Regjeringen la i Revidert nasjonalbudsjett for
2002 frem for Stortinget hvordan ny kapittelstruktur var tenkt gjennomført
for budsjettåret 2003. Finanskomiteens flertall, alle utenom
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, gikk imot forslaget
til ny kapittelstruktur med bakgrunn i at dette ville gi Stortinget
mindre innsikt i hvordan Forsvarets ressurser disponeres. Forsvarsdepartementet
har på bakgrunn av finanskomiteens merknad på nytt
gjennomgått forslaget til ny kapittelstruktur, med tanke
på at det ikke skal innebære noen endring når
det gjelder hvilken innsikt Stortinget blir gitt ift. ressursdisponering.
På grunn av innføringen av horisontal samhandel
og for å bedre ressursbruken i Forsvaret, vil departementet
be Stortinget om å se på forslag til ny kapittelstruktur
med det formål å innføre denne fra 2004.
For at Forsvaret skal kunne innføre
reell samhandel uten at et stort og kostbart byråkrati
skal spise opp inntjeningseffekten av horisontal samhandel, må kapittelgrenser
fjernes, spesielt mellom forsvarsgrenene. Siden Stortinget bevilger
på kapittel, er det ikke adgang til pengeflyt mellom kapitlene,
og samhandel vil derfor kreve at store ressurser vil måtte
brukes på å følge alle fiktive transaksjoner
gjennom året, til omgrupperingsproposisjonen eventuelt
kan formalisere disse i desember. En slik ordning vil, foruten å være
svært ressurskrevende, også være betenkelig
ved at man da må forutsette transaksjoner som Stortinget først
behandler på et senere tidspunkt. Opprettholdelse av dagens
kapittelstruktur fører til en byråkratisering av
den horisontale samhandlingsprosessen som står i skarp
kontrast til de krav og føringer som er gitt for en effektivisering
av staten.
Den mest praktiske løsningen på dette
er å slå sammen kapitler. Dette vil i tillegg
til å muliggjøre reell horisontal samhandel, gi
Forsvaret en mulighet til å kunne se ressurssituasjonen
under ett. Ett større kapittel for Forsvarets militære
organisasjon vil følgelig gi Forsvaret mulighet til bedre økonomistyring,
som på sin side medfører at statens midler brukes
på en mest mulig fornuftig måte.
Følgende hensyn har vært viktige
under utarbeidelsen av forslaget:
– Forholdene
må legges til rette for reell horisontal samhandel.
– Ressursbruken for å håndtere
horisontal samhandel bør minimaliseres.
– Muligheten for etatsstyring
av Forsvarets militære organisasjon må ikke svekkes.
– Stortingets behov for god oversikt
og informasjon må ivaretas (det er spesielt viktig at informasjon om
forsvarsgrenenes disponeringer og prioriteringer ikke svekkes).
– Fristilling av Forsvarets logistikkorganisasjon
ved eventuell etablering av forvaltningsbedrift må ikke vanskeliggjøres.
Stortinget vil ikke miste styringsmuligheter
over eller innsikt i bruk av midler ved innføring av den
foreslåtte kapittelstruktur. Blant annet vil Stortingets
kontroll med større materiellanskaffelser bestå uendret. Den
foreslåtte struktur vil dessuten være i tråd
med god forvaltningspraksis, være i samsvar med hvordan
andre departementsområder er organisert budsjettmessig,
og styrke mulighetene for effektiv kontroll over Forsvarets virksomhet.
Når det gjelder styring av bruk av
midlene, kan Stortinget til tross for at det bevilges på kapittel,
stille krav på de nivå av budsjettet man finner
formålstjenlig. Dersom Stortinget finner å ville
gi mer spesifikke føringer for bruk av midler/tildeling
til for eksempel Hæren, har man samme mulighet til det
som tidligere, selv om Hæren ikke lenger utgjør
et eget kapittel. Forslag til bevilgning til forsvarsgrenene vil
ved ny kapittelstruktur komme like klart frem som tidligere, det
samme gjelder forklaringer under de enkelte forsvarsgrener/institusjoner.
En arbeidsgruppe som fikk i oppdrag å utrede
og fremme forslag til statushevende tiltak for vernepliktige, avleverte
sin innstilling 16. april 2002.
Arbeidsgruppen har fremmet forslag som går
ut på å bedre det faglige militære i
tjenestens innhold og tiltak som innebærer vesentlig bedring
av de økonomiske vilkårene. Slike kostnadskrevende
tiltak er ikke forenlig med å realisere vedtatt struktur
innenfor gjeldende rammer, og vil derfor bli utredet og vurdert
i en større sammenheng i forbindelse med arbeidet med neste langtidsperiode.
Det vil arbeides videre med tiltak som kan gjennomføres
innenfor gjeldende fullmakter og økonomiske rammer. Eksempler
på dette er bedring av informasjon til den vernepliktige,
innføring av et egenmeldingssystem, videreutvikling av
avdelingsmerker og bransjemerker, medarbeidersamtaler og tiltak
som går på tjenestens innhold.
Det er nødvendig å gjennomgå befalsordningen,
for på lengre sikt å rekruttere, utdanne og vedlikeholde
en befalsstruktur tilpasset Forsvarets behov. Både utdanningsordningen,
avansementsordningen og disponeringsordningen vil bli vurdert i
lys av endringene i Forsvarets organisasjon og oppgaver. Utredningsarbeidet vil
bli utført i samarbeid med berørte personellorganisasjoner.
På grunnlag av utredningsarbeidet vil Forsvarsdepartementet
i 2003 vurdere behovet for endringer i nåværende
befalsordning og på egnet måte fremme forslag
til endringer for Stortinget. Det er også aktuelt å vurdere
yrkesbefalsloven bl.a. med sikte på å oppnå større
fleksibilitet i muligheten for å justere befalsordningen
og personellstrukturen i forhold til utviklingen i Forsvaret.
Norge har ansvaret som ledernasjon for strategisk sjøtransport
innenfor Defence Capabilities Initiative (DCI) i NATO. Målsettingen
er å finne nye muligheter for å bedre tilgangen
til strategisk sjøtransport i alliansen. Som følge
av dette arbeidet har 16 NATO-land dannet Multinational Sealift
Group (MSG). Den operative delen av MSG, Sealift Co-ordination Cell
(SCC), etableres offisielt høsten 2002 i Eindhoven i Nederland.
Til nå har syv nasjoner bekreftet fullt medlemskap av SCC,
mens ni er observatører. Sjøtransportcellen har
som mål å effektivt koordinere og utnytte medlemmenes
eksisterende ressurser for strategisk sjøtransport og samkjøre
transport av militært materiell til øvelser og
operasjoner sjøveien. Norge vil lede cellen som i første
omgang vil prøves ut for ett år. Norges arbeid
med strategisk sjøtransport innenfor DCI vil fortsette,
herunder vurdering av muligheten for en felles rammeavtale i NATO
som sikrer nasjonene tilgang på strategisk sjøtransport.
EAG består i dag av er Belgia, Frankrike,
Nederland, Storbritannia, Tyskland, Italia og Spania. Målet
er å styrke interoperabiliteten mellom luftstyrkene fra
de syv nasjonene, bl.a. etter noen uheldige erfaringer fra Golf-krigen.
Organisasjonen er et multilateralt samarbeidsorgan uten formelle
tilknytninger til NATO eller EU. Deltagernasjonene har et bevisst
forhold til at EAGs arbeid ikke skal overlappe virksomheten innen NATO
eller EU.
Det er et ønske med fullverdig medlemskap
i EAG, men det lyktes Forsvaret ikke med i 2002. Allikevel har Norge
blitt tilbudt å bli med i EAG-samarbeidet om styrkebeskyttelse.
Styrkebeskyttelse er beskyttelse av luftforsvarets operative ressurser
nasjonalt og internasjonalt. Medlemskapet gir Norge tilgang til
et bredt utdanningstilbud, utveksling av personell og deltagelse på hverandres øvelser
innenfor dette området. Medlemmene vil også utveksle
tilgang til nasjonale øvingsfelt. Hensikten er å utvikle økt
operabilitet, med sikte på samarbeid i flernasjonale operasjoner
i regi av NATO og EU. Dette vil gi Norge verdifull erfaring innenfor
samarbeidet EAG og vil tilrettelegge for et fullverdig medlemskap
på et senere tidspunkt.
ATARES er en avtale som gir deltagerne muligheten til å bytte
flytjenester gjennom byttehandel. Tjenestene som kan byttes reguleres
gjennom avtalen, og dette inkluderer for eksempel tankfly, transportfly,
elektronisk krigføringsfly og VIP-fly. EACC er den operative cellen
som skal ivareta den handelen som ATARES åpner for. ATARES
og EACC har inntil 1. juni 2002 vært en det av EAG. EAG
har imidlertid innsett at de er best tjent med at ATARES og EACC
skilles ut av EAG med et selvstendig styre som raskere kan ta beslutninger
bl.a. om nye medlemmer. Et medlemskap i ATARES og EACC betraktes
som svært attraktivt da det gir Forsvaret muligheter til å bytte
flytjenester med medlemslandene, og det anses som et potensial for driftsinnsparinger
og økt fleksibilitet. Regjeringen vil aktivt gå inn
for et norsk medlemskap før årsskiftet.
Komiteen viser til
at det fremlagte forslaget om ny kapittelstruktur har vært
fremmet tidligere som en del av Revidert nasjonalbudsjett for 2002,
og at forslaget ikke fikk tilslutning.
Komiteen har merket seg at forslaget
fremmes på nytt. Komiteen har funnet det
hensiktsmessig - og i samråd med Stortingets presidentskap
- å undergi forslaget en bredere behandling og vil derfor
fremme en tilleggsinnstilling (Del 2) til denne budsjettinnstilling på et
senere tidspunkt.
Komiteen viser til at en arbeidsgruppe
som fikk i oppdrag å utrede og fremme forslag til statushevende tiltak
for vernepliktige avleverte sin innstilling 16. april 2002. Komiteen vil
vise til Innst. S. nr. 342 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001)
der komiteen
"legger til grunn at de som gjennomfører
verneplikten får en statusheving og ber Regjeringen utrede
ulike tiltak og fremme forslag".
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 232 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 55 (2001-2002) der forslaget
fra Vernepliktsutvalget der sesjon også for kvinner fremheves særskilt.
Komiteen vil avvente Regjeringens
innstilling til Stortinget om utvalgets konklusjoner.
Komiteen har videre merket seg
at departementet utreder behovet for endringer i nåværende
befalsordning og at resultatet av utredningen vil bli lagt fram
for Stortinget på egnet måte.