Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til det positive
samarbeidet som er etablert mellom Samferdselsdepartementet, Kultur-
og kirkedepartementet, Nordland fylkeskommune, Stiftelsen Norsk
Hurtigrutemuseum og Hadsel kommune om hvor og hvordan en skal ta
vare på historien til Hurtigruta og "Gamle Finmarken". Flertallet ser
fram til at dette arbeidet sluttføres og at Regjeringen
deretter på egnet måte legger saken fram for Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil vise til forslaget fra stortingsrepresentantene
Geir-Ketil Hansen, May Hansen, Tor-Arne Strøm, Torny Pedersen,
Kenneth Svendsen og Karin S Woldseth, jf. Dokument. nr. 8:121 (2002-2003)
om at hurtigruteskipet "Gamle Finmarken", gis status som hurtigrutemuseum
under Samferdselsdepartementets ansvarsområde.
Disse medlemmer viser også til
følgende merknader fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet i Innst. S. nr. 61 (2003-2004), jf. Dokument
nr. 8:121 (2002-2003) vedrørende hurtigrutemuseum:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet mener at det er nødvendig å gjøre
Hurtigrutemuseet m/s "Gamle Finnmarken" til nasjonalt etatsmuseum
på linje med øvrige museer under Samferdselsdepartementets
ansvarsområde."
Disse medlemmer konstaterer at
de nåværende regjeringspartier har foretatt en
helomvending i spørsmålet om framtiden for Hurtigrutemuseet
på Stokmarknes. Det hjalp også svært
lite med disse partiers løfter i valgkampen. Et eventuelt
videre statlig engasjement for Hurtigrutemuseet er nå skjøvet
helt ut i det blå, og "Gamle Finmarken" går en
usikker framtid i møte.
Disse medlemmer ber departementet
om å sette fart i det utredningsarbeidet som foregår,
og legge fram en sak for Stortinget i Revidert nasjonalbudsjett.
Her må en skissere et offentlig spleiselag med en betydelig statlig
andel til finansiering av Hurtigrutemuseet og et overbygg for "Gamle
Finmarken".
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram en sak for Stortinget i Revidert nasjonalbudsjett 2007, hvor
en fremmer et offentlig spleiselag med en betydelig statlig andel
til finansiering av Hurtigrutemuseet på Stokmarknes og
et overbygg for "Gamle Finmarken"."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
de gode erfaringer fra den statlige ordningen med lån og
tilhørende rentekompensasjon for opprustning av skolebygg
i kommuner og fylkeskommer som ble satt i gang i 2002. Ordningen
virker som statlig bidrag i en felles innsats for å ta
igjen stort etterslep i bygningsmessig vedlikehold. I løpet
av 6 år er det stilt 15 mrd. kroner til disposisjon for
kommuner og fylkeskommuner. Disse medlemmer minner om
at ordningen har enstemmig tilslutning i Stortinget. Midlene har
vært sterkt etterspurt og er benyttet i sin helhet.
Disse medlemmer viser til at
også innenfor vegvedlikehold har fylker og kommuner en
situasjon med stort etterslep. Disse medlemmer mener
en tilsvarende ordning som for skolebygg bør vurderes etablert også for
vegvedlikehold. Det forutsettes at ordningen ligger innenfor kommunelovens
rammer.
Disse medlemmer peker på den
store betydningen det såkalte "sekundærveinettet" – fylkesvegene
- har i landets samlede vegsystem og for verdiskapingen over hele
landet. Disse medlemmer mener derfor det er naturlig å starte
med en ordning for fylkesveger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innen
kommunelovens bestemmelser utrede ulike alternativ for en låneordning med
rentekompensasjon for å redusere etterslep i vedlikehold
av fylkesveger."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er kjent
med at Avinors takstregulativ skal endres fra 1. januar 2007, og
at flyplasser som Haugesund, Molde, Kristiansund, Evenes og Lakselv
kan bli rammet ved at den såkalte 90 pst.-rabatten foreslås
fjernet. Disse medlemmer vil peke på at
en slik endring ikke er nødvendig etter EUs regelverk fordi
flyplassene har trafikk på under en million passasjerer (PAX) årlig. Disse
medlemmer vil foreslå at man viderefører
dagens ordning eller iverksetter kompenserende tiltak slik at ikke
den positive utviklingen i trafikken på disse flyplassene
rammes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber om at Regjeringen
medvirker til å videreføre dagens 90 pst.-rabattordning
på aktuelle flyplasser, jf. Avinors takstregulativ, eller
iverksetter kompenserende tiltak."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at Regjeringen har videreført tildelingen på 4,5
mill. kroner til trafikkflygerutdanningen ved Universitet i Tromsø. Disse
medlemmer er fornøyd med at en på denne
måten bidrar til å opprettholde trafikkflygerutdanningen
ved NAC i påvente av et mer objektivt finansieringsopplegg
for trafikkflygerutdanningen i Norge.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader i Innst. S. nr. 205 (2005-2006) hvor det bl.a. fremgår
følgende:
"Etter disse medlemmers oppfatning vil det være viktig å vedta
en finansieringsordning som ikke diskriminerer tilbydere av slik
utdanning. På den bakgrunn vil disse medlemmer fremme forslag
om at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med forslag om en stykkprisfinansiering
av trafikkflygerutdanningen."
Disse medlemmer viser til at
forslag i tråd med merknaden fremsettes i faginnstillingen
for Kirke- utdannings- og forskningskomiteen (Budsjett-innst. S. nr.
12 (2006-2007).
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at promillekjøring er en av
de viktigste risikofaktorene i vegtrafikken her i landet. Omtrent
en tredjedel av alle drepte bilførere har promille i blodet. De
tradisjonelle tiltakene mot promillekjøring er politikontroll
og opplysningsvirksomhet. Det er etter dette medlems mening
behov for flere virkemidler for å redusere omfanget av
promillekjøring. Alkolås kan være et
slikt tiltak.
Kollektivselskaper og deres sjåfører
og passasjerer har alle interesse av at sjåførene
ikke fristes til å kjøre i alkoholpåvirket
tilstand. Med alkolås installert, kan promilleulykker unngås
og dermed styrke kollektivtrafikken som et sikkert transportalternativ.
Alkolås kan være en effektiv metode for å fjerne
alkoholpåvirkede privatbil-, buss- og drosjesjåfører
fra trafikken.
Dette medlem peker på at
kollektivselskapene selv kan velge å installere alkolås
og bruke dette i konkurransen med andre selskaper ved å garantere
at de leverer alkoholfri kjøring. For å få til
dette er det nødvendig med mer kunnskap om bruk av alkolås
i kollektivtransporten. Slik kunnskap kan skaffes ved forsøk med
alkolås i busser eller annen kollektivtransport.
Dette medlem viser til at noen
prøveprosjekter er igangsatt, blant annet på Lillehammer
og i Os kommune. Dette medlem ber Regjeringen vurdere hvilke
tiltak som kan igangsettes for å øke bruken av alkolås,
både for førere av privatbiler og av offentlige transportmidler.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
hvilke tiltak som kan igangsettes for å øke bruken
av alkolås, både for førere av privatbiler
og av offentlige transportmidler."