Komiteen har ved Stortingets
vedtak 19. oktober 2006 fått tildelt kapitler
under rammeområde 13 Miljø, jf. Innst. S. nr.
4 (2006-2007). Ved Stortingets vedtak 28. november 2006
er netto utgiftsramme for rammeområde 13 fastsatt til kr 2 757 286 000,
jf. Budsjett-innst. S. I (2006-2007).
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Asmund Kristoffersen, Eva M. Nielsen, Tore Nordtun, Torny Pedersen,
Karin Yrvin og Terje Aasland, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi Sørensen,
og fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, er tilfreds med de
store miljøsatsingene i statsbudsjettet for 2007. Flertallet vil
særlig peke på bevilgningene til CO2-rensing, doblingen av tilskudd til ny
fornybar energi og energieffektivisering, satsingen på jernbane,
omleggingen til mer miljøvennlige avgifter og opptrappingen
innenfor miljørettet utviklingssamarbeid som
tunge miljøsatsinger i statsbudsjettet.
Flertallet vil understreke at
de menneskeskapte klimaendringene er en av de største miljøutfordringene menneskeheten
står overfor. I de siste årene har det kommet
stadig flere vitenskapelige rapporter som slår fast hvor
alvorlig klimatrusselen er. Flertallet har registrert
at Lavutslippsutvalget har lagt fram en rapport som beskriver hvordan
Norge kan redusere utslippene av klimagasser med 50-80 pst. innen
2050. Flertallet imøteser Regjeringens oppfølging
av tiltakene som foreslås i rapporten.
Flertallet viser til at de samlede
miljørelaterte bevilgningene i statsbudsjettet for 2007
er beregnet til 23,3 mrd, kroner, mot vel 20,5 mrd. kroner i 2006. Dette
er en økning på 15 pst. og viser at Regjeringen prioriterer
miljøvern svært høyt.
Flertallet viser til at Lavutslippsutvalget
peker på CO2-rensing som et
av de viktigste tiltakene Norge kan gjennomføre for å redusere
utslippene av klimagasser. Flertallet er tilfreds
med at Regjeringen har satt av 720 mill. kroner til rensing av gasskraftverket
på Kårstø i 2007. Flertallet mener
det er riktig av Norge å ha som ambisjon å bli
verdensledende på fangst, deponering og verdikjeder knyttet
til CO2. Flertallet mener
videre at det er klokt av Regjeringen å prioritere tiltak
som kan videreutvikle teknologien og redusere kostnadene knyttet
til fangst og deponering av CO2, slik
at teknologien kan bli tatt i bruk i stor skala internasjonalt.
Flertallet støtter Regjeringens
visjon om at Norge skal være en miljøvennlig energinasjon. Flertallet er
tilfreds med at Regjeringen foreslår å opprette
et Grunnfond for fornybar energi og energieffektivisering. Avkastningen
av fondet anslås til å bli på 880 mill.
kroner når fondskapitalen kommer opp i 20 mrd. kroner. Flertallet viser
til at satsing på ny fornybar energi også er et
av tiltakene i Lavutslippsutvalgets utredning. Flertallet vil
peke på at det i 2007 er foreslått å bevilge
ca. 50 pst. mer til satsing på energieffektivisering og
nye fornybare energikilder enn i 2006.
Flertallet støtter Regjeringens
forslag til økt bruk av miljøavgifter for å redusere
utslippene av klimagasser.
Flertallet støtter Regjeringens
forslag til en miljøvennlig omlegging av bilavgiftene,
som innebærer at CO2-utslipp
erstatter slagvolum som en av de tre komponentene i beregningsgrunnlaget
for avgiften. Hovedformålet med omleggingen er å motivere
til at det anskaffes kjøretøy med lavere CO2-utslipp. Flertallet viser
til at Regjeringens arbeid med å legge om bilavgiftene
i en mer miljøvennlig retning vil fortsette i de kommende
budsjettene, og at det i 2008-budsjettet tas sikte på å differensiere årsavgiften
etter miljøegenskaper ved kjøretøyene.
I denne sammenheng vil også utslipp av NOx som
fører til lokal luftforurensning, bli vurdert.
Flertallet viser til at bioetanol
innblandet opptil 5 pst. i bensin, foreslås fritatt for
CO2-avgift, men ikke for bensinavgift.
Biodiesel innblandet i diesel fritas for både CO2-avgift og dieselavgift, og bioetanol
i E85 fritas for både CO2-avgift
og bensinavgift. Flertallet viser til Budsjett-innst.
S. nr. 1 (2006-2007) hvor flertallet ber Regjeringen i Revidert
nasjonalbudsjett for 2007 vurdere ytterligere tiltak for å øke
innblandingen av bioetanol, herunder spørsmål
om krav til innblanding av bioetanol i bensin og/eller
spørsmål om redusert avgift for bioetanol innblandet
i bensin.
Flertallet viser til Regjeringens
mål om å følge EUs biodrivstoffdirektiv
som krever at 5,75 pst. av omsatt drivstoff skal være biodrivstoff
innen 2010.
Flertallet tar til etterretning
at det ikke har vært mulig å få på plass
en særlig avgiftsmessig behandling av flexi-fuel-biler
fra 1. januar 2007 og registrerer at Regjeringen har varslet
at det er igangsatt et arbeid for å avklare hva som kan
gjøres for å få dette til. Flertallet viser
til Budsjett-innst. S. nr. 1 (2006-2007) hvor flertallet ber Regjeringen
prioritere dette arbeidet, og at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
2007 legger fram forslag til regler om en særlig avgiftsmessig behandling
av flexi-fuel-biler.
Flertallet viser til at Regjeringen
foreslår at det innføres CO2-avgift
på innenlands bruk av gass til oppvarming mv. i boliger
og næringsbygg fra 1. juli 2007. Dette er et resultat
av Regjeringens gjennomgang av systemet for CO2-avgiften
for å hindre at bruk av gass til oppvarmingsformål
utkonkurrerer mer miljøvennlige alternativer. Flertallet vil
påpeke at dette vil få positive virkninger for
konkurransekraften til bioenergi og annen ny fornybar oppvarming.
Flertallet vil peke på at
Norge har store utfordringer knyttet til oppfølging av
sine internasjonale forpliktelser om reduksjon av utslipp av nitrogenoksider (NOx). Norge er i henhold til Gøteborgprotokollen
av 1999 forpliktet til å redusere de årlige utslippene
av NOx til 156 000 tonn i 2010.
Utslippene de siste årene har ligget på om lag
215 000 tonn. Sammenliknet med utslippsframskrivingene
er det behov for å redusere utslippene i 2010 med i størrelsesorden
20-25 prosent. Flertallet vil understreke at så store
utslippsreduksjoner er nødvendig å gjennomføre.
Flertallet viser til at problemet
knyttet til forsuring av vann og vassdrag og overgjødsling
forårsaket av nitrogenforurensing fortsatt er stort i Norge.
Sur nedbør har ført til at 25 stedegne laksebestander
har forsvunnet. I dag kalkes 22 vassdrag for å berge laksebestandene.
Også annet dyre- og planteliv er påvirket av sur
nedbør, spesielt på Sørlandet.
Flertallet viser til Regjeringens
forslag om å innføre en NOx-avgift
på 15 kroner pr. kg fra 1. januar 2007. Flertalletvil påpeke at Regjeringen legger vekt
på at utslippene av NOx reduseres
uten at den økonomiske belastningen for næringene
blir unødvendig høy, og viser til at det foreslås
betydelige kompensasjoner til enkelte berørte næringer.
Flertallet viser til at det er
foreslått omfattende kompensasjoner til enkelte næringer
som berøres av NOx-avgiften.
Det er bl.a. utarbeidet et forslag til løsning med opptil
100 pst. statlig finansiering av NOx-reduserende
tiltak i fiskerinæringen (NOx-RED
til fiskeflåten). Dette innbærer at fiskefartøy
kan få dekket en betydelig del av kostnadene ved investering
i renseutstyr som reduserer NOx-utslippene
og dermed avgiften. Flertallet vil peke på at
muligheten til å inngå miljøavtaler med
staten avskjæres dersom man allerede har nytt godt av kompensasjonsordninger
fra staten for NOx-reduserende tiltak.
Flertallet viser til at næringslivet
har engasjert seg sterkt for å finne et alternativ til
en avgift som vil være mer skånsomt overfor næringene,
men som samtidig kan gi de samme effektene på NOx-utslippene som en avgift. Flertallet har
merket seg skissen fra næringslivet om avtaler og et tilhørende
fond som et alternativt virkemiddel til en avgift.
Flertallet viser også til
Budsjett-innst. S. nr. 1 (2006-2007) hvor flertallet foreslår
at det i avgiftsvedtaket etableres et unntak fra avgiftsplikten
for de foretak som tilslutter seg miljøavtaler med staten
om konkrete, tidfestede utslippsreduksjoner.
Flertallet er tilfreds med at
Nasjonal Transportplan følges opp for jernbane for 2007
i Regjeringens forslag til budsjett. Satsingen innebærer
at investeringene i nye jernbaner øker med nesten 50 pst.
sammenliknet med inneværende år.
Flertallet vil understreke at
jernbanesatsingen er en viktig miljøsatsing, både
for å redusere lokal luftforurensning i og rundt de store
byene, men også for å begrense utslippene av klimagasser. Flertallet er fornøyd
med at det gjennom jernbaneinvesteringene både satses på å få mer
gods over fra vei til bane, og på persontrafikkmarkedet.
Flertallet er fornøyd
med den kraftige økningen til miljørettet utviklingsarbeid
i Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2007. Satsingen gjør
det mulig å følge opp handlingsplanen for miljørettet
bistand som Regjeringen la fram i sommer. Handlingsplanen varsler økt satsing
på utviklingsarbeid knyttet til å ta vare på biologisk
mangfold for eksempel i regnskog, vannforvaltning, men også miljørettet
utviklingssamarbeid om å få ned utslipp av miljøgifter
og klimagasser.
Flertallet vil peke på at
forslaget til økning i miljøbistanden på 350 mill. kroner
vil kunne bidra til å redde biologisk mangfold i regnskog
både i Asia, Amazonas og Afrika, og sikre livsgrunnlaget
til folk som lever i og av regnskogen. Flertallet støtter
Regjeringens målsetting i handlingsplanen om å bli
verdensledende på miljørettet utviklingssamarbeid.
Flertallet viser til Stortingets
og Regjeringens mål om å stanse utryddelsen av
arter i Norge innen 2010. Flertallet vil understreke
at dette er en ambisiøs målsetting som krever økt
innsats og nye tiltak for å lykkes.
Flertallet har registrert at
arbeidet med å ta vare på det biologiske mangfold
og fremme friluftslivet for 2007 er foreslått bevilget
med 766,9 mill. kroner, noe som er en økning
på 72,4 mill. kroner eller 10 pst. sammenliknet
med saldert budsjett for 2006. Flertallet er tilfreds
med at Regjeringen prioriterer arbeidet med å sikre nye
friluftsområder høyt, og at fokuset særlig
er rettet mot å gjøre strandsonen mer tilgjengelig
for allmennheten.
Flertallet viser til at Norge
alene forvalter de siste restene av den europeiske villreinstammen.
Norge er det eneste landet i Europa som har intakte høyfjellsøkosystem,
og villreinen er en norsk ansvarsart. Flertallet er
tilfreds med at det i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
våren 2006 ble bevilget midler til oppstart av to villreinsenter,
ett på Hardangervidda og ett på Dovre. Villreinsentrene
er tiltenkt nøkkelfunksjoner for å klare å ta
vare på villreinen og dens leveområder i framtida.
For å styrke arbeidet for å ta vare på villreinen
vil flertallet øke bevilgningen til villreinsentrene
for 2007 med 1,6 mill. kroner.
Flertallet registrerer at Artsdatabanken
før jul vil legge fram den nye rødlisten over
truede arter i Norge. Rødlisten er et nødvendig
verktøy for å ta vare på mangfoldet av
plante- og dyrearter i Norge. Flertallet vil understreke
betydningen av at arbeidet med rødlisten følges
opp. Direktoratet for Naturforvaltnings arbeid med handlingsplanene
for truede enkeltarter er viktig i denne sammenhengen.
Flertallet har registrert det
positive arbeidet Senter for genøkologi (Genøk)
i Tromsø gjør for sikker bruk av genteknologi. Flertallet er
tilfreds med at Regjeringen vil gjøre Genøk til
et nasjonalt kompetansesenter for trygg bruk av genteknologi (biosikkerhet). For
at arbeidet med etableringen av kompetansesenteret skal komme i
gang raskt vil flertallet øke bevilgningen
til Genøk med 1,2 mill. kroner.
Flertallet viser til de store
utfordringene vi står overfor når det gjelder
oppryddingstiltak i vann, grunn og sedimenter som er forurenset
av farlige miljøgifter. Flertallet er tilfreds
med at Regjeringen har igangsatt arbeidet med utskifting av forurenset
jord i barnehager. Flertallet er også tilfreds
med at midlene til oppryddingstiltak i Vansjø og Jærvassdragene
videreføres.
Flertallet registrerer at bevilgningene
til oppryddingstiltak er foreslått til 87 mill. kroner.
Dette er 20 mill. kroner mer enn regjeringen Bondevik
IIs budsjettforslag for 2006.
Flertallet viser til at grunnstøtten
til frivillige miljøorganisasjoner foreslås økt
med 1,2 mill. kroner i forslaget til statsbudsjett
for 2007. Det frivillige miljøvernarbeidet er av stor betydning
for å skape et større engasjement for miljø i
befolkningen og representerer samtidig et faglig supplement til
den offentlige miljøforvaltningen.
Flertallet registrerer at tilskudd
til kompetanseformidling og informasjon om miljøvennlig
produksjon og forbruk er økt med 3,6 mill. kroner. Flertallet vil
peke på at dette muliggjør økt støtte
til konkrete prosjekter som bidrar til å formidle kompetanse
om miljøvennlig forbruk og produksjon.
Flertallet vil peke på at
Hold Norge Rent driver effektive kampanjer for å holde
miljøet vi ferdes i rent. For å styrke dette arbeidet
vil flertallet øke bevilgningen til kompetanseformidling
og informasjon om miljøvennlig forbruk og produksjon med
0,2 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen,
viser til at Norge er et land med en unik natur og naturlandskap.
Det er både et privat og offentlig ansvar å sikre
et godt miljø og en forsvarlig utnyttelse og bruk av landets
naturressurser. Disse medlemmer vil legge vekt på at
myndighetene inntar en forvalterolle, fremfor å bli en
museumsvokter i miljøpolitikken.
Disse medlemmer mener det er
viktig å føre en realistisk miljøpolitikk,
basert på kunnskap og kostnadseffektive løsninger.
Myndighetenes miljøpolitikk må ha aksept og støtte
blant folk flest for å oppnå ønskede
effekter. Grunnleggende for Fremskrittspartiets miljøpolitikk
er blant annet følgende:
– Norsk
industri og næringsliv skal operere under så strenge
miljøkrav som det er mulig for industrien å håndtere.
(BAT)
– Lokale utfordringer må løses
lokalt, globale utfordringer må løses globalt.
– Aktivt artsvern fremfor passivt
arealvern.
– Aktive miljøtiltak
fremfor passive avgiftstiltak.
Det er også et grunnleggende prinsipp
at den eller de som forårsaker påviselig skade
ved å forurense, også skal stilles økonomisk
ansvarlig for skaden.
Disse medlemmer vil jobbe for
at vårt industrialiserte samfunn beveger seg mot stadig
mer effektive og miljøskånsomme produksjonsmetoder.
Miljøutfordringer kan imøtekommes uten at det
går på bekostning av materiell velferd eller tjenesteproduksjon.
Historien viser at nye arbeids- og produksjonsmetoder ofte er både
billigere og mer miljøvennlige. Disse medlemmer mener
mange slike forbedringer skjer uten statlig innblanding. I noen
tilfeller må derimot sentrale myndigheter bidra til implementeringen
for å ivareta fellesgoder, som miljøet er.
Når staten gjennom lovverk og skattesystem ønsker å oppnå miljøforbedringer,
så må dette skje i samarbeid med berørte
parter og med et helhetlig bilde av situasjonen. Disse medlemmer er
sterkt kritisk til særnorske miljøregler som i
realiteten kun er symbolpolitikk, men som sterkt ødelegger
for norsk næringslivs konkurranseevne. Dette må tas
hensyn til når Stortinget skal behandle kjemikalieregelverket,
slik at miljøhensyn ivaretas på en måte
som ikke skaper unødvendige hindringer for norsk næringsliv
i forhold til utlandet. Dersom norske industri skal være
forbilde må norsk industri faktisk eksistere.
Det er viktig at vi ikke gir industrien så dårlige
vilkår i Norge at den flytter ut. Men det må stilles
krav om at industrien bruker den beste teknologien som er kommersielt
tilgjengelig for dem. Staten har et ansvar for høyere utdanning
og forskning som grunnlag for miljøinnovasjon,
slik at bedre miljøteknologi kan utvikles.
Disse medlemmer mener norsk næringsliv
har vist at de tar miljøansvar, og reagerer på den
stadige mistenkeliggjøringen av industriens miljøarbeid.
For noen år siden truet store utslipp av svovel fra norsk industri
norsk natur gjennom sitt bidrag til sur nedbør. Svovelutslippene
er i dag kraftig redusert og ikke lenger et kritisk miljøproblem
i Norge. Årsaken til suksessen var blant annet industriens
miljøfond som ble opprettet for å investere i
tiltak for å redusere utslippene. At tiltakene nytter ser
vi blant annet i lakseelvene som var forsuret
på 80-tallet, men hvor laksen i dag er på vei
tilbake.
Disse medlemmer mener bruk av
såkalte miljøavgifter svekker miljøarbeidets
troverdighet når inntektene ender opp i statskassen i stedet
for å gå til miljøtiltak. Regjeringens
NOx-avgift er det nyeste eksempelet på dette.
Fremskrittspartiet mener fondsordninger burde brukes i langt større
grad, hvor miljøavgifter som tas inn øremerkes
til konkrete miljøformål.
Disse medlemmer peker på at
forsuring fortsatt påvirker elvene og kan forårsake
fiskedød i deler av Sør-Norge. Det er derfor bra
at Regjeringen har innsett at bevilgningene til kalkingsformål
sist år var for lave og nå garanterer videreføring
av alle kalkingsprosjekter i 2007. Disse medlemmer peker
på at villaksen er truet av flere forhold og vil satse
mer på kampen mot lakseparasitten Gyrodactylus salaris.
Disse medlemmer ønsker
en offensiv bekjempelse av introduserte arter som kan forrykke balansen
i norsk natur, det være seg mårhund, iberia-skogsnegle eller
kongekrabbe.
Disse medlemmer ønsker å sikre
flest mulig nordmenn god tilgang til skog og mark, og er positive til
allemannsretten. Norge har en lang kystlinje som gir store muligheter
for friluftsliv og ferdsel for alle.
Disse medlemmer viser til at
kystkommuner ønsker økt tilgang for allmennheten
til sin kyststripe, og da må dette i størst mulig
grad gjøres ved å tilrettelegge kommunale strandeiendommer
eller ved å anskaffe egnet areal.
Grønne lunger i bynære strøk
er viktig både fra et biologisk synspunkt og for de som
bor der, og bør derfor etter disse medlemmers mening
opprettholdes.
Disse medlemmer ønsker å sterkt
begrense statens muligheter til å overta privat eiendom
ved ekspropriasjon eller båndlegging. Det er som regel
eierne som best forvalter sine eiendommer. Disse medlemmer peker
på at passivt arealvern en sjelden gang er nødvendig,
for eksempel der man finner sjeldne og truede planter. Vern av unike
naturlandskap for fremtidige generasjoner innebærer også ivaretakelse
og forvaltning av dyr og planteliv. Både fjellreven og
villreinen er også avhengige av et visst arealvern. Disse
medlemmer ønsker imidlertid primært at
slikt vern skal være lokale prosesser med hjemmel i plan-
og bygningsloven, og bør aller helst være basert
på frivillig vern. Lokalpolitikere, grunneierne, lokalbefolkningen og
miljømyndighetene lokalt er i stand til å løse
dette på en bedre måte og med større
legitimitet enn i dag. Fremfor å møte grunneierne
og lokalsamfunnene i rettssystemet, bør ressursene brukes
på å sikre full økonomisk erstatning
og godt samarbeid.
Disse medlemmer mener Kyoto-avtalen
fortolkes altfor strengt av stortingsflertallet. Fokus i klima- og
miljøpolitikken må være å få mest
mulig miljø for pengene som brukes, ikke at utslippsreduksjoner
på globale utfordringer skjer innen visse geografiske områder.
Eventuelle nasjonale utslippsreduksjoner må nås
innenfor rammeverket til Kyoto-avtalen og EUs kvotehandel-system,
ikke gjennom særegne norske kvotereguleringer og -avgifter
for norsk industri. Det er direkte miljøfiendtlig å gi
norsk næringsliv dårligere konkurransevilkår
enn de øvrige land omfattet av Kyoto-avtalen, siden norsk
industri er langt mer miljøvennlig enn tilsvarende industri
i de land som potensielt overtar norsk produksjon til et globalt
marked.
Disse medlemmer viser til dagens
budsjettbehandlingssystem i Stortinget og det faktum at faginnstillingene
ikke lenger styrer budsjettrammene innen sitt fagfelt. Under dette
systemet finner disse medlemmer det vanskelig å fremme
Fremskrittspartiets alternative budsjettforslag, da den vedtatte
rammen er betydelig høyere enn disse medlemmers
bevilgninger innenfor rammeområde 13. For å synliggjøre Fremskrittspartiets
prioriteringer har disse medlemmer derfor valgt å legge
inn sitt primære budsjettforslag i sine generelle merknader.
Alle endringer gjøres i forhold til Regjeringens budsjettforslag.
Tabellen viser Fremskrittspartiets
primære budsjettalternativ sammenlignet med Regjeringens
forslag. Endringer er i forhold til St.prp. nr. 1 (2006-2007) og
St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (2006-2007).
Kap. | Post | Merknad | Endring
(1 000 kroner) |
1400 | 1 | Det forutsettes redusert
aktivitet, generelle innsparings- og effektiviseringstiltak, redusert
reiseaktivitet, samt bedre ressursutnyttelse og samordning av
aktiviteten. | - 25 500 |
1400 | 21 | Det er rom for å gjøre
innsparinger på " Spesielle driftsutgifter" ved å redusere tiltak
og samarbeid på det nordiske og internasjonale område
og til utredninger, samt kjøp av ulike tjenester. | - 12 000 |
1400 | 70 | Organisasjonene besitter
mye kunnskap og bør kunne hente en større del
av sine inntekter fra privat sektor, kommunene og sine medlemmer.
Det er svært betenkelig at mange av organisasjonene som
mottar støtte får over halvparten av sine inntekter
over statsbudsjettet. Det er også betenkelig at det tilsynelatende
verken er noen sammenheng mellom antallet medlemmer i organisasjonene
og aktiviteten de driver og den støtten de får.
Mest betenkelig at det imidlertid at det kan se ut som om politiske
standpunkter får store utslag på støtten. | - 12 000 |
1400 | 71 | Det bør foretas
en kritisk gjennomgang over hvilke Internasjonale organisasjoner
det er hensiktsmessig å være medlem i. | - 5 000 |
1400 | 73 | Tilskudd til kompetanseformidling
og informasjon om miljøvennlige produkter og opptreden
foreslås redusert. Dette vil medføre at mottakere
av driftstilskudd får reduserte bevilgninger. Støtten
til LOOP, ZERO, Bellona og Miljømerking i Norge bør
vurderes innenfor denne posten, da deres arbeid på dette
feltet bør kunne være selvfinansierende. Likeens
fjernes støtten til Grønn Hverdag/Miljøheimevernet
da dette må sees på som en kommunal oppgave. | - 15 000 |
1400 | 75 | Formålet med posten
bør fanges opp gjennom god lokal og langsiktig planlegging,
samt nødvendige bevilgninger over andre departementer. | - 8 000 |
1400 | 76 | Det vises til at tilskuddsordningen
ikke blir kunngjort, men blir tildelt faste mottakere. Dette er
uheldig og det fremmes på denne bakgrunn forslag om å fjerne posten. | - 9 146 |
1400 | 81 | Formålet med posten
bør fanges opp gjennom god lokal og langsiktig planlegging,
samt nødvendige bevilgninger over andre departementer. | - 13 000 |
1410 | 21 | Kjøp av varer
og tjenester "Miljøovervåkning og miljødata"
fra forskningsinstitutter m.fl. kan reduseres. Innenfor den nye
rammen forutsettes arbeidet med SEAPOP, bestandsovervåkning
av rovvilt og arbeidet for villreinen å styrkes. | - 6 000 |
1410 | 50 | Miljøforskningsinstituttene
kan dekke inn reduserte bevilgninger gjennom effektiviseringstiltak
og bedre ressursutnyttelse. Videre bør det være
et større potensiale for salg av tjenester fra de nasjonale
kompetansesentrene enn dagens nivå, for eksempel gjennom
Miljøalliansen. | - 9 000 |
1410 | 51 | Kuttet gjennomføres
med samme begrunnelse som post 50. | - 10 500 |
1426 | 1 | Man kan redusere "Driftsutgifter"
ved vurdering av aktivitet, generelle innsparings- og effektiviseringstiltak.
Bedre ressursutnyttelse og omlegging av rovdyrpolitikken, vil kunne
redusere behovet for aktivitet. SNOs kompetanse og aktivitet vedrørende
bistand til felling av rovdyr bør styrkes ut over Regjeringens
forslag, men innenfor rammen. | - 12 000 |
1426 | 30 | Gjennomføringen
av tiltak for tilrettelegging for å sikre friluftsområder
og gjennomføre ytterligere vern bør reduseres
og gjennomføres over en lengre tidsperiode. | - 10 000 |
1426 | 32 | Omfanget av tiltak i skjærgårdsparker
bør reduseres, eventuelle tiltak kan iverksettes over en
lengre tidsperiode. | - 3 000 |
1427 | 1 | Man kan redusere "Driftsutgifter"
ved generelle innsparings- og effektiviseringstiltak, samt bedre
ressursutnyttelse og samordning av aktiviteter. | - 8 000 |
1427 | 21 | DNs handlingsplan for bekjempelse
av gyro legger opp til et bevilgningsnivå på rundt
35 mill. kroner årlig i en 10-års periode. Denne
antydningen ble basert på bruk av rotenon som er langt
billigere enn bruk av aluminium som stortingsflertallet har sagt
at man skal benytte i kampen mot gyro. Innenfor rammen økes bekjempelsen
av gyro med 10 millioner. | + 5 000 |
1427 | 30 | Arbeidet med opprettelse
av nasjonalparker og verneområder har ført til
et høyt konfliktnivå ved vern av områder.
Dette viser at det er behov for en grundig gjennomgang av videre
vernearbeid.Inntil en slik gjennomgang av vernearbeidet
er gjennomført, må ambisjonsnivået reduseres. | - 27 000 |
1427 | 32 | Statlige erverv, fylkesvise
verneplaner kan reduseres med samme begrunnelse som for post 30.
Eiere skal ikke tape økonomisk ved vernetiltak. | - 7 000 |
1427 | 33 | Det bør innføres
en vernepause inntil de økonomiske konsekvenser ved ytterligere
vern er gjennomført. De grunneiere som allerede har fått
vedtatt vernet sin grunn skal ikke lide økonomisk tap.
Posten skal i sin helhet gå til dekning av utgifter til
allerede vernede områder. | - 6 000 |
1427 | 34 | Det bør innføres
en vernepause inntil de økonomiske konsekvenser ved
ytterligere vern er gjennomført. | - 5 000 |
1427 | 35 | Det bør innføres
en vernepause inntil de økonomiske konsekvenser ved
ytterligere vern er gjennomført. En vernepause for produktive
skogsområder er viktig for å opprettholde råvaretilgangen
for norsk trelast, energiproduksjon og prosessindustri. | - 65 000 |
1427 | 70 | Behovet for kalking er
fortsatt stort, spesielt i store deler av Sør-Norge.
Innsatsen bør ikke reduseres mer enn den bakenforliggende
reduksjon i
forsuringen tilsier, jf. nivået i 2005. | + 7 000 |
1427 | 72 | Med en annen og mer restriktiv
rovdyrpolitikk hadde behovet for erstatninger vært lavere.
En halvering av tapene sannsynlig. | - 40 000 |
1427 | 73 | Økte bevilgninger
til forebyggende rovviltskader og omstillingstiltak vil knapt hjelpe
på problemene rundt rovvilt. Løsningen ligger
i en omlegging av dagens rovviltpolitikk som vil medføre
mindre behov for utbetaling. | - 22 000 |
1427 | 74 | Organisering, stimulering
og holdningsskapelse av friluftsliv er ikke et offentlig ansvar.
Tilskuddet som gis, i sin helhet, skal brukes overfor barn og unge,
samt mennesker med fysiske og psykiske utviklingshemminger. | - 7 000 |
1427 | 78 | Nytteverdien av tilskudd
til Friluftsrådenes landsforbund og interkommunale friluftsråd
er tvilsom og bør avvikles. | - 6 000 |
1429 | 1 | "Driftsutgifter" kan reduseres
gjennom redusert aktivitet, generelle innsparings- og effektiviseringstiltak,
samt bedre ressursutnyttelse og samordning av
aktivitet. | - 8 000 |
1429 | 21 | Det bør legges
strengere kriterier til grunn før iverksetting av tiltak
under
"Spesielle driftutgifter" når det gjelder gjennomføring
av konkrete vernetiltak på fredede og bevaringsverdige
kulturminner og kulturmiljøer, herunder bygninger og anlegg,
kulturlandskap, arkeologiske kulturminner, kystkultur og fartøyvern.
I stedet bør skatte- og avgiftssystemet stimulere til privat
verneinnsats for å sikre bredde og mangfold i bygningsarven. | - 10 000 |
1429 | 50 | Samisk kulturminnevern
må komme under samme ordning som øvrig kulturminnevern.
Posten bør følgelig avvikles. | - 2 000 |
1429 | 72 | Bevilgninger til underposten
72.1 "Tilskot til arkeologiske undersøkingar med mindre
private tiltak". | + 2 000 |
1429 | 74 | Det er viktig å understøtte
arbeidet for å bevare de mobile og flytende kulturminnene
gjennom frivillig dugnadsarbeid i organisasjoner og lag. | + 5 000 |
1441 | 1 | "Driftsutgifter"
kan reduseres gjennom redusert aktivitet, generelle innsparings- og
effektiviseringstiltak, samt bedre ressursutnyttelse og samordning
av
aktivitet. | - 18 000 |
1441 | 21 | Lokalt klimaarbeid er ikke
en statlig oppgave å finansiere. På denne bakgrunn fremmes
forslag om å redusere bevilgningen til dette formålet
til null. Likeens forutsettes det at SFT ikke får noen
utgifter ved NOx-utgiften. | - 3 000 |
1441 | 39 | En rekke lokaliteter, særlig
industristeder langs norske fjorder, er sterkt forurenset og faller
inn under denne posten. Arbeidet med å fremskynde oppryddingen av
disse bør styrkes. | + 4 000 |
1444 | 1 | Effektivisering av driften
etter sammenslåing med SFT og andre effektiviseringstiltak
bør forventes å få effekt allerede i
2007. | - 2 500 |
1445 | 21 | Posten reduseres da tiltakene
forventes finansiert gjennom NOx-fondet, jf. forslag i Fremskrittspartiets
budsjettforslag. Resterende midler går til arbeidet med ballastkonvensjonen. | - 1 500 |
Komiteens medlemmer fra Høyre, Børge
Brende og Ivar Kristiansen, mener at forvaltningen av naturen
er en forpliktelse vi har overfor neste generasjon. Disse
medlemmer vil sikre at fremtidige generasjoner får
gode muligheter til naturopplevelser og godt miljø. Hver
generasjon har en forpliktelse til å overlate verden til
neste generasjon i minst like god stand som man selv fikk den overlatt
fra den forrige.
Et godt miljøvern er summen av alle
enkeltmenneskers handlinger. Disse medlemmer vil
at det skal være mulig for den enkelte å velge
mer miljøvennlige løsninger og vil legge til rette
for et miljømessig ansvarlig forbruk. Disse medlemmer slutter
seg til føre-var-prinsippet og prinsippet om at forurenser
skal betale for opprydding.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at Regjeringen tar på alvor de store klimaendringer vi
står overfor globalt. Det forutsettes at Regjeringen viser
større grad av initiativ i forhandlingene som skal føre
frem til andre internasjonale forpliktelsesperiode når
det gjelder utslipp av klimagasser etter utløpet av Kyoto-perioden
i 2012, samt arbeidet med oppfølging av Lavutslippsutvalgets
rapport.
Disse medlemmer vil prioritere
tiltak som gir reelle miljøforbedringer, og vil ha effektive
og treffsikre miljøtiltak. Respekt for privat eiendomsrett
og bruk av markedet er nødvendig for en effektiv håndtering
av miljøutfordringene. Der hvor det offentlige griper inn med
vernevedtak må grunneierne sikres full erstatning for redusert
bruksverdi. Disse medlemmer mener at markedsbaserte
virkemiddel i større grad kan tas i bruk for å oppnå forbedringer
på miljøområdet. Disse medlemmer vil
ta i bruk nasjonal og internasjonal kvotehandel for å få ned
utslippene av klimagasser.
Disse medlemmer mener at det
er behov for å styrke budsjettet når det gjelder
oppryddingstiltak i vann, grunn og sedimenter som er forurenset
med farlige miljøgifter. Disse medlemmer mener
at å rydde opp etter oss er et ansvar vi har overfor kommende
generasjoner.
Disse medlemmer peker på at
lakseparasitten Gyrodactylus salaris (gyro) er en alvorlig trussel
mot villaksen i norske vassdrag. Disse medlemmer viser
til at å sikre villaksen gjennom bekjempelse av denne parasitten
var et satsingsområde for regjeringen Bondevik II. Med
Regjeringens budsjettforslag blir det stans i fremdriften i bekjempelse
av gyro fordi dagens bruk av aluminium i bekjempelse av gyro er
mer kostbar enn tidligere metoder, og Regjeringens forslag til bevilgninger
i budsjettet tar ikke høyde for dette. Disse medlemmer vil
videreføre fremdriften i bekjempelse av gyro fra regjeringen
Bondevik II, og foreslår derfor å styrke budsjettet
når det gjelder bekjempelse av gyro.
Disse medlemmer mener at vern
av fornminner og kulturminner er avgjørende for å forstå norsk
kulturarv og historie. Vern gjennom bruk og verdiskaping er temaer
på den politiske dagsorden som stadig blir viktigere. Disse
medlemmer ønsker derfor å styrke budsjettet
når det gjelder å ta vare på våre
kulturminner, både når det gjelder løpende
bevilgninger og gjennom å øke fondskapitalen i
Kulturminnefondet.
Disse medlemmer viser til Høyres
helhetlige alternative statsbudsjett i Budsjett-innst. S. I (2006-2007).
For å dekke inn bevilgningsøkninger i sitt primære
budsjett innenfor bl.a. forskning og utvikling ligger budsjettforslaget
fra disse medlemmer lavere enn den vedtatte rammen
for rammeområde 13. Disse medlemmer har
derfor valgt å fremme sitt primære budsjettalternativ
uavhengig den vedtatte rammen for rammeområde 13.
På rammeområde 13 foreslår disse
medlemmer følgende endringer:
Kap. | Post | Navn | Merknad | Endring
(1 000 kroner) |
1400 | 1 | Miljøverndepartementet
- Driftsutgifter | | -5 000 |
1400 | 21 | Miljøverndepartementet
-
Spesielle driftsutgifter | | -15 000 |
1400 | 73 | Miljøverndepartementet
- Tilskudd til
kompetanseformidling og informasjon
om miljøvennlig produksjon | | -3 000 |
1426 | 1 | Statens Naturoppsyn - Driftsutgifter | | -5 000 |
1427 | 21 | Direktoratet for Naturforvaltning
-
Spesielle driftsutgifter | Bekjempelse av lakseparasitten "Gyrodactylus
salaris" | +2 000 |
1427 | 21 | Direktoratet for Naturforvaltning
-
Spesielle driftsutgifter | Juridisk bistand til kommunene
i strandsonen | -2 000 |
1427 | 77 | Direktoratet for naturforvaltning
-
Tilskudd til nasjonalparksentrene | | +2 000 |
1429 | 72 | Riksantikvaren - Vern og
sikring av
fredete og verneverdige kulturminner og kulturmiljø | | +3 000 |
1432 | 90 | Norsk kulturminnefond -
Fondskapital | Kapitalinnskudd | +100 000 |
1441 | 21 | Statens forurensningstilsyn
- Spesielle driftsutgifter | | -10 000 |
1441 | 39 | Statens forurensningstilsyn
-
Oppryddingstiltak | | +10 000 |
I tillegg til de forslag som er presentert ovenfor, fremmer disse
medlemmer også noen forslag til omprioriteringer
innen den vedtatte rammen på rammeområde 13. Disse
endringsforslag vil fremkomme i merknader og tabeller under de respektive
kapitler.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti,
Line Henriette Holten Hjemdal, baserer sin miljøpolitikk
på tanken om at hver generasjon har et ansvar for å ta
vare på og forvalte naturen til beste for sine etterkommere.
Derfor skal den praktiske miljøvernpolitikken være
basert på følgende prinsipper: respekt for naturens
tålegrense, føre-var-prinsippet, og forurenser
må betale.
Dette medlem viser til at ansvaret
for miljøet og fremtidige generasjoner er en grunnverdi
for Kristelig Folkeparti. Gjennom sterkere satsing på kollektivtrafikk
i byene og gjennom sterkere vektlegging av grønne skatter
tas dette ansvaret på alvor. Grønne avgifter bidrar
til å fremme miljøvennlig atferd. Kristelig Folkeparti
satser derfor sterkere enn Regjeringen på slike avgifter,
og foreslår blant annet en endring i avfallsavgiften for å stimulere
til gjenvinning i stedet for kast av søppel, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 1 (2006-2007).
Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis forslag til budsjettvedtak i Budsjett-innst. S. I
(2006-2007) I rammeområde 13 ble det foreslått
endringer som gir økte midler til viktige områder
som det klassiske naturvern, kulturminnevernet og en bærekraftig forvaltning
i nordområdene.
Dette medlem mener det er behov
for økt innsats på områdene bestandsovervåking
og registrering av rovdyr, drift av villreinsenter, skogvern, og
opprydding av miljøgifter og forurensning i grunn, vann
og sediment. Videre vil dette medlem prioritere miljøkartlegging
i forbindelse med Forvaltningsplanen for Barentshavet og havområdene
utenfor Lofoten/Vesterålen, og øke overvåknings-
og forskningsinnsatsen i nordområdene. På disse
områdene vil dette medlem foreslå økte
bevilgninger i forhold til Regjeringens forslag.
Dette medlem mener behovene for økt
innsats innen kulturminnevernet er godt dokumentert. Dette medlem vil
på denne bakgrunn foreslå å øke
bevilgningene til ulike tiltak under Riksantikvaren og øke avsetningen
til Kulturminnefondet med 200 mill. kroner utover Regjeringens forslag,
totalt med 400 mill. kroner.
Dette medlem mener klimaproblemet
er den største globale miljøutfordringen vi står
overfor. I denne forbindelse viser dette medlem til
sine forslag og merknader under rammeområde 12.
Dette medlem mener det er viktig å skape
et bredt folkelig engasjement i miljøpolitikken. Mange frivillige
organisasjoner gjør i denne sammenheng et viktig informasjonsarbeid
og bidrar til å forme opinionen. I denne forbindelse har dette
medlem merket seg omtalen av miljøengasjementet
i Den norske kirke i St.prp. nr. 1 (2006-2007), og ser på Kirken
som en etisk premissleverandør og spennende samarbeidspartner.
Dette medlem viser også til
Budsjett-innst. S. nr. 1 (2006-2007) der Kristelig Folkeparti foreslo å utsette den
foreslåtte NOx-avgiften til
1. juli 2007 og parallelt med utsettelsen utarbeide lovforslag
om å etablere et fond øremerket NOx-reduksjon.
Dette forslaget påvirker også rammeområde
13.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti i Budsjett-innst. S. I (2006-2007) forslo en
netto ramme på 2 816,486 mill. kroner for rammeområde
13, noe som er en økning på 59,2 mill. kroner
i forhold til Regjeringens forslag.
Kristelig Folkepartis alternative
budsjett sammenlignet med Regjeringens forslag. Endringer i forhold
til St.prp. nr. 1 (2006-2007) med Tillegg nr. 3 (2006-2007). Ramme
13.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 3 | KrF |
Utgifter
(i hele tusen kroner) |
1400 | | Miljøverndepartementet | 391 546 | 401 546 (+10 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 60 557 | 70 557 (+10
000) |
1410 | | Miljøvernforskning
og miljøovervåkning | 360 962 | 365 962 (+5 000) |
| 21 | Miljøovervåking
og miljødata | 106 028 | 111 028 (+5
000) |
1427 | | Direktoratet
for naturforvaltning | 576 990 | 588 990 (+12 000) |
| 35 | Statlig erverv, nytt skogvern | 89 881 | 99 881 (+10
000) |
| 76 | Tilskudd til informasjons-
og kompetansesentre | 3 400 | 5 400 (+2
000) |
1429 | | Riksantikvaren | 314 421 | 327 421 (+13 000) |
| 72 | Vern og sikring av fredete
og verneverdige kulturminner
og kulturmiljøer | 150 030 | 163 030 (+13
000) |
1441 | | Statens
forurensningstilsyn | 571 928 | 581 128 (+9 200) |
| 1 | Driftsutgifter | 187 210 | 186 410 (-800) |
| 39 | Oppryddingstiltak | 87 080 | 97 080 (+10
000) |
1471 | | Norsk
Polarinstitutt | 164 576 | 174 576 (+10 000) |
| 21 | Spesielle
driftsutgifter | 60 063 | 70 063 (+10 000) |
| | Sum
utgifter | 3
025 893 | 3
085 093 (+59 200) |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
| | Sum
inntekter | 268
607 | 268
607 (0) |
| | Sum netto | 2 757
286 | 2 816
486 (+59 200) |
Dette medlem viser til at dette
rammeforslaget ikke ble vedtatt ved behandlingen av finansinnstillingen
28. november 2006 i Stortinget.
Dette medlem viser til at komiteens
flertall i sin innstilling til vedtak foretar en justering av Regjeringens
forslag innenfor rammeområde 13 på 3 mill. kroner.
Dette er endringer dette medlem er enig i, og vil
på denne bakgrunn stemme subsidiært for innstillingen.
Komiteens medlem fra Venstre, lederen Gunnar
Kvassheim, vil vektlegge betydningen av en ambisiøs
miljøpolitikk med mål om å sikre livsgrunnlaget
for kommende generasjoner og for alle deler av verden og skape likeverdige
muligheter for alle. Dette innebærer en forpliktelse til å skape
et økologisk likt utgangspunkt for kommende generasjoner. Naturmiljøet
er livsgrunnlaget. Å hegne om dette livsgrunnlaget - jord,
luft, vann og det levende biologiske mangfoldet - er derfor avgjørende
for vår eksistens. Miljøpolitikk er å ta
hensyn til langsiktige effekter på miljøet, selv
om forurensning og overutnytting av ressurser kan gi kortsiktige
gevinster.
Dette medlem ønsker
en framtidsrettet miljøpolitikk. Dette medlem vil
at Norge skal være et foregangsland og bidra til å finne
løsninger også andre land kan benytte. Globalt
står vi overfor tre hovedutfordringer i miljøpolitikken:
Utslipp av klimagasser, miljøgifter og tap av biologisk
mangfold.
Dette medlem vil påpeke
at Norge har et nasjonalt ansvar for disse miljøutfordringene.
I tillegg gjenstår det mye regionalt og lokalt miljøarbeid
i forhold til lokal luft- og vannkvalitet, ressurs- og avfallshåndtering,
sikring av viktige naturområder og tilgang til natur. Regjeringens
forslag til statsbudsjett inneholder flere positive miljøtiltak
under andre rammeområder. Dette medlem vil
påpeke at dette er vanlig i budsjettsammenheng. Norge er
i en økonomisk situasjon som gjør at statens inntekter
er rekordstore. Dette medlem er ikke minst på denne
bakgrunn skuffet over Regjeringens forslag til bevilgning over rammeområdet
som har gjort miljøverndepartementet til en budsjettaper.
Dette medlem vil derfor vise
til Venstres alternative budsjett hvor Venstre øker rammen
til Miljøverndepartementet med 177,6 mill. kroner i forhold
til Regjeringens forslag.
Venstres alternative budsjett
sammenlignet med Regjeringens forslag. Endringene er i forhold til
st.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 3 (2006-2007)
Kap. | Post | Formål | Merknad | Venstres
endring |
1400 | | Miljøverndepartementet | | |
| 70 | Støtte til miljøorganisasjoner | Oppretting av skjevheter
i forhold til Regjeringens opplegg for organisasjonstøtte | +2 000 000 |
1410 | | Miljøvernforskning
og
miljøovervåkning | | |
| 21 | Miljøovervåkning
og miljødata | Innhenting av kunnskap
om sjøfugl over SEAPOP programmet. Oppstartsmidler til informasjonsenter. | +5 500 000 |
| 22 (ny) | Miljøkartlegging | Kartleggingen av miljøverdier
over MAREANO programmet | +5 000 000 |
| 70 | Nasjonale oppgaver ved
miljøforskningsinstituttene | Styrke forskningsinnsatsen
ved
Zeppelin-observatoriet i Ny-Ålesund. | +3 600 000 |
1427 | | Direktoratet
for naturforvaltning | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | Tiltak for vill-laksen.
Bekjempelse av lakseparasitten gyrodactylus salaris | +11 000 000 |
| 33 | Statlige erverv, barskogvern | Bekjempelse av tap av biologisk
mangfold | +11 500 000 |
| 74 | Tilskudd til friluftslivstiltak | Sikring av friluftslivets
utfoldelse | +5 000 000 |
1429 | | Riksantikvaren | | |
| 72 | Vern og sikring av fredete
og verneverdige kulturminner og kulturmiljøer | Oppfølging av
av kulturminnemeldingen | +10 000 000 |
1441 | | Statens
forurensningstilsyn | | |
| 39 | Oppryddingstiltak | Opprydning av miljøgifter
i fjorder,
havner og innsjøer | +10 000 000 |
| 75 | Utbetaling
av pant for
bilvrak | Økning
av vrakpanten til kr 2500 | +114
000 000 |
| | Sum netto økning | | +177
600 000 |
Tabellen viser partienes
avvik i forhold til vedtatt ramme for rammeområde 13.
Tall i parentes viser partienes
avvik i forhold til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2006-2007)
og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (2006-2007).
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 3 | A, SV,
Sp | FrP | H | KrF | V |
| | | | | | | | |
Utgifter
(i hele tusen kroner) |
1400 | | Miljøverndepartementet | 391 546 | 391 746 (+200) | 291 900 (-99 646) | 389 246 (-2 300) | 401 546 (+10 000) | 393 546 (+2 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 169 370 | 169 370 (0) | 143 870 (-25
500) | 169 370 (0) | 169 370 (0) | 169 370 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 60 557 | 60 557 (0) | 48 557 (-12
000) | 57 057 (-3
500) | 70 557 (+10
000) | 60 557 (0) |
| 70 | Grunnstøtte til
frivillige
miljøvernorganisasjoner | 33 216 | 33 216 (0) | 21 216 (-12
000) | 34 716 (+1
500) | 33 216 (0) | 35 216 (+2
000) |
| 71 | Internasjonale organisasjoner | 38 757 | 38 757 (0) | 33 757 (-5
000) | 38 757 (0) | 38 757 (0) | 38 757 (0) |
| 73 | Tilskudd til kompetanseformidling
og informasjon om miljøvennlig produksjon og forbruk | 26 800 | 27 000 (+200) | 11 800 (-15
000) | 25 500 (-1
300) | 26 800 (0) | 26 800 (0) |
| 75 | Miljøvennlig byutvikling | 8 000 | 8 000 (0) | 0 (-8
000) | 8 000 (0) | 8 000 (0) | 8 000 (0) |
| 76 | Støtte til nasjonale
og internasjonale miljøtiltak | 9 146 | 9 146 (0) | 0 (-9
146) | 9 146 (0) | 9 146 (0) | 9 146 (0) |
| 79 | Den nordiske verdensarvstiftelsen | 3 500 | 3 500 (0) | 3 500 (0) | 4 500 (+1
000) | 3 500 (0) | 3 500 (0) |
| 81 | Tilskudd lokalt miljøvern og
bærekraftige lokalsamfunn | 13 000 | 13 000 (0) | 0 (-13
000) | 13 000 (0) | 13 000 (0) | 13 000 (0) |
1410 | | Miljøvernforskning
og miljøovervåkning | 360 962 | 362 162 (+1 200) | 335 462 (-25 500) | 360 962 (0) | 365 962 (+5 000) | 375 062 (+14 100) |
| 21 | Miljøovervåking
og miljødata | 106 028 | 106 028 (0) | 100 028 (-6
000) | 106 028 (0) | 111 028 (+5
000) | 111 528 (+5
500) |
| 22 | Miljøkartlegging
(ny post) | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 5 000 (+5
000) |
| 50 | Basisbevilgninger til miljøforskningsinstituttene | 105 965 | 105 965 (0) | 96 965 (-9
000) | 105 965 (0) | 105 965 (0) | 105 965 (0) |
| 51 | Forskningsprogrammer m.m. | 125 318 | 125 318 (0) | 114 818 (-10
500) | 125 318 (0) | 125 318 (0) | 125 318 (0) |
| 70 | Nasjonale oppgaver ved miljøforskningsinstituttene | 15 151 | 15 151 (0) | 15 151 (0) | 15 151 (0) | 15 151 (0) | 18 751 (+3
600) |
| 72 | Tilskudd til Norsk Institutt for
genøkologi | 3 500 | 4 700 (+1
200) | 3 500 (0) | 3 500 (0) | 3 500 (0) | 3 500 (0) |
1426 | | Statens
naturoppsyn | 142 863 | 142 863 (0) | 117 863 (-25 000) | 142 863 (0) | 142 863 (0) | 142 863 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 71 854 | 71 854 (0) | 59 854 (-12
000) | 71 854 (0) | 71 854 (0) | 71 854 (0) |
| 30 | Tiltak i nasjonalparkene | 9 391 | 9 391 (0) | -609 (-10
000) | 9 391 (0) | 9 391 (0) | 9 391 (0) |
| 32 | Skjærgårdsparker
mv. | 14 195 | 14 195 (0) | 11 195 (-3
000) | 14 195 (0) | 14 195 (0) | 14 195 (0) |
1427 | | Direktoratet
for naturforvaltning | 576 990 | 578 590 (+1 600) | 395 990 (-181 000) | 582 290 (+5 300) | 588 990 (+12 000) | 604 490 (+27 500) |
| 1 | Driftsutgifter | 82 982 | 82 982 (0) | 74 982 (-8
000) | 82 982 (0) | 82 982 (0) | 82 982 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 72 979 | 72 979 (0) | 77 979 (+5
000) | 76 179 (+3
200) | 72 979 (0) | 83 979 (+11
000) |
| 30 | Statlige erverv, båndlegging av
friluftsområder | 34 405 | 34 405 (0) | 7 405 (-27
000) | 34 405 (0) | 34 405 (0) | 34 405 (0) |
| 32 | Statlige erverv, fylkesvise verneplaner | 19 450 | 19 450 (0) | 12 450 (-7
000) | 19 450 (0) | 19 450 (0) | 19 450 (0) |
| 33 | Statlige erverv, barskogvern | 18 668 | 18 668 (0) | 12 668 (-6
000) | 18 668 (0) | 18 668 (0) | 30 168 (+11
500) |
| 34 | Statlige erverv, nasjonalparker | 5 100 | 5 100 (0) | 100 (-5
000) | 5 100 (0) | 5 100 (0) | 5 100 (0) |
| 35 | Statlig erverv, nytt skogvern | 89 881 | 89 881 (0) | 24 881 (-65
000) | 89 881 (0) | 99 881 (+10
000) | 89 881 (0) |
| 70 | Tilskudd til kalking og lokale
fiskeformål | 88 000 | 88 000 (0) | 95 000 (+7
000) | 88 000 (0) | 88 000 (0) | 88 000 (0) |
| 72 | Erstatninger for beitedyr
tatt av rovvilt | 83 895 | 83 895 (0) | 43 895 (-40
000) | 83 895 (0) | 83 895 (0) | 83 895 (0) |
| 73 | Forebyggende og konfliktdempende
tiltak i rovviltforvaltningen | 44 000 | 44 000 (0) | 22 000 (-22
000) | 44 000 (0) | 44 000 (0) | 44 000 (0) |
| 74 | Tilskudd til friluftslivstiltak | 14 520 | 14 520 (0) | 7 520 (-7
000) | 14 520 (0) | 14 520 (0) | 19 520 (+5
000) |
| 76 | Tilskudd til informasjons- og
kompetansesentre | 3 400 | 5 000 (+1
600) | 3 400 (0) | 5 000 (+1
600) | 5 400 (+2
000) | 3 400 (0) |
| 78 | Friluftsrådenes
landsforbund og interkommunale friluftsråd | 6 000 | 6 000 (0) | 0 (-6
000) | 6 500 (+500) | 6 000 (0) | 6 000 (0) |
1429 | | Riksantikvaren | 314 421 | 314 421 (0) | 301 421 (-13 000) | 314 421 (0) | 327 421 (+13 000) | 324 421 (+10 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 86 009 | 86 009 (0) | 78 009 (-8
000) | 86 009 (0) | 86 009 (0) | 86 009 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 26 325 | 26 325 (0) | 16 325 (-10
000) | 26 325 (0) | 26 325 (0) | 26 325 (0) |
| 50 | Tilskudd til Samisk kulturminnearbeid | 2 000 | 2 000 (0) | 0 (-2
000) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) |
| 72 | Vern og sikring av fredete og
verneverdige kulturminner og kulturmiljøer | 150 030 | 150 030 (0) | 152 030 (+2
000) | 150 030 (0) | 163 030 (+13
000) | 160 030 (+10
000) |
| 74 | Fartøyvern | 29 004 | 29 004 (0) | 34 004 (+5
000) | 29 004 (0) | 29 004 (0) | 29 004 (0) |
1441 | | Statens
forurensningstilsyn | 571 928 | 571 928 (0) | 554 928 (-17 000) | 571 928 (0) | 581 128 (+9 200) | 695 928 (+124 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 187 210 | 187 210 (0) | 169 210 (-18
000) | 187 210 (0) | 186 410 (-800) | 187 210 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 19 945 | 19 945 (0) | 16 945 (-3
000) | 19 945 (0) | 19 945 (0) | 19 945 (0) |
| 39 | Oppryddingstiltak | 87 080 | 87 080 (0) | 91 080 (+4
000) | 87 080 (0) | 97 080 (+10
000) | 97 080 (+10
000) |
| 75 | Utbetaling av pant for
bilvrak | 171 793 | 171 793 (0) | 171 793 (0) | 171 793 (0) | 171 793 (0) | 285 793 (+114
000) |
1444 | | Produktregisteret | 18 712 | 15 712 (-3 000) | 16 212 (-2 500) | 15 712 (-3 000) | 18 712 (0) | 18 712 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 18 712 | 15 712 (-3
000) | 16 212 (-2
500) | 15 712 (-3
000) | 18 712 (0) | 18 712 (0) |
1445 | | Miljøvennlig
skipsfart | 2 000 | 2 000 (0) | 500 (-1 500) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 2 000 | 2 000 (0) | 500 (-1
500) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) |
1471 | | Norsk
Polarinstitutt | 164 576 | 164 576 (0) | 164 576 (0) | 164 576 (0) | 174 576 (+10 000) | 164 576 (0) |
| 21 | Spesielle
driftsutgifter | 60 063 | 60 063 (0) | 60 063 (0) | 60 063 (0) | 70 063 (+10 000) | 60 063 (0) |
| | Sum
utgifter | 3
025 893 | 3
025 893 (0) | 2
660 747 (-365 146) | 3
025 893 (0) | 3
085 093 (+59 200) | 3
203 493 (+177 600) |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
| | Sum
inntekter | 268
607 | 268
607 (0) | 268
607 (0) | 268
607 (0) | 268
607 (0) | 268
607 (0) |
| | Sum netto | 2 757
286 | 2 757
286 (0) | 2 392
140 (-365 146) | 2 757
286 (0) | 2 816
486 (+59 200) | 2 934
886 (+177 600) |