Komiteen peker på de
varierende forholdene lastebilnæringen har når
det gjelder hvileplasser og fasiliteter til vanlig hygiene langs
vegene.
Komiteen viser til at Regjeringen
skal foreta en gjennomgang med sikte med sikte på forbedringer
når det gjelder slike raste- og oppstillingsplasser. Komiteen mener
at det kan være aktuelt med både offentlige og
private tilbud.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet ber Regjeringen ta et initiativ
for å bedre forholdene. Disse medlemmer ber Regjeringen
arbeide etter en modell for biloppstillingsplasser der krav om et
avgrenset, sikkerhetsmessig forsvarlig område med belysning
er ivaretatt. Plassene må ha gode sanitære forhold
som gjør det mulig å bruke plassene til døgnhvile
for sjåførene samt mulighet for å sette
fra seg last under varedistribusjon i by. Disse medlemmer vil
peke på at det er viktig at biloppstillingsplassene ligger
langs hovedferdselsårene og i umiddelbar nærhet
av byene hvor varene skal distribueres.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet merker seg at
prosjekt Media- og kommunikasjonsmuseum på Vestbanen, Oslo,
ikke er omtalt i Regjeringens forslag til budsjett for 2005.
Disse medlemmer vil peke på senterets
betydning for identitet og profil for Norge som teknologinasjon.
Norge har hatt en rolle i utviklingen av kommunikasjonsteknologi,
blant annet GSM, og kan spille en rolle også i fremtiden
som utvikler av løsningen og innholdstjenester. Disse
medlemmer er bekymret for prosjektets fremtid nå når
Regjeringen i forbindelse med budsjettforslaget ikke har kommet
med avklarende signaler i forhold til prosjektets fremtidige finansiering
av etablering og drift.
Disse medlemmer ber om at departementet
sikrer en nødvendig koordinering med Kultur- og kirkedepartementet
samt Moderniseringsdepartementet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti ber departementet sikre at
arbeidet med prosjektet videreføres, samt kommer tilbake
til Stortinget med en plan for finansiering av årlig husleietilskudd.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet går
imot Regjeringens intensjon om å liberalisere drosjenæringen
ytterligere. Disse med-lemmer viser til at det allerede
er stor konkurranse innen næringen, og at arbeidsforholdene
allerede for mange er krevende. Det blir hevdet at mange må arbeide
doble skift for å oppnå en lønn å leve
av.
Disse medlemmer er bekymret for
utviklingen når det gjelder arbeidsforholdene i næringen.
En full liberalisering etter Regjeringens forslag vil etter disse medlemmers mening
ventelig føre til enda dårligere arbeidsvilkår
for flere, og konsekvensene kan bli redusert trygghet og trafikksikkerhet. Disse
medlemmer mener en behovsprøving av drosjeløyver kan
bidra til å bekjempe dette, og viser til at det i Oslo og
Stavanger er det alt ei overetablering av løyver. Disse
medlemmer mener en innstramming i lovverket må til
for å snu denne utviklingen.
Disse medlemmer ønsker
en politikk som gir næringen forutsigbarhet, legger til
rette for seriøse aktører, kvalifiserte sjåfører
og likeverdige rammevilkår.
Disse medlemmer stiller seg derfor
negative til Regjeringens intensjon om å liberalisere næringen ytterligere,
slik det er redegjort for i proposisjonen. Disse medlemmer ber
Regjeringen utrede tilslutningsplikt til sentraler, kjøreplikt,
priskontroll, kvalifikasjonskrav og distriktsinndeling i tilknytning
til lovproposisjonen.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Høgre, Framstegspartiet og Kristelig Folkeparti,
ser positivt på at Regjeringa no har opna for bygging av
fem nye gassferjer. Fleirtalet er også tilfreds
med at Regjeringa har lagt til rette for at det kan nyttast Fou-midlar
i samband med utvikling og bygging av desse ferjene i Noreg.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merket seg
at departementet frarår en ordning med ulike konsesjonsperioder
avhengig av driftsform for riksvegsferjer. Disse medlemmer ser
på dette som et virkemiddel for å stimulere til
bygging og bruk av miljøvennlige gassferjer. Disse medlemmer viser
ellers til at i tidligere saker har partia gått inn for
at gassferjer bør organiseres som forsknings- og utviklingskontrakter
slik at disse kan utvikles og bygges i Norge.
Dette vil gi arbeidsplasser i Norge på kort
sikt, og det vil føre til kompetanseoppbygging og på lengre
sikt legge til rette for produksjon av gassferjer både
til bruk i Norge og til videre eksport. Disse medlemmer ber
Regjeringen revurdere sitt syn og legge til rette for økt
konsesjonslengde for gassferjer og bruk av FoU- kontrakter ved bygging
og utvikling av riksvegferjer.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merket seg
at Statens vegvesen har stilt krav overfor 12 fylkeskommuner om
tilbakebetaling av 40 mill. kroner. Dette skal gjelde underskudd
på arbeid utført for fylkeskommunene i 2002. Disse
medlemmer er kjent med at enkelte fylkeskommuner har bestridd
kravets legitimitet. Disse medlemmer forutsetter
at det blir ordnet opp i dette, og at kravet kun kan fremmes dersom
det er avtalemessig og juridisk grunnlag for det.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstrepartiog Senterpartiet er
tilfredse med at Jernbaneverket har praktisert opplegget for Grønn
stat siden 1998, og således var en del av pilotprosjektet. Disse
medlemmer er også positive til at Samferdselsdepartementet
og de øvrige samferdselsetatene nå også er
med i prosjektet. Disse medlemmer er innforstått
med at ordningen innebærer å gjøre energibruk,
transport, innkjøp og avfallshåndtering i egen
virksomhet mer miljøvennlig. Disse medlemmer ønsker
også at teknologikonkurranser for å fremme utvikling
av ny og miljøvennlig teknologi integreres som en del av
ordningen Grønn stat.