Komiteen har ved Stortingets vedtak 20. oktober 2005
fått tildelt kapitler under rammeområde 12 Olje og
energi, jf. Innst. S. nr. 3 (2005-2006). Ved Stortingets vedtak
24. november 2005 er netto utgiftsramme for rammeområde
12 fastsatt til kr 123 471 748 000, jf.
Budsjett-innst. S. I (2005-2006).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Asmund Kristoffersen, Khalid Mahmood, Eva M.
Nielsen, Tore Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Sosialistisk
Venstreparti, Heidi Sørensen, og fra Senterpartiet, Ola
Borten Moe, vil understreke at Norge er en energinasjon. Vi
har stor vannkraftproduksjon. Vi har rikelig tilgang på olje
og gass. Vi har mange bedrifter og arbeidsplasser knyttet til produksjon
og foredling av norske energiressurser. Vi har store muligheter
for å utvikle nye lønnsomme bedrifter basert på utnyttelse
av norske energiressurser.
Flertallet vil slå fast
at Regjeringens visjon er at Norge skal være en miljøvennlig
energinasjon og være verdensledende innenfor utviklingen
av miljøvennlig energi.
Flertallet vil framheve at tilstrekkelig
tilgang på energi er viktig både for folk flest
i hverdagen, og for verdiskapning og arbeidsplasser. Samtidig vet
vi at mange former for energiproduksjon medfører miljøproblemer. Flertallet vil
derfor understreke at Regjeringens energipolitikk bygger på at
miljømålene vil bestemme produksjonsmulighetene,
og at det er nødvendig å føre en aktiv
politikk for å begrense veksten i energiforbruket.
Flertallet vil slå fast
at tiden for de nye store vannkraftutbygginger er over. Derfor må framtidas økte energibehov
i større grad dekkes på andre måter. Flertallet vil
framheve behovet for en tryggere og bedre energiforsyning og Regjeringen
vil arbeide for et sterkt offentlig eierskap i energisektoren. Produksjon og
distribusjon av energi skal styres politisk og i størst mulig
grad være offentlig eid. Liberalisering av energimarkedet
og konsekvensene av dette gjør at det er behov for en helhetlig
gjennomgang av energiloven.
Flertallet vil understreke
at norsk kunnskap og kompetanse innenfor energisektoren må brukes
til å utvikle teknologi og finne løsninger som
reduserer utslippene av klimagasser. Norge har et stort potensial for
nye fornybare energikilder som vind, bioenergi, sol, bølge
og tidevannskraft. Gjennom satsing på energieffektivisering
og nye fornybare energikilder kan Norge få et variert og
miljøvennlig energisystem.
Flertallet vil understreke
at Norge har store varmeressurser. For å utnytte disse
må varmebransjen gis bedre rammebetingelser. Å bruke
andre former for energi til oppvarming bidrar til redusert bruk
av strøm og mindre behov for å øke produksjonskapasiteten.
Det er et mål for Regjeringen at folk i framtida ikke skal være
ensidig avhengig av strøm til oppvarming. Den vesentligste
barrieren for økt bruk av vannbåren varme, er
mangel på infrastruktur for distribusjon av annet enn el-varme
i og utenfor bygg. Det er derfor av vesentlig betydning å få etablert
fjernvarmeledninger og vannbårne varmesystemer i bygg.
Flertallet vil framheve at innenfor
våre internasjonale klimaforpliktelser må en større
del av naturgassen som utvinnes på norsk sokkel, tas i
bruk innenlands til industri-, energi- og transportformål. Flertallet vil
understreke at Regjeringens mål er at Norge skal bli verdensledende
i miljøvennlig bruk av gass.
Flertallet vil vise til at produksjon
av gasskraft må skje innenfor Kyoto-avtalens forpliktelser,
og inngå i det internasjonale kvotesystemet som sikrer
at de totale utslippene ikke øker.
Flertallet har registrert at
Naturkraft har startet utbyggingen av gasskraftverket på Kårstø.
Regjeringen vil sørge for at arbeidet med å etablere
et fullskalaanlegg for CO2-fjerning på Kårstø startes,
og bidra økonomisk til dette. Målet er at fjerning
av CO2 skal skje innen 2009, slik at
det blir mulig å bruke denne som trykkstøtte for
felt i Nordsjøen. Dersom det blir aktuelt å ta
i bruk de gitte konsesjonene for gasskraftverk på Skogn
og Kollsnes, vil Regjeringen også bidra til CO2-fjerning ved disse.
Flertallet vil gjennom økonomiske
virkemidler og satsing på ny teknologi sørge for
at nye konsesjoner til gasskraft skal basere seg på CO2-fjerning.
Norsk sokkel kan bli et deponeringssted for store mengder av CO2, og CO2 kan
brukes for å få mer olje og gass ut av sokkelen.
Flertallet vil opprettholde verdiskapingen,
sysselsettingen og kompetansen i petroleumsnæringen på et høyt
nivå. Det må være lønnsomt å øke
utvinningsgraden i eksisterende felt. En prioritet i petroleumsvirksomheten
skal være å få mest mulig petroleum ut
av hvert felt.
Flertallet vil understreke at
petroleumsvirksomheten må ta utgangspunkt i at olje og
gass er ikke-fornybare ressurser som må forvaltes i et
langsiktig perspektiv.
Flertallet vil opprettholde leteaktiviteten
etter olje og gass, og oljeindustrien må få tilgang
til interessante letearealer. Petroleumsvirksomhet i Barentshavet og
Norskehavet skal være verdens fremste i forhold til oljevernberedskap
og miljøovervåking. Norge må delta i
utviklingen av petroleumsvirksomheten i nord i samspill med Russland.
Flertallet vil understreke at
en offensiv nordområdestrategi vil gi Norge et bedre utgangspunkt
for å engasjere Russland, USA og EU i et sterkere samarbeid
om blant annet sjøsikkerhet og oljevernberedskap.
Hovedmålet for komiteens
medlemmer fra Høyre, Børge Brende og Ivar Kristiansen,
Kristelig Folkeparti, Line Henriette Holten Hjemdal, og fra Venstre,
lederen Gunnar Kvassheim, er å legge til rette
for en helhetlig og verdiskapende energipolitikk, basert på effektiv
og miljøvennlig utnyttelse av naturressursene.
Disse medlemmer viser til at
petroleumsinntektene representerer betydelige verdier for det norske samfunnet. Disse
medlemmer vil legge til rette for produksjon av olje og
gass fra norsk kontinentalsokkel i et langsiktig perspektiv. Petroleumssektoren skal
også i fremtiden være en vesentlig bidragsyter
til finansieringen av velferdssamfunnet og til industriell utvikling
i hele landet. Disse medlemmer vil sikre at den norske
kontinentalsokkelen forblir et attraktivt område for investeringer,
verdiskapning og industriell utvikling i Norge.
Disse medlemmer konstaterer en økt
internasjonal interesse for nordområdene. Det knytter seg
en særlig interesse til økonomiske muligheter
på grunnlag av de antatt store olje- og gassreserver i
området, både på norsk og russisk side.
Dette reiser både muligheter og utfordringer. Disse
medlemmer støtter tilnærmingen fra Bondevik
II -regjeringen, om å ha en overordnet og helhetlig strategi
for nordområdene. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til at en helhetlig forvaltningsplan for Barentshavet
skal legges frem våren 2006, hvor hensyn til miljø,
fiskerier, petroleumsvirksomhet og sjøtransport skal vurderes
samlet.
Satsing på forskning og utvikling innen
petroleumssektoren er viktig for verdiskapingen på norsk
kontinentalsokkel og i petroleumsindustrien. Økt forskningsinnsats
er blant annet viktig for å øke utvinningsgraden
på norsk sokkel. Disse medlemmer støtter
regjeringen Bondevik IIs økte satsing på petroleumsforskning
med forslag om å øke bevilgningene fra i underkant
av 300 mill. kroner i 2005 til om lag 400 mill. kroner i 2006. Denne
satsingen vil kunne legge til rette for en industriell og teknologisk
utvikling for å få mer ut av ressursene og kostnadene
ned. Disse medlemmer har videre merket seg regjeringen
Bondevik IIs ambisjonsnivå om en økning i bevilgningene
til petroleumsforskning til 600 mill. kroner i løpet av
denne stortingsperioden.
Disse medlemmer viser til at
fra 2001 til 2005 har regjeringen Bondevik II økt sin finansielle
støtte til internasjonalisering med over 70 pst., og fremmet norsk
olje- og gassindustri i viktige markeder. Disse medlemmer har
merket seg at regjeringen Bondevik II har lagt opp til at det fra
2006 startes en større satsing på bistand til
utviklingsland når det gjelder petroleumsforvaltning og
godt styresett, og støtter dette.
Naturgass kan brukes på en miljøvennlig
måte som energikilde, som råstoff til industrien
og i transportsektoren. Disse medlemmer viser til
at en stortingsmelding om innenlands bruk av naturgass ble lagt
frem i 2002, og at en melding om innovasjonsvirksomhet for miljøvennlige
gasskraftteknologier mv. ble lagt frem høsten 2004. Disse
medlemmer støtter forslaget fra regjeringen Bondevik
II om å øke bevilgningene for 2006 til infrastruktur
for gass med 6 mill. kroner. Å legge til rette for bruk
av naturgass innenlands vil gi grunnlag for økt verdiskapning,
industriell og teknisk utvikling, samt et bedre miljø.
En stor del av økningen i klimagassutslippene
i verden stammer fra energiproduksjon. Disse medlemmer vil
derfor arbeide for at ny kraftproduksjon i Norge kommer fra fornybare
energikilder og gasskraftverk med CO2-håndtering. Disse
medlemmer viser til at regjeringen Bondevik II la frem en
egen strategi for å fremskynde gasskraftverk med CO2-håndtering. Under regjeringen
Bondevik II er bevilgningene til forskning og utvikling av teknologier
for CO2-håndtering økt
med mer enn 150 mill. kroner, og det er opprettet et fond på 2
mrd. kroner for å finansiere denne satsingen. Foretaket
Gassnova, som ble stiftet i januar 2005, skal koordinere forskning
og utvikling av teknologier for CO2-rensing.
Gjennom behandlingen av et nasjonalt kvotesystem for CO2-utslipp i perioden 2005-2008 (Ot.prp.
nr.13 (2004-2005)) ble det bestemt at gasskraftverk skal inn under
det nasjonale kvotesystemet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Bondevik II har gitt særlig høy prioritet
til arbeidet med forsyningssikkerheten gjennom økt miljøvennlig
energiproduksjon. Resultatmålet for Enova er økt
fra 10 TWh til 12 TWh årlig miljøvennlig energiproduksjon og
energisparing innen 2010. Disse medlemmer støtter
tiltak for å oppnå en mer robust kraftsituasjon, blant
annet ved utvikling av vindkraft, varmeanlegg, miljøvennlig
gasskraft og infrastruktur for gass. Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen Bondevik II har gitt konsesjon til mange
små og mellomstore vannkraftprosjekt. Regjeringen Bondevik
II har gitt konsesjon til 2,3 TWh ny vannkraft. Til sammenligning
ble det på hele 1990-tallet gitt konsesjon til 2,1 TWh.
Disse medlemmer mener det er
viktig at bevilgningene til sikring og miljøtiltak i vassdrag
blir økt i 2006, og at programmet for økt sikkerhet
mot leirskred vil bli prioritert og trappet opp.
Disse medlemmer konstaterer at
det ved Stortingets behandling av Budsjett-innst. S. I (2005-2006) ikke
ble flertall for Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstres
helhetlige forslag til budsjett, og at Regjeringens forslag til
budsjett er vedtatt. Disse medlemmer konstaterer
at Regjeringen har valgt å reversere regjeringen Bondevik
IIs forslag om nettobudsjettering av merverdiavgift, og at den tekniske
nullsumjusteringen av dette medfører at rammene i budsjettet
samlet sett øker. Disse medlemmer konstaterer
videre at Regjeringen foretar andre prioriteringer, bl.a. å øke skattene,
noe som også påvirker de vedtatte rammene. På denne
bakgrunn velger disse medlemmer å synliggjøre
hvordan Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker å prioritere,
innenfor den rammen som nå er vedtatt på område
12.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen,
konstaterer at Norge er rikt på energiressurser. Disse
medlemmer vil legge forholdene til rette slik at Norge bedre
kan utnytte våre muligheter som energistormakt. En sterk
olje- og energisektor vil skape grobunn for teknologiutvikling,
høy verdiskaping og god levestandard. Disse medlemmer mener
dette skal også komme landets innbyggere og næringsliv
til gode gjennom sikker tilgang til energi til en fornuftig pris
for både næringsliv og husholdninger.
Disse medlemmer registrerer samtidig
de mange advarsler om en svekket kraftbalanse og usikre fremtidsutsikter
for petroleumssektoren. Kraftunderskuddet, med tilhørende
høye priser, som har utviklet seg under forskjellige regjeringer,
vitner om manglende politisk vilje og handlekraft til å utnytte
våre enorme energiressurser.
Disse medlemmer vil fortsatt
arbeide for utbygging av samfunnsøkonomisk lønnsomme
og miljøtilpassede vassdragsprosjekter. Konsesjonsbehandling
av vannkraft må forenkles, og lokalbefolkningen skal lyttes
til. Staten må stimulere til opprustning/oppgradering
av eksisterende vannkraftverk gjennom skattesystemet.
Disse medlemmer vil understreke
det store potensialet i økt utbygging av små-,
mini-, og mikrokraftverk. Dette er næringsvirksomhet som
i stor grad kommer distriktene til nytte. Konsesjonsbehandlingen må forenkles
betydelig, slik at byråkratisk sommel ikke er til hinder
for utbyggingen.
Disse medlemmer vil arbeide aktivt
for at gassressursene tas i bruk til innenlands verdiskapning, industriutvikling
og nyskapning. Myndighetene bør legge til rette for bygging
av gasskraftverk med best tilgjengelig teknologi, og med rammevilkår
på linje med EU. Disse medlemmer mener at
hovedinfrastrukturen for gass er et myndighetsansvar, og foreslår
at det skal opprettes et selskap for å koordinere arbeidet
og sikre investering i slik infrastruktur.
Disse medlemmer mener myndighetene
må ta ansvar for forsyningssikkerheten av kraft, inkludert
et effektivt strømnett, så vel som miljøaspektet
i petroleumssektoren. Disse medlemmer vil understreke
at det må legges vekt på at natur og miljø ikke
skal utsettes for uhensiktsmessige belastninger i energipolitikken.
Disse medlemmer mener at økt
bruk av nye fornybare energikilder kan bidra til å gjøre
energibruken mer fleksibel. Utvikling og produksjon av alternative energikilder
har også et stort potensial når det gjelder å skape
nye arbeidsplasser. Disse medlemmer mener man bør
avvente storstilt implementering av slike teknologier til de viser
seg å være robuste og lønnsomme.
Disse medlemmer mener det er
viktig å stimulere til mest mulig fornuftig bruk av energi,
og stiller seg positive til kostnadseffektive og frivillige tiltak som
kan spare energi og omkostninger. Disse medlemmer tar
avstand fra selektive virkemidler som kan skape konkurransevridninger
i kraftmarkedet, avhengig av hva som er gjeldende favoritteknologi
til noen "miljøpolitikere". Det må legges til
rette for bruk av de energikilder/bærere som er
mest lønnsomme og effektive for samfunnet. Norske støtteordninger
og reguleringer må avvikles i tråd med det som
skjer i det europeiske kraftmarkedet.
Disse medlemmer konstaterer at
petroleumsnæringen er svært viktig for norsk økonomi.
Næringen står for betydelig sysselsetting i mange
regioner, og bidrar til både industriell og teknologisk
utvikling av stor betydning. Det er behov for stadig kompetanse
og teknologiutvikling dersom man skal opprettholde aktivitetsnivået
på norsk sokkel. Det er derfor viktig at petroleumssektoren
har langsiktige, forutsigbare og konkurransedyktige rammebetingelser.
Disse medlemmer vil gi oljeindustrien
tilgang på nye prospektive arealer, også i nordområdene.
Skattesystemet må bidra aktivt til å gjøre
nisje- og haleproduksjon mer lønnsom, slik at vi øker
levetiden på feltene og får en høyest
mulig utvinningsgrad.
Teknologiutvikling innen oljebransjen er særdeles viktig
for fremtidig verdiskapning for nasjonen og den globale konkurranseevnen
i næringen. Slik teknologiutvikling har betydelig positive
ringvirkninger for næringslivet for øvrig. Forholdene
må derfor legges til rette for å hindre oppsplitting
av de teknologi- og kompetansemiljøer det har tatt mange
tiår å bygge opp. Staten er den desidert største
aktøren på norsk sokkel. Disse medlemmer mener
staten bør ta et langt større ansvar for FoU innen
petroleumsnæringen, og at det bør opprettes et
energi- og petroleumsforskningsfond for å sikre langsiktigheten
i denne forskningen.
Disse medlemmer viser til dagens
budsjettbehandlingssystem i Stortinget og det faktum at faginnstillingene
ikke lenger styrer budsjettrammene innen sitt fagfelt. Under dette
systemet finner disse medlemmer det vanskelig å fremme
Fremskrittspartiets alternative budsjettforslag, da den vedtatte
rammen er betydelig høyere enn disse medlemmers bevilgninger
innenfor rammeområde 12. For å synliggjøre Fremskrittspartiets
prioriteringer har disse medlemmer derfor valgt å legge
inn sitt primære budsjettforslag i sine generelle merknader.
Alle endringer gjøres i forhold til Regjeringens budsjettforslag.
Tabellen viser Fremskrittspartiets
primære budsjettalternativ sammenlignet med Regjeringens
forslag.
Endring i forhold til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006)
Kap. | Post | Merknad | Endring |
1800 | 1 | Det er mulig med effektiviseringstiltak
og bedre ressursutnyttelse. | -6 000 |
1800 | 21 | Denne posten som skal benyttes
til eksterne utredninger og analyser, uavhengige vurderinger og
evalueringer, beslutningsstøtte og annen støtte
av tidsbegrenset karakter er for høy. Departementet må i
større grad bruke den kompetanse en selv har bygget opp
gjennom flere tiår. | -4 000 |
1800 | 71 | Driften av "Norsk Oljemuseum"
bør gjøres mindre avhengig av statlig støtte, og
finansieringsformen bør søkes endret over tid. | -1 000 |
1810 | 1 | Det er mulig med effektiviseringstiltak
og bedre ressursutnyttelse. | -6 000 |
1810 | 21 | Det forutsettes redusert
aktivitet på oppdrag og samarbeidsvirksomhet utenfor Norges
grenser. | -1 000 |
1810 | 45 | Av erfaring vil man klare å dekke
behovet selv med lavere bevilgning. | -500 |
1820 | 1 | Det foreslås en
reduksjon, og forutsettes at det gjennomføres effektiviseringstiltak. | -2 000 |
1820 | 21 | Det forutsettes redusert
aktivitet på oppdrag og samarbeidsvirksomhet utenfor Norges
grenser. | -2 000 |
1820 | 22 | Det forutsettes at dette
ikke går utover programmet for økt sikkerhet mot
leirskred. | -3 000 |
1820 | 45 | Av erfaring vil man klare å dekke
behovet selv med lavere. | -500 |
1820 | 73 | Inntil det er foretatt
en grundig gjennomgang av nettariffsystemet, så støtter Fremskrittspartiet
dagens ordning med utjevning av nettariffer. Ordningen bør ligge
på 40 mill. kroner. | +10 000 |
1825 | 21 | Regjeringen legger opp
til et for høyt ambisjonsnivå. Bevilgningen reduseres med
8 mill. kroner. | -8 000 |
1825 | 74 | Det er et enormt potensial
for verdiskapning ved innenlandsk bruk av gass. Det er derfor viktig å legge
forholdene bedre til rette for økt bruk av gass innenlands.
Det må også tas i bruk økonomiske virkemidler
for å støtte byggingen av infrastruktur for naturgass.
Viser for øvrig til tidligere Dok:8 forslag fra Fremskrittspartiet
om statlig myndighetsansvar for bygging av hovedrørledninger
for naturgass, samt forslag om å tilføre 5 mrd.
kroner til et statlig infrastrukturselskap ved behandlingen av gassmeldingen. | +10 000 |
1830 | 22 | Se begrunnelsen for kap.
1830 post 50. | -10 900 |
1830 | 50 | Fremskrittspartiet ønsker å ta
finansieringen av energi- og petroleumsforskning ut av
de årlige statsbudsjett, og i stedet finansiere forskningen
med avkastningen fra fond. Det vil gi økt forutsigbarhet
og legge grunnlag for langsiktig planlegging og gjennomføring
av forskningsprosjekter. Fremskrittspartiet ønsker å opprette
et forskningsfond på 10 mrd. kroner, der avkastningen av
fondet skal finansiere relevante og fornuftige forskningsprosjekter. | -397 100 |
1830 | 70 | Se begrunnelsen for kap.
1830 post 50. | -6 400 |