Departementets forslag til ny regulering av arbeidsformidling
og arbeidsleie innebærer generelt en tilpasning av lovgivningen
til dagens behov. Det er departementets oppfatning at utkastet sett
under ett vil kunne gi grunnlag for klare fordeler for alle aktørene i
arbeidsmarkedet. Forslagene vil over tid føre til et bedre
fungerende arbeidsmarked og en viss økning i sysselsetting
og verdiskapning i Norge. Det er imidlertid vanskelig å tallfeste
disse effektene.
Departementets forslag til ny regulering av arbeidsformidling
og arbeidsutleie inneholder både privatrettslige og offentlige
reguleringer. Til flere av forslagene er det knyttet administrative
og økonomiske konsekvenser for det offentlige, men disse
er antatt å være av et moderat omfang.
Departementets forslag om å oppheve det generelle forbudet
mot privat arbeidsformidling og arbeidsutleie vil føre
til at arbeidsmarkedsetaten får endret noen av sine arbeidsoppgaver.
Behandlingen av dispensasjonssøknader bortfaller og Arbeidsutleieutvalget
opphører som en konsekvens av utvalgets forslag. I forslag
til nytt regelverk legges det opp til at opplysninger om formidlingsaktivitet
og utleie fra vikarbyrå skal meldes til arbeidsmarkedsetaten
som så periodevis kan publisere statistikk over aktiviteten på området.
Også i dag har de private aktørene rapporteringskrav
om virksomheten til Arbeidsdirektoratet. Med åpning for
privat arbeidsformidling og friere adgang til utleie må en
anta at antall firmaer som utfører denne type tjenester
vil øke, slik at rapporteringsomfanget øker. Departementet
har videre foreslått et regelverk som både skal
håndheves og kontrolleres. Samlet sett vil departementets
forslag medføre en viss reduksjon i ressursbruken i Arbeidsdirektoratet.
Samtidig vil Arbeidstilsynet og Oljedirektoratet (innenfor petroleumssektoren)
få økt arbeidsbyrde ved at etatene overtar forvaltning
og veiledningsplikt for et nytt rettsområde. Etatene har
i dag slik veiledningsplikt for de tilsvarende reglene for midlertidig
tilsetting. Tre-partsforholdet ved innleie vil imidlertid reise
problemstillinger som ikke gjelder midlertidig tilsetting i et to-partsforhold.
Endringen vil medføre et økt ressursbehov knyttet
til økt saksbehandling, økt behov for informasjonstiltak
samt intern opplæring av etatenes medarbeidere i de nye
bestemmelsene.
Det legges på denne bakgrunn opp til en rammeoverføring
av driftsmidler fra arbeidsmarkedsetaten til Arbeidstilsynet og
Oljedirektoratet som kompensasjon i forhold til de oppgaver som
etatene blir pålagt.
Innføring av betalingstjenester i arbeidsmarkedsetaten
er forutsatt å være selvfinansierende og vil i liten
grad ha økonomiske konsekvenser for arbeidsmarkedsetaten.
Endringen vil innebære at antall ansatte i etaten øker
noe, avhengig av omfanget av salget av tjenestene. Arbeidsmarkedsetaten
tilbyr i dag i et svært begrenset omfang tjenester som
nå vil ytes mot betaling. Innføring av betalingstjenester
vil derfor isolert sett kunne bidra til å frigjøre
noe ressurser i etaten. Etter departementets vurdering vil disse
innsparingene være marginale.
Opprettelse av et statlig utleieselskap vil på sikt ikke
innebære vesentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for staten. I forbindelse med oppstarten av selskapet
vil det være behov for egenkapital. Departementet legger
opp til at disse midlene omdisponeres fra arbeidsmarkedsetatens
driftsbevilgning (kap. 1590). Selskapet skal drives uten offentlige
tilskudd.
Alt i alt antas at forslaget til lovendringer ikke får særlig
budsjettmessige konsekvenser.
Komiteen tar dette til etterretning.