1. Sammendrag

       I proposisjonen fremmes det bl.a. forslag om enkelte justeringer i domstollovens regler om valg av forliksråd, lagrettemedlemmer og meddommere m.m. De fleste justeringene er påkrevet pga. den nye kommuneloven.

       En endring i kommuneloven av valgreglene for formannskap endrer betydningen av henvisningen til reglene for formannskapsvalg og i domstolloven § 57. Det foreslås at denne bestemmelsen endres slik at en viser til kommunelovens alminnelige regler om valg av nemnder i stedet for til reglene for valg av formannskap. Etter dette vil forliksrådsmedlemmene kunne velges etter forholdstallsvalg når minst ett medlem i kommunestyret krever det og ellers som flertallsvalg. Den nåværende særregelen om begrensninger i kandidatantall ved forholdstallsvalg er overflødig og tas ut av loven.

       Ved forholdsvalg gir kommuneloven ingen valgteknisk løsning på hvordan krav om kjønnsfordeling skal oppfylles. Det er derfor nødvendig å innta enkelte særregler om forholdsvalg av forliksrådsmedlemmer i domstolloven § 57.

       Etter denne bestemmelsen skal valg av nytt forliksråd så vidt mulig skje innen utgangen av oktober etter kommunestyrevalget. Det er det avtroppende kommunestyret som foretar valget. Etter nye kommuneloven skal det nyvalgte kommunestyret holde konstituerende møte innen utgangen av oktober. Det kan derved oppstå tvil om hvorvidt det er det gamle eller nye kommunestyret som skal velge forliksråd. Departementet mener valget bør foretas av det nye kommunestyret samtidig som fristen for å foreta valget bør utskytes. I høringsbrevet foreslås fristen satt til 15. februar året etter valget og det samme foreslås som frist for valg av meddommerutvalg m.m. Det foreslås som følge av dette at funksjonsperioden for Forliksrådets medlemmer forskyves til 1. mai.

       Domstolloven § 27 forstås slik at kommunestyret ved ordinære valg av forliksråd skal velge formann uten hensyn til den rekkefølgen medlemmene er oppnevnt i. Det samme foreslås gjort gjeldende ved suppleringsvalg.

       Etter domstolloven § 64 skal utvalg av lagrettemedlemmer m.v. velges hvert fjerde år. Valget gjelder for fire år fra 1. april i det påfølgende år. Senest 15. november skal formannskapet holde et forberedende valgmøte og senest 15. desember skal kommunestyret holde valgmøte. Det er i utgangspunktet det avtroppende kommunestyre som skal foreta valgene som en følge av at dette kommunestyret sitter fram til årsskiftet. Når det nyvalgte kommunestyret nå skal tiltre i oktober, foreslås det at det nye kommunestyret også skal foreta valget av lagrettemedlemmer m.v. Fristen for det forberedende valgmøtet bør forskyves til 15. januar det påfølgende år. Avholdelse av det avsluttende valgmøtet foreslås satt til 15. februar. Funksjonsperiodens begynnelse foreslås forskjøvet fra 1. april til 1. mai. I kommuner som etter den nye kommuneloven ikke har formannskap, foreslås det at det forberedende valgmøtet legges til et fast utvalg som er opprettet særskilt for denne oppgaven.

       Både for forliksrådet og utvalget av lagrettemedlemmer bør det som en overgangsregel fastsettes at det sittende forliksråd og de nåværende utvalg skal fortsette å fungere fram til 1. mai 1996.

       I en høringsuttalelse fra samarbeidsutvalget for forliksråd og hovedstevnevitner i byene (SFFH) fremgår det at det av hensyn til gjennomføring av opplæring o.l. ville være ønskelig om valgfristen for forliksrådsmedlemmer kunne settes noe kortere enn foreslått i høringsbrevet (15. februar). SFFH foreslår i stedet 31. desember året før. Kommunenes Sentralforbund foreslår som et alternativ at tiltredelsestidspunktet utskytes til 1. juli. Departementet foreslår etter dette at 15. januar settes som frist for kommunenes valg av forliksråd.

       Kommunenes Sentralforbund har i sin uttalelse anført at reglene om valg av lagrettemedlemmer m.v. er unødvendig omstendelige. Departementet vil med sikte på en eventuell lovendring ved en senere anledning vurdere dette spørsmålet.

       Fra 1. august d.å. vil nåværende Eidsivating lagdømme deles og skifte navn til Borgarting lagdømme og Eidsivating lagdømme. Det foreslås enkelte endringer av teknisk karakter som følge av navneskiftet.

       Forslagene vil ikke ha økonomiske konsekvenser for det offentlige eller for private. For kommunene vil endringene innebære en viss forenkling.