Lønnsoppgjøret i 2002 førte
til høye tillegg. Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene anslo
i sin marsrapport årslønnsveksten fra 2001 til 2002
for alle grupper til 5,7 pst. Med en vekst i konsumprisene på 1,3
pst. innebærer det en reallønnsvekst i 2002 på hele
4,3 pst. En må tilbake til 1975 for å finne en
tilsvarende høy reallønnsvekst. Til tross for
sterkt svekket konkurranseevne og svekket lønnsomhet i flere
næringer ble lønnsveksten høy i både
skjermede og konkurranseutsatte sektorer. Lønnsoverhenget
inn i 2003 er anslått til 2,75 pst. I tillegg ble det i
fjorårets oppgjør i enkelte tariffområder
avtalt tillegg for inneværende år. Dette gir et
bidrag til årslønnsveksten i år på 0,5
prosentpoeng.
Høy lønnskostnadsvekst de
siste årene har bidratt til en kraftig svekkelse av den
kostnadsmessige konkurranseevnen. Konkurranseevnen er svekket både
som følge av at lønnsveksten i Norge er høyere
enn hos handelspartnerne og som følge av en kraftig styrking
av kronekursen. I felles valuta økte lønnskostnadene
i norsk industri med 19 pst. mer enn hos handelspartnerne fra 1996
til 2002.
På bakgrunn av den høye lønnsveksten
i 2002 og svekkelsen av den kostnadsmessige konkurranseevnen tok
Regjeringen i fjor høst et initiativ overfor partene i arbeidslivet
for å styrke det inntektspolitiske samarbeidet. Det ble
enighet om å sette ned to utvalg for å drøfte utfordringer
for lønnsdannelsen og det inntektspolitiske samarbeidet:
– Et ekspertutvalg
som skulle vurdere utfordringer for konkurranseutsatt sektor og
lønnsdannelsen i årene framover (Holden II-utvalget).
– Et dialogforum under Kontaktutvalget,
ledet av arbeids- og administrasjonsministeren, som fikk som mandat å drøfte
grunnlaget for lønnsoppgjøret i 2003.
På bakgrunn av dette arbeidet la Kontaktutvalget fram
en felles erklæring 22. januar 2003 om situasjonen foran
mellomoppgjøret i 2003. I denne erklæringen forpliktet
partene i arbeidslivet seg til å få lønnsveksten
i Norge mer på linje med utviklingen hos våre handelspartnere.
Regjeringen ser det som svært positivt
at tariffoppgjørene så langt har vært
i tråd med enigheten i Kontaktutvalget og ambisjonen om å få ned
lønnsveksten mot samme nivå som handelspartnerne.
Basert på en forutsetning om at også lønnsglidningen
blir moderat, anslås årslønnsveksten
fra 2002 til 2003 for alle grupper til om lag 41/2 pst.
De særskilte tilleggene som ble gitt til lærerne
i fjor, bidrar til å trekke opp årslønnsveksten
med 0,1 prosentpoeng i år. Oppgjørene i 2003 ser ut
til å bidra til at lønnsoverhenget inn i 2004
blir relativt moderat, og vesentlig lavere enn i 2003. For 2004 anslås årslønnsveksten å komme
ned til 41/2 pst.
Regjeringen har på sin side fulgt opp
sine forpliktelser i erklæringen fra Kontaktutvalget. Bevilgningene
til arbeidsmarkedstiltak og personell i Aetat er økt, skattefradraget
for fagforeningskontingent foreslås økt i forbindelse
med Revidert budsjett 2003, og Regjeringen vil i løpet
av kort tid sette ned et utvalg som skal se nærmere på mulige
virkemidler for å redusere uønsket deltid slik
at tilgangen på arbeidskraft kan øke.
Både Holden II-utvalgets rapport og
erklæringen fra Kontaktutvalget om mellomoppgjøret
2003 understøtter Regjeringens politikk for å styrke
konkurranseevnen og motvirke den økte ledigheten. Regjeringen deler
Holden II-utvalgets vurdering av at problemene konkurranseutsatt
sektor nå opplever først og fremst har sammenheng
med lønnsdannelsen og den sterke kronekursen. Som utvalget
understreker, er det her en må søke løsningene.
Utvalget anbefaler ikke tiltak som støtter enkeltbransjer
og enkeltvirksomheter. Med lavere lønnsvekst kan pengepolitikken
slakkes opp. Da faller renten og kronen vil kunne svekkes.
Regjeringen vil også vise til at utvalget
advarer mot å åpne opp for en systematisk sterkere økning
i bruken av oljeinntekter enn det som følger av handlingsregelen.
Det vil kunne føre til sterk krone og svekket konkurranseevne,
og bidra til for rask nedbygging av konkurranseutsatt sektor. I
tillegg vil det gjøre det vanskelig å møte økningen
i pensjonsutgiftene i årene framover.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til Regjeringens
vurdering. Disse medlemmer er bekymret over svekkelsen
i næringslivets konkurranseevne som følge av særnorske
høye lønnsoppgjør de siste seks, syv år,
en trend som i fjor toppet seg med det høyeste reallønnsoppgjøret
på nær 30 år. Det er derfor meget positivt
at Regjeringens initiativ overfor partene i arbeidslivet for å styrke
det inntektspolitiske samarbeidet ser ut til å bidra til
at årets lønnsoppgjør blir mer på linje
med lønnsoppgjørene hos våre handelspartnere. Disse
medlemmer har merket seg Holden II-utvalgets vurdering av
at problemene konkurranseutsatt sektor nå opplever først
og fremst har sammenheng med lønnsdannelsen og den sterke
kronekursen, og støtter utvalgets konklusjon på at
det er her en må søke løsninger. Det
er derfor gledelig at Regjeringens finanspolitikk har bidratt til
at renten har blitt redusert med 2 pst. siden budsjettet ble vedtatt
og at kronekursen har svekket seg den senere tid. Disse medlemmer har også merket
seg at utvalget ikke anbefaler tiltak som støtter enkeltbransjer
og enkeltvirksomheter. Generelle tiltak som demper presset på lønnsdannelsen,
fører til lavere rente og svekker kronekursen vil bedre
situasjonen for alle landets mer en 430 00 bedrifter. Disse medlemmer støtter
også utvalgets advarsel mot å åpne for
en systematisk sterkere øking i bruken av oljepenger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet sammen med LO la fram forslag til et nytt
solidaritetsalternativ 5. mars 2003. Bakgrunnen for forslaget var
den økonomiske situasjonen, med økende arbeidsledighet
og nedbygging i konkurranseutsatt industri. Disse medlemmer vil
peke på at Arbeiderpartiet og LO er enige om at situasjonen
må snus gjennom en mer langsiktig og ansvarlig budsjettpolitikk
og inntektspolitikk som bidrar til lavere rente og lavere og mer
stabil kronekurs. LO og Arbeiderpartiet er også enig om
at det er behov for et forpliktende og utdypet inntektspolitisk
samarbeid, en aktiv arbeidsmarkedspolitikk og en offensiv nærings-
og industripolitikk. Disse medlemmer vil peke på at
Arbeiderpartiet følger opp solidaritetsalternativet i sine
forslag til revidering av statsbudsjettet for 2003. Disse
medlemmer viser til sin merknad under punkt 2.2 i denne
innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i kapittel 10 om at staten bør tilby
skatte- og avgiftslettelser for å hindre bruttolønnsøkninger,
fordi dette kan bidra til å styrke norske bedrifters konkurranseevne
samtidig som kjøpekraften for arbeidstagere opprettholdes. Disse
medlemmer har registrert at Regjeringen gjennom årets
lønnsoppgjør har benyttet dette virkemiddelet,
riktignok i svært beskjeden grad, gjennom skattefradraget
for fagforeningskontingent. Etter disse medlemmers oppfatning
er ikke dette et godt nok virkemiddel fordi det først og
fremst kommer de fagorganiserte til gode, men det viser at Regjeringen ikke
lenger er fremmed for tanken om å benytte slike virkemidler. Disse
medlemmer forventer derfor at Regjeringen i større
grad vil være rede til å benytte skatte- og avgiftsreduksjoner
som virkemiddel i kommende lønnsoppgjør.
Disse medlemmer vil minne om
at Fremskrittspartiet ved gjentatte anledninger har fremmet forslag
om dette i Stortinget. Disse medlemmer vil hevde
at hadde Regjeringen tatt dette virkemiddelet i bruk, særlig
ved fjorårets lønnsoppgjør, kunne vi
ha unngått den kostnadsveksten mange konkurranseutsatte
bedrifter opplevde pga. høye bruttolønnstillegg som
har ført til både konkurser, permitteringer, oppsigelser
og utflytting.
Disse medlemmer deler ikke Regjeringens
oppfatning hva gjelder å holde seg fast i handlingsregelen for
bruk av oljeinntekter i norsk økonomi og viser her til
sine merknader andre steder i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti understreker
at et inntektspolitisk samarbeid er en forutsetning for å bekjempe arbeidsledigheten
på sikt. For å sikre en kostnadsutvikling som
er bærekraftig også for konkurranseutsatt sektor,
må vi få til et forpliktende samarbeid der alle parter
bidrar for å bekjempe arbeidsledigheten. Regjeringen må sammen
med partene i arbeidslivet finne fram til løsninger som
bidrar til å holde kostnadsutviklingen i Norge nede. Dette
må imidlertid ikke skje på en måte som
forsterker forskjellsutviklingen i samfunnet. Når arbeidstakerne
viser vilje til moderasjon, må skattelettelser til høytlønte
og fortsatt sterk økning i toppledernes lønninger,
hindres. Kravet til moderasjon må heller ikke brukes til å nekte
trygdede og lavtlønte rettferdige og nødvendige
forbedringer i levekår.
Disse medlemmer har i Dokument
nr. 8:78 (2002-2003) lansert en plan for å bekjempe arbeidsledigheten.
Dette er et viktig bidrag til en slik dugnad: Gjennom klar omprioritering
fra privat forbruk til viktige fellesskapsprosjekter bidrar vi til å få ledige
hender i arbeid. Sammen med en omlegging av pengepolitikken vil
dette være en grunnleggende forutsetning både
for å bevare eksisterende arbeidsplasser og for å skape
nye.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet vil
aller fyrst peike på at målsetnaden med inntektspolitikken
er å påverke lønsdaninga i økonomien.
Inntektspolitiske virkemiddel som oppmodingar overfor partane i
arbeidslivet og utveksling av informasjon kan fungere, men vil typisk
ha usikre effektar. Denne medlemen meiner den sentrale
inntektspolitiske utfordringa er å syte for velfungerande
institusjonelle råmer kring lønsdaninga. Spesielt
meiner Senterpartiet at sentraliserte lønsforhandlingar
er godt eigna til å sikre ei lønsdaning som over
tid er samfunnsøkonomisk gagnleg. Ei relativt meir desentralisert
lønsdaning vil opne for at ulike fagforbund i sterkare
grad konkurrerer mot einannan, noko som i saman kan generere løns-
og prisspiralar som svekkar den kostnadsmessige konkurranseevna.
Gjennom sentraliserte lønsforhandlingar kan dette
konkurranseaspektet derimot modererast, slik at lønsveksten
lettare kjem på line med forholda hjå dei viktigaste
handelspartnarane våre. Sentraliserte lønsoppgjer
har elles vore eit særtrekk ved lønsdaninga i
Austerrike, Noreg og Sverige, og har over tid produsert vesentleg
lågare arbeidsløysenivå enn i land der
lønsdaninga har vore mindre sentralisert.
Denne medlemen viser til den
såkalla hovudkursteorien, som tilseier at K-sektor
bør vere lønsleiiande i ein liten, open økonomi
som den norske. I K-sektor har verksemdene relativt mindre rom enn
bedrifter i skjerma, konsumretta sektor til å auke produktprisane
for å kompensere for lønsauke utover produktivitetsveksten.
Dersom skjerma sektor er lønsleiiande, aukar
sannsynet for ein ubalansert lønsvekst som systematisk
undergrev konkurranseevna til K-sektor. Senterpartiet meiner sjansane
for ei slik utvikling aukar ettersom talet på sysselsette
i K-sektor minskar. Dette fordi det politisk kan verte vanskelegare å insistere
på at ei stendig minkande minoritet av dei sysselsette
skal ha einerett på å vere lønsleiiande. Denne
medlemen meiner difor at Regjeringas neglisjering av K-sektor
ikkje berre skaper aukande arbeidsløyse, men i tillegg
kan minske sjansane for at lønsdaninga tek omsyn til lønsevna
i den konkurranseutsette sektoren i økonomien.
Komiteens medlem fra Kystpartiet tar dette
til etterretning.