Følgende hovedprinsipper legges til
grunn for budsjettframskrivningene for utgifts- og inntektsutviklingen
i perioden 2008-2010:
– Utgifter
til regelstyrte ordninger skal framskrives med de utgiftskonsekvenser
som følger av regelverket. Det tas hensyn til bl.a. den
demografiske utviklingen og virkningen av eventuelle regelverksendringer
som foreslås gjort gjeldende i budsjettåret.
– Utgifter til store, enkeltstående
investeringer framskrives i takt med forutsatt framdriftsplan. På områder
der flere enkeltinvesteringer inngår i en større
investeringsramme, videreføres rammen på uendret
reelt nivå eller i tråd med tidligere vedtak. I
denne sammenheng anses alle byggeprosjekter under Statsbygg, utenom
bygg som inngår i den såkalte kurantbygg-ordningen,
som enkeltstående investeringer.
– Det korrigeres for éngangsutgifter
og éngangsinntekter i budsjettforslaget for kommende år.
Tiltak på utgifts- eller inntektssiden som forutsettes
satt i verk et stykke ut i kommende budsjettår, framskrives
med helårsvirkning.
– Øvrige utgifter og
inntekter videreføres i hovedsak på uendret reelt
nivå.
I proposisjonen omtales videre de ulike elementene som
vurderes i forbindelse med framskrivingen av flerårige
budsjettkonsekvenser.
Komiteen tar dette til orientering.
De flerårige effektene av forslaget
til statsbudsjett for 2007 vil innebære en vesentlig vekst
i utgiftene i perioden. På inntektssiden er det større
stabilitet, selv om enkelte inntekter settes vesentlig ned i 2008.
Det anslås en vekst i utgiftene på om
lag 6,0 mrd. kroner fra 2007 til 2008, og ytterligere 4,1 mrd. kroner i
2009 og 5,0 mrd. kroner i 2010. Sett bort fra endringen fra 2007
til 2008, er det den forventede utgiftsutviklingen i folketrygden
som i hovedsak bidrar til netto økte utgifter i framskrivingen.
Utgiftsveksten i folketrygden som følge av videreføring
av gjeldende regelverk mv., anslås til 14,9 mrd. kroner
over treårsperioden. Utgiftsveksten anslås å øke
mot slutten av perioden. Øvrige utgifter er i beregningene
samlet sett anslått å øke med 2,7 mrd.
kroner fra 2007 til 2008. For de påfølgende årene
reduseres utgiftene utenom folketrygden. Fra 2008 til 2009 anslås
utgiftene å gå ned med 1,4 mrd. kroner, og med
ytterligere 1,0 mrd. kroner fra 2009 til 2010. Det understrekes
at framskrivingene blir mer usikre desto lenger framover i tid de føres,
bl.a. fordi flere uforutsette hendelser da kan bidra til å endre
tallene. Metoden for framskrivingene innebærer at midlertidige
tiltak som fases ut (f.eks. bygg), ikke erstattes med nye utgifter.
Dette bidrar dermed isolert sett til lavere utgifter utover i perioden
for framskrivingene.
På inntektssiden er det i tallene forutsatt
langt færre tiltak som har budsjettmessige konsekvenser
i årene framover. Totalt ligger det an til en inntektsreduksjon på om
lag 1,4 mrd. kroner under departementene fra 2007 til 2008 som følge
av endringer i utbyttebetalinger, inntekter i 2007-budsjettet fra
eiendomssalg og salg av beredskapslager for olje. Inntektene i 2009
og 2010 anslås tilnærmet uendret fra 2008. Inntekter
fra skatter og avgifter er ikke medregnet.
Samlet viser tallene dermed økte utgifter
og reduserte inntekter på departementenes budsjetter på til sammen
vel 7,4 mrd. kroner fra 2007 til 2008. Ytterligere budsjettsvekkelse
i 2009 og 2010 utgjør henholdsvis om lag 4,2 og 5,0 mrd.
kroner i forhold til året før.
Skatte- og avgiftsinntektene øker over
tid som følge av vekst i skattegrunnlagene. For de nærmeste årene anslås
den underliggende veksten i skattegrunnlagene å styrke
budsjettet med 8-10 mrd. kroner per år. I Soria Moria-erklæringen
varslet Regjeringen at skatter og avgifter skulle bringes tilbake
til nivået i 2004. Budsjettforslaget for neste år
innebærer at dette nivået nås i 2007.
Ifølge retningslinjene for budsjettpolitikken
skal bruken av petroleumsinntekter over tid følge utviklingen
i forventet realavkastning av kapitalen i Statens pensjonsfond -
Utland. Bruken av petroleumsinntekter i 2007 er beregnet å ligge
om lag på linje med forventet realavkastning. Med de forutsetningene
som er lagt til grunn i Nasjonalbudsjettet 2007, vil forventet realavkastning
av kapitalen i Statens pensjonsfond - Utland kunne øke
med om lag 13 mrd. kroner årlig fra 2007 til 2010, målt
i 2007 priser. Den anslåtte utviklingen i fondskapitalen
i årene framover er imidlertid usikker. I tillegg må den
faktiske bruken av petroleumsinntekter tilpasses konjunktursituasjonen
og ta hensyn til de betydelige langsiktige utfordringene for offentlige finanser.
I en situasjon der høye oljepriser gir rask oppgang i fondskapitalen
og veksten i norsk økonomi er sterk, vil det være
i tråd med handlingsregelen om bruken av petroleumsinntekter
i noen år øker langsommere enn den forventede
realavkastningen av Statens pensjonsfond - Utland. Dette ville også redusere
behovet for krevende omdisponeringer når veksten i aldersrelaterte
utgifter senere setter inn.
Framskrivingene i dette avsnittet legger til
grunn uendret aktivitet i offentlig tjenesteproduksjon, herunder
sysselsetting. Nye bevilgninger knyttet til økt aktivitet
som følge av endringer i befolkningssammensetningen, opptrappingsplaner
og oppfølging av varslede satsinger er ikke regnet med
i framskrivingene. Ved vurderingen av handlingsrommet for 2009 og 2010
må det også tas hensyn til at usikkerheten i anslagene øker
jo lenger fram i tid en kommer.
Det vises til proposisjonen for nærmere
omtale av flerårige budsjettkonsekvenser for følgende
saker:
– Utgiftsveksten
i folketrygden
– Finansieringsordninger under
EØS-avtalen
– Statens lånekasse for
utdanning
– Barnehager
– Fondet for forskning og nyskaping
– Gratis læremidler
– Nødnett
– Avvikling av transportstøtten
– Rentekompensasjon for skoler,
kirker og sykehjem
– Opplæring i norsk og
samfunnskunnskap
– Statlige mottak og integreringstilskudd
– Sykehusinvesteringer og ressurskrevende
brukere
– Foreldrepenger
– Kontantstøtte
– Barnetrygd
– Internasjonalisering
– Nettolønn Hurtigruten
– Internasjonal romvirksomhet
– Nikkelverkene på Kola-halvøya
– Tilskudd til biloppsamling
– Kulturminnefondet
– Statens Pensjonskasse
– Videreføring av byggeprosjekter
(Statsbygg)
– IT-prosjekter
– Rentekostnader i forbindelse
med økte fondsavsetninger
– Tilskudd til Energifondet
– Inntekter
– Tilbakeføringer GIEK
– Utbytte Statkraft
– Fondsavsetninger
– Éngangsinntekter.
Komiteen tar dette til orientering.
I framskrivingene tas kun med de framtidige
konsekvensene av vedtak som er innarbeidet i Regjeringens budsjettforslag
til Stortinget. Politiske målsettinger som er kommet til
uttrykk i for eksempel intensjonserklæringer, stortingsmeldinger,
flertallsmerknader i Stortinget mv., er derfor ikke tatt med i tallmaterialet. Enkelte
av disse målsettingene er forholdsvis konkrete når
det gjelder framtidige bevilgningsbehov. Av slike utgiftssatsinger
kan nevnes opptrappingsplanen for psykiatri, langtidsplanen for
Forsvaret, målsettingen om opptrapping av forskningsinnsatsen,
nasjonal transportplan, barnehagesatsingen, kulturløftet, bistand
og etablering av en ny arbeids- og velferdsforvaltning (NAV), jf.
nærmere omtale nedenfor.
Stortinget har sluttet seg til en forpliktende
opptrappingsplan innen psykisk helse over ti år (1999-2008). Regjeringen
foreslår en styrking på om lag 700 mill. kroner
i 2007. En ytterligere bevilgningsøkning på rundt
900 mill. kroner i 2008 vil realisere målene i opptrappingsplanen
for psykisk helse.
I den vedtatte langtidsplanen for Forsvaret
for perioden 2005-2008 (St.prp. nr. 42 (2003-2004), jf. Innst. S. nr.
234 (2003-2004)), er det lagt til grunn en samlet forsvarsramme
over fireårsperioden på 118 mrd. 2004-kroner.
Omregnet til 2007-priser (og korrigert for tekniske endringer) tilsvarer
dette 127,4 mrd. kroner. I gjennomsnitt over årene fra
2005 til 2008 gir det en forsvarsramme på 31,8 mrd. kroner.
Foreslått forsvarsbudsjett for 2007 på 30,9 mrd.
2007-kroner ligger dermed vel 0,8 mrd. kroner under dette gjennom-snittsnivået.
Dersom en i løpet av det gjenværende året i
perioden skal komme opp på forutsatt samlet totalramme
for perioden, må budsjettnivået i 2008 være
om lag 2,5 mrd. kroner høyere enn i budsjettforslaget for 2007.
Regjeringens mål om at samlet norsk
forskningsinnsats skal økes til 3 pst. av brutto nasjonalprodukt
(BNP) innen 2010 har tilslutning i Stortinget. De samlede utgiftene
til forskning og utvikling utført i Norge var nær
29 mrd. kroner i 2005, noe som tilsvarte 1,5 pst. av brutto nasjonalprodukt
(BNP). Dette er en reduksjon fra 1,6 pst. i 2004, noe som delvis
skyldes høy nominell vekst i BNP, bl.a. som følge
av høye oljepriser. Målet om å øke
den samlede forskningsinnsatsen til 3 pst. av BNP innen 2010, er
dermed enda mer krevende enn antatt da målet ble vedtatt.
De samlede forskningsbevilgningene utgjør 16,3 mrd. kroner
i Regjeringens budsjettforslag for 2007, noe som er om lag 5 mrd.
kroner mindre enn 1 pst. av anslått BNP. Regjeringen foreslår
i 2007-budsjettet en økning av kapitalen i Fondet for forskning
og nyskaping på 10 mrd. kroner. Det gir økt avkastning
fra fondet på om lag 440 mill. kroner i 2008, jf. nærmere
omtale ovenfor. Hvis de offentlige forskningsbevilgningene skal
utgjøre 1 pst. av BNP innen 2010, vil dette kreve en vesentlig
ytterligere vekst i de offentlige bevilgningene til forskning de nærmeste årene.
Gjennom Stortingets behandling av Nasjonal transportplan
(NTP) 2006-2015 ble den økonomiske rammen til Statens vegvesen
og Jernbaneverket økt med 2,2 mrd. kroner i gjennomsnitt
per år i planperioden fram til 2009 (handlingsprogrammet)
i forhold til forslaget fra regjeringen Bondevik II. I budsjettforslaget for
2007 foreslår Regjeringen bevilgninger til veg og jernbane
i tråd med Soria Moria-erklæringen. Forslaget innebærer
at bevilgningene samlet for 2007 tilsvarer bevilgningsnivået
ved en lik årlig fordeling av planrammene for veg og jernbane
fastsatt av Stortinget i forbindelse med behandlingen av Nasjonal
transportplan. Det er imidlertid et etterslep fra 2006 på 244
mill. kroner til vegformål og 825 mill. kroner til jernbaneformål.
Regjeringens målsetting for barnehagesektoren
er bl.a. full behovsdekning og innføring av maksimalgrense
for foreldrebetaling på 1 750 kroner (2005-priser). Bevilgningene
til drift og investeringer for barnehager i 2007-budsjettet legger
til rette for full barnehagedekning gitt dagens etterspørsel.
Utgiftene som følge av å redusere maksimalprisen
til 1 750 kroner (2005-priser) anslås grovt anslått
til 1 mrd. kroner. Det er da lagt til grunn det antallet barn i
barnehage ved utgangen av 2007 som følger av Regjeringens
budsjettforslag for 2007.
Regjeringen vil ifølge Soria Moria-erklæringen arbeide
for å nå målet om at bevilgningen til utviklingssamarbeid økes
til 1 pst. av anslått brutto nasjonalinntekt (BNI) og at
innsatsen deretter trappes ytterligere opp i perioden. For 2007
foreslår Regjeringen at bistandsbevilgningen økes
til 0,97 pst. av anslått BNI. En bistandsramme på 1
pst. av anslått BNI ville innebære en økning
på om lag 750 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag
til bistandsbevilgninger for 2007.
Regjeringen har som mål at 1 pst. av
statsbudsjettets utgifter skal gå til kulturformål
innen 2014. En jevn opptrapping av Kulturløftet fram til
2014 krever isolert sett at bevilgningene til kulturformål årlig økes
med om lag 160 mill. kroner.
Regjeringen har varslet at den ønsker å utvide
fedrepermisjonen med 5 uker, utover økningen med en uke som
ble innført fra 1. juli 2006. Kostnadene ved en slik utvidelse
anslås til om lag 750 mill. kroner, noe som tilsvarer om
lag 150 mill. kroner per uke.
I dette budsjettet varsler Regjeringen at bevilgningene
til helseforetakene i årene 2008-2010 skal økes med
1 mrd. kroner for å sette helseforetakene i stand til å opprettholde
en høyere produksjonskapasitet. Med en jevn opptrapping
innebærer dette en økning i bevilgningene på om
lag 330 mill. kroner per år.
Regjeringen har varslet at den vil foreslå å skyte
inn ytterligere 10 mrd. kroner i Grunnfondet for fornybar energi
og energieffektivitet i 2009. Dette vil bidra til en samlet fondskapital
på 20 mrd. kroner. Gitt dagens rentenivå vil avkastningen
av fondet med dette øke med 440 mill. kroner i 2010, til
en samlet avkastning på 880 mill. kroner.
Etableringen av en ny arbeids- og velferdsforvaltning
(NAV) startet i 2006 og vil kreve betydelige gjennomføringskostnader
i årene som kommer. Samlet er kostnadene til IKT-plattform
og organisatoriske omstillinger for NAV-reformen anslått
til 4 mrd. kroner. I 2007-budsjettet foreslås det bevilget
vel 700 mill. kroner til statens andel av NAV-reformen, mens kommunenes
kostnader anslås til om lag 150 mill. kroner. Inkludert
forslagene i 2007-budsjettet, er det så langt bevilget
vel 1,5 mrd. kroner til NAV-reformen. Det gjenstår dermed
nærmere 2,5 mrd. kroner av de anslåtte kostnadene.
Det tas sikte på at de aller fleste arbeids- og velferdskontorene
skal være på plass innen 2010. Gjennomføring
av pensjonsreformen vil også kreve betydelige administrative
gjennomføringskostnader i årene fram til 2010,
spesielt gjelder dette nødvendig IKT-utvikling.
Stortinget har vedtatt at det skal etableres
et felles digitalt radiosamband for nød- og beredskapsetatene. Kontrakt
om en første utbyggingsfase skal inngås i 2006,
og omfatter seks politidistrikter i Oslofjordområdet. Stortinget
har i tillegg vedtatt at Justisdepartementet kan innhente tilbud
fra leverandør på landsdekkende utbygging. Investerings-
og driftsutgiftene for det første utbyggingstrinnet er
i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (2004-2005) estimert til om lag 600
mill. kroner. Landsdekkende utbygging vil innebære investerings- og
utbyggingskostnader i utbyggingsfasen på om lag 3,6 mrd.
kroner. Første utbyggingstrinn skal være gjennomført
i løpet av 2007. Et forslag om utbygging i resten av landet
vil bli forelagt Stortinget etter at en evaluering av første
byggetrinn er gjennomført.
Kommunesektoren har ansvaret for viktige velferdstjenester,
herunder skole, barnehage og pleie og omsorg. Tjenestene kommunene
leverer skal være av høy kvalitet og tilpasses
innbyggerne behov. Regjeringen anser en bærekraftig kommuneøkonomi
som en forutsetning for et godt velferdstilbud i hele landet, og vil
blant annet legge til rette for 10 000 nye årsverk i eldreomsorgen
i perioden fra 2004 til 2009. Regjeringen vil prioritere vekst i
kommunesektorens samlede inntekter også i de kommende årene.
På en rekke andre områder
er det varslet økt innsats uten nærmere angivelse
av bevilgningsmessige konsekvenser.
Omtalen ovenfor viser at oppfølging
av disse satsingene i tråd med målsettingene,
samlet sett vil kreve betydelige bevilgningsøkninger. Tallene
som er presentert i dette kapitlet og omtalen av handlingsrommet i
budsjettpolitikken på mellomlang sikt i St.meld. nr. 1 (2006-2007)
Nasjonalbudsjettet 2007, viser at handlingsrommet i budsjettpolitikken
er begrenset, og det vil bli krevende å følge
opp de politiske målsettingene om økt innsats
på ulike områder i perioden 2008-2010.
Komiteen tar dette til orientering.