Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til St.prp. nr. 1 (2006-2007)
og Regjeringens forslag og prioriteringer som er omtalt i denne. Disse
medlemmer vil fremheve at sentrale prioriteringer i Regjeringens
budsjettforslag for 2007 legger til rette for Soria Moria-erklæringens
mål. Forsvaret skal i større grad enn i dag innrettes
mot å håndheve suverenitet og sikre stabilitet
i våre havområder, særlig i nord. Forsvarets
tilstedeværelse skal holdes på et høyt
nivå i Nord-Norge. Samtidig skal det legges til rette for økt deltakelse
i internasjonale operasjoner som er forankret i et klart og utvetydig
FN-mandat eller annet anerkjent folkerettslig grunnlag.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen gjennom dette budsjettet har klart å styrke
de operative aktiviteter og skjerme investeringer som utgjør
fundamentet for den moderniseringen av Forsvaret som Stortinget
har vedtatt.
Disse medlemmer vil videre vise
til at Regjeringen følger opp Soria Moria-erklæringens
ambisjon for forsvarspolitikken og gjeldende langtidsplan for Forsvaret,
ved at avdelinger som dekker et bredt oppgavespekter, og har høy
reaksjonsevne og tilgjengelighet, prioriteres. Disse
medlemmer vil påpeke at den operative virksomheten
i Hæren, Sjøforsvaret, Luftforsvaret, Heimevernet,
Kystvakten og Etterretningstjenesten styrkes med til sammen over
500 mill. kroner. Denne styrkingen vil øke Forsvarets aktivitet
i nordområdene, Norges mulighet til å delta i
internasjonale operasjoner, og videreføre moderniseringen
av Forsvaret.
Disse medlemmer vil fremheve
at ISAF-styrken (International Security Assistance Force) vil være hovedsatsingen
for vårt militære engasjement i utlandet, også i
2007. I tillegg vil disse medlemmer vise til at Regjeringen
har en klar ambisjon om å styrke Norges deltakelse i FN-ledede
fredsoperasjoner, bl.a. gjennom styrkebidrag med fire MTB-er i den
utvidede FN-styrken i Libanon (UNIFIL) og forberedelser til å bidra
med et robust ingeniør- og transportkompani i en eventuell
FN-ledet fredsoperasjon i Darfur.
Disse medlemmer vil også fremheve
at antall vernepliktige opprettholdes på minimum 2006-nivå, og
at innkalling av kvinner til frivillig sesjon i 2007 legger til
rette for at kvinneandelen i førstegangstjenesten kan øke. Disse
medlemmer er fornøyd med at dimisjonsgodtgjørelsen
i 2007 er foreslått økt med 2 100 kroner til totalt
23 000 kroner for mannskaper som har gjennomført 12 måneders
førstegangstjeneste.
Samtidig vil disse medlemmer vise
til at materiellinvesteringsbudsjettetgjør
det mulig å fortsette moderniseringen av Forsvaret. Disse
medlemmer merker seg at den største satsningen
i 2007 er innenfor sjøstridssystemer, med hovedvekt på nye
fregatter, nye Skjold-klasse missiltorpedobåter, helikopter
til kystvakt og marine, samt investeringer knyttet til maritime patruljefly.
Videre merker disse medlemmer seg at det innenfor
landstyrkene vil investeres i pansrede kjøretøy
og en rekke utstyrskategorier til soldatene. Innenfor luftstyrkene
investeres det i nye kortholdsmissiler til kampflyene, og det gjennomføres
en oppgradering av F-16. Disse medlemmer merker seg også at
det i tillegg blant annet vil bli investert i taktisk datalink-16
og LOS-programmet.
Videre viser disse medlemmer til
at de nasjonale festningsverkene skal ivaretas gjennom verdibevarende
og tilstandsbasert vedlikehold og fremtre med verdighet, og at det
er en vesentlig økning av midler til de nasjonale festningsverkene.
Avslutningsvis vil disse medlemmer fremheve at
Forsvarets musikk er en viktig tradisjons- og kulturbærer
i Forsvaret, og er fornøyd med at Forsvarets musikk får
en ytterligere økning i bevilgning i forhold til budsjettet
for 2006.
Disse medlemmer er meget tilfreds
med Regjeringens budsjettforslag for 2007 og støtter derfor Regjeringens
forslag og prioriteringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
en forsvarspolitikk og et forsvar som bygger på de utfordringer
vi står overfor i dagens og morgendagens samfunn. Videre
må Forsvaret være av en slik karakter at det lett
kan tilpasses de ulike trusselbilder. Dette kan best sikres ved å beholde
et grunnleggende forsvar med kjerneoppgaver på norsk jord,
men med kapasitet til å delta i operasjoner også andre
steder i verden.
Disse medlemmer ser Norges sikkerhetspolitiske
situasjon som svært kompleks, ikke minst med tanke på vår
geopolitiske situasjon og ressursmessige forhold av enda bredere
betydning. Det grunnleggende forhold i denne sammenheng er vår
plassering i den strategiske geografi. Norges geografiske plassering
tilsier at vi vil være i en situasjon hvor vi lett vil
kunne være offer for konflikter og kriser som skjer utenfor vårt
nærområde. En konflikt, uansett hvor i verden
den oppstår (for eksempel Kina/Taiwan), som utvikler
et øst/vest-perspektiv, vil umiddelbart medføre økt
spenning og sensitivitet i nord som følge av transportkorridorer
til lands, havs og i luften.
I de senere år er det oppdaget store
og meget verdifulle forekomster av olje og gass i de store havområdene
vi har ansvar for. Dette i tillegg til de rike fiskeforekomstene.
At Norges grense- og ansvarsforhold er uavklart i disse områdene, øker
risikoen for konflikter og kriser. Kriser som det vil kunne være
sterkt ønskelig at vi kan håndtere selv med egne
ressurser, fordi det vil kunne virke eskalerende dersom vi trekker
inn allierte i en innledende krise.
Helt siden Norge tiltrådte FN-traktaten
har vi vært forpliktet til å delta i internasjonale
fredsoperasjoner. Da NATO gikk inn for å utvide sitt engasjement
til også å gjelde dette, økte også våre
forpliktelser på dette området tilsvarende. Disse
medlemmer ser nødvendigheten av denne type engasjement
innenfor et nivå som er forsvarlig med tanke på våre
mannskaps- og materiellressurser.
Disse medlemmer mener at bilaterale
forsterkningsavtaler også i fremtiden vil utgjøre
en viktig sikkerhets- og forsvarspolitisk hjørnestein.
I denne sammenheng er det spesielt viktig å videreføre
og utvikle det strategiske partnerskap med USA. Dette forutsetter at
de generelle bilaterale relasjonene til USA må håndteres
slik at båndene styrkes.
Et av de viktigste elementene i et slikt partnerskap
er forhåndslagring av amerikansk militært utstyr
og tilhørende avtaler. Like viktig er det å videreføre
amerikansk trenings- og øvelsesvirksomhet i Norge, samt effektive
etterretningssamarbeid. NATO er hjørnesteinen i vår
sikkerhets- og forsvarspolitiske forankring. Disse medlemmer vil
likevel peke på betydningen av at Norge finner et troverdig
feste i det forsvarspolitiske samarbeid som utvikles i EU.
Disse medlemmer er genuint opptatt
av at Norge i størst mulig grad skal kunne ha et forsvar
med en bredest mulig forankring i befolkningen, dette kan best sikres
gjennom et vernepliktsforsvar.
Det er viktig å stimulere til at flest
mulig gjennomfører førstegangstjeneste og at førstegangstjenesten
er meningsfull. Profesjonalitet er noe som i større grad aktualiseres
gjennom Forsvarets nye og utvidede oppgaver. Det må stimuleres
til større grad av verving av personell til utenlandstjeneste
og beredskapstjeneste. De ansatte i Forsvaret, både militære
og sivile, må sikres forutsigbare arbeidsforhold og personalpolitikk. Den
største enkeltfaktoren i Forsvaret er personalet, og denne
gruppen må i større grad ivaretas. En motivert
og godt skolert personalgruppe vil sikre Forsvaret den kompetansen
og produktiviteten.
Forsvaret trenger i tiden som kommer, et militært nærvær
i de ulike deler av landet. Det er viktig med tanke på så vel
strategiske verdier som sikring av forankring overfor befolkningen
i de ulike landsdeler og derved en sikret videreføring
av folkeforsvaret. Disse medlemmer vil videre vise
til Fremskrittspartiets alternative budsjett som er referert nedenfor.
Disse medlemmer ønsker å opprette
et utenlandsbudsjett, hvor store anskaffelser foretatt utenfor Norges
grenser blir belastet. Disse medlemmer ser det som
nødvendig å finansiere blant annet nye transportfly
gjennom utenlandsbudsjettet, slik at dette ikke påvirker
ordinære investeringsbudsjetter i Forsvaret. Videre ser disse
medlemmer det som naturlig at også andre store
materiellanskaffelser fra utlandet i fremtiden finansieres på denne
måten. Disse medlemmer ønsker derfor å bevilge
2 000 000 000 kroner til innkjøp
av militært materiell fra utlandet, i utenlandsbudsjettet.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at Norge må stå sterkt rustet mot trusler rettet
mot infrastruktur og myke mål. Videre mener disse
medlemmer det er nødvendig å heve den
generelle kompetanse og forståelse for dagens og morgendagens trusselbilde
innenfor NSMs ansvarsområde. Disse medlemmer ønsker
i denne forbindelse å øke post 1 med 10 000 000
kroner.
Disse medlemmer ser det som naturlig å øke overføringene
til den spisse delen av Forsvaret, ut fra dagens sikkerhetspolitiske
situasjon. Videre er disse medlemmer opptatt av at
Hæren nå må få forutsigbarhet
i sine budsjetter, slik at Hæren kan løse de oppdrag
som blir pålagt av Stortinget. De senere års budsjetter
har undergravet Hærens mulighet til å løse
de pålagte oppgaver, og dette har resultert i et påstått
overforbruk. Hæren har store utfordringer i forbindelse
med de sikkerhetspolitiske situasjoner vi har i dag og i fremtiden.
Det er derfor behov for økt trening og innkjøp
av materiell i øvings- og utdanningssammenheng. Dette er
oppgaver som er viktige og nødvendige for å opprettholde
et troverdig forsvar. Samtidig er det en klar dreining mot et større
fokus mot nordområdene i den generelle sikkerhetspolitiske
debatt, dette fordrer at Forsvaret har en vesentlig tilstedeværelse
i Nord-Norge inklusiv Finnmark. Hæren har i så måte
en viktig oppgave og må derfor sikres ressurser nok til å ha den
nødvendige struktur i nordområdene. Disse medlemmer ønsker
i denne forbindelse å øke post 1 med 472 300 000
kroner.
Disse medlemmer ser det som naturlig å øke overføringene
til den spisse delen av Forsvaret, ut fra dagens sikkerhetspolitiske
situasjon. Sjøforsvaret er i den situasjon at det er til
stadighet aktuelt å nytte fartøy i forbindelse
med internasjonale operasjoner. Videre er disse medlemmer svært
opptatt av at Marinens tilstedeværelse i nordområdene
må styrkes betraktelig. Spesielt må man se Forsvarets
nærvær og fokus i sammenheng med dagens og morgendagens
politiske og militære utfordringer. Dette medfører
store krav til dyktighet, fleksibilitet og materiell. Videre er
Forsvaret i ferd med å innføre nye fregatter,
og dette medfører da en kraftig økning i behovet
for driftsmidler. Forberedelsene til innfasing av nye MTB-er vil òg
belaste Sjøforsvarets budsjett. Det er derfor nødvendig å styrke driftsbudsjettet,
slik at disse oppdrag kan løses på en hensiktsmessig
og forsvarlig måte. Disse medlemmer viser
også til de utfordringer Sjøforsvaret har i forbindelse
med utdanning av mannskaper til en stadig voksende flåte,
og disse medlemmer ønsker i denne forbindelse å øke
driftsbudsjettet med 379 700 000 kroner.
Disse medlemmer ser det som naturlig å øke overføringene
til den spisse delen av Forsvaret, ut fra dagens sikkerhetspolitiske
situasjon. Luftforsvaret er i den situasjon at det i dag benyttes
- og at det i fremtiden vil være aktuelt å benytte
- deres fly og mannskaper i forbindelse med internasjonale operasjoner.
Videre er disse medlemmer opptatt av å styrke
den maritime overvåkningen i nordområdene. Dette
medfører store krav til dyktighet, fleksibilitet og materiell.
Det er derfor nødvendig å styrke driftsbudsjettet,
slik at nødvendig trening, operasjoner og materiellanskaffelse kan
gjennomføres. Disse medlemmer ønsker
derfor å styrke Luftforsvarets kapasitet og utdanningsnivå gjennom å tilføre
driftsbudsjettet ytterligere 160 000 000 kroner.
Disse medlemmer ser det som en
nødvendighet å øke denne posten for å ivareta
de behov Heimevernet har for å gjennomføre nødvendig
og tidsmessig trening og utdannelse. Materiellmessig står
Heimevernet overfor store utfordringer, dette må det tas
høyde for i budsjettrammen. Disse medlemmer mener
at med en betydelig omorganisering er Heimevernet i likhet med øvrige
våpengrener avhengig av forutsigbarhet i budsjettene og
tilpasning av budsjettene etter aktivitetsnivå. Disse
medlemmer mener det er viktig å ta hensyn til den
senere tids utvikling og bruk av heimevernsoldater og befal i fredstid,
i sammenheng med terrorberedskap o.l. Disse medlemmer ønsker
i denne forbindelse å styrke driftsbudsjettet med 50 000 000
kroner.
Disse medlemmer ser dagens økonomiske
situasjon i Forsvaret som kritisk. Spesielt med tanke på store
materiellanskaffelser er situasjonen vanskelig. For å lette
dette presset ønsker disse medlemmer å fordele
innkjøpet av nye kampfly til 2 blokker. Dette selvsagt
uavhengig av valg av type kampfly. Disse medlemmer ser
både økonomiske og teknologiske fordeler ved å foreta
en anskaffelse på denne måten. Teknologisk vil
Forsvaret på denne måten kunne vurdere nye typer
kampfly eller andre typer luftromsstridsmidler, som blir utviklet
frem mot anskaffelse av blokk 2 av kampfly, på et senere
tidspunkt. Disse medlemmer ser klare fordeler ved å anskaffe
et mindre antall kampfly så snart som mulig, slik at overlapping
mellom den eksisterende og kommende flytypen kan gå så smertefritt
som mulig.
Disse medlemmer ser nødvendigheten
av å styrke posten større utstyrsanskaffelser
for å følge opp de vedtatte organisasjonsendringer.
Videre er det nødvendig å øke ymseposten
for å gi Eurofighter-prosjektet de samme økonomiske
kriterier som JSF-prosjektet. Disse medlemmer ønsker
derfor å styrke kapittelet med 380 000 000
kroner.
Disse medlemmer ser det som et
klart behov å få en bedre tilstedeværelse
av Kystvakten i våre nordområder og ellers langs
vår langstrakte kyst. De senere år har det vært
en negativ utvikling i tilstedeværelse og antall seilingsdøgn. Disse
medlemmer mener det nå må bevilges mer
penger til drift, slik at tilstedeværelse i større
grad kan sikres i våre havområder. Disse medlemmer ønsker
i denne forbindelse å styrke driftsbudsjettet med 110 000 000
kroner.
Disse medlemmer er enige i at
deltakelse i flernasjonale militære operasjoner er et sentralt
element i vår forsvars- og sikkerhetspolitikk, og tjener
flere sentrale målsettinger. Disse medlemmer ser
det derfor som viktig at finansieringen av oppdrag er avklart før
oppdragene blir iverksatt, slik at dette ikke får økonomiske
konsekvenser for moderavdelingene til de aktuelle styrker. Disse
medlemmer ser derfor nødvendigheten av å styrke
driftsbudsjettet med 30 000 000 kroner, slik at
de reelle kostnader knyttet til utenlandsoppdrag blir finansiert
gjennom et dedikert kapittel.
Disse medlemmers alternative
budsjettforslag er gitt i påfølgende tabell:
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 | FrP |
Utgifter
rammeområde 8 |
1700 | | Forsvarsdepartementet | 328 978
000 | 307 978
000 (-21 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 321 278 000 | 300 278 000 (-21 000 000) |
1719 | | Fellesutgifter
og tilskudd til foretak under
Forsvarsdepartementet | 592 552
000 | 600 552
000 (+8 000 000) |
| 71 | Overføringer til
andre | 54 949 000 | 62 949 000 (+8 000 000) |
1720 | | Felles
ledelse og kommandoapparat | 2 293
386 000 | 2 263
386 000 (-30 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 2 117 386 000 | 2 087 386 000 (-30 000 000) |
1723 | | Nasjonal
sikkerhetsmyndighet | 101 743
000 | 111 743
000 (+10 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 101 743 000 | 111 743 000 (+10 000 000) |
1725 | | Fellesinstitusjoner
og -utgifter under
Forsvarsstaben | 2 060
291 000 | 2 045
291 000 (-15 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 2 060 291 000 | 2 045 291 000 (-15 000 000) |
1731 | | Hæren | 3 784
037 000 | 4 256
337 000 (+472 300 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 3 784 037 000 | 4 256 337 000 (+472 300 000) |
1732 | | Sjøforsvaret | 2 693
410 000 | 3 073
110 000 (+379 700 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 2 693 410 000 | 3 073 110 000 (+379 700 000) |
1733 | | Luftforsvaret | 3 392
486 000 | 3 552
486 000 (+160 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 3 392 486 000 | 3 552 486 000 (+160 000 000) |
1734 | | Heimevernet | 1 064
891 000 | 1 114
891 000 (+50 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 064 891 000 | 1 114 891 000 (+50 000 000) |
1760 | | Nyanskaffelser
av materiell og nybygg og nyanlegg | 9 132
225 000 | 9 512
225 000 (+380 000 000) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 7 827 348 000 | 8 207 348 000 (+380 000 000) |
1790 | | Kystvakten | 816 689
000 | 926 689
000 (+110 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 816 689 000 | 926 689 000 (+110 000 000) |
1792 | | Norske
styrker i utlandet | 749 580
000 | 779 580
000 (+30 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 709 580 000 | 739 580 000 (+30 000 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 8 | 31
493 708 000 | 33
027 708 000 (+1 534 000 000) |
Inntekter rammeområde 8 |
| | Sum
inntekter rammeområde 8 | 1
116 202 000 | 1
116 202 000 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 8 | 30 377
506 000 | 31 911
506 000 (+1 534 000 000) |
Komiteens medlem fra Høyre viser
til at Regjeringens budsjettforslag legger opp til et forsvarsbudsjett
med en utgiftsramme på 31 mrd. kroner, hvilket innebærer
et reelt kutt på 366 mill. kroner sammenlignet med saldert
budsjett for 2006. Regjeringen legger dermed opp til et forsvarsbudsjett
for 2007 som ligger over 800 mill. kroner under det gjennomsnittlige årlige
budsjettnivået som er nødvendig for å nå totalrammen
på 118 mill. kroner som Arbeiderpartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre var enige om i forsvarsforliket
for perioden 2005-2008. Dette
medlem erkjenner at forsvarsbudsjettet de to første årene
av perioden lå marginalt under årsgjennomsnittet
for totalrammen for perioden. Dette
medlem viser videre til at Stortinget i Innst. S. nr.
234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004), har forutsatt at
Forsvaret i perioden 2005-2008 skal frigjøre minst 2 mrd.
kroner fra logistikk- og støttevirksomhet til øvrige
deler av forsvarssektoren. Av St.prp. nr. 1 (2006-2007) går
det frem at Regjeringen ikke makter å følge opp
dette i 2007:
"Prognosen for forsinkelser i de planlagte gevinstrealiseringene
anslås til om lag 0,6 mrd. kroner årlig ved utgangen
av 2007."
Hvis Regjeringen ikke evner å gjennomføre
Stortingets forutsetninger for omleggingen av Forsvaret, og hvis
ikke den nedadgående budsjettspiral snues, vil det innebære
at den økonomiske ubalansen vokser faretruende. Regjeringens
forslag til kutt i forsvarsbudsjettet skaper ikke dramatikk på kort
sikt, men dette medlem frykter at resultatet vil
være at moderniseringen av Forsvaret forsinkes, og at det
på lengre sikt vil gå ut over Forsvarets stridsevne.
Hvis Regjeringens budsjettforslag blir vedtatt, og hvis ikke bevilgningene
til Forsvaret øker betydelig i 2008 og senere år,
vil det slik dette medlem ser det vanskeliggjøre
en realisering av målsettingene i forsvarsforliket for
langtidsperioden 2005-2008, med følgende negative konsekvenser
for Forsvarets operative evne og med det landets forsvarsevne.
Dette medlem ser det som avgjørende
at en stopper den nedadgående spiralen og vil derfor vise
til at Høyres alternative statsbudsjett som er presentert
i Budsjett-innst. S. I (2006-2007) der det foreslås et
forsvarsbudsjett med en utgiftsramme på 31,4 mrd kroner, hvilket
innebærer en reell økning på 9 mill.
kroner sammenlignet med saldert budsjett for 2006 og en økning
på 375 mill. kroner sammenlignet med Regjeringens forslag
i St.prp. nr. 1 (2006-2007). For å sikre tilstrekkelig
tempo i moderniseringen vil dette medlem prioritere å øke
investeringsrammen for nyanskaffelser av materiell, nybygg og nyanlegg.