1. Sammendrag

I proposisjonen foreslås enkelte endringer i barnevernloven og sosialtjenesteloven. Endringene i barnevernloven dreier seg først og fremst om endringer i gjeldende bestemmelser, men det foreslås også nye bestemmelser, bl.a. forslag om at visse grupper ansatte og oppdragstakere i barnevernet skal legge fram politiattest og om yrkesforbud for de samme gruppene dersom de har begått visse seksuelle overgrep mot barn og unge, og forslag om frist for kommunen til legge en sak fram for fylkesnemnda når den private part krever endringer i fylkesnemndas vedtak. I tillegg foreslås det endringer i sosialtjenesteloven kap. 9 som omhandler saksbehandlingen i fylkesnemnda og administreres av Barne- og familiedepartementet. Forslagene om endringer i sosialtjenesteloven gjelder blant annet forslag om adgang for kommunene til å bringe fylkesnemndas vedtak inn for domstolene til rettslig overprøving, og presisering av ansvaret for kommunens saksomkostninger ved rettslig overprøving av fylkesnemndas vedtak. Endringene i barnevernloven og sosialtjenesteloven er omhandlet i kap. 2.

Når det gjelder proposisjonens pkt. 2.2 om forslag om å utvide aldersgrensen for å opprettholde frivillige barneverntiltak for ungdom fra 20 til 23 år, kommunens plikt til å utarbeide tiltaksplan, jf. utkastet til § 4-15 fjerde ledd, samt endringer i § 9-4 angående fylkeskommunens økonomiske ansvar, behandles dette i Innst. O. nr. 69 (1997-98), jf. Besl. nr. 72 (1997-98).

Barnevernloven er for tiden gjenstand for en omfattende evaluering. De endringsforslagene som nå fremmes berøres ikke av den pågående evalueringen.

I proposisjonen omtales også spørsmålet om endring i barnevernloven med sikte på å gi barneverntjenesten et større ansvar for å forebygge og sette inn etterfølgende tiltak i forhold til kriminalitet begått av barn under den kriminelle lavalder. Departementet har, bl.a. på grunnlag av høringen, kommet til at det ikke er grunnlag for å fremme forslag til lovendring, men spørsmålet omhandles i kap. 3.

De økonomiske og administrative konsekvensene av forslaget er omhandlet i kap. 4.