Etter gjeldende rett er det et vilkår for å få rett
til sykepenger fra folketrygden at inntektsgrunnlaget for sykepenger
utgjør minst 50 prosent av grunnbeløpet. Det er
ingen nedre inntektsgrense for rett til sykepenger fra arbeidsgiveren
i de første 16 dagene av sykmeldingsperioden (arbeidsgiverperioden).
For yrkesaktive som midlertidig har vært ute av inntektsgivende
arbeid, kreves det at medlemmet kan godtgjøre et inntektstap
og har et sykepengegrunnlag som minst svarer til grunnbeløpet.
Det er et vilkår også for rett til stønad
ved barns og barnepassers sykdom at inntektsgrunnlaget utgjør
minst 50 prosent av grunnbeløpet.
Departementet mener at kravene til minsteinntekt i sykepenge-
og dagpengeordningen under arbeidsløshet bør være
på tilnærmet samme nivå. Kravet til minsteinntekt
for dagpenger var tidligere 0,75 ganger grunnbeløpet, men
ble hevet i 1996. En minsteinntektsgrense på 125 prosent
av grunnbeløpet tilsvarer kravet til minsteinntekt for
dagpenger i siste kalenderår. Departementet er av den oppfatning
at utviklingen i sykepengeutgiftene den senere tid, taler for at
det er nødvendig å skjerpe vilkårene
for rett til sykepenger noe. På denne bakgrunn foreslår
departementet å heve det minste inntektsgrunnlaget for
rett til sykepenger fra trygden fra 50 til 125 prosent av grunnbeløpet.
Det er tilsvarende vilkår om minsteinntekt for rett til
stønad ved barns og barnepassers sykdom etter folketrygdloven
kapittel 9 som for sykepenger ved egen sykdom. Endringen vil derfor
også gjelde for rett til omsorgspenger, pleiepenger, og
opplæringspenger fra folketrygden.
Departementet foreslår at endringene trer i kraft 1. januar
1999, og gis virkning for sykepengetilfeller som oppstår
etter dette tidspunkt. Forslaget er anslått å gi
en innsparing for folketrygden på om lag 265 mill. kroner
som helårsvirkning i 1999.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti støtter ikke Regjeringens
forslag om å heve folketrygdens krav til minsteinntekt
fra 50 til 125 pst. av grunnbeløpet.
Disse medlemmer viser til at forslaget vil medføre
at ca. 200 000 arbeidstakere mister retten til sykepenger,
og et flertall av disse er deltidsarbeidende kvinner og personer
som kombinerer arbeid og trygd.
Disse medlemmer understreker Stortingets uttalte
målsetting om i større grad å ha fleksibilitet med
hensyn til å kombinere arbeid og trygd, slik at også de
med en restarbeidsevne i større grad kan delta i arbeidslivet.
Mange av disse vil bli berørt av forslaget.
Disse medlemmer vil videre understreke omsorgssektorens
tiltagende behov for arbeidskraft og at en her er avhengig av de
mange kvinner som i perioder av sitt liv ønsker å ha
deltidsarbeid, og at også disse i stor utstrekning vil
bli berørt av Regjeringens forslag.
Disse medlemmer er engstelige for at tap av vesentlige
arbeidstakerrettigheter som sykepengerettigheter kan virke demotiverende
med hensyn til den enkeltes deltakelse i arbeidslivet.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn opprettholde
folketrygdlovens bestemmelser av i dag og vil stemme mot forslag
til endring av §§ 8-3, 8-47 og 9-3 i
folketrygdloven.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre og Senterpartiet støtter Regjeringens forslag
om på bakgrunn av utviklingen i sykepengeutgiftene den
senere tid å heve minste inntektsgrunnlag for rett på sykepenger
fra trygden fra 0,5 til 1,25 grunnbeløp. Dette vil bidra
til en viss harmonisering av reglene i forhold til dagpengeordningen.
Disse medlemmer understreker at endringen ikke
berører retten til sykepenger i arbeidsgiverperioden. Disse
medlemmer viser til at ca. 195 700 personer i 1996
hadde en arbeidsinntekt mellom 0,5 G og 1,25 G. Av disse var 108 800
kvinner og 86 900 menn. Størrelsesorden etter
antallet personer som etter endringen ikke får utbetalt
sykepenger fra trygden, kan beregnes ut fra statestikken for 1997,
da i alt ca. 22 000 personer med inntekt mellom 0,5 G og 1,25
G fikk utbetalt sykepenger fra trygden. I 1997 var arbeidsgiverperioden
14 dager mot 16 dager i 1999, og dette vil kunne innebære
at antallet sykepenger tilfeller fra trygden for 1999 er noe lavere.
Disse medlemmer har merket seg at i 1997 var ca.
1 700 sykepengemottakere med inntektsgrunnlag lavere enn
1,25 G registrert med uførepensjon, og at antallet sykepengemottakere
som også var mottakere av attføringspenger, var
lavt. Disse medlemmer har også merket seg
at Regjeringen i den bebudede stortingsmelding om utjamning i levekår
bl.a. vil komme med forslag som legger til rette for enklere kombinasjon
av arbeid og trygd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til sitt primære budsjettforslag der disse medlemmer
har funnet dekning for ikke å heve minste inntektsgrunnlag
for rett til sykepenger fra 50 til 125 pst. av grunnbeløpet. Disse
medlemmer vil imidlertid vise til avtalen med regjeringspartiene
der det ikke var mulig å få til en avtale om å ikke
heve dette inntektsgrunnlaget. Disse medlemmer vil
derfor gi sin tilslutning til dette punktet, da disse medlemmers inndekning
forutsetter at Fremskrittspartiets primære budsjettforslag blir
vedtatt.