Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til St.prp. nr. 1 (2006-2007) og Regjeringens forslag og prioriteringer som er omtalt i denne. Disse medlemmer vil fremheve at sentrale prioriteringer i Regjeringens budsjettforslag for 2007 legger til rette for Soria Moria-erklæringens mål. Forsvaret skal i større grad enn i dag innrettes mot å håndheve suverenitet og sikre stabilitet i våre havområder, særlig i nord. Forsvarets tilstedeværelse skal holdes på et høyt nivå i Nord-Norge. Samtidig skal det legges til rette for økt deltakelse i internasjonale operasjoner som er forankret i et klart og utvetydig FN-mandat eller annet anerkjent folkerettslig grunnlag.

Disse medlemmer viser til at Regjeringen gjennom dette budsjettet har klart å styrke de operative aktiviteter og skjerme investeringer som utgjør fundamentet for den moderniseringen av Forsvaret som Stortinget har vedtatt.

Disse medlemmer vil videre vise til at Regjeringen følger opp Soria Moria-erklæringens ambisjon for forsvarspolitikken og gjeldende langtidsplan for Forsvaret, ved at avdelinger som dekker et bredt oppgavespekter, og har høy reaksjonsevne og tilgjengelighet, prioriteres. Disse medlemmer vil påpeke at den operative virksomheten i Hæren, Sjøforsvaret, Luftforsvaret, Heimevernet, Kystvakten og Etterretningstjenesten styrkes med til sammen over 500 mill. kroner. Denne styrkingen vil øke Forsvarets aktivitet i nordområdene, Norges mulighet til å delta i internasjonale operasjoner, og videreføre moderniseringen av Forsvaret.

Disse medlemmer vil fremheve at ISAF-styrken (International Security Assistance Force) vil være hovedsatsingen for vårt militære engasjement i utlandet, også i 2007. I tillegg vil disse medlemmer vise til at Regjeringen har en klar ambisjon om å styrke Norges deltakelse i FN-ledede fredsoperasjoner, bl.a. gjennom styrkebidrag med fire MTB-er i den utvidede FN-styrken i Libanon (UNIFIL) og forberedelser til å bidra med et robust ingeniør- og transportkompani i en eventuell FN-ledet fredsoperasjon i Darfur.

Disse medlemmer vil også fremheve at antall vernepliktige opprettholdes på minimum 2006-nivå, og at innkalling av kvinner til frivillig sesjon i 2007 legger til rette for at kvinneandelen i førstegangstjenesten kan øke. Disse medlemmer er fornøyd med at dimisjonsgodtgjørelsen i 2007 er foreslått økt med 2 100 kroner til totalt 23 000 kroner for mannskaper som har gjennomført 12 måneders førstegangstjeneste.

Samtidig vil disse medlemmer vise til at materiellinvesteringsbudsjettetgjør det mulig å fortsette moderniseringen av Forsvaret. Disse medlemmer merker seg at den største satsningen i 2007 er innenfor sjøstridssystemer, med hovedvekt på nye fregatter, nye Skjold-klasse missiltorpedobåter, helikopter til kystvakt og marine, samt investeringer knyttet til maritime patruljefly. Videre merker disse medlemmer seg at det innenfor landstyrkene vil investeres i pansrede kjøretøy og en rekke utstyrskategorier til soldatene. Innenfor luftstyrkene investeres det i nye kortholdsmissiler til kampflyene, og det gjennomføres en oppgradering av F-16. Disse medlemmer merker seg også at det i tillegg blant annet vil bli investert i taktisk datalink-16 og LOS-programmet.

Videre viser disse medlemmer til at de nasjonale festningsverkene skal ivaretas gjennom verdibevarende og tilstandsbasert vedlikehold og fremtre med verdighet, og at det er en vesentlig økning av midler til de nasjonale festningsverkene.

Avslutningsvis vil disse medlemmer fremheve at Forsvarets musikk er en viktig tradisjons- og kulturbærer i Forsvaret, og er fornøyd med at Forsvarets musikk får en ytterligere økning i bevilgning i forhold til budsjettet for 2006.

Disse medlemmer er meget tilfreds med Regjeringens budsjettforslag for 2007 og støtter derfor Regjeringens forslag og prioriteringer.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker en forsvarspolitikk og et forsvar som bygger på de utfordringer vi står overfor i dagens og morgendagens samfunn. Videre må Forsvaret være av en slik karakter at det lett kan tilpasses de ulike trusselbilder. Dette kan best sikres ved å beholde et grunnleggende forsvar med kjerneoppgaver på norsk jord, men med kapasitet til å delta i operasjoner også andre steder i verden.

Disse medlemmer ser Norges sikkerhetspolitiske situasjon som svært kompleks, ikke minst med tanke på vår geopolitiske situasjon og ressursmessige forhold av enda bredere betydning. Det grunnleggende forhold i denne sammenheng er vår plassering i den strategiske geografi. Norges geografiske plassering tilsier at vi vil være i en situasjon hvor vi lett vil kunne være offer for konflikter og kriser som skjer utenfor vårt nærområde. En konflikt, uansett hvor i verden den oppstår (for eksempel Kina/Taiwan), som utvikler et øst/vest-perspektiv, vil umiddelbart medføre økt spenning og sensitivitet i nord som følge av transportkorridorer til lands, havs og i luften.

I de senere år er det oppdaget store og meget verdifulle forekomster av olje og gass i de store havområdene vi har ansvar for. Dette i tillegg til de rike fiskeforekomstene. At Norges grense- og ansvarsforhold er uavklart i disse områdene, øker risikoen for konflikter og kriser. Kriser som det vil kunne være sterkt ønskelig at vi kan håndtere selv med egne ressurser, fordi det vil kunne virke eskalerende dersom vi trekker inn allierte i en innledende krise.

Helt siden Norge tiltrådte FN-traktaten har vi vært forpliktet til å delta i internasjonale fredsoperasjoner. Da NATO gikk inn for å utvide sitt engasjement til også å gjelde dette, økte også våre forpliktelser på dette området tilsvarende. Disse medlemmer ser nødvendigheten av denne type engasjement innenfor et nivå som er forsvarlig med tanke på våre mannskaps- og materiellressurser.

Disse medlemmer mener at bilaterale forsterkningsavtaler også i fremtiden vil utgjøre en viktig sikkerhets- og forsvarspolitisk hjørnestein. I denne sammenheng er det spesielt viktig å videreføre og utvikle det strategiske partnerskap med USA. Dette forutsetter at de generelle bilaterale relasjonene til USA må håndteres slik at båndene styrkes.

Et av de viktigste elementene i et slikt partnerskap er forhåndslagring av amerikansk militært utstyr og tilhørende avtaler. Like viktig er det å videreføre amerikansk trenings- og øvelsesvirksomhet i Norge, samt effektive etterretningssamarbeid. NATO er hjørnesteinen i vår sikkerhets- og forsvarspolitiske forankring. Disse medlemmer vil likevel peke på betydningen av at Norge finner et troverdig feste i det forsvarspolitiske samarbeid som utvikles i EU.

Disse medlemmer er genuint opptatt av at Norge i størst mulig grad skal kunne ha et forsvar med en bredest mulig forankring i befolkningen, dette kan best sikres gjennom et vernepliktsforsvar.

Det er viktig å stimulere til at flest mulig gjennomfører førstegangstjeneste og at førstegangstjenesten er meningsfull. Profesjonalitet er noe som i større grad aktualiseres gjennom Forsvarets nye og utvidede oppgaver. Det må stimuleres til større grad av verving av personell til utenlandstjeneste og beredskapstjeneste. De ansatte i Forsvaret, både militære og sivile, må sikres forutsigbare arbeidsforhold og personalpolitikk. Den største enkeltfaktoren i Forsvaret er personalet, og denne gruppen må i større grad ivaretas. En motivert og godt skolert personalgruppe vil sikre Forsvaret den kompetansen og produktiviteten.

Forsvaret trenger i tiden som kommer, et militært nærvær i de ulike deler av landet. Det er viktig med tanke på så vel strategiske verdier som sikring av forankring overfor befolkningen i de ulike landsdeler og derved en sikret videreføring av folkeforsvaret. Disse medlemmer vil videre vise til Fremskrittspartiets alternative budsjett som er referert nedenfor.

Disse medlemmer ønsker å opprette et utenlandsbudsjett, hvor store anskaffelser foretatt utenfor Norges grenser blir belastet. Disse medlemmer ser det som nødvendig å finansiere blant annet nye transportfly gjennom utenlandsbudsjettet, slik at dette ikke påvirker ordinære investeringsbudsjetter i Forsvaret. Videre ser disse medlemmer det som naturlig at også andre store materiellanskaffelser fra utlandet i fremtiden finansieres på denne måten. Disse medlemmer ønsker derfor å bevilge 2 000 000 000 kroner til innkjøp av militært materiell fra utlandet, i utenlandsbudsjettet.

Kap. 1723 Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM)

Disse medlemmer er av den oppfatning at Norge må stå sterkt rustet mot trusler rettet mot infrastruktur og myke mål. Videre mener disse medlemmer det er nødvendig å heve den generelle kompetanse og forståelse for dagens og morgendagens trusselbilde innenfor NSMs ansvarsområde. Disse medlemmer ønsker i denne forbindelse å øke post 1 med 10 000 000 kroner.

Kap. 1731-4731 Hæren

Disse medlemmer ser det som naturlig å øke overføringene til den spisse delen av Forsvaret, ut fra dagens sikkerhetspolitiske situasjon. Videre er disse medlemmer opptatt av at Hæren nå må få forutsigbarhet i sine budsjetter, slik at Hæren kan løse de oppdrag som blir pålagt av Stortinget. De senere års budsjetter har undergravet Hærens mulighet til å løse de pålagte oppgaver, og dette har resultert i et påstått overforbruk. Hæren har store utfordringer i forbindelse med de sikkerhetspolitiske situasjoner vi har i dag og i fremtiden. Det er derfor behov for økt trening og innkjøp av materiell i øvings- og utdanningssammenheng. Dette er oppgaver som er viktige og nødvendige for å opprettholde et troverdig forsvar. Samtidig er det en klar dreining mot et større fokus mot nordområdene i den generelle sikkerhetspolitiske debatt, dette fordrer at Forsvaret har en vesentlig tilstedeværelse i Nord-Norge inklusiv Finnmark. Hæren har i så måte en viktig oppgave og må derfor sikres ressurser nok til å ha den nødvendige struktur i nordområdene. Disse medlemmer ønsker i denne forbindelse å øke post 1 med 472 300 000 kroner.

Kap. 1732-4732 Sjøforsvaret

Disse medlemmer ser det som naturlig å øke overføringene til den spisse delen av Forsvaret, ut fra dagens sikkerhetspolitiske situasjon. Sjøforsvaret er i den situasjon at det er til stadighet aktuelt å nytte fartøy i forbindelse med internasjonale operasjoner. Videre er disse medlemmer svært opptatt av at Marinens tilstedeværelse i nordområdene må styrkes betraktelig. Spesielt må man se Forsvarets nærvær og fokus i sammenheng med dagens og morgendagens politiske og militære utfordringer. Dette medfører store krav til dyktighet, fleksibilitet og materiell. Videre er Forsvaret i ferd med å innføre nye fregatter, og dette medfører da en kraftig økning i behovet for driftsmidler. Forberedelsene til innfasing av nye MTB-er vil òg belaste Sjøforsvarets budsjett. Det er derfor nødvendig å styrke driftsbudsjettet, slik at disse oppdrag kan løses på en hensiktsmessig og forsvarlig måte. Disse medlemmer viser også til de utfordringer Sjøforsvaret har i forbindelse med utdanning av mannskaper til en stadig voksende flåte, og disse medlemmer ønsker i denne forbindelse å øke driftsbudsjettet med 379 700 000 kroner.

Kap. 1733-4733 Luftforsvaret

Disse medlemmer ser det som naturlig å øke overføringene til den spisse delen av Forsvaret, ut fra dagens sikkerhetspolitiske situasjon. Luftforsvaret er i den situasjon at det i dag benyttes - og at det i fremtiden vil være aktuelt å benytte - deres fly og mannskaper i forbindelse med internasjonale operasjoner. Videre er disse medlemmer opptatt av å styrke den maritime overvåkningen i nordområdene. Dette medfører store krav til dyktighet, fleksibilitet og materiell. Det er derfor nødvendig å styrke driftsbudsjettet, slik at nødvendig trening, operasjoner og materiellanskaffelse kan gjennomføres. Disse medlemmer ønsker derfor å styrke Luftforsvarets kapasitet og utdanningsnivå gjennom å tilføre driftsbudsjettet ytterligere 160 000 000 kroner.

Kap. 1734-4734 Heimevernet

Disse medlemmer ser det som en nødvendighet å øke denne posten for å ivareta de behov Heimevernet har for å gjennomføre nødvendig og tidsmessig trening og utdannelse. Materiellmessig står Heimevernet overfor store utfordringer, dette må det tas høyde for i budsjettrammen. Disse medlemmer mener at med en betydelig omorganisering er Heimevernet i likhet med øvrige våpengrener avhengig av forutsigbarhet i budsjettene og tilpasning av budsjettene etter aktivitetsnivå. Disse medlemmer mener det er viktig å ta hensyn til den senere tids utvikling og bruk av heimevernsoldater og befal i fredstid, i sammenheng med terrorberedskap o.l. Disse medlemmer ønsker i denne forbindelse å styrke driftsbudsjettet med 50 000 000 kroner.

Kap. 1760-4760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg

Disse medlemmer ser dagens økonomiske situasjon i Forsvaret som kritisk. Spesielt med tanke på store materiellanskaffelser er situasjonen vanskelig. For å lette dette presset ønsker disse medlemmer å fordele innkjøpet av nye kampfly til 2 blokker. Dette selvsagt uavhengig av valg av type kampfly. Disse medlemmer ser både økonomiske og teknologiske fordeler ved å foreta en anskaffelse på denne måten. Teknologisk vil Forsvaret på denne måten kunne vurdere nye typer kampfly eller andre typer luftromsstridsmidler, som blir utviklet frem mot anskaffelse av blokk 2 av kampfly, på et senere tidspunkt. Disse medlemmer ser klare fordeler ved å anskaffe et mindre antall kampfly så snart som mulig, slik at overlapping mellom den eksisterende og kommende flytypen kan gå så smertefritt som mulig.

Disse medlemmer ser nødvendigheten av å styrke posten større utstyrsanskaffelser for å følge opp de vedtatte organisasjonsendringer. Videre er det nødvendig å øke ymseposten for å gi Eurofighter-prosjektet de samme økonomiske kriterier som JSF-prosjektet. Disse medlemmer ønsker derfor å styrke kapittelet med 380 000 000 kroner.

Kap. 1790-4790 Kystvakten

Disse medlemmer ser det som et klart behov å få en bedre tilstedeværelse av Kystvakten i våre nordområder og ellers langs vår langstrakte kyst. De senere år har det vært en negativ utvikling i tilstedeværelse og antall seilingsdøgn. Disse medlemmer mener det nå må bevilges mer penger til drift, slik at tilstedeværelse i større grad kan sikres i våre havområder. Disse medlemmer ønsker i denne forbindelse å styrke driftsbudsjettet med 110 000 000 kroner.

Kap. 1792-4792 Norske styrker i utlandet

Disse medlemmer er enige i at deltakelse i flernasjonale militære operasjoner er et sentralt element i vår forsvars- og sikkerhetspolitikk, og tjener flere sentrale målsettinger. Disse medlemmer ser det derfor som viktig at finansieringen av oppdrag er avklart før oppdragene blir iverksatt, slik at dette ikke får økonomiske konsekvenser for moderavdelingene til de aktuelle styrker. Disse medlemmer ser derfor nødvendigheten av å styrke driftsbudsjettet med 30 000 000 kroner, slik at de reelle kostnader knyttet til utenlandsoppdrag blir finansiert gjennom et dedikert kapittel.

Disse medlemmers alternative budsjettforslag er gitt i påfølgende tabell:

Kap.PostFormålSt.prp. nr. 1FrP

Utgifter rammeområde 8

1700

Forsvarsdepartementet

328 978 000

307 978 000

(-21 000 000)

1

Driftsutgifter

321 278 000

300 278 000

(-21 000 000)

1719

Fellesutgifter og tilskudd til foretak under Forsvarsdepartementet

592 552 000

600 552 000

(+8 000 000)

71

Overføringer til andre

54 949 000

62 949 000

(+8 000 000)

1720

Felles ledelse og kommandoapparat

2 293 386 000

2 263 386 000

(-30 000 000)

1

Driftsutgifter

2 117 386 000

2 087 386 000

(-30 000 000)

1723

Nasjonal sikkerhetsmyndighet

101 743 000

111 743 000

(+10 000 000)

1

Driftsutgifter

101 743 000

111 743 000

(+10 000 000)

1725

Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben

2 060 291 000

2 045 291 000

(-15 000 000)

1

Driftsutgifter

2 060 291 000

2 045 291 000

(-15 000 000)

1731

Hæren

3 784 037 000

4 256 337 000

(+472 300 000)

1

Driftsutgifter

3 784 037 000

4 256 337 000

(+472 300 000)

1732

Sjøforsvaret

2 693 410 000

3 073 110 000

(+379 700 000)

1

Driftsutgifter

2 693 410 000

3 073 110 000

(+379 700 000)

1733

Luftforsvaret

3 392 486 000

3 552 486 000

(+160 000 000)

1

Driftsutgifter

3 392 486 000

3 552 486 000

(+160 000 000)

1734

Heimevernet

1 064 891 000

1 114 891 000

(+50 000 000)

1

Driftsutgifter

1 064 891 000

1 114 891 000

(+50 000 000)

1760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg

9 132 225 000

9 512 225 000

(+380 000 000)

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

7 827 348 000

8 207 348 000

(+380 000 000)

1790

Kystvakten

816 689 000

926 689 000

(+110 000 000)

1

Driftsutgifter

816 689 000

926 689 000

(+110 000 000)

1792

Norske styrker i utlandet

749 580 000

779 580 000

(+30 000 000)

1

Driftsutgifter

709 580 000

739 580 000

(+30 000 000)

Sum utgifter rammeområde 8

31 493 708 000

33 027 708 000

(+1 534 000 000)

Inntekter rammeområde 8

Sum inntekter rammeområde 8

1 116 202 000

1 116 202 000

(0)

Sum netto rammeområde 8

30 377 506 000

31 911 506 000

(+1 534 000 000)

Komiteens medlem fra Høyre viser til at Regjeringens budsjettforslag legger opp til et forsvarsbudsjett med en utgiftsramme på 31 mrd. kroner, hvilket innebærer et reelt kutt på 366 mill. kroner sammenlignet med saldert budsjett for 2006. Regjeringen legger dermed opp til et forsvarsbudsjett for 2007 som ligger over 800 mill. kroner under det gjennomsnittlige årlige budsjettnivået som er nødvendig for å nå totalrammen på 118 mill. kroner som Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre var enige om i forsvarsforliket for perioden 2005-2008. Dette medlem erkjenner at forsvarsbudsjettet de to første årene av perioden lå marginalt under årsgjennomsnittet for totalrammen for perioden. Dette medlem viser videre til at Stortinget i Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004), har forutsatt at Forsvaret i perioden 2005-2008 skal frigjøre minst 2 mrd. kroner fra logistikk- og støttevirksomhet til øvrige deler av forsvarssektoren. Av St.prp. nr. 1 (2006-2007) går det frem at Regjeringen ikke makter å følge opp dette i 2007:

"Prognosen for forsinkelser i de planlagte gevinstrealiseringene anslås til om lag 0,6 mrd. kroner årlig ved utgangen av 2007."

Hvis Regjeringen ikke evner å gjennomføre Stortingets forutsetninger for omleggingen av Forsvaret, og hvis ikke den nedadgående budsjettspiral snues, vil det innebære at den økonomiske ubalansen vokser faretruende. Regjeringens forslag til kutt i forsvarsbudsjettet skaper ikke dramatikk på kort sikt, men dette medlem frykter at resultatet vil være at moderniseringen av Forsvaret forsinkes, og at det på lengre sikt vil gå ut over Forsvarets stridsevne. Hvis Regjeringens budsjettforslag blir vedtatt, og hvis ikke bevilgningene til Forsvaret øker betydelig i 2008 og senere år, vil det slik dette medlem ser det vanskeliggjøre en realisering av målsettingene i forsvarsforliket for langtidsperioden 2005-2008, med følgende negative konsekvenser for Forsvarets operative evne og med det landets forsvarsevne.

Dette medlem ser det som avgjørende at en stopper den nedadgående spiralen og vil derfor vise til at Høyres alternative statsbudsjett som er presentert i Budsjett-innst. S. I (2006-2007) der det foreslås et forsvarsbudsjett med en utgiftsramme på 31,4 mrd kroner, hvilket innebærer en reell økning på 9 mill. kroner sammenlignet med saldert budsjett for 2006 og en økning på 375 mill. kroner sammenlignet med Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2006-2007). For å sikre tilstrekkelig tempo i moderniseringen vil dette medlem prioritere å øke investeringsrammen for nyanskaffelser av materiell, nybygg og nyanlegg.