktig
del av vår nasjonalformue. Både kraftforsyningen
og olje- og gassvirksomheten krever langsiktighet og forutsigbarhet
for å sikre sysselsetting og velferd.
Et grunnleggende mål i energi- og miljøpolitikken
er å sikre et energisystem som er økologisk bærekraftig. Disse
medlemmer går derfor inn for en betydelig styrking
av tilskuddene til introduksjon av fornybare energikilder og enøk.
Disse medlemmer viser til at
EUs elektrisitetsmarked gradvis åpnes for fri handel og
at det skjer store omstillinger. Norge er en del av det europeiske
kraftmarkedet, og dette krever omstilling. Refusjonsordningen for
dokumentavgiften har vært et viktig bidrag til å fremme
samfunnsøkonomisk lønnsomme omorganiseringer og
sammenslåinger i kraftsektoren og dermed å forberede
oss på innføringen av et åpent europeisk kraftmarked. Disse
medlemmer går derfor imot Regjeringens forslag
om å fjerne denne refusjonsordningen. Disse medlemmer mener
at man i stedet må se på mulighetene for å gjøre
om refusjonsordningen til et avgiftsfritak, og vil be Regjeringen
foreta en slik vurdering. I påvente av dette har Arbeiderpartiet satt
av 60 mill. kroner, slik at avgiftsfritak kan gjennomføres
inntil videre (jf. Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99)).
Disse medlemmer mener at olje-
og gassforekomstene er våre felles ressurser og at samfunnet
må sikre inntekter av utvinningen av disse ressursene gjennom
offentlig eierskap og skattesystemet. Desto viktigere er det å sikre
forutsigbare og stabile rammebetingelser. Regjeringen fører
i stedet en politikk som gir uforutsigbarhet og vilkårlighet. Økningen
i CO2-avgiften på sokkelen som
Regjeringen fikk flertall for i Revidert nasjonalbudsjett, har ingen
miljøpolitisk begrunnelse og bidrar bare til å skape
usikkerhet om rammevilkårene i petroleumsnæringen.
Regjeringen foreslår i tillegg å øke
selskapsskatten for oljeselskapene samt å senke grensen
kraftig for hvilke utbyggingsprosjekter som kan ha forenklet saksbehandling, noe
som vil føre til økt tidsbruk, større
kostnader og uforutsigbar behandling av mindre utbygginger.
Disse forslagene bidrar til å skape
usikkerhet om rammevilkårene til petroleumsnæringen
som allerede i utgangspunktet står overfor store utfordringer
knyttet til lav oljepris og store kostnadsoverskridelser ved flere
utbyggingsprosjekter. Uforutsigbare rammebetingelser kan føre
til store samfunnsøkonomiske tap, noe som spesielt vil
gå utover statens inntekter og true sysselsettingen i leverandørindustrien. Disse
medlemmer går derfor imot forslagene om å øke
selskapsskatten for oljeselskapene og å endre grensen for forenklet
godkjenning av petroleumsinvesteringer.
Når det gjelder Regjeringens foreslåtte økning
i el-avgiften, går disse medlemmer imot
dette og viser til Arbeiderpartiets omtale i finansinnstillingen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Lars Rise og Bror Yngve Rahm, fra Senterpartiet, John Dale, og fra
Venstre, Gunnar Kvassheim, har med tilfredshet merket seg
den tydelige miljøpolitiske profilen i Regjeringens forslag
til statsbudsjett. En betydelig satsing på enøk-tiltak,
fra 193 mill. kroner i 1998 til 270 mill. kroner i Regjeringens
forslag til statsbudsjett, viser at Regjeringen tar på alvor
målet om at vi skal være selvforsynt med elektrisk
kraft fra fornybare energikilder. Til tross for at beløpet
er redusert i det justerte budsjettforslaget fra sentrumspartiene,
er bevilgningen til posten fortsatt kraftig økt fra 1998,
og siden 1997 er bevilgningene til ENØK mer enn fordoblet
og de ligger mer enn 40 pst. over regjeringen Jaglands forslag til
bevilgning i 1998.
Disse medlemmer er også godt
fornøyd med at Regjeringen gjennom forslaget om økt
el-avgift og innføring av grunnavgift på fyringsolje,
ville stimulere både satsingen på nye, fornybare
energikilder og satsingen på enøk-tiltak. Disse
medlemmer har merket seg at et stort flertall i Stortinget
har avvist dette forslaget, uten at de har fremmet andre forslag
som kan bidra til at vi kommer nærmere målet om å være
selvforsynt med elektrisk kraft. Disse medlemmer har videre
merket seg at økningen i el-avgiften og innføringen
av grunnavgift på mineralolje ikke er med i det justerte
budsjettforslag som Fremskrittspartiet og Høyre har varslet
at de vil gi subsidiær støtte, og erkjenner at
det ikke har vært mulig å få flertall
for et budsjett med disse komponentene.
Disse medlemmer er opptatt av
langsiktighet og forutsigbarhet for selskapene i petroleumssektoren. Disse
medlemmer har videre med glede registrert at et stort flertall
går inn for å gi fritak for investeringsavgift
for distribusjonsnett for naturgass, og for investeringer i solenergitiltak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Øyvind Vaksdal og Øyvind Korsberg, mener at våre
energiressurser skal utnyttes på en måte som kommer
hele befolkningen til gode. Disse medlemmer mener
videre at det skal være fri konkurranse mellom energikilder,
slik at prismekanismen vil stimulere til forskning på alternative
energikilder, og til bedre utnyttelse av de eksisterende.
Disse medlemmer mener at utnyttelse
av våre nasjonale gassressurser må være
en prioritert oppgave, og at utbygging av gasskraftverk i Norge
vil være et viktig supplement til våre vannkraftressurser.
Disse medlemmer mener også at
oljevirksomheten skal underlegges de samme rammebetingelser som
annen industrivirksomhet, og at all leting, utvinning, transport,
foredling og distribusjon av olje og gass bør utføres
av private selskaper. Konsesjoner for leting og utvinning av olje
og gass bør tildeles etter auksjonsprinsippet, og offentlig
engasjement bør innskrenkes til utarbeidelse av lover og
regler for sikkerhet, kontroll av at regelverket blir fulgt. Oljevernberedskapen
må holdes på et forsvarlig nivå, slik
at miljøkatastrofer unngås ved uhell.
Disse medlemmer hadde sett det
som en fordel at Statens eierinteresser i Statoil og andre oljeselskaper ble
avviklet.
Disse medlemmer mener at dagens
utvinningstempo på sokkelen bør videreføres,
og at langsiktighet og forutsigbarhet må være
nøkkelord i vår fremtidige oljepolitikk. Oppbyggingen
av petroleumsfondet vil være et viktig bidrag for å sikre
vår nasjonalformue.
Disse medlemmer viser for øvrig
til tabellen under, som angir Fremskrittspartiets primærstandpunkter
under kapitler og poster på rammeområde 12, hvor
dette avviker fra Fremskrittspartiets standpunkter i denne innstilling.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr. 12 | Frp 1999b
(1999) |
Utgifter
rammeområde 12 |
1800 | | Olje-
og energidepartementet (jf. kap. 4800) | 111 150
000 | 101 150
000 (-10 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 91 150 000 | 86 150 000 (-5 000 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 20 000 000 | 15 000 000 (-5 000 000) |
1810 | | Oljedirektoratet
(jf. kap. 4810) | 307 950
000 | 281 450
000 (-26 500 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 220 950 000 | 210 950 000 (-10 000 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 56 500 000 | 42 000 000 (-14 500 000) |
| 70 | Tilskudd til PETRAD | 3 000 000 | 1 000 000 (-2 000 000) |
1820 | | Norges
vassdrags- og energidirektorat
(jf. kap. 4820 og 4829) | 287 800
000 | 480 100
000 (+192 300 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 179 600 000 | 163 000 000 (-16 600 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 31 500 000 | 25 400 000 (-6 100 000) |
| 30 | Forbygningsarbeider og
oppryddingstiltak | 41 700 000 | 31 700 000 (-10 000 000) |
| 71 | Refusjon av dokumentavgift
til kraftverk | 0 | 240 000 000 (+240 000 000) |
| 72 | Tilskudd til investeringer
i ledningsnett | 35 000 000 | 20 000 000 (-15 000 000) |
1825 | | Energiøkonomisering | 270 500
000 | 118 000
000 (-152 500 000) |
| 21 | Spesielle
driftsutgifter | 66 000 000 | 41 000 000 (-25 000 000) |
| 72 | Introduksjon av ny energiteknologi
og bioenergi | 203 000 000 | 77 000 000 (-126 000 000) |
| 73 | Produksjonstøtte
til vindkraft | 1 500 000 | 0 (-1
500 000) |
1830 | | Energiforskning
(jf. kap. 4829) | 179 600
000 | 150 300
000 (-29 300 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 12 100 000 | 9 000 000 (-3 100 000) |
| 50 | Norges forskningsråd
| 160 000 000 | 135 800 000 (-24 200 000) |
| 70 | Internasjonale samarbeids-
og utviklingstiltak | 7 500 000 | 5 500 000 (-2 000 000) |
| | Sum utgifter | 26
700 000 000 | 26
674 000 000 (-26 000 000) |
Inntekter
rammeområde 12 |
| | Sum inntekter | 56
854 000 000 | 56
854 000 000 (0) |
| | Sum netto | -30 154
000 000 | -30 180
000 000 (-26 000 000) |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Jan Tore Sanner og Jan Johnsen, viser til at Høyres
budsjettforslag sikrer stabile og forutsigbare rammebetingelser
for petroleumsindustrien og kraftsektoren. Dette er avgjørende
for at Norge skal utvikle seg som energinasjon i fremtiden. Høyre
fremmer forslag som vil påskynde moderniseringen i kraftbransjen, bidra
til billigere strøm og opprettholde norsk sokkels konkurranseevne. Disse
medlemmer mener energiressursene i størst mulig
grad skal omsettes i frie markeder der statens rolle er begrenset
til å fremme tjenlig, reell konkurranse. For å få størst
mulig samfunnsmessig nytte av energiressursene fremmer disse medlemmer forslag
om å åpne for privat kapital i de statlige kraftselskapene,
Statoil, Statkraft og Statnett.
Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag om skatteøkninger på oljeindustrien
og forslaget om lavere grense for forenklet myndighetsgodkjenning av
petroleumsprosjekter. Disse medlemmer viser til at
lave oljepriser tvinger oljeselskapene til å foreta en
strengere prioritering mellom ulike områder de vil investere
i. Konkurransedyktige og forutsigbare rammebetingelser er i en slik
situasjon avgjørende for at norsk sokkel skal forbli et
attraktivt investeringsområde. Den gjennomførte
produksjonsbegrensningen, investeringsutsettelsene, signalene om
utsettelse av tildelinger av nye leteområder og økningen
i CO2-avgiften har slik disse
medlemmer ser det introdusert et politisk usikkerhetsmoment
i rammebetingelsene. Regjeringens forslag om en skatteøkning
på 500mill. kroner på oljeindustrien forsterker
usikkerheten ytterligere, og er derfor svært uheldig. Forslaget
svekker rammebetingelsene og skaper usikkerhet om det fremtidige
norske skatteregimet.
Disse medlemmer viser til at
Høyre går imot Regjeringens forslag om økt
el-avgift på 2,5øre pr. kWh. Forslaget vil øke
kostnadene for husholdningene og næringslivet. Høyre
vil verken øke den spesielle skatten på kraftselskaper
fra 27 til 32 pst. eller øke naturressursavgiften. Disse
medlemmer mener Regjeringens forslag er et brudd på det
bare to år gamle forliket om kraftskattereformen, og skaper
usikkerhet for bransjens framtidige rammebetingelser. Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag om å ilegge dokumentavgift ved
omdanning av kraftselskaper. Regjeringens forslag ville hindret
omdanning av kommunale kraftverk til aksjeselskaper og stoppet den viktige
omstruktureringen av kraftbransjen. Disse medlemmer understreker
at sluttresultatet av Regjeringens forslag blir dyrere strøm
for forbrukerne og mindre økonomisk handlefrihet for kommuner
som planlegger å selge andeler i kommunale kraftselskaper.
Disse medlemmer viser til de
store mulighetene som ligger i utvikling og bruk av alternative
energikilder og fornybar energi. Disse medlemmer vil
stimulere til ENØK, økt bruk av nye energikilder,
vannbåren varme, varmepumper og bioenergi og foreslår derfor
en økning på 12 pst. til dette formålet.
Dette er likevel en mindre økning enn det Regjeringen legger opp
til. Disse medlemmer mener forskning og utvikling
av alternativ energi bør kombineres med en vridning av
den fossile energibruken i retning av forholdsvis rene fossile brensler
som naturgass.
Disse medlemmer viser til at
Høyre sammen med Fremskrittspartiet har inngått
forlik med sentrumspartiene når det gjelder rammene for
budsjettet. Forliket innebærer at Regjeringens forslag
til skatte- og avgiftsskjerpelser fjernes. Forliket innebærer
også at rammene for budsjettet er endret i forhold til
Høyres alternative budsjett og at prioriteringene på de
enkelte poster er justert i forhold til dette.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr. 12 | Høyre
med tillegg |
Utgifter
rammeområde 12 |
1800 | | Olje-
og energidepartementet (jf. kap. 4800) | 111 150
000 | 107 150
000 (-4 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 91 150 000 | 90 150 000 (-1 000 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 20 000 000 | 17 000 000 (-3 000 000) |
1810 | | Oljedirektoratet
(jf. kap. 4810) | 307 950
000 | 287 950
000 (-20 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 220 950 000 | 200 950 000 (-20 000 000) |
1820 | | Norges
vassdrags- og energidirektorat
(jf. kap. 4820 og 4829) | 287 800
000 | 512 800
000 (+225 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 179 600 000 | 164 600 000 (-15 000 000) |
| 71 | Refusjon av dokumentavgift
| 0 | 250 000 000 (+250 000 000) |
| 72 | Tilskudd til investeringer
i ledningsnett | 35 000 000 | 25 000 000 (-10 000 000) |
1825 | | Energiøkonomisering | 270 500
000 | 216 000
000 (-54 500 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 66 000 000 | 46 000 000 (-20 000 000) |
| 72 | Introduksjon av ny energiteknologi
og bioenergi | 203 000 000 | 170 000 000 (-33 000 000) |
| 73 | Produksjonstøtte
til vindkraft | 1 500 000 | 0 (-1 500 000) |
| | Sum utgifter
rammeområde 12 | 26 700
000 000 | 26 846
500 000 (+146 500 000) |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti,
Hallgeir H. Langeland, mener at vi alle har et ansvar for å sikre
et framtidig godt miljø for våre barn og barnebarn.Dette medlem er bekymret
for den utvikling vi har sett de siste årene hvor miljøtiltak
er blitt nedprioritert, selv om Regjeringens forslag til bl.a. bortfall
av investeringsavgift på miljøalternativene viser
en riktig vei. Det vises i denne sammenheng til Kyoto-avtalen som
vil tvinge Norge til en mer klimavennlig politikk, men at dette
igjen ikke vises i budsjett -verken
i forhold til utvinningstempo på norsk sokkel, en offensiv
satsing på alternativ fornybar energi eller på forskning
og utvikling av mer miljøvennlig teknologi.
Dette medlem mener det er galt å holde
på det høye tempoet som er på norsk sokkel
- ikke minst nå når oljeprisene er så lave.
Det rette, så vel økonomisk som miljøpolitisk,
er å skru ned tempoet, og la større deler av ressursene
ligge under havbotnen. Det ville også gjøre det
lettere å være på offensiven i forhold
til nasjonale forpliktelser i Kyoto-avtalen. Dette medlem mener
at Norge må være et foregangsland i oppfølging
av Kyoto-avtalen. Til nå har Norge vært en sinke
i forhandlingene, og opptrådt på oljeselskapenes premisser.
Det kan neppe være tilfredsstillende for et land som har
en regjering som framstiller seg som den første miljøregjering.
Dette medlem viser til Voksenåsen-erklæringen og
etterlyser den gjennomgangen av energiloven som er lovet der. Det
er en forutsetning for dette medlem at det, i større
grad enn nå, sikres at det er samfunnsmessig kontroll over
energi- og naturressursene.
Dette medlem er kritisk til de
gasskraftverkene Hydro har signalisert at de ønsker å bygge,
og selv om mye er uavklart, vil kraftverket være avhengig
av fossilt brensel, som vil ta slutt en gang. Dette medlem vil
satse på å utnytte det potensialet Norge har når
det gjelder enøk og fornybar energi. Dette medlem vil vise
til Sosialistisk Venstrepartis økte bevilgninger på disse
områdene. Dersom vi skal forhindre store globale klimaendringer
som følge av verdens energiforbruk, er det nødt
til å skje en overgang fra ikke-fornybar energi til fornybare
energikilder. I et klimaperspektiv må denne overgangen
til fornybar energi komme raskt for å unngå uopprettelige
skader på klimaet. Vi kan klare å framskynde
en slik overgang, hvis det er politisk vilje til dette. En bærekraftig
utvikling er avhengig av et bærekraftig energisystem, og
Norge har en unik mulighet til å «vise vei». Dette
medlem vil vise til Sosialistisk Venstrepartis forslag
om at det opprettes et nasjonalt forskningsprogram for fornybar
energi som samler alle aktivitetene på området
i et felles organ, som nå samler et flertall i komiteen.
Sosialistisk Venstreparti følger forslaget opp med en bevilgning
som innebærer at det i første omgang bevilges
300 mill. kroner til over statsbudsjettet i 1999, med påfølgende årlige
bevilgninger.
Dette medlem viser til at Sosialistisk
Venstreparti gjennom flere år har foreslått å øke
tilskudd til konkrete enøk-investeringer. Slike investeringer
er lønnsomme, og kostnadene er spart inn etter ganske få år.
Tiltakene innebærer likevel en enkeltinvestering som både
privatpersoner og andre kvier seg for å ta. Derfor mener dette
medlem at det er nødvendig med offentlig innsats
for at enøk-tiltak faktisk skal bli gjennomført. Dette
medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis forslag om
at det settes av 123 mill. kroner til finansiering av konkrete enøk-tiltak
i husholdninger, næringsliv og offentlige bygg.
Dette medlem vil vise til forslag
Sosialistisk Venstreparti har fremmet i Stortinget - om å finansiere enøk-tiltak
i private husholdninger etter det såkalte «mobiltelefonprinsippet».
Mobiltelefoniselskapene har lenge operert med priser på mobiltelefoner
langt under de reelle kostnadene. Dette har på ingen måte vært
noe sosialt tiltak fra selskapenes side. Tvert imot har det vært
basert på vissheten om at kostnadene kan tas inn på telefonregningen.
Dette prinsippet kan også brukes for å sette fortgang
i enøk-investeringer. Det kan gjøres ved at kunden
får finansiering til enøk-tiltak i hjemmet gjennom
et statlig enøk-fond. Finansieringen har form
som et rentefritt lån som nedbetales over strømregningen.
På denne måten vil private husholdninger få råd
til å gjennomføre strømsparende tiltak hjemme
samtidig som regnestykket vil gå i pluss både for
kunden og samfunnet.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis budsjettforslag og de påplussinger som er
foretatt på ramme 12, og til Sosialistisk Venstrepartis
merknader under de enkelte kapitler. Forslaget holder seg innenfor tildelt
ramme.
Etter forliket mellom sentrumspartiene, Fremskrittspartiet
og Høyre, er budsjettforslaget til Sosialistisk Venstreparti
justert og holdt innenfor vedtatte ramme.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med
Tillegg nr. 12 | SV |
Utgifter
rammeområde 12 (i hele tusen kroner) |
1810 | | Oljedirektoratet
(jf. kap. 4810) | 307 950 | 313 950 (+6 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 56 500 | 61 500 (+5
000) |
| 70 | Tilskudd til PETRAD | 3 000 | 4 000 (+1
000) |
1820 | | Norges
vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829) | 287 800 | 332 800 (+45 000) |
| 72 | Tilskudd til investeringer
i ledningsnett | 35 000 | 80 000 (+45
000) |
1825 | | Energiøkonomisering | 270 500 | 393 500 (+123 000) |
| 61 | Tilskudd til enøk-tiltak
i kommunale og fylkeskommunale bygg | 0 | 50 000 (+50
000) |
| 70 | Tilskudd til enøk-tiltak
i statlige bygg | 0 | 50 000 (+50
000) |
| 71 | Tilskudd til enøk-tiltak
| 0 | 23 000 (+23
000) |
1830 | | Energiforskning
(jf. kap. 4829) | 179 600 | 479 600 (+300 000) |
| 50 | Norges forskningsråd
| 160 000 | 460 000 (+300 000) |
2440 | | Statens
direkte økonomiske engasjement i
petroleumsvirksomheten (jf. kap. 5440) | 25 508
000 | 24 828
000 (-680 000) |
| 30 | Investeringer | 24 900 000 | 24 220 000 (-680 000) |
| | Sum utgifter
rammeområde 12 | 26
700 000 | 26
494 000 (-206 000) |
Inntekter
rammeområde 12 (i hele tusen kroner) |
5440 | | Statens
direkte økonomiske engasjement i
petroleumsvirksomheten (jf. kap. 2440) | 56 200
000 | 57 552
000 (+1 352 000) |
| | 2 Driftsutgifter | -14 800 000 | -14 948 000 (-148 000) |
| | 3 Lete- og feltutviklingsutgifter
| -1 900 000 | -400 000 (+1 500 000) |
| | Sum inntekter
rammeområde 12 | 56
854 000 | 58
206 000 (+1 352 000) |
| | Sum netto
rammeområde 12 | -30 154
000 | -31 712
000 (-1 558 000) |
Kap. | Formål | St.prp.
nr. 1 med
Tillegg nr. 12 | FrP,
KrF, H,
Sp og V | Ap | SV |
Utgifter
rammeområde 12 (i hele tusen kroner) |
1800 | Olje- og energidepartementet
(jf. kap. 4800) | 111 150 | 111 150 | 111 150 | 111 150 |
1810 | Oljedirektoratet (jf. kap.
4810) | 307 950 | 303 950 | 303 950 | 313 950 |
1820 | Norges vassdrags- og energidirektorat
(jf. kap. 4820 og 4829) | 287 800 | 248 900 | 244 800 | 332 800 |
1825 | Energiøkonomisering
| 270 500 | 248 500 | 252 500 | 429 500 |
1830 | Energiforskning (jf. kap.
4829) | 179 600 | 174 500 | 174 600 | 679 600 |
1891 | Oljeforsyningsberedskap
| 22 790 | 22 790 | 22 790 | 22 790 |
1892 | Kraftforsyningsberedskap
| 3 210 | 3 210 | 3 210 | 3 210 |
2440 | Statens direkte økonomiske
engasjement i
petroleumsvirksomheten (jf. kap. 5440) | 25 508 000 | 25 508 000 | 25 508 000 | 24 828 000 |
2442 | Disponering av innretninger
på
kontinentalsokkelen | 9 000 | 9 000 | 9 000 | 9 000 |
| Sum utgifter
rammeområde 12 | 26
700 000 | 26
630 000 | 26
630 000 | 26
730 000 |
Inntekter
rammeområde 12 (i hele tusen kroner) |
4810 | Oljedirektoratet (jf. kap.
1810) | 93 300 | 93 300 | 93 300 | 93 300 |
4820 | Norges vassdrags- og energidirektorat
(jf. kap. 1820) | 34 200 | 34 200 | 34 200 | 34 200 |
4829 | Konsesjonsavgiftsfondet
(jf. kap. 1820 og 1830) | 106 500 | 106 500 | 106 500 | 106 500 |
4860 | Statsforetak under Olje-
og energidepartementet | 45 000 | 45 000 | 45 000 | 45 000 |
5440 | Statens direkte økonomiske
engasjement i
petroleumsvirksomheten (jf. kap. 2440) | 56 200 000 | 56 289 000 | 56 289 000 | 56 389 000 |
5608 | Renter av lån
til statsforetak under Olje-
og energidepartementet | 375 000 | 375 000 | 375 000 | 375 000 |
| Sum inntekter
rammeområde 12 | 56
854 000 | 56
943 000 | 56
943 000 | 57
043 000 |
| Sum netto
rammeområde 12 | -30 154
000 | -30 313
000 | -30 313
000 | -30 313
000 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, viser til den avtale som er inngått
mellom disse partier om statsbudsjettet for 1999. Avtalen mellom
partiene innebærer følgende endringer på rammeområde
12 Olje og energi, i forhold til Regjeringens forslag i St.prp.nr.1 (1998-99)
og St.prp.nr.1. Tillegg nr. 12 (1998-99), inkludert de endringer
som ble gjort i Sentrumspartienes justerte budsjettforslag i Budsjett-innst.
S. I (1998-99):
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr. 12 | FrP,
KrF, H, Sp og V |
Utgifter
rammeområde 12 (i hele tusen kroner) |
1810 | | Oljedirektoratet
(jf. kap. 4810) | 307 950 | 303 950 (-4 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 56 500 | 52 500 (-4
000) |
1820 | | Norges
vassdrags- og energidirektorat
(jf. kap. 4820 og 4829) | 287 800 | 248 900 (-38 900) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 31 500 | 27 600 (-3
900) |
| 72 | Tilskudd til investeringer
i ledningsnett | 35 000 | 0 (-35
000) |
1825 | | Energiøkonomisering | 270 500 | 248 500 (-22 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 66 000 | 57 000 (-9
000) |
| 72 | Introduksjon av ny energiteknologi
og bioenergi | 203 000 | 190 000 (-13
000) |
1830 | | Energiforskning
(jf. kap. 4829) | 179 600 | 174 500 (-5 100) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 12 100 | 10 000 (-2
100) |
| 50 | Norges forskningsråd
| 160 000 | 157 000 (-3 000) |
| | Sum utgifter
rammeområde 12 | 26
700 000 | 26
630 000 (-70 000) |
Inntekter
rammeområde 12 (i hele tusen kroner) |
5440 | | Statens
direkte økonomiske engasjement i
petroleumsvirksomheten (jf. kap. 2440) | 56 200
000 | 56 289
000 (+89 000) |
| 24 | Driftsresultat: | 29 900 000 | 29 989 000 (+89 000) |
| | 2 Driftsutgifter | -14 800 000 | -14 711 000 (+89 000) |
| | Sum inntekter
rammeområde 12 | 56
854 000 | 56
943 000 (+89 000) |
| | Sum netto
rammeområde 12 | -30 154
000 | -30 313
000 (-159 000) |
For så vidt angår de kapitler
som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen
merknader og slutter seg til forslagene i St.prp. nr. 1 (1998-99)
og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 12 (1998-99).
Det foreslås bevilget 111,150 mill.
kroner på dette kapitlet for 1999, som er en økning
på 5,1 pst. i forhold til 1998.
Post 01 ble i Stortinget 19.juni 1998 vedtatt økt
med 1,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets primærstandpunkter i Budsjett-innst.
S. I (1998-99) med generelle innsparings- og effektiviseringstiltak,
herunder bedre ressursutnyttelse på personell og innkjøpssiden
og viser også til tabell i partiets hovedprioriteringer
hvor dette fremgår.
Disse medlemmer har videre merket
seg Statoils siste oppkjøp av aksjer i Saga Petroleum. Disse medlemmer er
svært skeptiske til dette, da det truer Sagas uavhengighet,
svekker de tre oljemiljøer vi i dag har, og øker
offentlig eierskap i oljenæringen.
Disse medlemmer forutsetter at
Regjeringen gjennom Statoils generalforsamling sørger for
at ytterligere oppkjøp av Saga-aksjer ikke finner sted.
Det foreslås bevilget 307,950 mill.
kroner på dette kapitlet for 1999 som er en økning
på 3,3 pst. i forhold til 1998.
Post 21 ble i Stortinget 19. juni 1998 vedtatt
redusert med 4,8 mill. kroner, post 70 redusert med 2,5 mill. kroner.
Komiteenhar merket seg Oljedirektoratets overordnede
målsetting med å legge til rette for høyest mulig
verdiskapning og bidra til at petroleumsvirksomheten drives sikkert,
at ressursene utnyttes forsvarlig og at miljømessige hensyn
ivaretas.
Komiteen har videre merket seg
Oljedirektoratets resultatmål for 1999, og vil spesielt
understreke at det er viktig med oppfølging av aktiviteten
i lete-, utbyggings- og driftsfasen på sokkelen for å oppnå mer effektiv
ressursforvaltning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, viser til den avtalen som er inngått
mellom disse partiene slik den er beskrevet i pkt. 1.1.8. Flertallet foreslår
i tråd med dette at kap. 1810 bevilges med 303950000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg til den nye foreslåtte bevilgning på 303 950 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets primærstandpunkter i finansinnstillingen,
jf. Budsjett-innst. S. I (1998-99), med generelle innsparings- og
effektiviseringstiltak, herunder bedre ressursutnyttelse på personal-
og innkjøpssiden.
Komiteen sin medlem frå Sosialistisk Venstreparti er
oppteken av at Norge skal vere eit føregangsland i omsynet
til helse, miljø og tryggleik (HMS) i petroleumsverksemda,
slik også Oljedirektoratet (OD) sjølv har formulert
dette i sine hovud- og resultatmål. Skal OD klare dette,
samt styrke ulike kontrollfunksjonar, må driftsmidla på dette
området aukast. Det kan i denne samanhengen vere nyttig å vise til
at eit selskap over lengre tid hadde rapportert for låge
utslepp av CO2, og slik betalt for lita
avgift til statskassa. Ei styrking av m.a. kontrolltiltaka kan slik
i første omgang styrke HMS-arbeidet, men kan og i neste
omgang gje auka inntekter.
Denne medlemen er positiv til
at OD, som medstiftar til Petrad, leverer viktige bidrag til opplærings- og
kompetansebyggjande verksemd for statar som ikkje har utvikla dette
godt nok sjølve. Denne medlemen meiner dette
arbeidet må styrkast og utviklast, og viser til Sosialistisk
Venstreparti sitt forslag i budsjettet. Denne medlemen ber
om at det ikkje vert teke omsyn til den amerikanske blokaden av Cuba,
men at dette landet også blir invitert til å delta. Det
vert i denne samanheng synt til at den norske regjeringa no har
offisielle samband med landet.
Denne medlemen syner til Sosialistisk
Venstreparti sine primærstandpunkt i finansinnstillinga,
jf. Budsjett-innst. S. I (1998-99), og foreslår at det
vert avsett 2 mill. kroner til styrking av HMS (drift) og 4 mill.
kroner i auka tilskot til Petrad, slik at kap. 1810 bevilges med
313950000 kroner.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr. 12 | AP,
FrP, KrF, H, Sp og V | SV |
1810 | | Oljedirektoratet
(jf. kap. 4810) | 307 950 | 303 950 (-4 000) | 313 950 (+6 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 56 500 | 52 500 (-4
000) | 58 500 (+2
000) |
| 70 | Tilskudd til PETRAD | 3 000 | 3 000 (0) | 7 000 (+4
000) |
Det budsjetteres med 93,300 mill. kroner på dette kapitlet
for 1999, som er en økning på 2,5 pst. i forhold til
1998.
Komiteen har merket
seg at det også for 1999 vil være betydelig usikkerhet
med hensyn til post 04 Salg av undersøkelsesmateriale,
og er tilfreds med at posten er redusert med 10 mill. kroner i forhold
til vedtatt budsjett for 1998, da dette er et mer realistisk inntektsanslag.
Det foreslås bevilget 287,800 mill.
kroner på dette kapitlet for 1999, som er en reduksjon
på 46,3 pst. i forhold til 1998.
Post 01 ble i Stortinget 19. juni 1998 vedtatt økt
med 2,5 mill. kroner, post 30 økt med 9 mill. kroner, post
34 økt med 20 mill. kroner, post 32 Tilskudd til Haldenkanalen økt
med 2,5 mill. kroner, post 33 redusert med 2,5 mill. kroner, post
72 redusert med 3 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, ber om at
det fremlegges en vurdering av behovet for en oppdatering av Samlet plan
i forbindelse med fremleggelsen av den bebudede energimeldingen.
Det er derfor ikke riktig å bevilge penger til dette formålet
nå.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, viser
til Regjeringens forslag om å avvikle ordningen med refusjon
av dokumentavgift for kraftselskaper. Formålet med ordningen
har vært å bidra til selskapsmessige strukturendringer
innen energisektoren. Regjeringens forslag innebærer at
2,5 pst. av selskapenes bokførte verdi må innbetales
til statskassen ved sammenslåing og omdannelse av kraftselskaper. Dette
flertallet konstaterer at dokumentavgiftens størrelse
kan hindre den omstrukturerings- og effektiviseringsprosessen i
kraftbransjen som kom med innføringen av det nye kraftregimet.
Ytterligere gevinster fra mer effektive enheter og et bedre fungerende
kraftmarked vil dermed bli vanskeligere å få realisert. Dette
flertallet peker videre på at en avvikling av ordningen
vil kunne virke konkurransevridende. Selskaper som har kommet langt
i omstruktureringsprosessen får med Regjeringens forslag
en konkurransefordel i forhold til selskaper som av ulike grunner
har kommet kortere i prosessen.
Dette flertallet viser til at
departementet i budsjettproposisjonen s. 46, jf. St.prp. nr. 1 (1998-99) Olje-
og energidepartementet, skriver:
«Dette innebærer at søknader
om refusjon fremmet etter 31.10.98 ikke vil bli behandlet av departementet.»
Dette flertallet viser til at
Stortinget har vedtatt en refusjonsordning for 1998 og kan ikke
se noen grunn til at ordningen skal avvikles 31. oktober 1998. Dette
flertallet mener at ordningen etter gjeldende retningslinjer
skal gjelde frem til 31. desember 1998 og vil fremme forslag i tråd
med dette:
«Stortinget ber Regjeringen forlenge
fristen for søknader om refusjon av dokumentavgift fram
til 31.desember 1998.»
Dette flertallet viser videre
til at departementet i budsjettet s. 46 skriver:
«Fjerning av ordningen forventes, i hvertfall
på kort sikt, å redusere antall omorganiseringer
og omdanninger av energiverk til aksjeselskaper på grunn
av dokumentavgiftens størrelse.»
Dette flertallet mener at det
vil være en uheldig utvikling. Omorganiseringer og sammenslåinger
i kraftsektoren har vært en ønsket strukturendring,
særlig med tanke på å forberede oss på innføringen
av et åpent europeisk kraftmarked. Dette flertallet vil derfor
be Regjeringen om å komme tilbake i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett med en vurdering av konsekvensene av å avvikle
refusjonsordningen. Det bes lagt særlig vekt på konsekvensene
av manglende strukturendringer sett i lys av at EUs elektrisitetsmarked åpnes
for konkurranse. Regjeringen bes vurdere om det er rom for å gjeninnføre
refusjonsordningen for siste halvdel av 1999, eventuelt erstatte refusjonsordningen
med et helt eller delvis avgiftsfritak. Dette flertallet fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett om å gi en
vurdering av konsekvensene av å avvikle ordningen med refusjon
av dokumentavgift for kraftselskaper. Det bes lagt særlig vekt
på konsekvensene av manglende strukturendringer sett i
lys av at EUs elektrisitetsmarked åpnes for konkurranse.
Det bes vurdert om det er rom for å gjeninnføre
refusjonsordningen for siste halvdel av 1999, eventuelt erstatte
refusjonsordningen med et helt eller delvis avgiftsfritak.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til innledende merknad i finansinnstillingen, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 1 (1998-99), der Arbeiderpartiet foreslo å omgjøre
refusjonsordningen til et avgiftsfritak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at partienes alternative budsjett la
opp til en videreføring av ordningen med refusjon av dokumentavgift
for kraftselskapene. Disse medlemmer konstaterer
at forliket med sentrumspartiene innebærer at refusjonsordningen
ikke kan videreføres. Disse medlemmer mener
at det er uheldig å fjerne refusjonsordningen fordi den
er et viktig strukturpolitisk tiltak.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser
til Regjeringens omtale av forslaget om å avvikle ordningen
med refusjon av dokumentavgift for kraftselskaper i St.prp. nr. 1
(1998-99) og slutter seg til forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, viser til avtalen mellom disse partier og omtale
av denne i pkt. 1.1.8, og foreslår i tråd med
dette at post 21 reduseres med 3,9 mill. kroner, post 72 med 35
mill. kroner, og at kap. 1820 bevilges med 248900000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets primærstandpunkter i Budsjett-innst.
S. I (1998-99) med generelle innsparings- og effektiviseringstiltak,
herunder bedre ressursutnyttelse på personell og innkjøpssiden
og viser også til tabell i partiets hovedprioriteringer
hvor dette fremgår.
Disse medlemmer mener at ordningen
med refusjon av dokumentavgift for kraftverk er et viktig incitament
for omstrukturering innenfor energisektoren, og vil derfor primært
videreføre ordningen med et år utover Regjeringens
forslag.
Komiteen er kjent
med at Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), Olje- og energidepartementet og
Kulturdepartementet har vært involvert i spørsmålet om
etablering av et nasjonalt vassdragssenter. I forbindelse med budsjettproposisjonen
for 1998 ba komiteen Olje- og energidepartementet gjøre
rede for departementets og NVE"s vurderinger og prioriteringer
når det gjelder etablering av vassdragssentere.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil be om at en
slik redegjørelse tas med i budsjettframlegget for 1999-2000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, viser til den avtale som er inngått
mellom disse partiene og omtale av denne i pkt. 1.1.8, og foreslår
at kap. 1820 bevilges med 248900000 kroner. Flertallet viser videre
til at departementet har varslet en vurdering av alternativer til
dagens ordning med støtte til investeringer i ledningsnettet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet ønsket
opprinnelig en større bevilgning til investeringer i ledningsnettet,
men vil vise til at flertallets rammeforslag ikke gir rom for dette.
Komiteen sin medlem frå Sosialistisk Venstreparti viser
til det positive at støtta til investeringar i det opprinnelige
forslaget fra Regjeringen, jf. St.prp. nr. 1 (1998-99), er auka
med 15 mill. kroner, men at avtalen med flertallet fjerna hele posten. Denne
medlemen viser til at behova på området
er store, og at dette er eit viktig tiltak ikkje minst for distrikt
med høge overføringstariffar, men sjølvsagt
også i spørsmålet om energieffektivitet. Denne
medlemen viser til Sosialistisk Venstrepartis budsjettforslag kor
støtta til investeringar i ledningenettet blir styrkt med
45 mill. kroner, og foreslår at kap. 1820 bevilges med
332 800 000 kroner.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr. 12 | FrP,
KrF, H, Sp og V | Ap | SV |
1820 | | Norges
vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829) | 287 800 | 248 900 (-38 900) | 244 800 (-43 000) | 332 800 (+45 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 179 600 | 179 600 (0) | 177 600 (-2
000) | 179 600 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 31 500 | 27 600 (-3
900) | 26 500 (-5
000) | 31 500 (0) |
| 30 | Forbygningsarbeider og
oppryddingstiltak | 41 700 | 41 700 (0) | 40 700 (-1
000) | 41 700 (0) |
| 72 | Tilskudd til investeringer
i ledningsnett | 35 000 | 0 (-35
000) | 0 (-35
000) | 80 000 (+45
000) |
Det foreslås bevilget 270,500 mill.
kroner på dette kapitlet for 1999, som er en økning
på 40,2 pst. i forhold til 1998.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er opptatt av at
det ligger et langt større potensiale i en økt
satsing på energieffektivitet og ny fornybar alternativ
energi. I denne sammenheng vil flertallet peke på at
enøk-politikken er sentral i klimasammenheng, når
det gjelder utslipp av klimagasser som er omfattet av Kyoto-avtalen.
En ytterligere satsing på energieffektivitet og ny alternativ
fornybar energi vil gi reduserte utslipp.
Flertallet vil også peke
på viktigheten av mer effektiv bruk av fossile brensler,
og at opprusting av eksisterende vannkraftsystemer, utbedringer
i overføringsnettet og energisparetiltak hos sluttbruker
kan gi store miljøgevinster. En satsing på nye
fornybare energikilder vil gjøre Norge mindre sårbart
f.eks. i år med lite nedbør.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, støtter målet
om at forbruk av elektrisitet i Norge skal dekkes av fornybare energikilder
og bruk av ny teknologi. Dette flertalletviser til at Regjeringen har varslet
en stortingsmelding om kraftbalansen mot år 2020.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det må legges
til rette for et mer fleksibelt energisystem gjennom økt
bruk av andre fornybare energikilder enn elektrisitet til oppvarmingsformål. Flertallet mener
dette vil bidra til å begrense elektrisitetsforbruket.
Komiteen er positive
til innenlandsk bruk av gass, spesielt når gass erstatter
fyringsolje og oljebasert drivstoff, og viser i den forbindelse
til St.meld. nr. 44 (1994-95) om bruk av naturgass i Norge og Innst.
S. nr. 149 (1995-96).
Komiteen mener det er et stort
uutnyttet potensial når det gjelder innenlandsk bruk av
gass. Komiteen er positiv til det arbeidet som pågår
for å øke tilgjengeligheten og støtter
utbyggingen av infrastruktur i Haugesund-området, Bergensområdet
og på Tjeldbergodden. Komiteen støtter
også arbeidet knyttet til utbyggingen av Naturgassveien. Komiteen vil
vise til at det er satt av 6 mill. kroner til ulike gassprosjekter.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
spesielt fremheve de konkrete planene om å realisere Norges
første Naturgasspark på Tjeldbergodden. Disse medlemmer frykter
imidlertid at de midlene som er satt av til gassprosjekter, 6 mill.
kroner, vil være for lite for å kunne realisere
fornuftige prosjekter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, viser til avtalen mellom disse partiene og omtale
av denne i pkt. 1.1.8, og foreslår i tråd med
dette en reduksjon på kap. 1825 post 21 på 9 mill.
kroner og post 72 på 13 mill. kroner. Flertallet foreslår
i tråd med dette at kap. 1825 bevilges med 248500000 kroner.
Komiteens medlemmer fraKristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre vil fremheve at dette fortsatt
er en økning på over 55 mill. kroner fra 1998,
og mer enn en dobling siden 1997.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet vil
vise til Budsjett-innst. S. I (1998-99) der Arbeiderpartiet hadde
ei større ramme for ramme 12-området, som ville
gitt meir til enøk enn avtalepartnarane sitt opplegg. Sjølv
innanfor den nye ramma som er langt strammare enn det Arbeiderpartiet
la opp til, finn desse medlemene det rett å auka
dette kapitlet med 4 mill. kroner i høve til det nye forslaget, slik
at kap. 1825 vert løyvd med 252500000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets primærstandpunkter i Budsjett-innst.
S. I (1998-99) med generelle innsparings- og effektiviseringstiltak,
herunder bedre ressursutnyttelse på personell- og innkjøpssiden
og viser også til tabell i partiets hovedprioriteringer
hvor dette fremgår.
Disse medlemmer mener det skal
være fri konkurranse mellom energikilder, og at Regjeringens enorme
satsning på post 72 Introduksjon av ny energiteknologi
og bioenergi, er klart konkurransehemmende. På bakgrunn
av dette går disse medlemmer primært
også imot bevilgningen på post 73 Produksjonsstøtte
til vindkraft.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
at Norge også i fremtiden i hovedsak skal dekke det innenlandske
kraftbehovet gjennom fornybare energikilder. Disse medlemmer vil
imidlertid understreke at dette ikke må være til
hinder for en fornuftig innenlandsk bruk av norsk gasskraft. Disse
medlemmer viser videre til Norsk Hydros planer om et hydrogenkraftverk
med separasjon og injisering av CO2.
Dersom dette prosjektet realiseres vil det tradisjonelle skillet
mellom fornybar og ikke-fornybar energi i form av gasskraft, miste
mye av sin miljømessige betydning. Dermed vil også en
viktig premiss i målet om at kraftbehovet skal dekkes av
fornybare energikilder svekkes.
Disse medlemmer støtter
en offensiv satsing på enøk og bruk av nye energikilder.
I Høyres alternative statsbudsjett økes bevilgningene
med 12 pst. sammenlignet med inneværende år. Dette
er allikevel en mindre økning enn det Regjeringen legger
opp til. Disse medlemmer vil særlig understreke
potensialet knyttet til varmepumper, naturgass, fjernvarme og bioenergi.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at spørsmålet omkring energi- og miljøprosjektet
rundt Sarpefossen har vært debattert i Stortinget. Flertallet er
positive til prosjektet og har merket seg at prosjektet er bebudet støtte
gjennom en bevilgning på 11 mill. kroner fra NVE. Dette
bør være tilstrekkelig for å realisere
prosjektet. Flertallet mener videre det vil være
politisk vanskelig å gå inn og overprøve
en inngått kraftavtale. Flertallet mener
at spørsmål knyttet til en langsiktig kraftavtale
må vurderes i forbindelse med et nytt industrikraftregime.
Flertallet vil vise til interpellasjonen
i Stortinget om dette prosjektet, 20.oktober 1998, der statsråden bekrefter
at departementet vil bidra til å få realisert miljøprosjektet
rundt Sarpefossen. Flertallet er positiv til dette.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
kjent med et positivt energi- og miljøprosjekt rundt Sarpefossen,
men har forstått at tildelt bevilgning på 11 mill.
kroner fra NVE ikke kommer til anvendelse fordi en sliter med en
dårlig kraftleveranseavtale med Statkraft. Dette
medlem er opptatt av at prosjektet blir realisert, og ber
om at eventuelle hindringer blir ryddet til side i løpet
av budsjettperioden.
Dette medlem vil peke på at
den generelle støtteordningen for enøk-tiltak
i privat regi ble avviklet for noen år siden.
Dette medlem er enig i at støtteordningen
slik den var utformet kunne bidra til at en støttet tiltak
som ville blitt gjennomført uansett. Dersom slike støtteordninger
skal virke effektivt og samle støtte i befolkningen, er
det viktig at en unngår mange gratispassasjerer. Det er
imidlertid uheldig at en nå er uten noen form for statlig
støtteordning på dette området. Det betyr
at en rekke kostnadseffektive miljøtiltak ikke blir gjennomført.
Dette medlem vil derfor be om
at Regjeringen utformer nye låneordninger og tilskuddsordninger
til enøk-tiltak i privat regi, som utformes slik at de
stimulerer enøk-tiltak som i dag ikke gjennomføres.
Dette behøver ikke nødvendigvis være
tiltak som koster det offentlige penger. I mange tilfeller vil det
være mulig å utforme støtteordninger
som fungerer slik at bygningstekniske forbedringer og andre enøk-tiltak
betales over en strømregning som er redusert som et resultat
av de samme enøk-tiltakene.
Dette medlem mener at byggeforskriftene
som sist ble forbedret 1. januar 1997, bør gjennomgås
på ny, f.eks. kan koeffisientene som brukes til utregning
av energirammen oppgraderes. Dessuten bør plan- og bygningsloven
justeres på noen områder for å sikre energieffektivitet,
men også at fornybare energikilder velges.
Dette medlem er også enig
i at det er nødvendig å øke avgiften
på fyringsolje, nettopp for å fase inn mer miljøvennlige
alternativer.
Videre mener dette medlem at
det må unngås at bygg baseres på fossile
løsninger, når f.eks. varmepumpeløsninger
er realiserbare. Dette medlem viser til at Storebrand ønsket å basere
sitt nye bygg i Vika i Oslo på varmepumper, men siden det
fantes et oljebasert fjernvarmenett, ble de gjennom §66
A i plan- og bygningsloven pålagt å bruke dette.
Dette medlem er kritisk til den
måten Statoil har opptrådt som aktør
i forhold til de fornybare energikildene. Statoil, som ikke selv
produserer strøm, har gått ut i markedet og underbydd
samtlige aktører uten å gjøre rede for
hvilken type som selges, eller hvor den kommer fra. Denne prisdumpingen
bidrar selvsagt til å svekke en satsing på alternativ
fornybar energi, men vil jo, i det minste på kort sikt,
også bidra til et dårligere resultat for selskapet. Dette
medlem vil påpeke at Statoil bør gå tungt
inn i markedet for å få til en satsing på alternativ
fornybar energi, og ikke bidra til å gjøre denne
satsingen vanskeligere.
Dette medlem viser til at i flere
land skjer det nå et betydelig arbeid med å etablere
merking og normer for energibruk i ulike produkter som husholdningsapparater
og i f.eks. byggforskrifter. Dette arbeidet bør føre
til at en så raskt som mulig etablerer minimumsstandarder
som gjør det mulig å fjerne de mest energisløsende
produkter fra markedet. Dette medlem mener at Norge
skal være et foregangsland på dette området
og ikke alltid avvente andre lands normer og standarder før
vi innfører strengere regler her. Dersom en regner med
at andre land vil innføre strengere regler i fremtiden,
kan det ofte være en fordel å ligge i forkant av
regelutviklingen slik at næringslivet får ligget
i forkant rent teknologisk.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen
gjennomgå plan- og bygningsloven, byggeforskriftene og
aktuelle retningslinjer med sikte på å øke
energieffektiviteten og sikre økt bruk av alternative fornybare
energibærere.»
«Stortinget ber Regjeringen
utrede mulighetene for å finansiere enøk-tiltak
i private husholdninger over nettleien.»
«Stortinget ber Regjeringen
innføre et merkesystem som viser energibruk i alle husholdningsprodukter
og etablere minimumsstandarder som vil bidra til å fjerne de
mest energisløsende produkter fra markedet.»
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis budsjettforslag, og foreslår å øke
kap. 1825 Energiøkonomisering med 159 mill. kroner, slik
at kap. 1825 bevilges med 429500000 kroner.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr. 12 | FrP,
KrF, H,
Sp og V | Ap | SV |
1825 | | Energiøkonomisering | 270 500 | 248 500 (-22 000) | 252 500 (-18 000) | 429 500 (+159 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 66 000 | 57 000 (-9
000) | 57 000 (-9
000) | 59 000 (-7
000) |
| 61 | Tilskudd til enøk-tiltak
i kommunale og fylkeskommunale bygg | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 50 000 (+50
000) |
| 70 | Tilskudd til enøk-tiltak
i statlige bygg | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 50 000 (+50
000) |
| 71 | Tilskudd til enøk-tiltak
| 0 | 0 (0) | 0 (0) | 66 000 (+66
000) |
| 72 | Introduksjon av ny energiteknologi
og bioenergi | 203 000 | 190 000 (-13
000) | 194 000 (-9
000) | 203 000 (0) |
Det foreslås ikke bevilgninger under
dette kapitlet for 1999.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at Stortinget ved
behandlingen av Dokument nr. 8:19 (1997-98), Innst. S. nr. 218 (1997-98)
våren 1998 fattet følgende enstemmig vedtak:
«Forholdene knyttet til de aktuelle bedrifters
krafttilgang inklusiv Elkem Sauda, må avklares i sammenheng
med den varslede stortingsproposisjon om kraftkrevende industris
framtidige kraftvilkår. Det forutsettes at denne proposisjonen
legges fram for Stortinget senest høsten 1998».
Disse medlemmer er gjort kjent
med at proposisjonen om de framtidige kraftvilkår ikke
vil bli framlagt før våren 1999.
Disse medlemmer mener fortsatt
at det er behov for en snarlig avklaring
av det framtidige kraftbehov for den kraftkrevende industrien.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
at langsiktige, forretningsmessige leveringsavtaler kombinert med
salg av kraftverk til industrien, vil skape et bedre fungerende
energimarked og sikre industrien kraft til stabile og konkurransedyktige
vilkår. Disse medlemmer viser til Dokument
nr. 8:19 (1997-98) der Høyre gikk inn for å la
enkelte kraftkrevende industribedrifter kjøpe tilbake kraftverk
fra staten på samme vilkår som resten av kraftkrevende
industri. Forslaget led nederlag i Stortinget. Disse medlemmer viser
til at enkelte partier ønsket å avvente den varslede
stortingsmeldingen/proposisjonen om det nye kraftregimet
for kraftkrevende industri. Disse medlemmer vil derfor
fremme forslagene i Dokument nr. 8:19 (1997-98) på ny i
forbindelse med Stortingets behandling av nytt kraftregime for den
kraftkrevende industrien.
Det foreslås bevilget 179,600 mill.
kroner på dette kapitlet for 1999, som er en reduksjon
på 3,9 pst. i forhold til 1998.
Komiteen er kjent
med NOU 1998:11 Energi- og kraftbalansen, og reknar med at Regjeringa
i samband med oppfølging av denne m.a. legg fram eit forslag
til nasjonalt program for fornybar energi og energiøkonomisering.
I dette programmet bør det også vurderast å styrke
det nordiske samarbeidet på dette området.
Komiteen sitt fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, vil understreke
at for å kunne gjere nytte av det store potensialet ein
har for energiøkonomisering, utvikling av fornybare energikjelder, rensing
og evt. deponering av karbon frå fossile brensel, samt
andre tiltak for å redusere klimagassutsleppa, må det
satsast meir på forsking og utvikling av ny teknologi,
og konkrete prosjekt knytta til dette. Skal ein klare å følgje
opp Kyoto-avtalen må den norske innsatsen for å redusere
utsleppa vera på eit høgare nivå enn i
dag. Dette ikkje minst på bakgrunn av ein venta auke i
CO2-utsleppa på 22 pst. frå 1992
til år 2000.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, viser til avtalen mellom disse partiene og omtale
av denne i pkt. 1.1.8 og foreslår i tråd med dette
en reduksjon i kap. 1830 post 21 på 2,1 mill. kroner og
kap. 1830 post 50 på 3 mill. kroner. Dette flertallet foreslår
i tråd med dette at kap. 1830 bevilges med 174500000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet foreslår
at kap. 1830 bevilges med 174600000 kroner, som er i tråd
med Regjeringens opprinnelige forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets primærstandpunkter i Budsjett-innst.
S. I (1998-99), som under post 50 Norges Forskningsråd
viser en reduksjon på 24,2 mill. kroner. Disse medlemmer mener
en slik reduksjon er nødvendig for å få til
en kritisk gjennomgang av virksomheten, og for å få til
en prioritering av mer målrettede oppgaver.
Komiteen sin medlem frå Sosialistisk Venstreparti viser
til Innst. S. nr. 150 (1997-98) kor fleirtalet foreslår
eit program for fornybar energi og energiøkonomisering.
I samband med utforminga av dette programmet må det vurderast å samle
forsking og utviklingsarbeidet i eit felles organ. Det vil kunne ha
mange fordeler og gje gode synergieffekter, og vil kunne markere
Norge som ein pådrivar innan FoU-arbeid i utvikling av
fornybare energikjelder, samstundes som det vil kunne ha ein positiv
effekt på sysselsetting i distrikta og industriutvikling
for det neste århundret.
Denne medlemen meiner at forsking
innan atomenergi må prioriterast ned til fordel for fornybare energikjelder,
ikkje minst i eit føre-var perspektiv. Når nå fleire,
m.a. Sverige og Tyskland, har slutta seg til kravet om utfasing
av kjernekrafta, bør Norge sette alt inn på å vere
i front i utviklinga av dei fornybare alternativa, ikkje bruke dei
knappe ressursane på fortsatt forsking på atomenergi.
Denne medlemen viser til at komiteen
har bede om at det blir utarbeida eit nasjonalt program for forskning
og utvikling av alternativ fornybar energi, og viser til at eit
slikt program treng konkrete midlar om det skal ha nokon effekt. Denne
medlemen viser til Sosialistisk Venstreparti sitt budsjett,
og gjer framlegg om at kap. 1830 vert løyvd med 679600000 kroner.
Denne medlemen viser for øvrig
til forliket mellom flertallet og til den justerte rammen for rammeområde
12, som medfører at den foreslåtte økningen
på kap. 1830 er justert i forhold til ny ramme.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med
Tillegg nr. 12 | FrP,
KrF, H,
Sp og V | Ap | SV |
1830 | | Energiforskning
(jf. kap. 4829) | 179 600 | 174 500 (-5 100) | 174 600 (-5 000) | 679 600 (+500 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 12 100 | 10 000 (-2
100) | 10 100 (-2
000) | 10 000 (-2
100) |
| 50 | Norges forskningsråd
| 160 000 | 157 000 (-3
000) | 157 000 (-3
000) | 660 000 (+500
000) |
| 70 | Internasjonale samarbeids- og utviklingstiltak | 7 500 | 7 500 (0) | 7 500 (0) | 9 600 (+2
100) |
Det budsjetteres med i alt 25 508 000 000 kroner
på dette kapitlet for 1999, som er en økning på 1,7
pst. i forhold til 1998, jf. St.prp. nr. 1 (1998-99) og St.prp.
nr. 1. Tillegg nr. 12 (1998-99) om endringer av forslag til statsbudsjettet
for 1999 under Olje- og energidepartementet.
Ved Stortingets vedtak 19. juni 1998 er bevilgningen under
post 30 Investeringer økt fra 24 185 mill. kroner til 26
300 mill. kroner. Post 50 Overføring til Statens petroleumsforsikringsfond,
er redusert fra 900 mill. kroner til 285,984 mill. kroner, jf. St.prp.
nr. 65 (1997-98) og Innst. S. nr. 252 (1997-98). Det ble foretatt
endringer i budsjetteringen fra og med budsjettåret 1998 ved
at blant annet driftsresultatet ble overført til inntektskapittelet
5440 og at postene for prosjekt vedtatt og prosjekt under vurdering
ble slått sammen, jf. St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteen har merket
seg at departementet har nedsatt et utvalg som skal se nærmere
på hvorfor flere av de senere års utbyggingsprosjekter
på kontinentalsokkelen har fått høyere
investeringer enn hva som ble lagt til grunn i plan for utbygging
og drift. Utvalget skal vurdere tiltak som kan bidra til å øke
forutsigbarheten med hensyn til rammene for gjennomføring
av utbyggingsprosjekter. Videre skal intensjoner og foreløpige
resultater av Norsok-samarbeidet vurderes i denne sammenheng.
Komiteen viser til at Regjeringen
har fullmakt til selv å godkjenne utbyggingssøknader
med et investeringsomfang på under 5 mrd. kroner uten behandling
i Stortinget. Regjeringen foreslår i budsjettframlegget å redusere
fullmakten slik at øvre grense for de samlede investeringer
pr. prosjekt reduseres fra 5 til 3 mrd. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, mener
det er galt å redusere grensen for forenklet behandling
av petroleumsinvesteringer fra 5 til 3 mrd. kroner. Dette kan bidra
til å økt tidsbruk, kostnadsøkning og
uforutsigbar behandling av mindre utbygginger. Flertallet mener
det bør vurderes å heve grensen, men forutsetter
at man kommer tilbake til dette på grunnlag av rapporten
fra Investeringsutvalget.
Flertallet foreslår:
«Godkjenning av prosjekter på norsk
kontinentalsokkel
Stortinget samtykker i at Kongen i 1999 kan
godkjenne prosjekter på norsk kontinentalsokkel under følgende
forutsetninger:
1. Prosjektet må ikke
ha prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.
2. Øvre grense for de samlede
investeringer pr. prosjekt utgjør 5 mrd. kroner.
3. Hvert enkelt prosjekt må vise
akseptabel samfunnsøkonomisk lønnsomhet og være
rimelig robust mot endringer i prisutviklingen for olje og naturgass.
4. Det må være bevilgningsmessig
dekning for investeringene under kap. 2440 Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser
til at Regjeringen har foreslått å redusere grensen
for forenklet behandling av petroleumsinvesteringer fra 5 til 3
mrd. kroner. Disse medlemmer deler Regjeringens ønske
om å øke Stortinget, et folkevalgt organ, sin mulighet
for kontroll og oppfølging innenfor petroleumssektoren,
og slutter seg til forslaget.
Disse medlemmer tar opp Regjeringens
forslag om dette, jf. St.prp. nr. 1 (1998-99) Olje- og energidepartementet.
Komiteen sin medlem frå Sosialistisk Venstrepartimeiner det er galt og ei feil prioritering å bruke
så store ressursar på å halde det høge
tempoet på olje- og gassutvinninga, for så å drive
spekulasjon for pengane i utlandet. Det rette så vel økonomisk som
miljøpolitisk, ville vere å skru ned tempoet,
og la større delar ligge under havbotn.
Denne medlemen gjer framlegg
om reduksjon på kap. 2440 SDØE post 30 Investeringer
på 680000 mill. kroner i høve til Regjeringa sitt
framlegg i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 12 (1998-99), slik at kapitlet
blir på i alt 24828000000 kroner.
Denne medlemen viser for øvrig
til forliket mellom flertallet og til den justerte rammen for rammeområde
12, som medfører at den foreslåtte reduksjonen
på kap. 2440 også er justert i forhold til ny
ramme.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med
Tillegg nr. 12 | FrP,
KrF, H,
Sp og V | Ap | SV |
2440 | | Statens
direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
(jf. kap. 5440) | *25
508 000 | 25 508
000 (0) | 25 508
000 (0) | 24 828
000 (-680 000) |
| 30 | Investeringer | 24 900 000 | 24 900 000 (0) | 24 900 000 (0) | 24 220 000 (-680 000) |
* Forslag iflg. St.prp. nr. 1 (1998-99)
er på 24 708 000 000 kroner. Forslag iflg. St.prp. nr. 1. Tillegg
nr. 12 (1998-99) er på 25 508 000 000 kroner, som er en økning på
post 30 med 800 000 000 kroner i forhold til St.prp. nr. 1 (1998-99).
Det foreslås bevilget 9,000 mill. kroner
på dette kapitlet for 1999, som er en økning på 125,0
pst. i forhold til 1998.
Komiteen har merket
seg at det vil komme retningslinjer for tilskuddsordningen, og slutter
seg til Regjeringens forslag til bevilgning i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Det budsjetteres med 45 000 000 kroner på post
80 under dette kapitlet for 1999. Det ble i 1998 budsjettert med
60,000 mill. kroner på post 80 under kap. 4860 Statnett
SF. I alt budsjetteres det for 1999 med 870,200 mill. kroner under
kap. 4860, post 90 Avdrag Statnett, og post 91 Avdrag Statkraft
behandles av finanskomiteen.
Ved Stortingets vedtak av 19. juni 1998 ble
kap. 4861 Statkraft SF, innlemmet i kap. 4860 Statnett SF. Kapittelbetegnelsen
ble samtidig endret til å gjenspeile at det nå omfatter
begge statsforetakene. Videre ble kap. 4860 post 80 økt
med 12,2 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 65 (1997-98) og Innst. S.
nr. 252 (1997-98).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, viser til avtalen mellom disse partiene. Avtalen
innebærer at utbyttet fra Statnett økes med 125
mill. kroner til 350 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til forslag om å øke
utbyttet i Statnett til 300 mill. kroner. Dette innebærer
en utbytteprosent på nær 80. Dette er i strid
med den utbyttepolitikken et bredt flertall på Stortinget
har sluttet seg til, der utbytteandelen skulle være 50
pst. Statnett forvalter en viktig del av de offentlige verdier som
er investert i kraftsektoren. Eventuelle endringer av utbyttepolitikken
bør skje som resultat av grundige vurderinger av hvordan
staten utøver sin eierrolle og ikke som resultat av et
akutt behov for å finne inndekning i en vanskelig budsjettsituasjon.
Disse medlemmer vil understreke
at det å bruke utbytteprosenten for å saldere
budsjettet innebærer at staten opptrer som dårlige
eiere. Dette skaper ustabile rammevilkår og en svekket økonomi
for selskapet. Konsekvensene av dette kan bli svekket leveringspålitelighet
for forbrukere innen industri og alminnelig forsyning. En svekket økonomi
vil også hindre en oppgradering av linjenettet, som ville
gitt enøk-effekt.
Statnett står de kommende år
foran betydelige investeringer som forutsetter en robust økonomi.
Dette er investeringer basert på planer og avtaler myndighetene har
godkjent. Disse medlemmer viser til at kravene til økt
effektivitet og avkastning av Statnetts kapital vil bli gjennomført
ved at NVE har senket Statnetts inntekter i år, og at NVE
for 1999 ytterligere vil senke Statnetts inntekter.
Disse medlemmer går
på denne bakgrunn imot forslaget om å øke
utbyttet på Statnett og går inn for en fortsatt
utbytteandel på 50 pst.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er dokumentert at Statnett har et betydelig
effektiviseringspotensial. For å skape et bedre fungerende
kraftmarked og påskynde den effektiviseringsprosessen Statnett
som monopolvirksomhet må igjennom, mener disse medlemmer det
bør stilles et ekstra effektiviseringskrav for 1999.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener primært
kravet bør settes til 150 mill. kroner. Med et utbytte
på 50 pst. av overskudd etter skatt tilsier det at Statens
utbytte øker med 75 mill. kroner. Disse medlemmer viser
til at Høyre fremmet forslag i tråd med dette
i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ønsker å omgjøre Statkraft
SF og Statnett SF til aksjeselskaper og åpne for privat kapital. Disse
medlemmer mener det vil bidra til å øke
den samfunnsøkonomiske avkastningen av energiressursene,
stimulere til konkurranse og redusere uheldige habilitetskonflikter.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen
legge til rette for at Statkraft SF og Statnett SF kan omgjøres
til aksjeselskaper og åpnes for privat kapital.»
Komiteen viser til
at organiseringen av nettet er viktig for effektiviteten og en bedre
regional utjevning av tariffene. Komiteen ber derfor
Regjeringen aktivt følge opp arbeidet med etablering av
regionale fellesnett, slik at flere nettselskap blir stimulert til å samarbeide
om tariffering og den daglige driften av nettvirksomheten. Det kan
i denne sammenheng være hensiktsmessig å vurdere
en endring av dagens praksis med regulering av netteiere til regulering
av sammenhengende regionale fellesnett.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Statnett eier både sentral-
og regionalnettanlegg. Statens regionalnett, som er spredt over
store deler av landet er oppført i Statnetts balanse med
110 mill. kroner. Disse medlemmer mener flere forhold
tilsier at Statnett bør selge sine regionalnettanlegg og
konsentrere seg om å eie og drive sentralnettanlegg. For
det første bidrar Statnetts eierandel i de ulike regionalnettene
til en fragmentert eierstruktur i regionalnettene, noe som gir dårlig økonomisk
effektivitet. Gjennom salg til lokale/regionale nettselskaper
kan Statnetts regionalnettanlegg inngå i rasjonelle og
effektive regionalnett. For det andre mener disse medlemmer det
er prinsipielt betenkelig at staten både er deleier og
kontrollør av regionalnettene. Dagens reguleringsregime
der den enkelte netteier og ikke sammenhengende regional og sentralnett
reguleres, forsterker behovet for en opprydning og avklaring av
statens roller.
Det budsjetteres med 56 200,000 mill. kroner
på dette kapitlet for 1999, som er en reduksjon på 15,4
pst. i forhold til 1998.
Ved Stortingets vedtak 19. juni 1998 er post
24 Driftsresultat endret fra 41 400 mill. kroner til 29 100 mill.
kroner. Videre er post 30 Avskrivninger, endret fra 16 200 til 14
000 mill. kroner og post 80 Renter økt fra 8 800 til 8
900 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 65 (1997-98) og Innst. S. nr.
252 (1997-98).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, viser til avtalen mellom disse partiene og omtale
av denne i pkt. 1.1.8, og foreslår i tråd med
dette en reduksjon i kap. 5440 post 24.2 på 89 mill. kroner,
slik at kap. 5440 budsjetteres med 56289000 kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti foreslår
at kap. 5440 budsjetteres med 56 389 000 kroner. Dette medlem viser
til forliket mellom flertallet og den justerte rammen for rammeområde
12, som medfører at den foreslåtte økningen
på kap. 5440 er justert i forhold til ny ramme.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med
Tillegg nr. 12 | FrP,
KrF, H,
Sp og V | Ap | SV |
5440 | | Statens
direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
(jf. kap. 2440) | 56 200
000 | 56 289
000 (+89 000) | 56 289
000 (+89 000) | 56 389
000 (+189 000) |
| 24 | Driftsresultat: | 29 900 000 | 29 989 000 (+89 000) | 29 989 000 (+89 000) | 30 089 000 (+189 000) |
| | 2 Driftsutgifter | -14 800 000 | -14 711 000 (+89 000) | -14 711 000 (+89 000) | -14 711 000 (+89 000) |
| | 3 Lete- og feltutviklingsutgifter
| -1 900 000 | -1 900 000 (0) | -1 900 000 (0) | -1 800 000 (+100 000) |