For kapittel og poster som ikke er nevnt nedenfor,
har komiteen ingen merknader og slutter seg til budsjettforslaget.
| | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett 2006 | St.prp. nr.
1 (2006-2007) |
1062 | 1 268,55 | 1 257,72 |
4062 | 550,78 | 569,985 |
Hovedprioriteringer for Kystverket i 2007 er å
– utvikle
og vedlikeholde oppmerking og navigasjonsinstallasjoner slik at
sjøtransporten kan foregå uten hindringer og uønskede
hendelser
– levere tjenester til skipsfarten
for å sikre trygg ferdsel, utvide overvåkingen
av skipstrafikken til å gjelde hele norskekysten, og med
spesiell oppmerksomhet viet fartøy med farlig og forurensende last
– utforme en enhetlig standard
for farledene med utfyllende seilingsregler som tar hensyn til utvikling
av skipstyper, nye navigasjonshjelpemidler og endrede trafikkmønstre
– etablere og vedlikeholde utstyr
for bekjempelse av oljeforurensning og følge opp offentlige
og private trafikkhavner i forhold til krav og kriterier i Nasjonal
transportplan
– legge til rette for intermodale
løsninger gjennom samarbeid med andre transportetater,
lokale myndigheter og private aktører
– bidra til å balansere
interessene til ulike brukergrupper av kystsonen
– bidra til at fiskerihavnene
inngår som nyttig infrastruktur i samarbeid med lokale/regionale
myndigheter og brukere
– avvikle ikke-næringsaktive
fiskerihavner.
Budsjettforslaget for 2007 innebærer
en nominell reduksjon under programkategori 16.60 på om
lag 10,3 mill. kroner eller 0,8 pst. i forhold til Saldert budsjett 2006.
Reduksjonen skyldes delvis reduksjonen i tilskuddet til Redningsselskapet
på 10 mill. kroner, men også at bevilgningen til
bygging av ny trafikksentral i Vardø er redusert i tråd
med nødvendige sluttbevilgninger i 2007.
Post 1 Driftsutgifter foreslås bevilget
med 888,5 mill. kroner i 2007, en økning på 47,46
mill. kroner i forhold til saldert budsjett for 2006.
Innenfor bevilgningen er det avsatt om lag 29,3
mill. kroner til innleie av slepefartøy i 2007. Det foreslås
en økt bevilgning på 3,6 mill. kroner for å dekke
anslåtte økte merkostnader for Kystverkets fartøy
som omfattes av ny NOx-avgift fra 2007.
Det foreslås videre en økt driftsbevilgning på 7
mill. kroner til drift av den nye trafikksentralen i Vardø,
noe som gir en samlet driftsbevilgning til trafikksentralen i Vardø på 17,6
mill. kroner i 2007.
Post 21 Spesielle driftsutgifter som dekker
utgifter til aksjoner for bekjempelse av akutt forurensning, er foreslått
bevilget med 3,75 mill. kroner i 2007. Det fremmes eget forslag
til romertallsvedtak om at Fiskeri- og kystdepartementet gis fullmakt
til å utgiftsføre inntil 15 mill. kroner utover
bevilgningen dersom det er nødvendig for å iverksette
tiltak uten opphold.
Post 30 Nyanlegg og større vedlikehold
foreslås bevilget med 230,5 mill. kroner i 2007.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold foreslås bevilget med 44,7 mill. kroner
i 2007.
Post 46 Trafikksentral Nord-Norge foreslås
bevilget med 19,67 mill. kroner i 2007 tråd med de anslåtte bevilgningsbehovene
innenfor den fastsatte investeringsrammen.
Post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg foreslås bevilget
med 30,1 mill. kroner i 2007. Det fremmes også forslag
om en tilsagnsfullmakt på 20 mill. kroner knyttet til posten,
jf. eget forslag til romertallsvedtak.
Post 70 Tilskudd til Redningsselskapet foreslås bevilget
med 40 mill. kroner i 2007, noe som er en reduksjon på 10
mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2006.
Post 72 Tilskudd til omstilling Secora, skal
dekke tilskudd til omstillingskostnader for Secora AS, tidligere Kystverket
produksjon. Det fremmes forslag om å bevilge 0,5 mill.
kroner på posten i 2007.
Post 1 Gebyrinntekter omfatter losberedskapsgebyr, losgebyr,
sikkerhetsgebyr og kystgebyr. Losvirksomheten er 100 pst. gebyrfinansiert.
Sikkerhetsgebyret skal dekke driftskostnadene for trafikksentralenes
trafikkovervåking og kontroll. Det fremmes forslag om at inntektskravet
settes til 561,565 mill. kroner i 2007.
Post 2 Andre inntekter omfatter refusjoner og
inntekter fra eksterne, samt inntekter knyttet til statens beredskap
mot akutt forurensning. Det fremmes forslag om å bevilge
8,42 mill. kroner på posten i 2007.
Komiteen viser til at bevilgningene
til kap. 1062 post 1 Driftsutgifter, består av drift av
navigasjonsinstallasjoner, losing, trafikkovervåkning og
kontroll, transportplanlegging, kystforvaltning, drift og utvikling
av statens beredskap mot akutt forurensning, og Kystverkets administrasjon. Komiteen vil
peke på at Kystforvaltningen utgjør om lag 43 pst.
av Fiskeri- og kystdepartementets totale budsjett. Komiteen viser til
at et av Kystverkets viktigste ansvar er å utvikle god beredskap
og sikkerhet i forhold til den sterkt økende trafikken
som kommer langs kysten i Nord-Norge og Skagerrak.
Komiteen anmoder departementet
om fortsatt å arbeide for en mest mulig effektiv og rasjonell
drift innenfor de bevilgede rammene. Komiteen vil
peke på at det fortsatt er viktig at Kystverket har høyt
fokus på arbeidet for å utvikle den statlige beredskapen
for å redusere risikoen for ulykker langs kysten. Komiteen vil
peke på at en god beredskap også er viktig for å hindre
miljøskader i naturen, på grunn av oljeutslipp og
andre giftstoffer fra skip og vrak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
WWF sitt arbeid med å lære opp frivillige mannskaper
innen oljevernberedskap i strandsonene, gjennom prosjektet "Ren
Kyst". Disse medlemmer viser til oljekatastrofene
ved forlisene av "Exxon Valdez" og "Prestige" hvor det viste seg
at antallet kvalifiserte mannskaper i en tidlig fase var meget viktig
for kvaliteten og effektiviteten på oppryddingsarbeidet. Disse
medlemmer mener at det private initiativet er svært
viktig, også innenfor oljevernberedskapen, og at mannskapene
som får opplæring, vil være et verdifullt
bidrag i arbeidet for å begrense skadene på dyre-
og plantelivet langs kysten ved et oljeutslipp. Tiltaket har så langt
vært finansiert gjennom bidrag fra næringsliv,
organisasjoner og kommuner, og i tillegg har man søkt Fiskeri-
og kystdepartementet om en grunnfinansiering på kr 500 000
pr. år for å kunne ha en langsiktighet i prosjektet.
Departementet har i 2006 bevilget 80 000 kroner til tiltaket. Disse medlemmer mener
at dette er et svært viktig bidrag til den totale oljevernberedskapen
i Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på at det innenfor Kystverkets rammer er muligheter
for å effektivisere driften. Disse medlemmer presiserer
derfor at midlene til prosjekt som "Ren Kyst" skal finansieres innenfor
Kystverkets ramme, post 1 Driftsutgifter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at arbeidet knyttet til vurdering av nødvendige
tiltak mot forurensningsfaren fra den tyske ubåten 864,
som ble senket utenfor Fedje under 2. verdenskrig, er godt i gang.
Det er gjennomført en undersøkelse av vraket høsten
2006, og det arbeides nå med å få identifisert
nødvendige tiltak for å redusere forurensningsfaren
best mulig. Arbeidet har prioritet og vil bli fremmet for Stortinget som
egen sak i løpet av vårsesjonen 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er meget
bekymret for at arbeidet med å sikre det kvikksølvfylte
vraket av ubåten U-864 på havbunnen utenfor Fedje
og sedimentene rundt, strekker ut i tid. Disse medlemmer understreker
at miljøtrusselen og hensynet til å opprettholde
tilliten og omdømmet til norsk sjømat, tilsier
at arbeidet må få en meget tett oppfølging. Disse
medlemmer bemerker at de nødvendige kostnader knyttet
til opprydding må dekkes utenom ordinære bevilgninger,
om nødvendig med forskuttering, i påvente av eventuelt
behov for ekstrabevilgninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at saken vil bli vurdert som en del av samla plan for
oppgradering av hoveddepot.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke
behovet for at Fedje raskt blir gjenopprettet som hoveddepot. Disse
medlemmer mener man må vurdere en egen avgjørelse
for Fedje uavhengig av arbeidet med samlet plan for hoveddepot,
for at området raskt sikres en bedre beredskap.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative forslag til statsbudsjett hvor post 45 ønskes økt
med 25 mill. kroner, øremerket gjenoppbygging av hoveddepot
på Fedje. Disse medlemmer vil peke på at
komiteen i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2006,
enstemmig var enig om at gjenopprettingen av hoveddepoet på Fedje
for oljevernberedskap måtte etableres snarest mulig. Disse
medlemmer peker derfor på at dette ikke er tatt
inn i statsbudsjettet for 2007. Disse medlemmer viser
til St.meld. nr. 14 (2004-2005) om oljevernberedskap og til Innst.
S. nr. 178 (2004-2005) der behovet for videreføring av
eget hoveddepot for oljevernberedskap på Fedje i Hordaland
begrunnes.
Disse medlemmer viser også til
Fremskrittspartiets alternative forslag til budsjett der bevilgning
til gjenoppretting av hoveddepot på Fedje er lagt inn og kjøp
av nytt oljevernutstyr er styrket med 100 mill. kroner.
Komiteen viser til Regjeringens
forslag om å bevilge 3,75 mill. kroner til å dekke
utgifter til aksjoner for å bekjempe akutt forurensning. Komiteen viser videre
til at Fiskeri- og kystdepartementet får fullmakt til å kunne
utgiftsføres inntil 15 mill. kr ut over bevilgningen for å bekjempe
akutt forurensning.
Komiteen har ingen øvrige
merknader, og slutter seg til forslaget til bevilgning.
Komiteens flertall,
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter
seg til forslaget til bevilgning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil uttrykke
tilfredshet med at Regjeringen har funnet økonomisk rom
for en oppstartbevilgning til utbedring av leia i Brevikstrømmen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
hevde at det er potensial for effektivisering i Kystverket. Disse
medlemmer mener at effektiviseringspotensialet er høyere
enn det man har fått ut så langt.
Disse medlemmer vil også peke
på at man i større utstrekning bør bruke
konkurranse som virkemiddel når oppdrag skal utføres
og at dette vil medføre besparelser. I utgangspunktet skulle
det derfor her ligget større ressurser til nyanlegg og
større vedlikehold til budsjettet for 2007. Disse
medlemmer vil videre peke på at på kort
sikt er det et utbedringsbehov av farleder på 300-400 mill.
kroner.
Disse medlemmer ønsker
derfor å sikre en raskere utbedring enn Regjeringen foreslår,
og legger til grunn at økt bruk av konkurranse sammen med økte bevilgninger
vil frigjøre vesentlige midler slik at utbedring
av farleder med disse ressurser dermed kan framskyndes.
Disse medlemmer viser videre
til at man i forbindelse med statsbudsjettet for 2006 vedtok å flytte utbyggingen
av Brevikstrømmen til 2008. Disse medlemmer er
derfor tilfredse med at Regjeringen nå foreslår
at man skal starte opp med utrettingen i 2007. Disse medlemmer vil
allikevel peke på at å sette av 5 mill. kroner
i 2007 er altfor lite, i og med at totalkostnadene er på 80
mill. kroner og at beløpet derfor burde ha vært
langt høyere. Disse medlemmer ønsker
derfor at bevilgningen til dette prosjektet økes med 10
mill. kroner i 2007, og viser til sitt alternative budsjett.
Disse medlemmer ønsker
også at man bygger ut innseilingen til Ulvan som lå inne
i Kystverkets handlingsprogram for 2006, men som i Regjeringens
forslag ble tatt ut i 2006. Disse medlemmer legger
derfor til grunn at denne utbyggingen gjøres i 2007, og
viser til sitt alternative budsjett.
Disse medlemmer vil også vise
til Fremskrittspartiets forslag til statsbudsjett samt sine generelle merknader.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, vil understreke at kysten og særlig
de fiskeriavhengige kommunene er avhengig av gode havneforhold,
for eksempel Gryllefjord havn i Troms og Gjerdsvika i Sande i Møre
og Romsdal. Flertallet vil understreke viktigheten
av at målsettingen i NTP blir oppfylt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil ha en
sterkere satsing på fiskerihavner. Fiskerihavnene spiller
en viktig rolle for verdiskapingen langs kysten. Disse medlemmer er
opptatt av det store behovet for oppgradering av fiskerihavnene, som
større og mer dyptgående fartøy har medført.
Disse medlemmer vil bemerke den
positive trenden med samarbeid ved at én krone i statlig
tilskudd har utløst flere private til økt satsing
i fiskerihavnene. Det økte tilskuddet foreslås øremerket
oppstartstilskudd til to fiskerihavneanlegg det er spesielt viktig å fremskynde,
Gryllefjord i Torsken kommune i Troms og Gjerdsvika i Sande i Møre
og Romsdal.
Disse medlemmer viser til at
Stamsund fiskerihavn har et akutt behov for utbedring av innseilingen
til havn, det er nødvendige både med utvidelse
av seilingsinnløpet og utdyping i havneområdet. Disse medlemmer er
kjent med at utbyggingen i Stamsund først har prioritet
i planverket i 2012-2013. Disse medlemmer er videre
kjent med at Vestvågøy kommune i samarbeid med
bedriftene i havna har tatt opp spørsmålet om å få anledning
til å forskuttere fiskerihavneprosjektet mot å få pengene
tilbakebetalt på det tidspunkt hvor prosjektet har prioritet.
Vestvågøy kommune og samarbeidspartnerne har selv
sagt seg villige til å betale rentekostnadene.
Disse medlemmer mener dette er
en god mulighet til å prøve ut et pilotprosjekt
innenfor Fiskeri- og kystdepartementets område, der et
godt samarbeid mellom offentlig og privat kapital fremskynder en svært
viktig havneutbedring.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innlede
forhandlinger med Vestvågøy kommune om forskuttering
av fiskerihavneprosjektet i Stamsund, og framskutt oppstart av havneutbedringen.
Stortinget ber om å bli orientert om framdriften i prosjektet
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser igjen
til at konsekvensutredning og kostnadsberegning for alternativ seilingsled
til Bergen indre havn foreligger med et kostnadsanslag på 180 mill.
kroner, men at prosjektet fortsatt ikke er prioritert av Kystverket.
Disse medlemmer viser til at
en slik alternativ seilingsled var en forutsetning for bygging av
Askøybrua. Brua er for lengst bygget og er ferdig nedbetalt lørdag
18. november 2006. Trafikantene har betalt 1,2 mrd. kroner i bompenger
gjennom 22 år; hvorav 8 år med forhåndsinnkreving. Disse
medlemmer merker seg at denne Regjeringen ikke gjør
noe forsøk på å oppfylle Stortingets
forutsetninger om bygging av alternativ seilingsled til Bergen havn
uten havnebegrensning. Eksisterende høydebegrensning fremstår som
et stadig økende problem for Bergen havn som til nå har
hatt en viktig posisjon som en av Europas fremste cruisehavner og
som en viktig innfallsport til cruisetrafikken langs norskekysten. Disse
medlemmer mener det er viktig at prosjektet nå blir
realisert og ved statlig initiativ.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem sak om bygging av alternativ seilingsled til Bergen indre havn
i Revidert nasjonalbudsjett 2007."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker
at departementet jobber videre med å utrede Stad skipstunnel
som OPS-prosjekt.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
prosjektet Stad skipstunnel som OPS-prosjekt."
Disse medlemmer er positive til
prosjektet Stad skipstunnel, og har lenge pekt på behovet
for bevilgning til, og gjennomføring av dette. Disse
medlemmer viser videre til St.prp. nr. 29 (2006-2007) referert
28. november 2006, hvor spørsmålet om utvidet
dimensjonering av tunnelen reises med formål å øke
kapasiteten i forhold til skipsstørrelse. Disse medlemmer tar
ikke stilling til selve utvidelsen nå, men peker på den
store betydningen Stad skipstunnel vil ha for sikker og effektiv
skipstrafikk langs en utsatt kyststrekning, og understreker at vurderingen
må foreligge i 2008.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har ingen merknader
og slutter seg til forslaget til bevilgning.
Komiteen viser til den betydelige
skipstrafikken langs norskekysten. Sjøtransport med olje
og gass fra Nordvest-Russland forventes å øke
betydelig i årene som kommer.
Komiteen vil på bakgrunn
av miljørisikoanalyser som viser en økt og økende
risiko i farvann utenfor Finnmark og Troms, understreke viktigheten
av at arbeidet med å etablere en trafikksentral for Nord-Norge
i Vardø for å overvåke skipstrafikken
i nordområdene, fortsetter.
Komiteen støtter forslaget
om å bevilge 19,67 mill. kroner på posten i 2007,
i tråd med de anslåtte bevilgningsbehovene innenfor
den fastsatte investeringsrammen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til forslag til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i alternativt budsjett har foreslått
en økning i tilskuddet til fiskerihavner for 2007 på 20
mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at følgende endringer er foreslått
i Kristelig Folkepartis alternative budsjett:
Kap. 1062 Kystverket post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg, økes
fra 30,1 mill. kroner til 35,1 mill. kroner.
Dette medlem vil understreke
verdien fiskerihavnene har for næringsvirksomhet og bosetting
langs kysten. Fiskerinæringen er en av Norges mest verdifulle
næringer, og gode fiskerihavner er en forutsetning for økt
verdiskaping.
Dette medlem mener det er viktig å videreføre utbyggingen
av fiskerihavnen i Utgårdskilen i Hvaler kommune. Dette
medlem er kjent med den sentrale rollen som fiskerihavnen
har for fiskerne i Oslofjorden, og registrerer at Regjeringen ikke
har prioritert denne havnen i det fremlagte budsjettet.
Komiteen er tilfreds med at Fiskeri-
og kystdepartementet og Kystverket vil fortsette samarbeidet med Redningsselskapet
(NSSR). NSSR utfører viktig sjøsikkerhetsarbeid
og utgjør en avgjørende ressurs i sjøredning
langs norskekysten. Komiteen er enig i at det gis
statlig tilskudd til NSSR for å dekke en andel av driftsutgiftene
forbundet med søke- og redningsaksjoner, samt et gitt beredskapsnivå. Komiteen har
merket seg at Fiskeri- og kystdepartementet på bakgrunn av
de organisasjonsmessige utfordringene NSSR har hatt, har tatt initiativ
til en dialog med selskapet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke
viktigheten av det arbeidet NSSR bidrar med. Disse medlemmer viser
til at den samfunnsnyttige virksomheten som utøves av fast- og
frivilligbemannede redningsskøyter rundt om i hele landet,
redder liv og berger verdier. Disse medlemmer vil
også peke på den store innsatsen som gjøres for å forebygge
tragiske ulykker, spesielt gjennom forebyggende arbeid overfor barn
og unge. Etter disse medlemmers mening er det viktig
at staten, slik situasjonen er for selskapet, viser støtte
til dugnadsånden og innsatsen til de faste og frivillige
mannskapene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive
alternative budsjetter der tilskuddet til Redningsselskapet i 2007
foreslås økt med 10 mill. kroner i forhold til
Regjeringens forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, vil be departementet legge fram
en sak på hvordan en har tenkt å sikre den statlige
finansieringen av Kystverkets etatsmuseum i forbindelse med behandlingen
av statsbudsjettet for 2008.
Komiteen har ingen merknader
og slutter seg til forslaget til bevilgning.
Komiteen viser til at Regjeringen
i budsjettet for 2007 ikke foreslår å budsjettere
med salgsinntekter fra salg av fyreiendommer. Komiteen har
ingen andre merknader, og slutter seg til forslaget fra Regjeringen.
| | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett 2006 | St.prp. nr.
1 (2006-2007) |
1070 | 27,66 | 28,2 |
4070 | 3,47 | 3,605 |
Kap. 1070 post 1 Driftsutgifter dekker kostnadene
til drift av fellesfunksjonene på Jan Mayen og drift av
de fire norske Loran-C-stasjonene. Det fremmes forslag om å bevilge
28,2 mill. kroner på posten i 2007.
Kap. 4070 Post 7 Refusjoner omfatter refusjoner
fra Det norske meteorologiske institutt og Telenor for deler av
felleskostnadene knyttet til Samfunnet Jan Mayen. Det fremmes forslag
om å bevilge 3,605 mill. kroner på posten i 2007.
Komiteen har ingen merknader
og slutter seg til forslaget til bevilgning.