En høy avgang fra arbeidslivet til
ulike trygdeordninger vil begrense mulighetene for videre vekst
i norsk økonomi, og svekke grunnlaget for velferdsordningene.
Regjeringen er opptatt av å motvirke en utvikling der det
effektive arbeidstilbudet reduseres. Skattesystemet bør
stimulere til arbeidsinnsats. I tillegg bør også pensjons-
og trygdeordningene inneholde incentiver som stimulerer til å stå i
arbeid. En høy arbeidsstyrke og en effektiv bruk av arbeidskraftressursene
er avgjørende for fortsatt god utvikling i norsk økonomi.
Gjennom 2002 og hittil i år har sysselsettingen
avtatt, og arbeidsledigheten har økt. I første
kvartal 2003 utgjorde arbeidsledigheten, målt ved Statistisk
sentralbyrås arbeidskraftundersøkelse, 4,1 pst.
av arbeidsstyrken. Fram til i fjor sommer var ledighetsøkningen
i hovedsak konsentrert til deler av privat tjenesteyting, bl.a.
innen IKT-sektoren, og i det sentrale østlandsområdet.
Siden har imidlertid ledigheten økt på bredere
basis, både geografisk og bransjevis. Tall fra Aetat viser
bl.a. at ledigheten den siste tiden har økt markert blant
industriarbeidere og bygge- og anleggsarbeidere.
Arbeidsmarkedspolitikken skal bidra til at ledige raskt
kommer tilbake i arbeid og ikke støtes ut av arbeidsmarkedet.
Den skal stimulere ledige til aktiv jobbsøking og overgang
til ordinært arbeid. For en del av de ledige vil det være
behov for informasjon, rådgivning og oppfølging
fra Aetat etter en periode med jobbsøking på egen
hånd. Hvis ledige ikke lykkes med å komme i ordinært
arbeid etter en periode med jobbsøking, vil mange få tilbud
om å delta på arbeidsmarkedstiltak. Studier fra
OECD underbygger at økt oppfølging fra arbeidsmarkedsetaten,
forbedret jobbsøking og egenaktivitet er viktige
og effektive elementer i en aktiv arbeidsmarkedspolitikk.
I budsjettet for 2003 ble Aetat styrket med
om lag 220 årsverk, og de ordinære arbeidsmarkedstiltakene ble økt
med om lag 450 plasser til et gjennomsnittlig nivå i 2003
på 8 650 plasser. For å møte den svakere utviklingen
i arbeidsmarkedet ble det i februar 2003 fremmet forslag (St.prp.
nr. 44 (2002-2003)) om å styrke bemanningen i Aetat med
ytterligere 200 årsverk og etablere 1 000 flere tiltaksplasser.
Ved behandlingen i Stortinget ble det plusset på ytterligere
2 500 tiltaksplasser, slik at nivået i andre halvår
2003 kan bli om lag 12 150 plasser. Den økte tiltaksinnsatsen
vil rette seg inn mot prioriterte grupper i arbeidsmarkedet, som
innvandrere, ungdom og langtidsledige. Økningen i tiltaksnivået
er tilpasset situasjonen på arbeidsmarkedet og ledighetens
sammensetning. Regjeringen vil fortløpende vurdere situasjonen
på arbeidsmarkedet og behovet for arbeidsmarkedstiltak.
Innenfor økningen på 3 500
nye tiltaksplasser i 2003 er det lagt opp til å øke
tilbudet om målrettet jobbsøkertrening i jobbklubber
med 1 000 plasser. Det legges opp til rask gjennomstrømming,
slik at en innenfor disse 1 000 plassene kan gi tilbud om jobbklubb
til vesentlig flere personer i løpet av året.
Deltakelse i jobbklubb vil sette ledige i stand til drive mer intensiv
og effektiv jobbsøking, og kan dermed øke mulighetene for
overgang til arbeid. En vil i tillegg prøve ut en resultatbasert
ordning for kjøp av jobbklubbplasser. I tillegg til en
fast betaling pr. deltaker vil kursarrangørene i denne
ordningen motta bonus for hver deltaker som formidles til jobb innenfor
en fastsatt tidsramme etter avsluttet kurs.
Samtidig som den økonomiske politikken
på kort sikt er rettet inn mot å motvirke økningen
i arbeidsledigheten, er det avgjørende at innsatsen for å sikre
et høyt arbeidstilbud fortsetter. Befolkningsutviklingen
tilsier en begrenset vekst i arbeidsstyrken framover. I tillegg
vil høy avgang til ulike tidligpensjons- og trygdeordninger
redusere den effektive arbeidsstyrken og svekke mulighetene for økonomisk vekst.
Dette vil gjøre det vanskeligere å dekke det økende
arbeidskraftbehovet i offentlig og privat tjenesteyting vi vet vil
komme i årene framover, uten betydelige avskallinger i
konkurranseutsatte næringer. Det er i Norge i dag flere
personer på uføretrygd enn det er sysselsatte
i industrien. Etter en økning på hele
30 000 personer fra 1998 til 2000, var veksten i antall uførepensjonister
mer moderat i 2001 og 2002. Antall personer på attføring
og under rehabilitering økte imidlertid kraftig i disse
to årene. Dette har bl.a. sammenheng med at en har skjerpet
kravet til attføring før uførepensjon
kan innvilges. I tillegg er det fortsatt betydelig innstrømming
til AFP-ordningen. I 2002 ble det 8 300 nye AFP-pensjonister. Tilstrømmingen
til trygdeordningene sett under ett har derfor fortsatt i et betydelig
tempo. Tall fram til og med første kvartal i år kan
tyde på at veksten i antall uførepensjonister
er i ferd med å ta seg opp igjen. Ved utgangen av mars
2003 var det registrert 295 100 uførepensjonister. Dette
er 8 200 flere personer enn på samme tid i fjor.
Siden 1994 har også økende
sykefravær i betydelig grad bidratt til å redusere
det effektive arbeidstilbudet. Intensjonsavtalen om et inkluderende
arbeidsliv har som en hovedmålsetting å redusere
sykefraværet med 20 pst. fra 2. kvartal 2001 til utgangen
av 2005. I tillegg har avtalen som mål å øke
yrkesaktiviteten blant personer med redusert funksjonsevne og øke
den reelle pensjoneringsalderen. Veksttakten i det legemeldte sykefraværet avtok
noe gjennom 2002, mens veksten i det egenmeldte sykefraværet
tiltok gjennom året. Alt i alt var det samlede sykefraværet
i både 3. og 4. kvartal i 2002 om lag 4 pst. høyere
enn på samme tid året før. Utviklingen
i sykefraværet siden intensjonsavtalen ble inngått innebærer
at sykefraværet må reduseres med nesten 30 pst.
de neste to årene for at målsettingen i avtalen
skal oppfylles. Avtalen skal evalueres etter 2. kvartal 2003.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til Regjeringens
vurdering. Disse medlemmer er bekymret over at arbeidsledigheten
stiger som en følge av svake internasjonale konjunkturer
og særnorsk svekkelse av konkurranseevne grunnet høy
lønnsvekst over flere år, høy rente og
sterk kronekurs. Disse medlemmer er fornøyd
med Regjeringens økonomiske politikk som aktivt er rettet
mot å reversere de særnorske problemene - en sterk
krone, en høy rente og et høyt lønnspress.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens stramme budsjett har bidratt til at renten har gått
ned med 2 pst. siden budsjettet ble vedtatt og at kronekursen har
svekket seg den senere tid. Ytterligere rentekutt er signalisert
av Norges Bank.
Disse medlemmer er fornøyd
med at Regjeringen har tatt initiativ til et samarbeid med partene
i arbeidslivet om et moderat lønnsoppgjør. Dette
har bidratt til at lønnsøkningene i år
nærmer seg nivået hos våre handelspartnere,
hvilket er nødvendig for å bedre den norske konkurranseevnen.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen har fått flertall for å redusere skatter
og avgifter med om lag 20 mrd. kroner i de to siste budsjettene,
hvorav brorparten har gått til næringslivet. Bedring
av bedriftenes rammevilkår er etter disse medlemmers mening
et målrettet tiltak for å vinne kampen mot arbeidsledigheten.
Disse medlemmer er positiv til
at Regjeringen fortløpende vurderer situasjonen på arbeidsmarkedet og
behovet for arbeidsmarkedstiltak. Disse medlemmer viser
til at dette har gitt seg utslag i at Aetat i 2003 er blitt styrket
med 420 årsverk, og at antall ordinære tiltaksplasser
i andre halvdel av 2003 vil ha økt med om lag 50 pst. til
12 150 i forhold til årsstart. Disse medlemmer er
også fornøyd med Regjeringens satsing på å øke
tilbudet om målrettett jobbsøkertrening i jobbklubber
da dette er et godt tilbud til høyt kvalifiserte arbeidsledige.
Disse medlemmer ser med bekymring
på den sterke økningen i avgangen fra arbeidsmarkedet
i form av tidlig pensjonering, uføretrygding, og vekst
i sykefraværet de siste årene. Det er bekymringsfullt
at det nå er flere personer på uføretrygd
enn det er sysselsatte i industrien.
Disse medlemmer viser til at
det ut over Regjeringens satsingsområder har blitt funnet
rom til å øke forskningsfondet ytterligere med
1 mrd. kroner, opprettholde den næringsrettede forskningen
under forskningsområdet, satse på reiselivet gjennom
styrking av den internasjonale markedsføringen, styrke satsingen
på rassikring og styrke satsingen på kommersialisering
av forskningsresultater, kompetanseutvikling og støtte
til nyetablerere gjennom SND. Dette bidrar sammen med bedringer
i rammebetingelsene til å skape og sikre arbeidsplasser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Dokument nr. 8:101 (2002-2003) om tiltak mot den økende
arbeidsledigheten og nedbygging av konkurranseutsatt næringsliv. Disse medlemmer konstaterer
at de vanskelige tidene for norsk økonomi fører
til at det stadig er flere uten arbeid. Ved utgangen av mai var
det registrert totalt 87 200 helt ledige arbeidssøkere,
noe som tilsvarer 3,7 pst. av arbeidsstyrken. Disse medlemmer vil
påpeke at sammenlignet med mai i fjor har den registrerte ledigheten økt
med hele 29 pst. Arbeidsledigheten øker i alle yrkesgrupper,
og det er en markant vekst i arbeidsledigheten i industrien. Uten
omfattende tiltak, vil ledigheten fortsette å øke,
slik Regjeringen varsler i sitt budsjettopplegg.
Disse medlemmer mener at den
viktigste oppgaven nå er å redusere arbeidsledigheten
og skape grunnlag for nye arbeidsplasser. Disse medlemmer har
derfor lagt fram forslag til omprioriteringer på statsbudsjettet
som innebærer tiltak på over 1,2 mrd. kroner for å bekjempe
den økende arbeidsledigheten og nedbygging av konkurranseutsatt
næringsliv. I tillegg foreslår disse medlemmer at
det opprettes et nytt statlig investeringsselskap for bygging av infrastruktur
for gassen med en egenkapital på 3 mrd. kroner. Videre
foreslår disse medlemmer å øke utlånsrammen
i Husbanken med 2 mrd. kroner for å få fart i
boligbyggingen og å utvide lånerammen i SIVA med
300 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
Statistisk sentralbyrå har analysert virkningen av ordinære
tiltaksplasser i 2001. Resultatet var at 43 pst. av deltakerne på arbeidsmarkedstiltak
var i arbeid 6 måneder etter avsluttet tiltak, mens bare
27 pst. av dem som ikke hadde vært på tiltak hadde
fått arbeid. Etter disse medlemmers vurdering
viser dette at arbeidsmarkedstiltak er et effektivt virkemiddel.
Disse medlemmer mener at antall
tilgjengelige arbeidsmarkedstiltak må stå i et
rimelig forhold til antall arbeidsledige. I dag er det mange ledige
som skal kjempe om relativt få tiltaksplasser, selv med
den økningen i antall plasser Stortinget vedtok tidligere
i vår. Disse medlemmer foreslår
derfor å bevilge midler til å opprette 3 000 flere
tiltaksplasser.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at bedrifter som i en periode har problemer, bør få muligheter til
utvikle kompetansen til de ansatte sammen med Aetat og utdanningssystemet.
På den måten kan bedriftene utvikle seg videre
og ha større mulighet for å klare seg. Disse
medlemmer foreslår derfor at 2 000 av tiltaksplassene
skal være innenfor bedriftsintern opplæring.
Disse medlemmer vil peke på at
lovverket åpner for at arbeidsmarkedsopplæring
i regi av Aetat kan anvendes for lengre permitteringstid enn 26
uker, og disse medlemmer mener at denne muligheten
må brukes.
Disse medlemmer viser til at
bedriftene i dag har mulighet til å permittere de ansatte
i 26 uker. Noen bransjer har unntak og kan permittere de ansatte
lenger. Disse medlemmer mener at normalt bør
en periode på 26 uker være lang nok, men det er
behov for å tillate en lengre permitteringsperiode i noen
bransjer for å hindre at bedriftene i disse bransjene må si
opp personer med verdifull kompetanse, som dermed kan forsvinne
fra bransjen. Disse medlemmer fremmer derfor forslag
om lovendringer slik at Regjeringen i forskrift kan gi unntak fra
26-ukers-regelen.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i fjor høst fikk flertall for omfattende innstramninger
i dagpengeordningen. Ferietillegget ble fjernet, antall ventedager økte
fra 3 til 5, maksimal stønadsperiode ble redusert fra 3
til 2 år, kravet til ledighet økte fra 40 til 50
pst. og kravet til minsteinntekt økte fra 1,25 G til 1,5 G. Disse
medlemmer synes disse endringene er usosiale og gikk imot
dem. Nå foreslår disse medlemmer å reversere
endringene, slik at de arbeidsledige kan få de samme ytelsene
som de hadde tidligere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument nr. 8:92 (2002-2003) hvor stortingsrepresentantene
Carl I. Hagen, Siv Jensen og Per Sandberg foreslår tiltak
for å bedre økonomiens virkemåte, øke
den økonomiske veksten og redusere arbeidsledigheten.
Disse medlemmer er bekymret for
den voksende ledigheten. I Nasjonalbudsjettet for 2003 anslo Regjeringen
ledigheten i 2003 til om lag 100 000 personer. Alt tyder på at
dette var altfor optimistisk. Etter disse medlemmers oppfatning
er norsk økonomi inne i en dyster utvikling. Veksten i
BNP er svært lav, og anslagene er ytterligere nedjustert
av Regjeringen i revidert budsjett. Arbeidsledigheten stiger blant
annet på grunn av en rask og uheldig nedbygging og utflagging
av norske industriarbeidsplasser. Lønnsomheten i næringslivet
svikter og statens skatteinntekter svikter. Etter disse medlemmers oppfatning
roper denne situasjonen på alt annet enn et stramt budsjett.
Det er nettopp i en situasjon med lav vekst og ledig kapasitet, som
blant annet illustreres av den økende ledigheten, at skatte-
og avgiftslettelser vil være et effektivt og nødvendig
bildrag til å gi de nødvendige tilbudssidestimulanser
som kan gi ny vekst i BNP og dermed redusert ledighet, økt
lønnsomhet og dermed også økte skatteinntekter
på sikt. Etter disse medlemmers oppfatning
bør hovedfokus i den økonomiske politikken være økt
vekst i BNP, som betyr økt vekst i innenlands produksjon
og inntekt på kort og lang sikt. Økt vekst i nasjonens
inntekt er viktig for å opprettholde veksten i privat inntekt.
Det er også viktig for å kunne opprettholde veksten
i det offentlige tjenestetilbudet. Disse medlemmer mener
det er galt å påstå at en såkalt
stram finanspolitikk er nødvendig for å få lavere renter
og kronekurs. Den såkalte handlingsregelen er også svært
skadelig for norsk økonomi, både på kort
og lang sikt. Handlingsregelen medfører en overfokusering
på statsbudsjettets løpende overskudd og bidrar
til å opprettholde et alt for høyt skatte- og
avgiftstrykk, som legger en kraftig demper på den økonomiske
veksten. Den statlige sparingen i Statens petroleumsfond er enorm. Disse
medlemmer vil redusere sparingen i fondet noe for å kunne
senke skatter og avgifter. Dette vil ikke redusere statens muligheter
til å finansiere fremtidige pensjoner, da statens inntekter
på sikt i mye større grad avhenger av veksten
i innenlandsk produksjon og inntekt enn nivået på statlig
sparing i petroleumsfondet. En reduksjon i skatter og avgifter vil føre
til økt vekst i produksjon og inntekt, og dermed utvide
skatte- og avgiftsgrunnlaget.
Disse medlemmer vil hevde at
Regjeringen ikke har tatt inn over seg at norsk økonomi
vokser svært lite, og at vekstutsiktene i et lengre perspektiv
også er lave. Det er derfor nødvendig med større
ambisjoner om vekst i BNP, og dette fordrer en økonomisk
politikk som på kort og mellomlang sikt mobiliserer ressurser og øker
effektiviteten, og som på lang sikt har ambisjoner om at
Norge skal være ledende i produktivitetsutviklingen internasjonalt.
Det er nå viktig å unngå at en midlertidig
resesjon avløses av en langvarig stagnasjon. En langvarig
stagnasjon kan i denne forbindelse defineres som en periode med
en BNP-vekst under 1,5 pst.
Generelle og vedvarende lettelser i beskatningen
av arbeidsinntekter er helt nødvendig for å få til
betydelige tilbudssideeffekter i norsk økonomi. Det vil
gjøre det mer lønnsomt å arbeide og vil
også medføre mer moderate lønnsoppgjør,
sysselsettingen vil øke og produksjonen vil øke.
Samtidig vil privat sparing øke, og det vil bli lettere
for næringslivet å få tilgang til ulike
former for privat kapital.
Disse medlemmer vil i forbindelse
med behandlingen av statsbudsjettet for 2004 legge frem omfattende
forslag til skatte- og avgiftsreduksjoner, og vil derfor i denne
forbindelse fremme forslag som supplerer de nødvendige
skatte- og avgiftslettelser som må komme. Forslagene fra disse
medlemmer er til dels kortsiktige virkemidler og dels langsiktige
virkemidler og de er i det alt vesentlige samfunnsøkonomisk lønnsomme
og politisk nødvendige, også uavhengig av konjunktursituasjonen.
Disse medlemmer mener følgende
tiltak bør realiseres snarest:
Kapitaltilgangen til risikoprosjekter er svært
lav. Etablerte bedrifter sliter med finansiering av prosjekter og
spesielt gründermiljøene mangler risikokapital.
Et hovedproblem i Norge er at det i all hovedsak er staten som har
betydelig formue, mens det i mindre grad er formue av betydning
på private hender. Denne situasjonen er skapt ved at det
gjennom lang tid er bygget opp statlig kapital, spesielt ved beskatning
av petroleumsinntekter, samtidig som privat sektor er gjort kapitalfattig
gjennom et høyt skatte- og avgiftstrykk. På lang
sikt må skatter og avgifter senkes, slik at bedrifter og
husholdninger får beholde mer av den verdiskapningen de
leverer, slik at privat sparing kan øke. Dermed vil privat
kapital kanaliseres inn i kapitalmarkedet på en naturlig
måte og bidra til en dynamisk utvikling av næringslivet,
samtidig som det gir grunnlag for en vekstraftig privat finansnæring.
Men privat formuesoppbygging tar tid, og i mellomtiden bør man
legge til rette for at statlig kapital kan fylle denne rollen. For
at dette skal fungere optimalt, er det viktig å etablere
uavhengige fond med uavhengige styrer som hindrer at Storting og
regjering kan blande seg bort i de investeringsvalg som gjøres
av fondene i det daglige.
Da byggenæringens største
utfordringer de siste årene har vært å skaffe
seg nok kompetent arbeidskraft, har det vært nedlagt et
betydelig arbeid i å rekruttere ungdom til næringen.
Dette har gitt positive resultater. Men de internasjonale konjunkturer
og usikkerhet rundt økende arbeidsledighet i Norge, har
medført klare signaler om at aktivitetsnivået
i næringen vil falle, til tross for at det offentlige har
svært mange store prosjekter som vil bli satt i gang etter
hvert. Man kan dermed komme i den situasjon at dårlig koordinering av
offentlig byggevirksomhet fører til kraftige svingninger
i aktivitetsnivået for byggenæringen, med de konsekvenser
dette har for samfunnet. Fra en situasjon med permitteringer og
oppsigelser i noen tid fremover, kan det bli en situasjon med press
på kapasiteten i næringen noen år senere.
Dette vil medføre at vi nok en gang går inn i
en tid hvor en får betydelig økt kostnadspress,
krav om kortere byggetid, redusert produktivitet og dårligere
kvalitet på produktene. Disse medlemmer ser
samfunnsøkonomiske gevinster å hente ved at det
offentlige nå fremskynder igangsetting av allerede besluttede
og nødvendige prosjekter som man uansett konjunktursituasjon
ser det nødvendig å realisere. Skole- og kirkebygg
har også et stort behov for vedlikehold, som det ikke er
noen grunn til å vente med.
Situasjonen i anleggssektoren er igjen blitt
svært vanskelig. Antallet ledige anleggsarbeidere øker,
og lite tyder på noe oppsving. Staten er en stor kunde
på anleggsmarkedet. Å tilleggsbevilge for inneværende år vil
gi stabilitet på arbeidsmarkedet og i bransjen for øvrig,
og det vil sikre sysselsettingen og utviklingen av viktig kompetanse
for de ansatte.
Det er mye å vinne på verdiskapning
innenfor turist- og reiselivsbransjen gjennom en internasjonal satsning og
merkevarebygging. Aggressiv markedsføring i konkurrentland
finansiert av myndigheter i andre land, har bidratt til tap av markedsandeler
hjemme og mye ledig kapasitet. Å avsette midler til markedsføring
av Norge i utlandet, som de fleste andre land gjør, er
fornuftig, og burde ikke påvirke budsjettbalansen heller, fordi
pengene brukes i utlandet. Skulle dette gi resultater i form av økt
turisme til Norge, gir dette økte eksportinntekter og høyere
verdiskapning i Norge og vil således være positivt
for norsk økonomi.
Forskning er investering i fremtidig livskvalitet
og velferd. Forskningen har stor betydning for den økonomiske
utviklingen, og er derfor viktig for fremtidige generasjoner. Fremtidig
vekst vil henge sammen med at eksisterende næringer blir
mer kunnskapsintensive og at det skapes nye kunnskapsintensive bedrifter.
I 2001 ble det i Norge brukt 1,62 pst. av BNP til FoU, mens det
i Sverige ble brukt 4,3 pst. av BNP til samme formål. Det
er vedtatt målsetting å nå opp til OECD-gjennomsnitt
innen 2005 i Norge, og selv om dette er lite offensivt, ligger vi
langt unna å nå målsettingen, særlig
når Regjeringen i revidert budsjett faktisk foreslår å kutte
i forskningsbevilgninger. Centres of Excellence er etablert av Norges
forskningsråd for å stimulere norske forskningsmiljøer
til å vie seg til langsiktig grunnleggende forskning på høyt
internasjonalt nivå. Det er gode grunner til å opprette
flere slike sentre innen prioriterte områder. Disse
medlemmer vil særlig peke på områdene
biomarin, energi, offshore og marin.
Det er viktig å styrke norske bedrifters
konkurranseevne i internasjonale markeder. Norsk eksportnæring er
relativt sett kapitalfattig grunnet vedvarende høyt skatte-
og avgiftsnivå. Økt innsats vil bidra til økte eksportinntekter
fra annet enn petroleumsvirksomhet.
Det er behov for en videreutvikling av IFU-
og OFU-ordningene som i dag administreres av SND. Statlige utviklingskontrakter
er avtaler mellom en statlig virksomhet og en norsk bedrift som
påtar seg å utvikle og levere et nytt, avansert
produkt eller tjeneste til den statlige virksomheten. OFU-kontrakter
kan omfatte forprosjekter, spesifikasjon og utvikling av prototyp
og utviklingsprosjekt som omfatter utprøving og eventuelt prøveserie.
Det haster å fremme tiltak for å hindre økningen
i arbeidsledigheten. Dette er ikke bare et spørsmål
om å øke utgifter, men også et spørsmål
om å begrense utgiftene som vil komme som følge
av antall dagpengemottakere. Ett slikt tiltak innebærer
bruk av private tjenesteytere for å sørge for
privat arbeidsformidling samt avlastning i Aetat med merkantile
oppgaver.
Disse medlemmer viser til forslag
om ekstrabevilgninger til UDI for å minske restansene i
asylsaksbehandlingen. Dette får som konsekvens at det vil
bli uttransportert et større antall asylsøkere
fra Norge, all den tid vi erfaringsmessig vet at størsteparten
av asylsøkerne som kommer ikke har grunnlag for opphold.
For å uttransportere avviste asylsøkere har kommunalkomiteen
tidligere gitt anledning til å benytte alternative metoder
for uttransport. Derfor bør det brukes privat sikkerhetspersonell
i de tilfeller der politiets kapasitet er utnyttet fullt ut, og
ikke kan løses midlertidig med ekstrabevilgninger.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet gjennom mange år har pekt på den
lave bemanningsfaktoren i eldreomsorgen, særlig i sykehjemmene.
Det vil være et nyttig hjelpemiddel å få utarbeidet
minstenormer for pleiefaktorer i sykehjem basert på brukernes pleiebehov.
Lav bemanningsfaktor fører til for stor belastning på dem
som arbeider i omsorgsyrkene, samtidig som det ikke blir mulig å yte
tilstrekkelig omsorg og pleie, verken når det gjelder kvalitet
eller kvantitet. I eldreomsorgen er en stor del av stillingene deltidsstillinger,
ofte med svært lave brøker. Det er grunn til å spørre
seg om dette fører til effektive tjenester. Dagens stillingsstruktur
fører også til mer administrasjon og instruksjon
til flere ansatte. Samlet gir dette dårlig økonomisk
styring og utnyttelse av midlene i omsorgssektoren.
– Sikre
like forutsetninger til Eurofighterprosjektet og JSF-prosjektet.
– Intensivere arbeidet med å få realisert
gjenkjøp overfor norsk industri i de prosjekter som er
gjennomført og i de som er under realisering.
For å sikre en positiv utvikling for
norske høyteknologibedrifter og annen industri
er det viktig at Forsvarets materiellanskaffelser virker positivt
for norsk industri. Gjennom oppkjøpsregimet skal norsk
industri sikres oppdrag i forbindelse med store forsvarskontrakter
som går til utenlandske leverandører. I forbindelse med
den planlagte nyanskaffelsen av kampfly, er det inngått
forpliktende samarbeid med Lockhead Martin/JSF om utvikling
med henblikk på et eventuelt kjøp av kampflyet
JSF/F-35. Dette samarbeidet koster for Norges til sammen $ 122
mill. over en periode på ti år. For å sikre
en reell konkurranse om levering av nye kampfly er det viktig at
det ikke låses samarbeid av denne typen mot en spesiell
leverandør. Et samarbeid med konkurrenten Eurofighter på samme økonomiske nivå,
vil sikre en reell konkurranse om levering av nye kampfly. Et slikt
samarbeid med Eurofighter vil også sikre norske industri-
og teknologibedrifter store kontrakter, og på den måten
bidra til å minske arbeidsledigheten.
Norge har ratifisert Matvarehjelpkonvensjonen
av 1999. Det norske bidraget kanaliseres via Verdens matvareprogram
(WFP). For å sikre en kvalitativ høy standard
på de norske bidragene til WFP og å bidra til opprettholdelse
av industriarbeidsplasser i Norge er det ønskelig å beholde
en viss binding av bistandsmidlene.
Det er viktig å verne om miljøet,
men dette må skje gjennom internasjonalt samarbeid, og
ikke gjennom ensidige nasjonale tiltak. Det er til liten glede for
det globale miljøet om en forurensningskilde flytter fra Norge
til utlandet, spesielt med bakgrunn i at norsk næringsliv
allerede er blant de mest miljøvennlige i verden. Gasskraftsaken
illustrerer at norsk industris mange miljøkrav er særnorske.
Et annet eksempel er tiltakene for å redusere utslipp av
klimagasser fra industrien. Disse medlemmer mener
derfor det er nødvendig å sikre at norske miljøkrav
for næringslivet tilpasses samme rammebetingelser som i
EU og andre konkurrentland.
Skipstrafikken langs norskekysten i dag er stor. Eksport
av olje fra Nordvest-Russland er ventet å øke betydelig,
noe som vil medføre at skipstrafikken øker kraftig
i nordområdene med hensyn til transport av olje. Dette øker
risikoen for ulykker og krever styrket beredskap mot større
ulykker og uhell langs kysten. Det er derfor viktig å styrke
eksisterende oljevernberedskap og etablere nye oljeverndepoter der
dette er nødvendig.
Det er betenkelig at myndighetene oppfordrer
mange distriktskommuner til å tenke nytt for å sikre
lokalt næringsliv, men samtidig legger utallige hindringer
i veien for de samme kommunene. Det gjelder for eksempel mulighetene
for å drive turisme i naturskjønne omgivelser,
småkraftverk i lokale elver, fiskeoppdrett i lokale fjorder
og tømmerhogst i lokale skoger.
Norge sakker kraftig akterut på internasjonale
rangeringer over antall sluttbrukere med tilgang til bredbånd. Norge
har færre husstander og bedrifter knyttet til bredbånd
enn andre land. Disse medlemmer mener
at bredbåndsinfrastruktur må bygges ut over hele
landet og komme sammen med satsning på innhold.
SkatteFUNN-ordningen har vist seg å være
en delvis suksess og bør videreføres. Men ordningen
ekskluderer enkeltmannsforetak og det kan neppe ha vært
Stortingets intensjon og bør følgelig rettes opp.
Grensehandelsutsatte næringer er nå enda
mer utsatt for oppsigelser, permitteringer og nedleggelser pga. den
generelle økonomiske situasjonen. En kraftig reduksjon
i avgifter på grensehandelsutsatte varer vil bidra til
at grensehandelen avtar og at flere vil gjøre sine innkjøp
i Norge og dermed bidra til å styrke norsk handelsnæring,
redde arbeidsplasser og skape nye arbeidsplasser langs hele grensen
mot Sverige.
Moderate lønnsoppgjør kan
sikres ved at staten gir sitt bidrag ved å tilby skatte-
og avgiftslettelser som kompensasjon for at det ikke gis bruttolønnstillegg
ved inntektsoppgjøret. Utgangspunktet for det nasjonale lønnsoppgjøret
dreier seg i stor grad om å sikre alle grupper en viss
kjøpekraftsutvikling basert på en vurdering av
næringslivets og i særlig grad det konkurranseutsatte
næringslivs konkurranseevne. Sentrale elementer som inngår
i det tekniske beregningsutvalgets grunnlagsvurderinger, er forventet
prisutvikling eller inflasjon og gjeldende skattesatser som sier
noe om hvor stort et bruttotillegg må være for å sikre
den ønskede kjøpekraftsutvikling. Disse
medlemmer mener derfor at staten bør tilby skatte-
og avgiftslettelser for kommende lønnsoppgjør
for å unngå bruttolønnsøkninger
som driver opp kostnader og priser og reduserer konkurranseevnen.
Innen justissektoren er det en rekke uløste
oppgaver hvor samfunnet har et ansvar for at de blir løst,
eksempelvis forsere utbygging av fengsel, omgjøre nedlagte militæranlegg
til midlertidige fengsel, utdanne flere fengselsbetjenter, tillate
drift av private fengsel, ansette flere jurister og merkantilt personell
innen politi- og påtalemyndighet og la private selskaper
besørge fangetransport.
Det er nødvendig med fremtidsrettede
stabile rammebetingelser for norsk petroleumsindustri og kraftbransje.
Utbygging av hovedrørledninger for gass burde være
et myndighetsansvar, tiltak som sikrer bygging av gasskraftverk
må iverksettes, det må legges til rette for å gi
konsesjon for bygging av gasskraftverk andre steder i Norge, det
må sikres teknologinøytrale støtteordninger
for økt kraftproduksjon, og konsesjonsregler for bygging
av mindre kraftverk må forenkles.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Innst. S. nr. 260 (2002-2003), Innst. O. nr. 122 (2002-2003),
samt Innst. S. nr. 283 (2002-2003) Virkemiddelmeldingen hvor Fremskrittspartiets
ulike forslag fremkommer.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Dokument nr. 8:78 (2002-2003) om strakstiltak mot arbeidsledighet. Disse medlemmer understreker
at arbeidskraften er vår viktigste ressurs. 70 pst. av
Norges nasjonalformue sitter i nordmenns hjerner og hender. I årene
framover er det mangel på arbeidskraft som vil bremse utviklingen av
velstand og velferd. Å la over 100 000 voksne arbeidsføre
mennesker gå arbeidsløse er derfor uakseptabel
sløsing.
Disse medlemmer påpeker
at tilknytning til arbeidslivet er en viktig forutsetning for et
godt liv for svært mange. Både økonomisk
og sosialt er arbeidslivet helt sentralt. Arbeidsledighet, særlig
når den blir langvarig, gir økt risiko for mange
typer problemer - fattigdom, psykiske problemer, ensomhet, varig
utstøting av arbeidslivet mv. For den enkelte er det derfor
svært viktig å komme raskt ut i arbeid.
Det er ikke mangel på uløste
oppgaver i det norske samfunnet. Disse medlemmer viser
til at det derfor er åpenbart fornuftig å koble
viktige oppgaver som står ugjort i dag, og arbeidsløse
med den riktige kompetansen. Ved å sørge for at
disse finner hverandre skapes det en vinn/vinn-situasjon
for den enkelte og samfunnet:
– Mange
arbeidsløse kommer i jobb i stedet for å motta
trygd.
– Viktige samfunnsoppgaver blir
utført.
– Rekruttering til uførhet
og mange sosiale problemer reduseres.
– Sløsing med vår
viktigste ressurs reduseres.
Punktene over viser at dette vil gi betydelige
samfunnsmessige gevinster. Utfordringen er å få til
dette uten å skape nytt press på renta. I merknader
til kapittel 2 i denne innstillingen, redegjør disse medlemmer
for hvordan den økonomiske politikken bør innrettes
for å sikre dette. Det innebærer primært
at vi må få en bedre disponering av statens penger,
med sikte på å få flere hender i meningsfylt
arbeid, men også en viss økning av pengebruken
utover dette.
Disse medlemmer viser til at
norsk økonomi i det siste har vært preget av høy
kronekurs som følge av stram pengepolitikk. Rentedifferansen
til resten av Europa har vært svært høy,
og det har gjort norske kroner attraktive. Bakgrunnen for dette
kan vi delvis finne i høyere kostnadsvekst i Norge enn
i landene rundt oss, men en stor del av ansvaret må også legges
på en pengepolitikk som har lagt for stor vekt på hensynet
til stabil inflasjon, på bekostning av målet om
lav arbeidsledighet. Konsekvensen er omfattende industridød,
og akselererende tap av arbeidsplasser i konkurranseutsatt sektor.
Denne pengepolitikken har vært helt ødeleggende
for norsk økonomi.
Disse medlemmer registrerer at
pengepolitikken det siste halve året heldigvis er blitt
lagt om i ekspansiv retning. Dette har ført til en svekkelse
av kronekursen, sjøl om mye gjenstår før
den er tilbake på nivået den lå på før
styrkingen begynte. Men dette illustrerer også problemet
med å la pengepolitikken stå for aktivitetskorrigeringen
i økonomien. Innstramming gjennom høyere rente
virker primært via styrket valuta. Det betyr at det i hovedsak
er konkurranseutsatt sektor som må ta støyten.
Dette har vært svært synlig det siste året.
Det er ikke så vanskelig å stramme inn på denne måten,
men når det blir behov for å stimulere økonomien
får vi store problemer. Næringer som skal selge sine
produkter på verdensmarkedet kan ikke bygges opp i takt
med konjunktursvingningene. Det tar vesentlig lenger tid. Slike
næringer er derfor helt avhengige av mer stabile rammevilkår
enn dagens pengepolitikk vil gi dem. Disse medlemmer understreker
at det derfor er nødvendig med en omlegging av pengepolitikken
slik at hensynet til inflasjon ikke veier tyngre enn hensynet til
en stabil økonomisk utvikling og lav arbeidsledighet. Det
innebærer også at finanspolitikken må brukes
mer aktivt for å stabilisere økonomien.
Disse medlemmer påpeker
at det også er helt nødvendig å få til
et inntektspolitisk samarbeid. Alle parter må nå bidra
for å bekjempe arbeidsledigheten. Regjeringen må sammen
med partene i arbeidslivet finne fram til løsninger som
bidrar til å holde kostnadsutviklingen i Norge nede. Dette
må ikke skje på en måte som forsterker
forskjellsutviklingen i samfunnet. Når arbeidstakerne nå viser
vilje til moderasjon må skattelettelser til høytlønte
og fortsatt sterk økning i toppledernes lønninger
hindres. Kravet til moderasjon må heller ikke brukes til å nekte
trygdede og lavtlønte rettferdige og nødvendige
forbedringer i levekår.
Denne planen er et viktig bidrag til en slik
dugnad: Gjennom klar omprioritering fra privat forbruk til viktige
fellesskapsprosjekter bidrar vi til å få ledige
hender i arbeid. Sammen med en omlegging av pengepolitikken vil
dette være en grunnleggende forutsetning både
for å bevare eksisterende arbeidsplasser og for å skape
nye.
Disse medlemmer er særlig
bekymret for den sterke økningen i arbeidsledigheten blant
ungdom. Disse medlemmer viser til at økningen
i ledigheten i aldersgruppen 20-24 år er sterkere enn den generelle
ledighetsutviklingen og at svært mange nyutdannete har
vanskelig for å etablere seg på arbeidsmarkedet.
Ifølge tall fra A-etat var 12 827 ungdommer mellom 20 og
24 år registrert uten arbeid ved utgangen av mai måned.
Det er 36 pst. flere enn i mai 2002. Disse medlemmer finner
denne utviklingen totalt uakseptabel. Høy ungdomsledighet
representerer ikke bare sløsing med viktige ressurser,
men også at mennesker holdes utenfor arbeidslivet på et
tidspunkt hvor muligheten til å samle seg yrkeserfaring
for mange er særlig viktig. Disse medlemmer ser
for eksempel en urovekkende tendens til at lærlinger ikke
får fast arbeid etter endt læretid. Det er avgjørende
at ikke denne tendensen får bite seg fast, slik at mange
unge mennesker blir langtidsledige og over tid ikke får
noen fast tilknytning til arbeidslivet. Disse medlemmer viser
til Sosialistisk Venstrepartis merknader og forslag i forbindelse
med Utjamningsmeldinga der Sosialistisk Venstreparti gikk inn for å gi
gruppen mellom 20 og 24 år en garanti om arbeid slik at
ingen blir gående ledig lenger enn 6 måneder,
og en garanti om tiltak og/eller opplæring etter
4 ukers arbeidsledighet. Det vises også til merknader og
forslag under kommunalkomiteens behandling av Dokument nr. 8:82
(2002-2003) hvor Sosialistisk Venstreparti går inn for å gjeninnføre
ungdomsgarantien for unge mellom 20 og 24 år. Disse medlemmer er
bekymret over at Regjeringen ikke ser ut til å ha noen
strategi for å bekjempe ungdomsledigheten, og vil understreke
behovet for raskt å komme med tiltak som kan snu utviklingen.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer i Innst. S. nr. 260 (2002-2003) en rekke forslag
om tiltak som vil kombinere ledige hender med uløste oppgaver
i samfunnet. Her vil vi særlig peke på følgende tiltak
(i mill. kroner):
Tiltak | Forslag |
Rassikring | 150 |
Veiinvesteringer | 50 |
Jernbane | 580 |
T-bane | 20 |
Div. bygg universiteter
og høyskoler | 45,2 |
SND - Regionale næringsfond | 230 |
- Landsdekkende innovasjonsordning | 50 |
- Kulturbasert næringsutvikling | 5 |
- Næringsrettet
design | 5 |
- Nyskaping, omstilling
og kapasitetstilpasning i fiskerinæringen | 30 |
- Maritimt innovasjonsprogram | 10 |
- Tapsfond fiskeindustrien | 50 |
- Tapsfond fiskerinæringen | 15 |
Norges forskningsråd | 53,5 |
Forsknings- og utviklingskontrakter | 35 |
Forskning og utvikling
i landbruket | 25 |
Internasjonal markedsføring
av Norge som reisemål | 10 |
Sosial boligbygging | 100 |
Ordinære arbeidsmarkedstiltak | 100 |
Arbeidsmarkedstiltak for
yrkeshemmede | 150 |
Husbankens lånerammer | 2 500 |
Opprydning forurensa grunn
og havbunn | 15 |
ENOVA-tilskudd
til ENØK | 200 |
Sum | 4 428,7 |
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet tek
dette til etterretning. Denne medlemen syner elles
til sine kommentarar under 2.2, som i grove trekk skisserer korleis
finans- og næringspolitikken lyt utformast for å auke
sysselsetjinga i norsk økonomi.
Komiteens medlem fra Kystpartiet tar dette
til etterretning.