Under programkategori 08.15 Frivillighetsformål behandles
bare kap. 310 i denne innstillingen. Kap. 315 Frivillighetsformål
behandles av familie- og kulturkomiteen.
Når det gjelder budsjettkapitler og
poster som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen
merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.
Departementet foreslår en bevilgning
på kr 142 257 000 under dette
kapitlet. Tilskuddet til trossamfunn og livssynssamfunn er en lovhjemlet
overslagsbevilgning, beregnet ut fra medlemstall. Tilskuddet til
private kirkebygg er overførbart.
Komiteen viser til
at bevilgningen er en overslagsbevilgning som beregnes ut fra medlemstall
i ulike kirke- og livssynsorganisasjoner. Hensikten med tilskuddet
er å sikre økonomisk likebehandling mellom den
norske kirke og tros- og livssynsamfunnene utenfor Den norske kirke. Komiteen registrerer
at Regjeringen har fulgt opp tiltak for å hindre dobbeltmedlemskap
og at oppryddingen i medlemsregistrene har fått full effekt
fra 2006. Komiteen merker seg at det har vært
en liten økning i utbetaling av tilskudd for personer knyttet
til trossamfunn utenfor Den norske kirke. Komiteen vil
peke på viktigheten av at kontrollen med medlemstilhørighet
er løpende.
Komiteen vil likevel understreke
at opplysninger om medlemskap i tros- og livssynssamfunn er sensitive personopplysninger,
og at også dette forhold må tas hensyn til i forbindelse
med offentlig kontroll av medlemskap i slike organisasjoner/samfunn.
Komiteen mener likevel at dette
ikke skal være til hinder for at trossamfunn eller menigheter
skal kunne legge frem lister eller oversikter over nye medlemmer, døpte,
konfirmerte, avdøde mv. i medlemsblader, menighetsblader
e.l., slik dagens praksis er.
Komiteen viser til at en viktig
forutsetning for religionsfrihet er muligheten til å utøve
sin tro. Et element for slik utøvelse ligger i muligheten
til bygging av kirkebygg utenom Den norske kirke. Komiteen er fornøyd
med at ordningen med tilskudd til private kirkebygg videreføres.
Komiteen er kjent med arbeidet
som utføres av Kirkelig nettverk for integrering av flyktninger
og innvandrere. Dette er et bredt økumenisk tiltak, og
p.t. er 16 kirker og kirkelige organisasjoner med i nettverket, herunder
bl.a. Kirkens Bymisjon, Kirkens Nødhjelp, Det Norske Baptistsamfunn,
Den norske kirke og Den katolske kirke. Målet for nettverket
er å bidra til at kirker og kirkelige organisasjoner selv
er inkluderende fellesskap i forhold til innvandrere og dessuten
til at de selv skal være aktører for integrering
i sine lokalmiljøer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, ser positivt på Kirkelig nettverk
for integrering av flyktninger og innvandrere, men mener det bør
være Kirkerådets ansvar å foreta de budsjettmessige
prioriteringene som knytter seg til Den norske kirkes deltakelse
i denne sammenheng.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ber Regjeringen
vurdere ulike tiltak for å støtte videre drift
av nettverket.
Programkategori 08.40 Den norske kirke omfatter den
statlige delen av bevilgningene til Den norske kirke, dvs. vesentlig
driftsbevilgninger til de regionale og sentralkirkelige organer
i Den norske kirke, til prestetjenesten, biskopene og
Det praktisk-teologiske seminar. Kategorien omfatter også tilskudd
til de kirkelige fellesrådene, Sjømannskirken/Norsk
kirke i utlandet og døvemenighetene, foruten utgifter til
det bygningsmessige vedlikeholdet av Nidarosdomen og driften av
Erkebispegården.
For øvrig står kommunene,
som har forvaltningsansvaret for kirkebyggene, kirkegårdene
og de fleste kirkelige stillingene, for ca. 2/3 av de offentlige
overføringene til kirken.
Opplysningsvesenets fond omtales også under
denne programkategorien. Fondet er selvfinansierende og belaster
ikke statsbudsjettet.
Komiteen vil vektlegge
at kirkepolitikken skal understøtte kirkens mål
for Den norske kirke som en bekjennende, misjonerende, tjenende
og åpen folkekirke. Den norske kirke skal være
en landsdekkende, lokalt forankret kirke, som inviterer mennesker
i alle aldre og livssituasjoner til tro og fellesskap. Komiteen mener
kirken skal ivareta og videreføre vår kristne
kulturarv, formidle de trosforestillinger og verdier som kjennetegner
kristendommen og bevare sin identitet som folkekirke. Komiteen viser
til at kirkens ordninger og ritualer benyttes ved viktige hendelser
i den enkeltes liv og danner ofte rammen omkring nasjonale eller
lokale begivenheter.
Komiteen har merket seg at departementet
om kort tid vil legge frem en stortingsmelding om forholdet mellom
staten og Den norske kirke. Det er i både Den norske kirkes
og folkets interesse at det fremtidige forholdet mellom stat og
kirke får en bredest mulig oppslutning i Stortinget. Komiteen imøteser
derfor saken og viser til at hovedspørsmålet vil
være om dagens kirkeordning bør videreføres,
reformeres eller avvikles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre konstaterer
at Regjeringen har stor vilje til å styre over Den norske
kirke, men mangler vilje til å støtte den økonomisk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre ser det som helt uforståelig
at Regjeringen ikke viderefører satsingen på å pusse
opp forfalne kirkebygg og at de kutter i støtten til de
lokale menighetene. Disse medlemmer viser også til
at økningen til trosopplæring tas fra lokalmenighetenes
egne midler. I dag er det mange menigheter som sliter både
med prestemangel og kirker som forfaller.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil videreføre rentekompensasjonsordningen
for kirkebygg, opprette nye prestestillinger og reversere kuttet
mot lokalmenighetene. En sulteforet kirke klarer ikke å bevare
sin karakter av folkekirke. Skal kirken kunne oppfylle sitt eget
mål om å være en bekjennende, misjonerende,
tjenende og åpen folkekirke må den ha rammevilkår
til å gjennomføre det.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til interpellasjonsdebatten i Stortinget 22. november
2007, der spørsmålet om prinsipper for forvaltningen
av Opplysnings-vesenets fond ble debattert samt svar til Stortinget
i forbindelse med budsjettspørsmål fra kirke-
og utdanningskomiteen 26. oktober 2007.
Eierskapet til fondet under dagens kirkeordning
er avklart. Regjeringen Bondevik II la i St.meld. nr. 41 (2004-2005)
Om økonomien i Den norske kirke saken fram for Stortinget.
Det ble der lagt til grunn Lovavdelingens uttalelse hvor det heter:
"På bakgrunn av drøftelsen overfor
er Lovavdelingens konklusjon at kirken ikke er et eget rettssubjekt, men
en del av staten. At Opplysningsvesenets fond er eiet av kirken
som sådan, må derfor utelukkes. (...) Etter en
gjennomgang av aktuelle rettskilder og den historiske bakgrunnen
for Opplysningsvesenets fond er Lovavdelingen kommet til at det
må anses som sikkert at staten er eier av fondet."
Flertallet forutsetter at det
framtidige eierskapet ved et eventuelt skille mellom staten og Den
norske kirke vil bli avklart politisk. Andre spørsmål
om forvaltningen av fondet vil flertallet komme tilbake
i forbindelse med behandlingen av den varslede proposisjonen om
endring i loven om fondet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er svært
kritiske til at Regjeringen i budsjettproposisjonen for Kultur-
og kirkedepartementet omtaler eierforholdet til Opplysningsvesenets
fond (OVF) på en annen måte enn det som tidligere
har vært gjort. I tillegg vil det bli fremmet et lovendringsforslag
til lov om Opplysningsvesenets fond i forbindelse med at Regjeringen
har vedtatt en ny tomtefesteinstruks. Instruksen skal tre i kraft
1. juli 2008, og vil få store konsekvenser for
OVFs eiendommer. Disse medlemmer mener videre at
instruksen kommer i konflikt med Grunnloven § 106.
Det har vært forventet at beslutningen
om eierforholdet til OVF ville bli tatt i forbindelse med behandlingen av
forholdet mellom kirke og stat, og ikke foregrepet gjennom en svært
kort omtale i budsjettproposisjonen uten noen nærmere forklaring
eller begrunnelse. I St.meld. nr. 41 (2004-2005), som det henvises
til i merknaden ovenfor, skriver departementet:
"Statskirkeordningen er nå under utredning
av Stat-kirke-utvalget. Utvalget vil naturlig også komme
inn på spørsmålet om eiendoms- eller
disposisjonsretten over Opplysningsvesenets fond ved et eventuelt
skille mellom staten og kirken. Dermed ser Regjeringen det som mest
naturlig å utsette å ta stilling til spørsmålet
til utvalgsinnstillingen skal behandles. Regjeringen mener videre
at spørsmålet om eiendoms- eller disposisjonsretten
over Opplysningsvesenets fond ved et eventuelt skille mellom staten
og Den norske kirke ikke kan avgjøres gjennom rettslige
vurderinger alene, men gjennom politiske vedtak."
I Innst. S. nr. 108 (2005-2006) slutter en samlet komité,
inkludert regjeringspartiene, seg til dette:
"Komiteen viser til Justisdepartementets konklusjon i
forhold til eiendomsretten til Opplysningsvesenets fond. Komiteen
er enig med Gjønnes-utvalget i at uansett hvordan eierforholdene
til fondet vurderes, vil dette være et politisk spørsmål
som Stortinget står rettslig fritt til å ta stilling
til i forbindelse med behandlingen av utvalgets innstilling."
Stortingsmeldingen om Gjønnes-utvalgets
innstilling forventes å komme til Stortinget tidlig i vårsesjonen 2008.
Disse medlemmer viser til merknader
om OVF fra disse medlemmer i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2005-06)
og (2006-07).
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag
"Stortinget ber Regjeringen om ikke å foreta
endringer knyttet til Opplysningsvesenets fond før det
har vært en helhetlig prinsippdiskusjon om fondet i forbindelse
med behandlingen av den kommende saken om forholdet mellom stat
og kirke."
Disse medlemmer mener
det er viktig å la OVF prioritere realavkastningen innenfor
de rammer som omfatter fondets kjerneoppgaver. OVFs fremtidige posisjon
vil disse medlemmer se i sammenheng med behandlingen
av forholdet mellom stat og kirke.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen har konstatert at staten er eier av Opplysningsvesenets fond. Disse
medlemmer vil peke på at det pågår en
større politisk og juridisk debatt om eierskapet til OVF,
særlig sett i lys av den pågående debatt
og prosess om det fremtidige forholdet mellom stat og kirke. Disse
medlemmer viser til at Stortinget tidligere har vært
tydelig på at en ikke vil utfordre eierskapet til OVF før
en kan se det i sammenheng med det fremtidige forholdet mellom stat
og kirke. Disse medlemmer er derfor noe forundret
over Regjeringens forsøk på å banalisere
problemstillingene rundt eierskapet til OVF. Bruken av fondsavkastningen
er grunnlovsfestet.
Disse medlemmer viser videre
til at Regjeringen vil foreslå endringer i lov om Opplysningsvesenets fond,
som gjør det mulig å tvinge OVF til å forholde seg
til tomtefesteinstruksen som i hovedsak går ut på at festere
på statlig grunn skal få en stor gave fra staten ved
rimeligere innløsning av festet. Disse medlemmer viser
til at det er anslått et direkte angrep på grunnkapitalen
i OVF i størrelsesorden 1-1,25 mrd. kroner. Det er ca.
7 500 tomtefestere som hver seg vil få en gave
fra staten på OVFs bekostning tilsvarende en gjennomsnittlig
enkeltutbetaling til hver fester på mellom 133 000
og 166 000 kroner. Disse medlemmer mener
dette både er i strid med Grunnlovens § 106
og i strid med prinsippet om likebehandling av borgere.
Disse medlemmer vil vise til
at disse partier gikk mot Regjeringens forslag om å tappe
Opplysningsvesenets fond for midler, ved å overføre
en større andel av de offentlige forpliktelsene fra statlig
direktefinansiering til Opplysningsvesenets fond. Disse medlemmer registrerer
at Regjeringen legger opp til å ta fra grunnkapitalen i
OVF for blant annet å finansiere deler av kulturminneansvaret
staten har for stavkirker og verneverdige kirkebygg. Det vil gå utover
fondets mulighet til nødvendig oppgradering og vedlikehold
av presteboliger. Prester har boplikt og boligene prestene disponerer
er i stor grad av lite vedlikeholdt og oppgradert karakter.
Departementet foreslår i en bevilgning
på kr 508 522 000 under dette
kapitlet.
Komiteen viser til at det er
Kirkemøtets oppgave å foreta prioriteringer av
de ulike satsingsområder i Kirken. Komiteen har
merket seg at det i strategiplanen for Den norske kirke 2005-2008
er fastsatt fire hovedsatsingsområder: trosopplæring,
gudstjenesteliv, diakoni og ung i Kirken. Komiteen mener
at om Kirken skal ha en fremtid som folkekirke, er det avgjørende
at Kirken samler deltakelse og oppslutning blant nye generasjoner. Komiteen mener
at trosopplæringsreformen i dette perspektivet fremstår
som den viktigste forutsetningen for at Den norske kirke kan videreføres som
folkekirke.
Komiteen viser til at Sjømannskirken
ivaretar den kirkelige betjeningen av nordmenn i utlandet på vegne av
Den norske kirke. Komiteen viser videre til at Sjømannskirken
også ivaretar betydelige oppgaver knyttet til beredskap
for nordmenn i utlandet, og at dette omfatter alt fra større
katastrofer til omsorg for enkeltmennesker.
Komiteen vil understreke betydningen
av dette arbeidet. Komiteen har merket seg at det
i bevilgningsforslaget til Sjømannskirken er innarbeidet
1,5 mill. kroner for å kompensere for merutgiftene knyttet til
gjennomgangen av de ansattes skattemessige forhold til vertslandet
i 2005.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil i denne sammenheng også vise til
at Utenriksdepartementet i 2007 har inngått samarbeidsavtale med
Sjømannskirken knyttet til beredskap. Dette medlem vil
videre understreke betydningen av dette arbeidet, og vil i denne
forbindelse be Regjeringen vurdere en økning av antall
stillinger som danner grunnlag for statstilskuddet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til merknad
nedenfor, og mener statlige myndigheter har et selvstendig ansvar for å bevare
og videreutvikle den samiske kultur, som også er en del
av den felles kulturelle arven i Norge. Det er viktig at nasjonale
minoriteter sikres retten til eget språk, kultur og samfunnsliv
slik det er forankret i internasjonale konvensjoner. Flertallet mener videre
at staten gjennom Grunnloven § 110 a,
har forpliktet seg til å legge forholdene til rette for
dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at fra denne posten har det over flere år vært
gitt tilskudd til Det norske bibelselskap til oversettelse av bibelske
tekster til lule-, sør- og nordsamisk. I hovedsak medgår
tilskuddet til oversettelse av Det gamle testamente til nordsamisk. Disse medlemmer mener
samisk bibeloversettelse ikke bør være en prioritet.
Disse medlemmer viser til at
det er overført en diakonstilling i Spania fra Helse- og
omsorgsdepartementet over kap. 761 post 21, til den generelle rammetildelingen
til Sjømannskirken over kap. 340 post 71. Disse
medlemmer er uenige i denne omdisponeringen og viser til
finansinnstillingen hvor Fremskrittspartiet foreslo at stillingen
fortsatt skal være øremerket over kap. 761 post
21 slik at en er sikker på at stillingen ikke fjernes.
Komiteen viser til at døvemenighetene
ikke er omfattet av bestemmelsene i kirkeloven som regulerer kommunenes økonomiske
ansvar overfor kirken. Døvemenighetenes økonomi
er derfor i hovedsak basert på tilskudd fra staten.
Komiteen har merket seg at det
er avdekket et betydelig istandsettings- og vedlikeholdsbehov ved døvekirkene
i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim.
Komiteen viser til at Kirkens
ressurssenter mot vold og overgrep gjør et arbeid av sentral
betydning, som er viktig også for lokale kirkelige organer. Komiteen synes
det er viktig at kirken skal ha et aktivt engasjement på dette
området.
Komiteen viser til at senteret
er et nasjonalt og økumenisk ressurs- og kompetansested
for kirkelige miljøer, og et møte- og samtalested
for kvinner og menn med overgrepserfaring. Komiteen viser
til at ressurssenteret gjennom prosjektet Adam, ønsker
et økt fokus på å også gi menn
med overgrepserfaringer et kirkelig tilbud.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
går derfor inn for at post 71 økes med 0,5 mill.
kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der det foreslås å øke bevilgningen til
ressurssenteret med 2 mill. kroner for å gi en stilling
til prosjektet Adam samt gi senteret bedre og mer forutsigbare rammebetingelser.
Komiteens medlem fra Venstre har
merket seg det viktige arbeidet som utføres av Kirkens
ressurssenter mot vold og overgrep. Dette medlem er kjent
med at ressurssenteret har behov for økte driftsmidler,
og viser til Venstres alternative statsbudsjett hvor det foreslås å bevilge
0,5 mill. kroner til dette formål.
Komiteen viser til at målsettingen
med tilskuddet er å styrke det økonomiske grunnlaget
for kirkens lokale virksomhet utover det som følger av
kommunenes utgiftsforpliktelser etter kirkeloven. Komiteen viser
videre til at det i forståelse med Kirkerådet
og den kirkelige arbeidsgiver- og interesseorganisasjonen KA de
senere år har vært avsatt midler til sentrale
tiltak som kan gi utgiftsbesparelser, effektiviseringsgevinster eller
lettelser for den lokale kirkeforvaltningen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til sin merknad i post 71, og reduserer post 72 med 0,5 mill.
kroner. Flertallet mener at "Driftstilskudd til kirkelige
fellesråd" ikke skal reduseres i denne sammenheng.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ser med
bekymring på at Regjeringen fortsatt vil redusere overføringene
til kirkelig aktivitet i kommunene. I budsjettforslaget fra Regjeringen
for 2006 foreslo Regjeringen kutt i størrelsesorden 10,8 mill.
kroner. I budsjettet for 2007 foreslo Regjeringen et kutt på 5,4
mill. kroner. I år foreslår Regjeringen et ytterligere
kutt på 24 mill. kroner i driftstilskudd til de kirkelige
fellesrådene.
Disse medlemmer mener det viser
at Regjeringen systematisk bidrar til å bygge ned det kirkelige demokratiet
og reduserer handlefriheten lokalt. Dette er en svært bekymringsfull
utvikling, og det står i strid med festtaler om utvikling
av kirkelig demokrati og økt lokalt handlingsrom. Det er
etter disse medlemmers syn, i kommunene den kirkelige
aktiviteten er viktigst, og en slik reduksjon vil bidra til å redusere
kirkens rolle som verdiformidler i lokalsamfunnet.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen igjen kutter i overføringene til kirkelig virksomhet
i kommunene, denne gangen med 24 mill. kroner. Dermed er bevilgningen
til kirkelige fellesråd halvert under regjeringen Stoltenberg
II. Disse medlemmer viser til at dette forverrer
den økonomiske situasjonen for mange av de lokale menighetene
rundt om i landet. Dette forsterkes ytterligere ved at regjeringspartiene
i Stortinget kutter ytterligere 0,5 mill. kroner for å styrke andre
gode formål. Disse medlemmer konstaterer at
Regjeringen velger å ikke lytte til bekymringsmeldingene
som kommer fra Kirkemøtet, Kirkerådet, Bispemøtet,
Presteforeningen, KA og KS. Disse medlemmer mener
det foreslåtte kuttet også vil øke arbeidspresset
på prestene. Prestene er avhengige av et velfungerende
lokalt kirkelig nivå. Når andre stillingskategorier
må kuttes betyr dette merarbeid for prestene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre viser til Regjeringens forslag om å kutte
24 mill. kroner i driftstilskuddet til de kirkelige fellesrådene. Disse
medlemmer vil påpeke at dette går ut over
arbeidet i de lokale menighetene, og er uenig i en slik prioritering. Disse
medlemmer ønsket derfor å reversere dette
kuttet ved å bevilge 24 mill. kroner til de kirkelige fellesrådene,
jf. henholdsvis Fremskrittspartiets og Venstres alternative statsbudsjetter.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der det foreslås å øke bevilgningen til
fellesrådene med 40 mill. kroner.
Komiteen viser til at det er
kommunene som har det økonomiske ansvaret for bygging,
drift og vedlikehold av kirkene. Komiteen viser til
at det i statsbudsjettet for 2005 ble innført en rentekompensasjonsordning
for kirkebygg for å stimulere til istandsetting av kirkene
slik at kommunene lettere kunne ivareta sitt ansvar. Den samlede
investeringsrammen under ordningen er nå på 1,3
mrd. kroner. Per 1. september er det gitt tilsagn om 1,23
mrd. kroner av dette beløpet. Komiteen vil
understreke at det tar tid for kommunene å prosjektere
og få frem prosjekter.
Komiteen er bekymret over at
mange av landets 1 620 kirker fortsatt har et betydelig
etterslep i vedlikeholdet. Nødvendig vedlikehold og istandsetting
av kirkebyggene er beregnet å koste mellom 8 og 9 mrd.
kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen legger
ned rentekompensasjonsordningen for kirkebygg over Kommunaldepartementets
budsjett. Mange kirker lider under år uten oppussing og
vedlikehold. Etterslepet på oppussing av kirkebygg er beregnet
til å være på 8-9 mrd. kroner. Disse
medlemmer mener det er vanskelig å forstå at
Regjeringen synes tiden er inne til å kutte ut den svært
vellykkede rentefrie utlånsordningen som har stimulert
til helt nødvendig rehabilitering av kirkebygg. Tiden er
ikke inne til å kutte ut gode ordninger, de må økes. Disse medlemmer vil
advare mot å bruke kirkens egne midler, som Opplysningsvesenets
fond, for å rette opp i manglende offentlig prioritering
av kirkebygg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til finansinnstillingen der Fremskrittspartiet foreslo å utvide
rammen for rentekompensasjonsordningen for kirkebygg over kap. 582
post 61 med 150 mill. kroner. Disse medlemmer vil
imidlertid peke på at den nye ordningen skal øremerkes vedlikehold
og rehabilitering av eksisterende kirkebygg, ikke være
en tilskuddsordning for nye kirkebygg.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der det foreslås å videreføre ordningen
med 500 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
Nidarosdomens karakter som nasjonalhelligdom. Disse medlemmer mener
det er viktig å styrke den kirkelige og musikalske aktiviteten ved
Nidaros domkirke.
Disse medlemmer viser til at
Oslo domkirke har visse riksdekkende oppgaver. Disse medlemmer mener
det er viktig å styrke den kirkelige og musikalske aktiviteten
ved Oslo domkirke.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til finansinnstillingen hvor Fremskrittspartiet i sitt alternative
budsjett foreslo å styrke post 73 med 1 mill. kroner til
Nidaros domkirke og post 74 med 1 mill. kroner til Oslo domkirke.
Komiteen viser til den sterke
sammenhengen vi har mellom kirke og kultur i Norge, og at det i
mange kommuner er et nært samarbeid mellom frivillige organisasjoner,
lokale kulturarbeidere og kirken. Komiteen viser
til at kirken er en viktig forvalter av vår felles kulturarv,
og at det stadig blir utviklet nye uttrykk, ikke minst innen kirkemusikken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
Kirkerådets initiativ med å videreutvikle kirkens
kulturarbeid blant annet gjennom Kirkens kulturmelding Kunsten å være
Kirke og vedtak i kirkens egne organer om opprettelse av et nettverk
for kunst og kultur. Disse medlemmer mener realisering
av eksisterende planer for et nasjonalt kulturnettverk kan bidra
til at kirken blir en enda viktigere kulturaktør nasjonalt
og lokalt, men viser til at iverksettelse av eksisterende planer
forutsetter statlig finansieringsbidrag.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der det er foreslått 4,5 mill. kroner til dette formål.
Komiteen viser til at i et stadig
mer flerkulturelt samfunn vil dialog og fruktbar sameksistens på tvers
av kulturelle og religiøse forskjeller være nært
knyttet til den enkeltes kunnskap om egen tro og religiøse
identitet. Komiteen mener Trosopplæringsreformen
i Den norske kirke er et viktig bidrag til dette.
Komiteen mener trosopplæringen
er en viktig forutsetning for å opprettholde en bred og
engasjert folkekirke.
Komiteen viser til at Trosopplæringsreformen
ble påbegynt i 2004. 2008 er det femte året i
den femårige innledningsfasen, som er kjennetegnet ved
forsøks- og utviklingsarbeid i et betydelig antall menigheter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er fornøyd
med den opptrappingen som er foreslått på 25 mill.
kroner. Denne opptrappingen vil dermed styrke trosopplæringen
slik at den totale bevilgningen nå vil være på 125
mill. kroner. Flertallet er også enig i
signalene statsråden gav under åpningen av årets
kirkemøte om at trosopplæringen nå må gjøres
tilgjengelig for alle menighetene.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre er glad for opptrappingen
til trosopplæring på 25 mill. kroner, men reagerer
på at midlene tas inn ved å kutte i overføringene
til lokalmenighetene. Det har vært enighet om en opptrappingsplan,
men det har aldri vært snakk om at menighetene selv skulle
stå for opptrappingen. Disse medlemmer viser
til at det foreløpig er 350 menigheter som får
midler til trosopplæring, mens alle menigheter inkludert
de 900 som ikke får, blir rammet av kuttet. Disse
medlemmer mener det er betegnende for Regjeringens kirkepolitikk
at en i oppgangstider er nødt til å omprioritere
for å få til en satsing på en av postene
når det gjelder Den norske kirke.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet hadde flere alternative forslag da Trosopplæringsreformen
ble vedtatt. Disse medlemmer mener det ville vært
gunstig om en før innføringen av reformen hadde
gjennomført undersøkelser som i større
grad bidro til å avklare behovet for en slik omfattende
reform. Disse medlemmer viser videre til at Fremskrittspartiet
ville finansiere ordningen gjennom en ordning hvor det ble gitt
statlig tilskudd pr. deltaker.
Disse medlemmer viser til viktigheten
av en omfattende evaluering av Trosopplæringsreformen,
før en viderefører ordningen. Disse medlemmer er kjent
med at kirken mener Trosopplæringsreformen har vært
viktig og riktig, men det kan se ut til at opplæringsperspektivet
i enkelte menigheters prosjekter har blitt tonet ned til fordel
for mer sosiale opplegg.
Disse medlemmer vil presisere
at Trosopplæringsreformen var ment å være
en opplæringsreform, ikke et tilskudd til ordinær
kirkelig virksomhet rettet mot ungdom. Disse medlemmer er
i tvil om opplæringsperspektivet er tilstrekkelig ivaretatt,
og mener det er viktig med en grundig gjennomgang av tiltak og bruken
av midlene før Trosopplæringsreformen eventuelt
gjøres endelig. Disse medlemmer vil videre presisere
viktigheten av at en slik evaluering også omfatter grundig
gjennomgang av forholdene også i menigheter og trossamfunn
utenfor Den norske kirke.
Disse medlemmer ber Regjeringen
legge frem egen sak for Stortinget om evaluering av Trosopplæringsreformen
våren 2008, og fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem egen sak med evaluering av Trosopplæringsreformen
og vurdering av fremtidig modell for trosopplæring, herunder
vurdering av finansieringsordningen."
Departementet foreslår en bevilgning
på kr 764 985 000 under dette
kapitlet.
Komiteen viser til
at Den norske kirke er en landsomfattende folkekirke og menighetskirke. Komiteen er
enig med departementet i at disse egenskapene uløselig
er knyttet til Kirkens prestetjeneste, som er nærværende
i alle lokalsamfunn. Komiteen har merket seg at det
i årene fremover vil være særlige utfordringer
med hensyn til rekrutteringen til prestetjenesten.
Komiteen viser til at de nye
tjenesteordninger for menighetsprester og proster ble iverksatt
1. juli 2004. Komiteen viser til at reformen
innebærer at 104 proster ikke lenger skal være
sokneprester. Komiteen vil understreke at de enkelte
lokalmenigheter også i fremtiden må få et
like godt tjenestetilbud og bli betjent med godt kvalifiserte og
motiverte prester.
Komiteen vil også peke
på at det er en rekke forhold som påvirker rekrutteringen
til prestestillingene, og det er nødvendig med flere ulike
tilnærmingsmåter for å imøtekomme
rekrutteringsbehovet. Gjennom kunnskap om pensjoneringsadferd, noe
som utprøves ved forsøk med seniortiltak for alle
prester over 62 år i Nidaros og Borg bispedømmer,
vil prester kunne stimuleres til å bli lenger i tjenesten.
Når det gjelder mobiliteten i presteskapet vil gode arbeidsforhold
rent generelt ha betydning. Særskilte avtaler om fritid
og beredskap og ikke minst prostereformen gir grunnlag for å få en
god organisering av prestetjenesten, noe som på sikt vil
bidra til å gjøre arbeidsforholdene mer attraktive.
For å finne fram til effektive tiltak er det behov for å skaffe
seg best mulig kunnskap om hvordan ulike tiltak vil virke.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det over statsbudsjettet de seneste år er
bevilget betydelige midler til gjennomføringen av prostereformen.
For 2008 er det foreslått 9 mill. kroner til gjennomføring
av reformen. En betydelig del av disse midlene vil bli benyttet
til å styrke prestetjenesten i menigheter hvor det er nødvendig
som følge av at prosten har fått nye oppgaver.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
viktigheten av å oppfylle prostereformen, og at man for å klare
det må sørge for at det er tilstrekkelig med prestestillinger.
Den norske kirke vil få vanskeligheter med å oppfylle
sin funksjon som folkekirke dersom kirken mangler de prestene som
skal ta seg av sine menigheter. Disse medlemmer vil peke
på at det gjennom høringer i komiteen er kommet frem
at det er til dels stor mangel på prester, samtidig som
det er problemer med å få fylt enkelte ledige
prestestillinger. Dette beror på at arbeidsforholdene for prester
ofte er svært krevende og vanskelige, og at det dermed
blir vanskelig å rekruttere til yrket. En av løsningene
er å opprette flere prestestillinger, slik at arbeidsbyrden
på den enkelte prest blir mindre. Dermed vil også mange
av de ledige stillingene kunne fylles opp. I Unios kommentarer til
statsbudsjettet peker de på at Norge har få prestestillinger
i forhold til folketallet sammenliknet med de andre nordiske landene. Grunnbemanningen
er slik at hver prest har ansvaret for mer enn 3 000 kirkemedlemmer.
Men på grunn av bosettingsmønsteret og de lange
avstandene blir konsekvensen at enkelte prester har ansvaret for
så mye som 7 000-8 000 mennesker.
Disse medlemmer vil understreke
at det arbeidet prestene gjør, som formidlere av tro og
utførere av kirkelige ritualer, er viktig for store befolkningsgrupper.
I de tilfellene hvor Kirken mangler prestestillinger, får
det lett konsekvenser for det arbeidet prestene utfører
som samtalepartnere for mennesker i ulike livsfaser. Både
som sjelesørgere og som deltakere i den kvalifiserte samtalen,
fyller prestene en viktig rolle, i forhold til tro så vel
som i forhold til bistand i en komplisert hverdag. Samtidig skal
prestene også formidle vår kristne kulturarv.
Disse medlemmer viser til forslagene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2006-2007), og fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
en plan for progresjonen i omstillingsarbeidet knyttet til prostereformen."
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
en opptrappingsplan for nye prestestillinger som sikrer at prestetjenesten
i prostiene ikke blir svekket på grunn av prostenes endrede
oppgaver i forbindelse med proste-reformen."
Disse medlemmer viser til at
Den norske kirke står overfor en alvorlig prestemangel.
Det finnes knapt søkere til de om lag 100 stillingene som
nå står ledig, noe som rammer de tre nordligste
fylkene hardest. Aldersfordelingen i presteskapet gjør
at dette bare vil forverre seg de nærmeste årene. Disse
medlemmer viser videre til geografiske forhold og bosettingsmønstre
fører til at mange prester jobber alene. Når man
da i tillegg har en situasjon der man fyller opp vakanser i nabosogn
kan arbeidssituasjonen bli uansvarlig. Disse medlemmer mener
at flere prestestillinger vil gi mer forutsigbarhet og mindre arbeidspress
på den enkelte.
Disse medlemmer er enig med Regjeringen
i at det i årene fremover vil være særlige
utfordringer med hensyn til rekruttering til prestetjenesten. Dette medlem mener
dette er svært alvorlig i lys av prestenes viktige rolle
i å sikre Den norske kirke som folkekirke. Disse
medlemmer mener det er behov for en handlingsplan for hvordan
man kan øke rekrutteringen til prestetjenesten og fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem for Stortinget en handlingsplan for hvordan en på kort
og lang sikt vil bedre rekrutteringen til prestetjenesten."
Disse medlemmer viser til at
arbeidspresset for norske prester er formidabelt. Etter nyorganiseringen av
prestetjenesten er domprostene i stor grad tildelt administrative
oppgaver. Denne endringen betyr at omtrent 52 årsverk er
fjernet fra aktiv utøvende prestetjeneste og overført
til administrativt arbeid. Denne endringen er ikke kompensert tilstrekkelig
gjennom en tilsvarende økning i antall prester, hvilket
har medført ytterligere økt arbeidspress på prestene. Disse
medlemmer viser til at det er viktig at prestene har tid
til de som i ulike livsfaser søker råd, hjelp
og støtte hos sin prest. Der et store forventninger til
at presten har tid når kirkemedlemmet trenger slik støtte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative budsjett hvor det foreslås å styrke
prestetjenesten med 30 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett hvor det foreslås å styrke prestetjenesten
med 15 mill. kroner. Av dette er det øremerket midler til
to studentprester, henholdsvis en ved Universitetet i Tromsø og
en ved BI i Oslo.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der det foreslås å bevilge 26 mill. kroner for å opprette
52 nye prestestillinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser videre
til den særskilte betydning Stiklestad har i
Norges historie både religiøst og kulturelt. De
senere årenes arbeid med Olavsarven og pilegrimstradisjoner
har vist at det her er et betydelig potensial for etisk tenkning
omkring temaer som fred, rettferdighet, forsoning og dialog.
Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til det samarbeid som er i gang mellom Den norske kirke og
Stiklestad nasjonale kultursenter for å styrke de ulike
aspekter ved Olavsarven og en videreutvikling av aksen Stiklestad-Nidaros.
Disse medlemmer ber Regjeringen
i forslag til statsbudsjett for 2009 vurdere å opprette
en egen prestestilling med særlig ansvar for
pilegrimsarbeid, dialogarbeid og formidling av Olavsarvens betydning, knyttet
til Stiklestad.
Departementet foreslår en bevilgning
på kr 43 977 000 under dette
kapitlet.
Komiteen er positiv
til det arbeid som signaliseres i forbindelse med pilegrimssenter
og viser til at Nidaros bispedømmeråd i samarbeid
med flere kirkelige og offentlige instanser har lenge arbeidet for å etablere
et pilegrimssenter i Trondheim. Pilegrimssenteret skal organiseres
som en stiftelse.
Komiteen mener at Nidaros pilegrimssenter
bl.a. vil være viktig for å videreutvikle Trondheim
og Nidaros som et kirkelig tyngdepunkt. Senteret vil ikke kunne
realiseres uten offentlige tilskudd. Det er anslått et
tilskuddsbehov i størrelsesorden 1,8 mill. kroner i året.
Med oppstart i annet halvår i 2008 foreslår departementet
at det gis et tilskudd på 0,65 mill. kroner i 2008.