Forsvaret gjennomgår nå betydelige
endringer på bakgrunn av behandlingen av St.prp. nr. 45
(2000-2001), jf. Innst. S. nr. 342 (2000-2001). Dette omfatter både
Forsvarets struktur og ledelse. Regjeringen understreker betydningen
av et moderne og fleksibelt forsvar, for å ivareta både
rent nasjonale behov, alliert forsvarssamarbeid og internasjonal
sikkerhet. Regjeringen legger vekt på at Norge skal kunne
bidra til flernasjonale militære operasjoner utenlands,
særlig operasjoner under NATO-ledelse, men også under
ledelse av FN og eventuelt EU. Et moderne og fleksibelt forsvar
medfører en nødvendig tilpasning til endrede rammebetingelser.
Regjeringen anser dette å være i samsvar med en
videreføring av et nasjonalt balansert forsvar, der totalforsvarskonseptet
legges til grunn. Det er bred enighet om at norske styrkers medvirkning
i flernasjonale fredsoperasjoner forbedrer Forsvarets evne til å operere
effektivt sammen med allierte, noe som også er nødvendig
for forsvaret av Norge.
Utviklingen av Forsvaret og Forsvarets virksomhet er
basert på mål, konsept og oppgaver. Ifølge
Innst. S. nr. 342 (2000-2001) slår stortingsflertallet
fast at Forsvarets mål fremdeles skal være de
mål som ble framlagt gjennom St.meld. nr. 22 (1997-1998):
– militær
tilstedeværelse og synlighet
– evne til å framskaffe
og utveksle risikovurderinger og tidlige varsler
– evne til å håndtere
episoder og kriser
– evne til å forsvare
norsk land-, sjø- og luftterritorium mot militære
angrep
– evne til militært samvirke
med allierte og deltakelse i internasjonale styrkestrukturer og
operasjoner
– forsvarsrelatert samarbeid med
andre land innenfor internasjonale organisasjoner.
Regjeringen legger opp til at de styrker som
skal utdannes og deployeres som del av flernasjonale fredsoperasjoner
må inngå som en del av en helhetlig styrkestruktur.
Omleggingen Forsvaret nå står
overfor må sees på bakgrunn av den pågående
omleggingen av NATO, som vil bli preget av terroranslaget mot USA
i september. NATO-landene har erklært at det foreligger
en artikkel 5-situasjon ift. Atlanterhavspakten, dersom anslaget
kom utenfra. Medlemslandene har dermed åpnet for alliert
støtte dersom USA anmoder alliansen om dette. Bekjempelse
av internasjonal terrorisme er med dette satt øverst på NATOs
dagsorden, og vil prege alliert samarbeid og virksomhet. Norge vil
oppfylle sine allianseforpliktelser. Norge vil aktivt medvirke i
bekjempelse av terrorisme, som også vil omfatte et bredt
internasjonalt samarbeid som vil inkludere land utenfor alliansen.
Norge vil delta sammen med allierte land i NATOs tiltak for å motvirke,
hindre og bekjempe internasjonal terrorisme, som truer internasjonal
fred og sikkerhet.
Tilpasningen av NATO er en aktiv prosess, som søker å sikre
at alliansen forblir sentral for utviklingen innenfor det euro-atlantiske
området. Denne utviklingen er ikke minst kjennetegnet av
at gamle skillelinjer er erstattet av et samarbeid som stadig utvikles
både i bredde og dybde med ikke-allierte. NATOs Partnerskap
for fred-(PfP-) prosess innebærer at partnerlandene blir
trukket inn i et bredt samarbeid. De krav alliansen stiller til
partnerland som deltar i denne prosessen har medvirket til å bygge
ned og løse tidligere motsetninger, fremme en demokratisk
utvikling, foruten sikre større åpenhet og tillit.
Partnerland er med dette engasjert i en prosess som sikrer at endringene
i Europa skjer innenfor rammen av sikkerhet og stabilitet for alle
involverte land. Partnerlandene er gjennom PfP blitt gitt bedre
innsikt i hvordan alliansen fungerer og hvordan de allierte samarbeider
og enes om felles sikkerhetsspørsmål. PfP har
lagt grunnlaget for at partnerland som ønsker det mer effektivt
kan medvirke i NATO-ledede militære operasjoner, slik man
kjenner dem fra Balkan.
De transatlantiske forbindelser er vitale for
europeisk og norsk sikkerhet. Fortsatt amerikansk forsvars- og sikkerhetspolitisk
medvirkning i Europa er en forutsetning for at endringsprosessen
skal videreføres uten at europeisk sikkerhet og stabilitet
trues. Gjensidighet har her fått økt betydning.
Det er derfor vesentlig at de europeiske allierte aktivt støtter
USA når dette er påkrevet. De NATO-ledede operasjonene
på Balkan viser betydningen av at NATO også militært
er engasjert for å motvirke at uro og konflikt i denne
delen av Europa skal spres og medføre ustabilitet og usikkerhet i
et større område.
Norges rolle som alliert må ikke minst
sees i sammenheng med mulighetene for å motta effektive
og nødvendige allierte forsterkninger ved behov. Dette
er bl.a. avhengig av Norges troverdighet som alliert, både i
hvilken grad Norge står ved sine forpliktelser som alliert,
og i hvilken grad Norge engasjerer seg på linje med andre
allierte i viktige allierte spørsmål og tiltak. NATOs
evne til å forsterke utsatte områder er fremdeles
i sterk grad knyttet til USAs militære kapasiteter og til
hvordan NATO legger opp til bruk av slike gjennom sitt forsterkningskonsept
og sine forsterkningsplaner. Det er vesentlig hvordan Norge opptrer
som alliert, og i hvilket omfang Norge også militært
kan bidra til allierte operasjoner og til alliert byrdefordeling.
Norges troverdighet som alliert er i militær forstand i økende grad
knyttet til i hvilken utstrekning Norge makter å følge
opp NATOs militære moderniseringsprosess, slik den formuleres
gjennom Defence Capabilities Initiative (DCI).
Denne moderniseringsprosessen er en viktig del
av den generelle tilpasningen av NATO, og tar bl.a. sikte på at
de allierte skal kunne operere effektivt sammen i alle typer operasjoner,
enten det er tale om forsterkningsoperasjoner som ledd i kollektivt
forsvar av medlemsland, eller NATO-ledede operasjoner på Balkan. Moderniseringsprosessen
fokuserer de behov og utfordringer som senere tids erfaringer har
avdekket. Siktemålet er at NATO skal fortsette å spille
en vital rolle for europeisk sikkerhet og stabilitet også ved å tilpasse sine
militære virkemidler. Norge må være en
aktiv deltaker i alliansen, bl.a. for å bidra til at NATO
forblir en hjørnesten for norsk sikkerhet. Dette innebærer
også at Norge aktivt blir en del av den militære
moderniseringsprosessen.
Arbeidet med ny styrkestruktur er en viktig
del av tilpasningen av alliansen. Den militære anbefalingen
om konsept, prinsipper og retningslinjer for en slik struktur skal
forelegges NATOs råd. Fra NATOs militære side
legges det opp til at alliansen skal basere sin styrkestruktur på to
hovedkategorier styrker: Såkalte "in-place"-styrker som
er tiltenkt det territorielle forsvaret av det enkelte land, og
en "pool" eller "brønn" av styrker som er deployerbare
over større avstander, og som kan trekkes på etter
behov. Innenfor begge kategorier vil det være styrker på ulike
beredskapsnivåer. Det legges vekt på å etablere
tilstrekkelige styrker med høy beredskap slik at alliansen
kan svare raskt på utfordringer og kriser. NATO må også besitte
tilstrekkelige styrker med lavere beredskap som kan benyttes for å rotere eller
forsterke utplasserte styrker i en operasjon. I den nye strukturen
vil styrkehovedkvarter på korpsnivå inngå.
Disse vil være mobile, ha ulikt beredskapsnivå og
skal kunne lede krisehåndteringsoperasjoner. Flernasjonale
militære formasjoner framstår i enda sterkere
grad enn før som en del av den nye styrkestrukturen, og
enhver alliert som ønsker det vil ha rett til å være
representert ved flernasjonale hovedkvarter. Iverksettelsen av ny
kommandostruktur pågår fremdeles, og skal være
gjennomført i løpet av våren 2003.
Terroranslaget mot USA i september viste hvor
sårbare demokratiske samfunn er. Sivilbefolkning og det sivile
samfunn er utsatt. Hittil har NATO gjennom flere år fokusert
arbeidet med å etablere evne til beskyttelse, deteksjon
og forebyggelse av spredning tilknyttet bruk av masseødeleggelsesvåpen
og deres leveringsmidler. Det har vært arbeidet for å gjøre
NATO i stand til bedre å beskytte sitt personell og utstyr
og til å motvirke trussel om eller faktisk bruk av masseødeleggelsesvåpen. Etter
terroranslaget vil alliert arbeid intensiveres også i forhold
til bekjempelse av aksjoner mot sivile mål.
Terrorisme kan utføres ved hjelp av
relativt enkle midler. Hittil har alliert oppmerksomhet vært
rettet mot langtrekkende leveringsmidler og stridshoder, f.eks. kjemiske
eller biologiske, med kapasitet til masseødeleggelse. Anslaget
viser at også andre midler kan anvendes som masseødeleggelsesvåpen.
Utviklingen av en europeisk sikkerhets- og forsvarspolitikk
(ESDP) i EU-regi, i nær dialog mellom NATO og EU, er en
viktig del av endringsprosessen i Europa og innenfor det euro-atlantiske
området. En europeisk forsvarsidentitet konkretiseres og
er i ferd med å få et operativt innhold, samtidig
som også EU-samarbeidet utvikles både i bredden
og dybden. Utviklingen av ESDP, som bl.a. innebærer at
EU skal kunne lede militære operasjoner gjennom å trekke
på NATO-kapasiteter og -ressurser, påvirker Norges
stilling innenfor europeisk sikkerhet og ivaretagelsen av norske
sikkerhetsinteresser. Denne utviklingen har dessuten konsekvenser
for NATO og alliert samarbeid, herunder forholdet mellom de nordamerikanske
og europeiske allierte. Hovedparten av europeiske allierte er både NATO-
og EU-medlemmer.
Utviklingen av samarbeidet mellom NATO og EU preges
av forskjellige nasjonale posisjoner både innenfor NATO
og EU, bl.a. knyttet til ikke-EU-lands deltakerrettigheter i forhold
til ESDP, og hvilken grad av autonomi ESDP skal ha i forhold til
NATO. Utviklingen av samarbeidet mellom NATO og EU vil forbli en kompleks
prosess med behov for nye politiske avklaringer internt i EU og
i NATO.
Utfordringen for Norge som ikke-medlem av EU
blir å sikre tilstrekkelige muligheter for innflytelse
og medvirkning i denne prosessen. Norge har tilbudt seg å delta
med militære og sivile ressurser til en styrket europeisk
evne til krisehåndtering gjennom ESDP, såfremt
deltakerspørsmålet løses på en
tilfredsstillende måte.
Foruten utvikling av evnen til å håndtere
nasjonale militære oppgaver og opprettholde evnen til nasjonalt forsvar
innenfor en allianseramme, og til å medvirke i militære
operasjoner utenfor Norge, sikter omleggingen av Forsvaret mot å sikre
evne til nærvær, suverenitetshevdelse, myndighetsutøvelse
og overvåkning i nord. Forsvarets kapasiteter og utvikling
må derfor også sees i lys av behovene for å kunne
håndheve en effektiv ressursforvaltning.
Forholdet til Russland vil alltid stå sentralt
for norsk sikkerhet. Også i årene framover må forholdet
sees i lys av norsk NATO-medlemskap. Dagens Russland utgjør
ingen trussel mot Norge. Russisk politikk preges imidlertid fortsatt
av en viss indre spenning, og dette trekket forventes å vedvare.
I overskuelig framtid vil forholdet mellom Russland og Norge være
preget av det asymmetriske forholdet mellom en småstat
og en stormakt. Forholdet er gradvis mer preget av partenes utnyttelse
og forvaltning av naturressurser i nordområdene, og behovet
for en koordinert opptreden. Etter møter mellom statsministrene
Kasianov og Stoltenberg høsten 2000, og mellom president
Putin og statsminister Stoltenberg forsommeren 2001, er samarbeidet kommet
inn i en ny fase. Det praktiske samarbeidet mellom det norske forsvaret
og de russiske regionale grensestyrkene videreføres. Samarbeidet
omfatter oppgaver som grensekontroll, fiskerioppsyn og redningssamarbeid.
Det er enighet om å videreføre samarbeidet om
felles øvelser med norske og russiske styrker, spesielt
innenfor søk og redning. I denne sammenheng vurderer de
to land nærmere hvordan et utvidet samarbeid om varsling
og redning ved sivile og militære ulykker skal skje. Partene
er enige om å etablere en bredt sammensatt arbeidsgruppe
som skal vurdere slikt utvidet samarbeid og presentere anbefalinger overfor
de to lands myndigheter.
Forsvarsdepartementets arbeid med støtte
til omskolering av overtallige russiske offiserer startet formelt
i mars 2000. I løpet av 2000 ble 104 tidligere russiske offiserer
uteksaminert, og det planlegges at ytterligere 160 uteksamineres
i 2001. Programmet vil videreføres inn i 2002, i første
omgang med 85 studenter. Russland har omtalt dette prosjektet i
svært positive ordelag.
Norge har etter folkeretten et forvaltningsansvar
for utstrakte havområder som også er svært
rike på naturressurser. Dette er områder hvor
man fra norsk side må være i stand til å hevde
sine suverene rettigheter dersom de skulle bli utfordret. Det er
av stor betydning at Forsvaret prioriterer regelmessig tilstedeværelse
i disse områdene, for å vise evne og vilje til
suverenitetshevdelse, og for å føre kontroll og
oppsyn med f.eks. fiskerivirksomhet.
Russland opprettholder sine interesser knyttet
til Svalbard. Norsk svalbardpolitikk tar sikte på å føre
en fast og konsekvent linje, der russiske interesser og interessene
til de andre traktatpartene blir tatt hensyn til.
Russland har i den senere tid aktivt markert
sine interesser i området, bl.a. ved at russiske oppsynsskip har
patruljert i vernesonen. Evnen til å fremme norske sikkerhetsinteresser
overfor Russland, og evnen til å finne ordninger som bidrar
til en forsvarlig ressursforvaltning i nordområdene, må vurderes
i et bredt perspektiv. Norges NATO-medlemskap, forholdet til EU, og
rettigheter i tilknytning til ESDP vil også ha betydning
for vårt forhold til Russland.
Tre forhold vil være toneangivende
i norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk i årene framover.
Norge vil opprettholde sitt fokus på nasjonalt forsvar,
slik at Forsvaret kan inngå i kollektivt forsvar av norsk
territorium og norske interesser. Forsvaret må ha evne
til å håndtere episoder og konflikter i Norge
og Norges nærområder, og under større
sikkerhetspolitiske kriser kunne operere sammen med allierte forsterkningsstyrker. Norge
vil tilpasse sin forsvarspolitikk også til de nye utfordringer
NATO står overfor i forhold til bekjempelsen av terrorisme.
Norge vil dessuten bidra aktivt til å bevare og utvikle
alliansen, politisk og militært, slik at NATOs sentrale
rolle for sikkerhet og stabilitet innenfor det euro-atlantiske område
videreføres og videreutvikles. Norge vil på denne
måten bidra til, og øve innflytelse på,
utviklingen av den europeiske sikkerhetspolitiske struktur som i
dag preges av at flere land enn før inkluderes i tettere
samarbeid. Utvidet samarbeid og åpenhet medvirker vesentlig
til forutsigbarhet, tillit og dermed stabilitet. Økt stabilitet
og sikkerhet for flere land bedrer både Norges stilling
og reduserer sannsynligheten for at norske sikkerhetsinteresser
vil bli utfordret.
Betydningsfulle norske bidrag til alliansens
kollektive sikkerhet og i operasjoner som faller utenfor artikkel
5-situasjoner, bidrar ikke bare til å styrke samholdet
og det kollektive elementet i alliansen, men bygger også opp
under alliertes vilje til å bistå Norge dersom krise
eller konflikt skulle oppstå.
Utviklingen i Norges sikkerhetspolitiske omgivelser og
bredden i de oppgavene som Forsvaret må være i stand
til å løse, betyr at Forsvaret må omlegges
i samsvar med anbefalingene i St.prp. nr. 45 (2000-2001) og Stortingets
vedtak. Det vises her til at dagens Russland ikke utgjør
en militær trussel mot Norge, at nye sikkerhetspolitiske
utfordringer og risikoer er oppstått, og at muligheten
for at Norge blir trukket inn i konflikter i den lavere delen av
krisespekteret kan være i ferd med å øke.
På denne bakgrunn bør et bredt anlagt angrep på norsk
territorium etter Regjeringens oppfatning ikke i samme grad som
tidligere være dimensjonerende for utformingen av Forsvaret.
Utfordringene Norge står overfor setter høyere
krav til militære styrkers beredskap og treningsnivå,
tilgjengelighet, mobilitet, utholdenhet og deployerbarhet over større
avstander, foruten moderne utrustning. Det er avgjørende å ha tilgjengelig
enheter som er tilstrekkelig trent og utstyrt til å kunne
ivareta effektiv krisehåndtering. Dette enten episoder
oppstår i Norge, i norske nærområder
og, sammen med allierte og partnerland, innenfor det euro-atlantiske
området.
Stortinget har lagt vekt på forsvar
av norsk territorium og tilrettelegging for å møte
større utfordringer mot norsk sikkerhet sammen med allierte.
Det legges på denne bakgrunn opp til å utvikle
og forbedre viktige kapasiteter, som del av den nye styrkestrukturen,
slik at Forsvaret skal stå bedre rustet til å ivareta
hele spekteret av oppgaver.
Olje- og gassleveranser fra norsk sokkel har
strategisk betydning for andre stater. Norge dekker omtrent en fjerdedel
av Vest-Europas gassbehov. Olje- og gass-installasjonene er sårbare.
Beskyttelse og sikring av disse anleggene representerer derfor en
viktig og økende utfordring for Norge. Forsvaret har ressurser og
nødvendig kompetanse til å håndtere begrensede anslag
mot norske anlegg til sjøs. Behovet for beskyttelse og
sikring av slike installasjoner må imidlertid vurderes
i bred sammenheng. Dette er ytterligere aktualisert i lys av terroranslaget
mot USA.
Regjeringen legger vekt på å opprettholde
og utvikle en effektiv kystvakt. Kystvakten bidrar vesentlig til norsk
håndtering av episoder og utfordringer mot norske interesser,
og til håndhevelse av norsk jurisdiksjon i nordlige farvann.
Ressurser til Kystvakten vektlegges derfor av Forsvarsdepartementet.
Det legges opp til å styrke Kystvaktens evne til tilstedeværelse
og suverenitetshevdelse, bl.a. ved at et isforsterket helikopterbærende
fartøy settes inn i operativ tjeneste i 2002.
Et av Regjeringens svar på sentrale
sikkerhetspolitiske utviklingstrekk er etableringen av styrker for
flernasjonale fredsoperasjoner, som også skal inngå i
det nasjonale forsvar i en krisesituasjon. Stortinget har gitt sin
tilslutning til å opprette en innsatsstyrke for slike operasjoner.
Forsvarets innsatsstyrke for operasjoner utenfor Norge må sikres
tilstrekkelig deployerbarhet, mobilitet og reaksjonsevne. Det er
Regjeringens oppfatning at Norges sikkerhet best ivaretas gjennom
et forsvar som er mest mulig balansert i forhold til de oppgaver
det skal løse og som derfor evner å fylle flere funksjoner.
Særlig viktig er det å kunne bidra med styrker
over hele spekteret av NATOs oppgaver, i samsvar med alliansens
strategiske konsept. Alliansen forventer at alle allierte bidrar
når NATO i fellesskap beslutter å engasjere seg
i militære operasjoner.
For å framstå som en troverdig
alliansepartner er det viktig at Norge kan bidra med ressurser som
alliansen i dag mangler og har behov for. Det er derfor nødvendig
at Norge fortsatt følger opp de krav som stilles iht. Defence
Capabilities Initiative (DCI) i den allierte moderniseringsprosessen,
og tilpasse Forsvaret til den nye allierte styrkestrukturen. Det
forventes innad i alliansen at medlemslandene tilpasser sine nasjonale
forsvarsplaner i samsvar med omforente DCI-prioriteringer. Flernasjonalt
styrkesamarbeid står sentralt for å nå disse
målene.
Norge må utvikle og anvende Forsvarets
ressurser slik at man fra norsk side medvirker til å bevare
NATO som en militær garantist for medlemslandenes sikkerhet.
Dette innebærer at Norge, i henhold til allianseforpliktelsene,
har påtatt seg å stille militære virkemidler til
rådighet i forsvaret av allierte land og deres fundamentale
sikkerhetsinteresser. I forsterkningssammenheng innebærer
dette dessuten evne til å motta, støtte og samvirke
med allierte styrker er vesentlig. Dette forutsetter at allierte
enheter som er sannsynlige forsterkningsstyrker gis anledning til å trene
i norsk terreng og klima. Alliansens forsterkningskonsept er i endring.
Fra norsk side må man vise vilje og evne til å utnytte
nye muligheter dette skaper for å sikre grunnlaget for
et troverdig forsvar av Norge dersom den internasjonale situasjon
skulle endre seg merkbart på lengre sikt.
Regjeringen legger opp til å videreføre
en betydelig norsk deltakelse i flernasjonale militære
operasjoner for 2002. Norge stiller et betydelig bidrag til den NATO-ledede
styrken i Kosovo (KFOR). Det norske bidraget er meget viktig for å demonstrere
Norges aktive deltakelse i NATO. Samtidig gir dette bidraget Forsvaret
unik erfaring fra krevende flernasjonale fredsoperasjoner, som også styrker
den nasjonale forsvarsevnen. I 2001 har nesten 1 400 norsk personell tjenestegjort
i KFOR, og Norge har i 2001 hatt et spesielt ansvar som ledernasjon
for KFOR-hovedkvarteret. Hovedbidraget vil fortsatt bestå av
en mekanisert infanteribataljon som har ansvaret for sikkerheten
i en avgrenset del av Kosovo. Bataljonen har også mobil kapasitet
til å understøtte KFORs prioriterte oppgaver i
andre deler av Kosovo.
Regjeringen legger opp til at Norge fremdeles
vil kunne påta seg enkelte andre oppdrag, slik Norge påtok
seg et oppdrag i Makedonia i august 2001, for å bidra til
NATOs operasjon som tilrettela for innsamling av våpen
fra den albanske geriljaen.
Følgende retningslinjer er lagt til
grunn for videreutvikling av forsvarssamarbeidet med både
allierte og ikke-allierte, i første rekke partnerland:
– Samarbeidet
bør særlig rettes mot de mest krevende aktiviteter
knyttet til forsvar av eget territorium og flernasjonale fredsoperasjoner.
– Samarbeidet bør knyttes
opp mot andre lands kapasiteter som kan være aktuelle som
forsterkningsstyrker til Norge i en krise eller krigssituasjon.
– Samarbeidet bør rettes
mot aktiviteter som gir størst uttelling ift. behovene
i den samlede norske styrkestrukturen.
– Flernasjonale løsninger
må i økende grad søkes etablert i forbindelse
med forskning og utvikling, anskaffelser, drift og vedlikehold,
strategisk transport, logistikkstøtte, kommando- og kontrollsystemer
og operative enheter fra alle forsvarsgrener.
Etablering av flernasjonalt styrkesamarbeid,
særlig innen den allierte ramme, vil kunne være
et middel for å oppnå stordriftsfordeler, redusere
driftsutgifter og bidra til å opprettholde styrkekomponenter
som mange av statene ellers ikke ville hatt råd til. Regjeringen
legger opp til å vurdere nærmere på hvilke
områder Norge bør søke slike løsninger.
Å medvirke til å bevare NATO
som militær garantist for norsk sikkerhet innebærer
også at Norge må engasjere seg i utviklingen av
en egen europeisk sikkerhets- og forsvarspolitikk (ESDP) i EU-regi.
ESDP-framdriften påvirker bl.a. forholdet mellom de nordamerikanske
og europeiske medlemmene av NATO. USAs fortsatte aktive politiske
og militære engasjement i Europa er fundamental for norsk
sikkerhet. USA har vært aktiv i å fremme åpningen
av alliansen østover. Grunnlaget for de transatlantiske
forbindelser gjennom NATO må oppdateres og tilpasses den
positive utvikling i Europa som NATO har bidratt vesentlig til.
De transatlantiske forbindelser er blitt styrket ved at NATO gjennom
utvidelse har bidradd vesentlig til et mer stabilt og forutsigbart
Europa. Denne prosessen har foregått side ved side med
NATOs PfP-prosess. Norge må derfor aktivt delta i NATOs
videre utvidelsesprosess. Norge må i denne sammenheng medvirke
til å holde de transatlantiske forbindelser som ramme for
sikring av forsvaret av Norge, slik de utvikles gjennom modernisering
og utvidelse av NATO.
Komiteen viser til
den omfattende drøfting av sikkerhetspolitiske rammevilkår
og utviklingstrekk som ble avgitt i Innst. S. nr. 342 (2000-2001),
jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001). Komiteen er enig
i at en modernisering av Forsvaret er nødvendig, slik at
det kan løse de mål og oppgaver som fremkommer
av ovennevnte innstilling. Disse merknader vil kun forsterke og
utdype de forhold som anses grunnleggende nye med hensyn til situasjonen
etter terrorangrepene på USA 11. september 2001.
Komiteen vil fortsatt legge stor
vekt på at det føres en aktiv og balansert sikkerhets-
og forsvarspolitikk i samarbeid med allierte og naboland. Den nye
terrorsituasjonen forsterker dette elementet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk
Venstreparti, vil vise til at da NATO vedtok sitt strategiske konsept
våren 1999, tok alliansen opp i seg også nye trusselbilder
som terroristnettverk, spredning av masseødeleggelsesvåpen
og internasjonal kriminalitet. Dette i tillegg til det mer tradisjonelle
trusselbildet. Flertallet vektlegger denne erkjennelsen fra
NATOs side, at terrorisme kan skape internasjonal ustabilitet og
at det moderne, åpne og stadig mer teknologiske og globaliserte
samfunnet er sårbart.
Flertallet vil fortsatt understreke
betydningen av at NATOs artikkel 5-garanti ligger fast som grunnlag for
norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk. Samtidig er det viktig at
Norge også fremstår som en troverdig alliert innenfor
rammen av en kollektiv forsvarsstruktur.
Komiteen er opptatt av at det
skapes forutsigbarhet om omleggingen av Forsvaret som basis for
våre bidrag i DCI-prosessen, og ser den vedtatte strukturen som
et relevant grunnlag i denne sammenhengen. Komiteen vil
i den sammenhengen vise til at den vedtatte strukturen vektlegger
hurtighet, mobilitet, fleksibilitet og robusthet, og som sådan
passer inn i NATOs moderniseringsprosess.
Komiteen deler departementets
oppfatning av at terroranslaget mot USA i september viste hvor sårbare demokratiske
samfunn er mot slike asymmetriske trusler. Komiteen viser
i denne sammenhengen til Innst. S. nr. 342 (2000-2001):
"Komiteen deler Regjeringens bekymring for utviklingstrekk
knyttet til samfunnets sårbarhet, og viser til at angrep
på sivile og militære informasjonssystemer er
en sentral del av trusselbildet for vårt samfunn."
Komiteen viser i denne sammenheng
til at vedtaket om å opprettholde 83 000 mann i Heimevernet
gir et godt grunnlag for å løse sentrale oppgaver
med vakthold og sikring i fredstid og under kriser. Situasjonen etter
terroranslaget mot USA 11. september har vist behovet for denne
typer oppgaver. Komiteen er kjent med at HV har økt
vakthold på Jåttå og av F-16 flyene som
en del av denne oppfølgingen.
Komiteen vil legge vekt på at
terrorangrepene ikke bare viser demokratiets og det moderne teknologiske
samfunnets sårbarhet. De viser at en rekke samfunnsområder
blir berørt og at tiltak må favne bredt, med et økende
samarbeid mellom militært og sivilt beredskap. Komiteen vil
understreke at trusselbildet endrer seg kontinuerlig og er en refleksjon
av de utvik-lingstrekk som kjennetegner vårt eget samfunn
og våre omgivelser. Komiteen vil i tillegg
påpeke det uforutsigbare, som på kort sikt kan
endre den internasjonale situasjonen, maktbalansen og stille Norge
og våre allierte overfor nye oppgaver og utfordringer. Komiteen vil
videre vise til at Norges olje- og gassinstallasjoner i Nordsjøen
kan være mål for eventuelle aksjoner.
Med hensyn til situasjonen i nordområdene
og forholdet til Russland, viser komiteen til en
bred drøfting av dette i Innst. S. nr. 342 (2000-2001). Komiteen har
merket seg president Putins positive signaler og bidrag i kampen
mot den internasjonale terrorismen, og finner dette gledelig og
interessant. Komiteen har også merket seg
at de nylig avholdte samtalene mellom presidentene Bush og Putin
har satt arbeidet for ytterligere kjernefysisk nedrustning og rustningskontroll
på dagsorden igjen.
Komiteen vil understreke det
ansvaret Norge har som premissleverandør i våre
nærområder, bl.a. for å gi EUs nordlige
dimensjon en substans. Et sterkt EU-engasjement i Barentsregionen
og Nordvest-Russland er ønskelig av sikkerhetspolitiske
grunner i vid forstand. Jo dypere Russland involveres i europeiske
integrasjonsprosesser, jo sterkere blir båndene landene imellom.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, er enig med
Regjeringen i at det er en stadig økende sammenheng for
Norge mellom utviklingen av en egen europeisk sikkerhets- og forsvarspolitikk
(ESDP) og de fundamentale transatlantiske forbindelser. Flertallet er
derfor enig i viktigheten av at de transatlantiske forbindelser
holdes som bærebjelken for norsk sikkerhet i en tid preget
av en dynamisk utvikling av ESDP og en betydelig modernisering og
tilpassing av NATO. Med hensyn til ESDP minner flertallet om
tidligere merknader i Innst. S. nr. 342 (2000-2001):
"Komiteen slår fast at Norge ikke er medlem
i den europeiske unionen i en tid der EU utvikler en felles sikkerhets-
og forsvarspolitikk. Uavhengig av spørsmålet om
norsk medlemskap, er imidlertid utviklingen av EUs forsvars- og
sikkerhetspolitiske samarbeid - forutsatt at det bidrar til å styrke
den europeiske pilaren i NATO - et positivt bidrag til utviklingen
av den euroatlantiske sikkerhetspolitiske arkitektur."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til årets budsjett og ser med bekymring på Norges
rolle i NATO. Med de økonomiske rammer som er lagt til
grunn for dette budsjett, er det grunn til å bekymre seg
for Norges evne til å opprettholde et troverdig engasjement
i NATO. Dette sett i forhold til mangel på vilje fra de
andre partier til å bevilge nok penger til drift og nødvendige
investeringer. Norge har både et nasjonalt og et NATO-relatert
ansvar å ivareta i forsvarssammenheng. NATO må få klare
signaler om at Norge søker å bedre sin forsvarsstruktur
og mobilitet til felles beste for så vel Norge som NATO. Disse medlemmer viser
til at det er bred enighet om at det er nødvendig med en
ansvarlig økonomisk plattform for å kunne fremstå som
troverdig i forhold til å møte utfordringer nasjonalt
og internasjonalt, dette blir ikke ivaretatt med dagens rammebetingelser.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstrepartimener at det i 2001 ble tatt skritt i riktig
retning i når det gjaldt omlegging av Forsvaret, men at
mye fortsatt gjenstår. Forsvaret står overfor
en stor omstillingsprosess som bør føre til en
kraftig rasjonalisering av driften, og gi grunnlaget for lavere
driftsutgifter til Forsvaret på sikt. Manglende forsvarsomlegging
har kostet Norge mange milliarder i bortkastede investeringer, samtidig
som vi ikke har hatt et tidsmessig forsvar. Dette medlem mener
at omstillingen av Forsvaret bør finansieres av Forsvaret
gjennom innsparinger på andre felt.
Dette medlem viser til at det
er bred enighet om at Norgeikke står
overfor noen trussel om fiendtlig invasjon. Russlands militære
kapasitet er dramatisk svekket og sannsynligheten for militær
aggresjon fra Russland er liten. Naboskapet med Russland innebærer imidlertid
sikkerhetsutfordringer knyttet til fattigdom og dårlig
atomsikkerhet. Det vil derfor være i norsk egeninteresse å bidra
til velferdsutvikling og til en bedre håndtering av atomsikkerhetsspørsmål. Dette medlem mener
at Norges viktigste sikkerhetspolitiske utfordringer ut over dette
er knyttet til at vi har et av verdens viktigste matfat rett utenfor
kysten vår, og at vi er Europas viktigste produsent og
leverandør av petroleum.
Dette medlem mener at angrepene
på World Trade Center og Pentagon i USA i september 2001, viste
verden et nytt trusselbilde, og at vi fikk bekreftet at vi står
overfor en ny global sikkerhetssituasjon. Regionale konflikter kan
få rask spredning til andre regioner og land. Dette
medlem mener at denne typen trusler mot vår sikkerhet
må møtes på andre måter enn
gjennom bruk av militære virkemidler, og alternative strategier
må utvikles. Ikke minst vil en politisk løsning
på blant annet Midtøstenkonflikten være
viktig for global sikkerhet i tiden som kommer.
Dette medlem vil understreke
at globale klimaendringer, sosial og etnisk uro i sentral- og Øst-Europa, og
forskjellene mellom fattige og rike land er andre faktorer som sikkerhetspolitikken
må ta hensyn til. Sikkerhetspolitikken må derfor
ha en bred tilnærming. Dette medlem mener
at det må utvikles en mer helhetlig sikkerhetspolitikk
der økonomisk samarbeid, felles miljøtiltak og
overføring av kompetanse og teknologi står sentralt.
Norge har også et særlig ansvar bl.a. gjennom
forvaltningsansvaret for et av Europas største matfat i
våre havområder og sårbare oljeinstallasjoner.
Mange av de nye sikkerhetsutfordringene kan ikke løses
med militære midler.
Dette medlem mener at Norge bør
opptre som et mer selvstendig og kritisk medlem av NATO, og viser til
at Norge blant annet bør påse at NATO ikke tiltar
seg den rollen som FN bør spille når det gjelder
fredsbevarende eller fredsskapende tiltak. Dette medlem mener
at Norge bør bidra til at NATO endrer sitt strategiske
konsept slik at det gjøres tydelig at ikke NATO kan opptre
utenfor eget område uten at det er etter initiativ og med
mandat fra FN. Dette medlem mener også at
Norge må arbeide mer aktivt innen NATO for at alliansen
skal gå bort fra dagens atomstrategi, og trappe opp innsatsen
for kjernefysisk nedrustning.
Dette medlem mener at det har
skjedd en positiv utvikling når det gjelder samarbeidet
mellom NATO og Russland, og at det er positivt med en videre opptrapping
av dette samarbeidet. Dette medlem viser videre til
at NATOs toppmøte i Praha høsten 2002 vil bli
viktig for alliansens videre utvikling, ved at det skal tas stilling
til hvilke land som skal inviteres inn som nye medlemmer. Dette
medlem ser ikke at det vil bidra positivt til sikkerhet
i Europa å innlemme flere medlemmer i NATO, men at en heller
bør styrke OSSE som alleuropeisk sikkerhetsorganisasjon.