I St.prp. nr. 1 (2005-2006), kapittel 5 redegjøres
det for 11 informasjonssaker.
Som en følge av endrede behov tas mange
skyte- og øvingsfelt ut av Forsvarets struktur for avhending. Skyte-
og øvingsfeltene ligger dels på leid grunn og dels
på områder Forsvaret eier. Avhending av skyte-
og øvingsfelt medfører rydding av eksplosiver
og miljøopprydding tilpasset fremtidig bruk. Betydelig
personellinnsats og kostnader vil måtte påregnes
til dette over en lengre periode. Utgifter knyttet til eksplosivrydding
dekkes over driftsbudsjettet, mens utgifter til eiendom, bygg og
anleggsrelatert (EBA-relatert) miljøopprydding dekkes inn
ved inntekter fra avhending av EBA. Kostnadene kan over tid bli
større enn inntektene Forsvaret oppnår ved avhending
av EBA for det enkelte budsjettår.
Ved Nasjonal militærmedisinsk poliklinikk
blir det gjennomført et prøveprosjekt med psykiatrisk/psykosomatisk
oppfølging av personell som har fått psykiske belastningsskader
etter internasjonale operasjoner. Rapport fra prosjektet vil foreligge
i januar 2006.
EU opprettet i juni 2004 et mellomstatlig organ
for utvikling av militære kapasiteter, materiellsamarbeid, forskning
og utvikling, industri og marked, kalt European Defence Agency (EDA).
EDA er en videreutvikling av det europeiske materiell- og teknologisamarbeidet
innen Western European Armaments Group (WEAG) og Western European
Armaments Organisation (WEAO), jf. St.prp. nr. 1 (2004-2005).
WEAG ble lagt ned 23. mai 2005. Norge
overtok fra samme dato formannskapet i WEAO, som ivaretar felles
europeiske forsknings- og teknologiutviklingsprosjekter inntil disse
kan overtas av EDA. WEAO legges ned når alle prosjektene
er overført EDA, sannsynligvis i løpet av første
halvår 2006.
Som medlem av WEAG og WEAO ble Norge og Tyrkia
spesielt invitert til å inngå en samarbeidsavtale med
EDA. Det har siden mai 2005 foreligget et utkast til samarbeidsavtale
som regulerer de administrative rammene for samarbeidet mellom Norge
og EDA. Samarbeidsavtalen vil gi Norge mulighet til å delta
i programmer og prosjekter innenfor byråets virksomhetsområder,
noe som vil være av stor betydning for Forsvaret og norsk
industri. Avtalen legger videre opp til å etablere en konsultasjonsordning
og et eget kontaktpunkt i byrået for samarbeidet med Norge.
Dette vil gi anledning til å ivareta behovet for løpende
dialog og gjensidig utveksling av informasjon, og gi mulighet for tidlig
innsikt i planer, prosjekter og programmer som koordineres og ledes
av EDA. Fra EUs side er det lagt opp til parallell behandling og
signering av den norske og den tyrkiske avtalen.
Norsk målsetning er å få på plass
samarbeidsavtalen på et tidligst mulig tidspunkt. Det har
imidlertid oppstått forsinkelser i den politiske behandling
av saken i EU, med utgangspunkt i forhold som ikke er relatert til den
norske avtalen. Det arbeides derfor aktivt på ulike nivå fra
norsk side med sikte på å få vår
avtale på plass så raskt som mulig. Samtidig arbeides
det både fra EDA og fra norsk side for å legge
til rette for hensiktsmessige interimsordninger inntil en signering
foreligger.
Forsvarsdepartementet fikk i forbindelse med behandlingen
av Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004),
i oppdrag å gjennomgå de teknologiske satsningsområdene.
Dagens satsningsområder er fra 1991,
og stammer fra et arbeid som ble utført i forbindelse med
Forsvarskommisjonen av 1990. Den gang ble det gjort en rekke delstudier
for å se hvilke behov Forsvaret hadde de kommende år,
og hvordan dette behovet kunne dekkes gjennom forsvarsindustrien.
Arbeidet resulterte i at det ble etablert teknologiske kompetanse-
og satsningsområder. Utgangspunktet for gjennomgangen som
nå er gjennomført, har vært de næringspolitiske
forhold som Regjeringen redegjorde for i St.prp. nr. 42 (2003-2004),
der det ble poengtert at de næringsmessige aspektene ved
Forsvarets virksomhet, og den tilnærming som legges til
grunn for Forsvarets materiellanskaffelser, først og fremst
må bidra til å bygge opp under den videre utviklingen
av Forsvaret.
Arbeidet med gjennomgangen ble startet opp høsten 2004,
og har pågått helt fram til medio juni 2005. Alle relevante
aktører i og utenfor Forsvaret, inkludert forsvarsindustrien,
har deltatt i arbeidet. Disse er godt omforent om det endelige resultatet.
Dagens teknologiske satsningsområder
vil bli erstattet av følgende åtte nye teknologiske
kompetanseområder:
– informasjons-
og kommunikasjonsteknologi
– systemintegrasjon
– missilteknologi og autonome
våpen- og sensorsystemer
– undervannsteknologi og sensorer
– simuleringsteknologi
– våpen- og rakettmotorteknologi,
ammunisjon og militære sprengstoff
– materialteknologi
– maritim teknologi.
Et ytterligere arbeid vil bli igangsatt for å utdype
og konkretisere kompetanseområdene, i et nært
samarbeid mellom Forsvarsdepartementet, Forsvaret og industrien.
I Retningslinjene for gjenkjøp inngår
dagens teknologiske satsningsområder som et virkemiddel
for å nå de mål som ble satt for mellom
Forsvaret og forsvarsindustrien for 15 år siden. Det er
således naturlig at de nye kompetanseområdene
blir innarbeidet i forbindelse med en revisjon av retningslinjene
for gjenkjøp.
Kostnadsfordelingsnøklene som bestemmer
hvor stor andel av fellesbudsjettene i NATO som hver enkelt nasjon
skal betale, er ikke blitt oppdatert på mange år. Etter
påtrykk fra en del av nasjonene, bl.a. Norge, er det nå utarbeidet
en mer rettferdig modell basert på de enkelte landenes økonomiske
yteevne. NATOs råd konkluderte med at det er nødvendig å innføre
nye nøkler som er rettferdige, stabile, objektive og med automatiske
rutiner for jevnlige oppdateringer. Med bakgrunn i at dette ville
medføre relativt store endringer for enkelte nasjoner,
ble det også enighet om at en overgangsordning måtte
innføres, men at denne ikke skulle vare utover 2015.
Nye kostnadsfordelingsnøkler innføres
fra 1. januar 2006, og disse vil gjennomgå en
avtalt revisjon annethvert år frem t.o.m. 1. januar
2016. Fra 2016 vil alle nasjoners nøkkel være
basert på brutto nasjonalinntekt (BNI), og den vil så bli
justert annethvert år med gjennomsnittet av BNI for de
to foregående år.
For Norge betyr dette at vår andel
vil bli noe lavere enn dagens. Norges andel for 2005, hvor alle
26 medlemsnasjonene deler på kostnadene, er på 1,8412
pst., mens den for 2006 vil være på 1,7259 pst.
Det har vært viktig for Norge å få en
mer rettferdig fordelingsnøkkel. Selv om dette medfører økonomiske besparelser
for Norge, har ikke det vært et sentralt motiv. Den viktigste
grunnen har vært at det må være en fordeling
av de økonomiske byrdene som oppfattes som rimelig og rettferdig
for de fleste nasjoner. Dette er en nødvendig betingelse
for fortsatt politisk støtte fra nasjonene til de fellesfinansierte
programmene, helst slik at disse kan styrkes. Disse programmene
har vært og er et av de viktigste virkemidlene for å skape
og drive felleskapasiteter for alliansen, og NATO er avhengig av
bærekraftige programmer for å kunne oppfylle sine
militære ambisjoner.
De nye kostnadsfordelingsnøklene er
utarbeidet av Senior Resource Board (SRB). SRB anbefaler at disse benyttes
som et viktig element når bemanning av militærstrukturen,
inkludert "flags to post", skal revideres og fordeles mellom nasjonene.
Verneplikten er i de senere årene blitt
tilpasset Forsvarets behov. Dette medfører at en redusert
andel av årskullet gjør førstegangstjeneste,
samtidig som dreiningen av innkallingene kan komme i konflikt med
det sivile utdanningsløpet for mange vernepliktige. Antallet
akademikergrupper som Forsvaret nyttiggjør seg, har også økt
uten at ordningen med vernepliktig akademisk befal (VAB) er justert
tilsvarende. Fra de etablerte VAB-kategorier er det gitt uttrykk
for at godtgjøring og avlønning som befal, ikke
kan måle seg med inntektsmulighetene sivilt. Dette svekker
tilsynelatende rekrutteringen av vernepliktige med høy
kompetanse.
Forsvarsdepartementet vil derfor foreta en gjennomgang
av godtgjøringssystemet for de vernepliktige og VAB-ordningen
i lys av utviklingen i Forsvaret og i samfunnet for øvrig.
Eventuelle forslag til justeringer i godtgjøringssystemet
eller nye statushevende tiltak blir fremlagt for Stortinget i soldatgodtgjøringsproposisjonen
for 2006.
Forsvaret har hatt fokus på familiepolitikk
de siste årene. En rekke tiltak er iverksatt med utgangspunkt
i lokale forhold og personellets behov. Personell som skal delta
i internasjonale operasjoner eller i forberedelser til disse, er
prioritert.
Ved Stortingets behandling av Innst. S. nr.
272 (2004-2005), jf. St.meld. nr. 29 (2004-2005), vedtok Stortinget
følgende:
"Stortinget ber Regjeringen foreta en total evaluering av
systemet med HS i Forsvaret".
Forsvarsdepartementet har i samarbeid med forsvarssjefen
iverksatt en slik evaluering, og vil på bakgrunn av gjennomgangen
informere Stortinget om eventuelle hensiktsmessige endringer i praktiseringen
av HS i Forsvaret i St.prp. nr. 1 (2006-2007), som fremlegges høsten
2006.
Forsvarsdepartementet har satt ned en gruppe
som skal evaluere horisontal samhandel i Forsvaret. Gruppens mandat
omfatter bl.a. å vurdere hvordan mekanismer slik som internhandel
kan innføres og gjennomføres hensiktsmessig og
mer kostnadseffektivt enn den tradisjonelle bevilgningsfinansieringen
til tross for at Forsvaret er en kommandoorganisasjon. Det skal
også vurderes hvordan HS kan anvendes for å effektivisere driften
i Forsvaret. Videre skal det vurderes hvordan Forsvaret gjennom
opprettholdelse av klare kommandolinjer og klare ansvarsforhold
kan sikre at HS ikke skaper forsinkelser eller er et hinder for å løse
operative oppdrag i krise og krig, og man skal også vurdere
hvordan Forsvaret fortsatt skal opprettholde klare ansvarsforhold
og god oversikt over økonomistyringen under den videre
bruken av HS.
Det vises til Innst. S. nr. 7 (2004-2005), jf.
St.prp. nr. 1 (2004-2005), der Stortinget ber om at tiltak for å hindre
avrenning av tungmetaller fra forurensede skytefelt blir prioritert
høyt.
Norsk institutt for vannforskning (NIVA) har,
på oppdrag fra Forsvarsbygg, overvåket metallkonsentrasjoner
i utvalgte bekker som drenerer 25 av Forsvarets skytebaner og -felt
i opptil 14 år, med fokus på bly og kobber. Forsvarsbygg,
Forsvarets forskningsinstitutt og Forsvarets militære organisasjon
har samarbeidet om problematikken i flere år. For å sikre
at tiltak iverksettes på baner der den helse- og miljømessige
risikoen er størst, har det vært nødvendig
med kartlegging av forurensningsforholdene og geografiske variabler
for flere baner enn dem som har vært overvåket
av NIVA.
Det er viktig å foreta kunnskapservervelse
for å sikre at tiltak gjennomføres med tilstrekkelig
høy miljømessig kvalitet og på en kostnadseffektiv
måte. Tiltakene er kostbare, og derfor er kostnadseffektivitet
helt avgjørende. Det finnes pr. i dag ikke tiltak som er
dokumentert å fungere tilfredsstillende, og det er derfor
ikke hensiktsmessig å lage detaljerte tiltaksplaner. Forsvaret er
opptatt av å tenke langsiktig og har derfor valgt å konsentrere
arbeidet om å utvikle tiltak som kan dokumenteres å fungere,
og som kan fungere i lang tid, før tiltakene implementeres.
Forsvaret samarbeider med andre nordiske land
for å utveksle erfaringer for å finne løsninger
på tungmetallproblematikken i skyte- og øvingsfelt.
Det har vært lite fokus på utlekking av tungmetaller
fra skytefelt og -baner i andre land, og det har derfor vært
nødvendig å erverve kunnskap fra egen forskning
og utvikling. Det planlegges med ett til tre fullskala testanlegg
i 2006. Effekten av disse må dokumenteres før
andre tiltak iverksettes.
Bruk av konsulenter er særskilt regulert
i Forsvarets anskaffelsesregelverk, ARF. ARF trådte i kraft 1. september
2004, og gjelder for all anskaffelsesvirksomhet i Forsvaret. Det
fremkommer bl.a. av regelverket at en som er ansatt i Forsvaret
ikke kan opptre som konsulent, og heller ikke som representant,
for en leverandør overfor Forsvaret. ARF har videre klare
regler for hvordan evt. innleie av konsulenter skal gjennomføres.
Dette er for å sikre klare grenseskiller mellom Forsvaret
som enhet og Forsvarets leverandører.
I forbindelse med Stortingets behandling av
St.meld. nr. 29 (2004-2005) Om merforbruket på forsvarsbudsjettet
i 2004, jf. Innst. S. nr. 272 (2004-2005), ble bl.a. følgende
anmodningsvedtak fattet:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem for Stortinget en
vurdering av å samle håndvåpen og lettere
militært utstyr fra ubevoktede lagre over i færre
og bevoktede anlegg."
Forsvarets våpenlagre har de senere årene
flere ganger vært utsatt for innbrudd og tyverier. Tyverier
av utleverte personlige våpen fra private hjem har også forekommet,
likeså anvendelse av slike våpen i affekt. Målsettingen
er at en størst mulig andel av våpnene skal sikres
bedre mot misbruk og tyveri. Forsvaret har gjennomført
en vurdering av hvordan man kan øke sikkerheten omkring
forvaltning av våpen og ammunisjon. De kategorier våpen
som antas å være mest attraktive å stjele,
og som ikke er i daglig bruk, er allerede samlet i et meget begrenset
antall fjellanlegg og bevoktede baser. Våpen i daglig bruk
vil også bli bedre sikret enn hva tilfellet er i dag, ved
innføring av ulike typer våpenstativer som reduserer
faren for tyveri. Et større antall overflødige
våpen vil bli avhendet. Disse våpnene blir midlertidig
lagret i sikre anlegg inntil destruksjon eller avhending kan finne
sted. Disse omstruktureringene av lagervirksomheten vil kunne gjennomføres
innenfor rammene av de beredskapskrav som stilles til de operative
avdelingene.
Ved behandling av St.prp. nr. 70 (2004-2005)
Om endringar i "Regulativ for tillegg mv. til utskrivne vernepliktige
mannskap" og om endring i gradsnivå for militære
embete, fattet Stortinget følgende anmodningsvedtak, jf.
Innst. S. nr. 274 (2004- 2005):
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
ytterligere vurdering av gradsnivået for militære
embeter og komme tilbake til Stortinget med en sak om dette."
Forsvarsdepartementet og befalsorganisasjonene
har gjennomført fem samarbeidsmøter om behovet
for endring av gradsnivået for militære embeter.
Grunnloven § 22 forutsetter at det skal være
militære embetsmenn. Denne ordning har særlig
sin begrunnelse i de operative oppgaver Forsvaret har, som i ytterste
fall må løses gjennom organisert maktanvendelse.
Utførelsen av disse oppgavene setter helt spesielle krav
til lojalitet og integritet. Både Forsvarsdepartementet
og befalsorganisasjonene understreker behovet for å opprettholde ordningen
med militære embetsmenn i ytre etat. Det er også viktig
at antallet embetsmenn i ytre etat til enhver tid avstemmes mot
behovet for embetsvern, og at det blir tatt hensyn til det spesielle
tilsettings- og disponeringssystemet som gjelder for offiserer.
Det har ikke vært noen naturlig sammenheng
mellom reduksjonen i antallet militære avdelinger og antallet militære
embeter i ytre etat. Forsvarets omstilling, sammen med avgangen
av offiserer på embetsmannsnivå, har ført
til at antallet utnevninger i militære embeter har vært
høyt. Forsvarsdepartementet vil derfor foreta en helhetlig
gjennomgang av gradsstrukturen i dialog med befalsorganisasjonene.
Hensikten med dette arbeidet er å legge de militære
gradene på et riktigere nivå i forhold til de
funksjoner som utføres av den enkelte offiser.
En justering av det laveste gradsnivået
for militære embeter fra oberst/kommandør
til brigader/ flaggkommandør vil redusere antallet
stillinger med embetsvern fra ca. 260 til nærmere 80 stillinger.
Med dette antallet stillinger vil det være en vesentlig
bedre sammenheng mellom det antallet offiserer som leder militære
avdelinger og antallet embetsmenn. Forsvarsdepartementet mener at
det vil være behov for å opprettholde militære embeter
også for særlige viktige stillinger og enkelte selvstendige
sjefer på lavere nivå. Befalsorganisasjonen er
enige.
En endring av gradsnivået for militære
embeter har ingen innvirkning på befalets kommandomyndighet. Endringen
har heller ingen virkning for den som allerede er utnevnt i et embete.
Det foreslås derfor at gradsnivå for militære
embeter som hovedregel ikke fastsettes lavere enn brigader/flaggkommandør.
Militære lederstillinger i Forsvarsdepartementet
er tidsbegrenset, og offiserer som disponerer slike stillinger vil
utnevnes i grad av Forsvarsdepartementet og konstitueres i stilling
av Kongen i statsråd. Samme praksis følges for
særlig viktige stillinger og enkelte selvstendige sjefer
i Forsvarets militære organisasjon på nivået
under brigader/flaggkommandør.
Regjeringen vil i fremtiden vurdere behovet
for embetsvern knyttet opp til gradsnivå, de enkelte stillinger
og funksjoner som utføres i Forsvaret.
Brev fra Forsvarsdepartementet v/statsråden
til Stortingets presidentskap, datert 15. november 2005,
vedrørende avhending av KNM Vidar.
Brevet er gitt i vedlegg 2.
Komiteenviser
til St.prp. nr. 1 (2005-2006) og har ingen merknader.