Krigspensjoneringslovene gir rett til invalidepensjon til den
som har fått mén eller nedsatt arbeidsevne som
følge av krigsskade eller påkjenninger under krigen
1939 - 1945. Lovene omfatter også etterlatte. Lovene om
krigspensjon bygger på et inntektsgradert pensjonsgrunnlag.
Etter gjeldende regler fastsettes pensjonsgrunnlaget for innsats-
og overgrepspersoner skjønnsmessig i forhold til den årsinntekten
som den skadde eller avdøde forventes å ha hatt
per 1. juli 1946 hvis skaden eller ulykken ikke hadde inntruffet.
Det vises til at da Stortinget våren 1985 behandlet forslag
til endringer i krigspensjoneringslovene, uttalte sosialkomiteen
bl.a. (Innst. O. nr. 69 (1984-85):
«Komiteen forutsetter at det må skje
en gradvis avvikling av de ulike pensjonstrinn for innsats- og overgrepsfolk.
Målet må være å stå tilbake
med ett pensjonsgrunnlag - det høyeste.»
Etter endring i 1995 gjenstår to grunnlag. Høyeste grunnlag
gir i dag kr 201 120 i årlig pensjon ved full uførhet,
mens nest høyeste gir kr 191 808 i pensjon.
Dersom krigspensjonistens ektefelle er varig arbeidsudyktig og
ikke er i stand til å utføre husarbeid, kan pensjonisten
etter gjeldende regler innvilges et tillegg til hjelp i huset. Tillegg
til hjelp i huset kan også gis hvis pensjonisten er enkemann
(enke) eller fraskilt med omsorg for barn under 18 år.
Fullt tillegg til hjelp i huset utgjør per 1. mai 1998
kr 36 576 i året.
Trenger krigsinvaliden særskilt tilsyn og pleie på grunn
av krigsskade, kan det etter gjeldende regler gis et hjelpeløshetsbidrag.
Bidraget har ulike satser avhengig av hvor stort behovet for tilsyn
og pleie er. Fullt hjelpeløshetsbidrag utgjør
per 1. mai 1998 kr 91 428 per år.
I henhold til militærloven § 10 andre
ledd og sivilloven § 15 andre ledd kan en krigsinvalid
som av helsemessige eller andre grunner trenger ny bolig eller trenger å utbedre
den boligen han har, få hjelp til finansiering ved en kapitalutløsning
av pensjonen. Kapitalutløsning kan etter de samme bestemmelsene også gis
for å bidra til å skaffe den invalide et varig inntektsgivende
arbeid. Kapitalutløsningen medfører en livsvarig
reduksjon i pensjonen, og den må være økonomisk
forsvarlig. Også enker kan få utløsning.
Etter departementets oppfatning er det ønskelig at det
uttrykte målet i sosialkomiteens uttalelse fra 1985 nå fullføres
slik at man står igjen med det høyeste grunnlaget.
En slik endring vil medføre større økonomisk
likhet for krigspensjonistene, og vil medføre at 75 prosent
av pensjonistene får høyere ytelser fra krigspensjoneringen
enn de nå har.
Det uttales at reglene for særordningen med tillegg
til hjelp i huset oppfattes som urettferdige for mange krigspensjonister
som vanskelig forstår hvorfor tillegget faller bort når
hustruen har falt fra. Det kan også være vanskelig å forstå hvorfor
enslige pensjonister av begge kjønn som p.g.a. alder og
sykelighet er avhengig av hjelp i huset, ikke får tillegg
til hjelp i huset etter krigspensjoneringslovene. Departementet
antar at de grupper som ordningen med tillegg til hjelp i huset
tok sikte på, nå har fått slik hjelp,
og viser ellers til de kommunale hjemmebaserte tjenestene som skal
gi nødvendig hjelp til personer som bor hjemme - også til
krigspensjonistene. På denne bakgrunn foreslår
departementet at særordningen med tillegg til hjelp i huset
blir avviklet for nye tilfeller.
Om særordningen med hjelpeløshetsbidrag framholder
departementet at det er ulikheter mellom dem som får pensjon
etter hovedlovene av 1946, og dem som oppebærer pensjon
etter tilleggsloven av 1968. Det uttales at ulikheten er vanskelig å forklare
og forsvare overfor den enkelte krigsinvalid. Departementet antar
at de som har behov for hjelpeløshetsbidrag på grunn
av krigsskade, har fått dette nå, og at de fleste som
heretter blir hjelpeløse, blir det på grunn av
alderdom og ikke på grunn av krigsskade. På denne
bakgrunn foreslår departementet at særordningen
med hjelpeløshetsbidrag blir avviklet for nye tilfeller.
Departementet uttaler at det nå i liten grad er behov
for en ordning med kapitalutløsning med formål å gi
hjelp til finansiering av bedre bolig, eller bidra til å skaffe
den invalide et varig inntektsgivende arbeid. Departementet foreslår
derfor at også denne ordningen blir avviklet for nye tilfeller.
Departementet foreslår at endringene trer i kraft 1. september
1999. Økning av laveste pensjonsgrunnlag for innsats- og
overgrepspersoner fører til merutgifter for krigspensjoneringen
med ca 50 mill. kroner på årsbasis. Avvikling
av særordningene med tillegg til hjelp i huset, hjelpeløshetsbidrag
og kapitalutløsning for nye tilfeller vil skape større
likhet og være en administrativ forenkling. Mindreutgiftene
ved full virkning anslås til 7 mill. kroner på årsbasis.
Komiteen støtter forslaget
om endring i regelen for krigspensjonering slik at innsats- og overgrepspersoner
får likt pensjonsgrunnlag.
Komiteen viser til at det fremlagte forslag er
en oppfølging av Stortingets tidligere uttalte målsetting om
en gradvis avvikling av de ulike pensjonstrinn for så å stå igjen
med det høyeste pensjonsgrunnlag.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
støtter forslagene om - for nye tilfeller - å avvikle
særordningen med tillegg til hjelp i huset, særordningen
med hjelpeløshetsbidrag og særordning med kapitalutløsning
av pensjoner. Flertallet deler departementets syn
på at behovet for særordninger ikke er til stede
på samme måte i dagens samfunn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at denne endringen i krigspensjonene burde vært
gjennomført med virkning fra 1. mai, da disse medlemmer ser
det som naturlig at disse endringene skjer samtidig med de øvrige
endringer i pensjonene. Disse medlemmer vil her bare
vise til at endringer som kommer som følge av trygdeoppgjøret,
gjøres gjeldende fra 1. mai. Disse medlemmer har
i sitt primære budsjettforslag lagt inn denne endringen
i tidspunkt, men vil gi sin tilslutning til Regjeringens forslag,
da vårt primære forslag ikke får flertall.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti vil vise til at Fremskrittspartiet fremmet
et Dokument 8-forslag tidligere om at det laveste grunnlaget for
krigspensjoner for innsatspersoner avvikles. Dette fikk støtte
fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti. Disse medlemmer har
med glede sett at dette nå er på plass i forslaget
til budsjett for 1999.