Jeg viser til ditt brev av 2. desember med spørsmål i
forbindelse med behandlingen av denne proposisjonen.
Jeg har innhentet Kommunal- og regionalministerens syn på spørsmålet.
Nedenfor følger hans svar:
«I flere bransjer er underentreprise vanlig.
Ved store oppdrag kan dette dreie seg om svært mange underentreprenører
som kan ha innleid arbeidskraft og eller leie arbeidstakere fra
andre bedrifter.
Er hovedentreprenør ansvarlig for
leieforhold i hele entreprisen? Hva slags ansvar har underentreprenøren?
Hovedentreprenøren er i utgangspunktet ikke ansvarlig
for leieforhold i hele entreprisen. Det er innleier, dvs. underentreprenøren,
som har ansvaret for at f.eks. vilkårene for innleie er
oppfylt. Videre vil innleier også ha ansvaret for arbeidsmiljøforholdene
for de innleide arbeidstakerne, ettersom de innleide arbeider integrert
i underentreprenørens (innleiers) virksomhet, under dennes
ledelse og instruksjon. Et forbehold må likevel tas for
den situasjonen at det er hovedentreprenør som har den
faktiske ledelse og instruksjonsmyndighet overfor underentreprenørens innleide.
Det kan da ikke utelukkes at hovedentreprenør etter en
konkret vurdering kan ha et arbeidsgiveransvar etter arbeidsmiljøbestemmelsene
i arbeidsmiljøloven. Da dreier det seg imidlertid ikke lenger
om et ordinært entrepriseforhold hvor hovedentreprenør
har engasjert underentreprenør for å utføre
tjenester.
Mens vi ovenfor har omtalt hvem som er hovedansvarlig for
at f.eks. innleie er lovlig og arbeidsmiljøet er forsvarlig,
stiller arbeidsmiljøloven også krav
til samordning der arbeidsgivere samtidig driver virksomhet
på samme arbeidsplass. Dersom f.eks. en hovedentreprenør
benytter egne arbeidstakere og underentreprenører
med egne arbeidstakere/innleide, skal hver av disse (arbeidsgiverne)
sørge for at deres egen virksomhet er slik innrettet og
utført på en slik måte at også de øvrige
arbeidstakere er vernet i samsvar med arbeidsmiljøloven,
jf. arbeidsmiljøloven § 15 nr. 1 a).
I tillegg har hovedentreprenøren
ansvaret for samordningen av de enkelte virksomheters verne-
og miljøarbeid, jf. arbeidsmiljøloven § 15
nr. 1 c). Det følger også av § 6 i den
såkalte HMS-forskriften (forskrift om systematisk helse-,
miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter - internkontroll)
et krav til samordning av internkontrollen der en hovedentreprenør
engasjerer underentreprenører på sitt anlegg.
Hvordan kan et lovforslag utformes som sikrer
at hovedentreprenøren har et medansvar for lovligheten av
utleie/innleie av arbeidstakere i hele entreprisen?
Dersom fagforening representert ved foretaket
gis sjølstendig forhandlingsrett ved innleie fra vikarbyrå, vil
dette i så fall bare gjelde fagforening hos underentreprenøren
og ikke hos hovedentreprenøren?
Hvis inn og utleie mellom bedrifter reguleres
med at innleie skal avtalefestes med tillitsvalgt, vil dette bare
gjelde hos underentreprenøren eller kan tillitsvalgte hos
hovedentreprenøren gis tilsvarende rett?
De tre spørsmålsstillingene reiser en rekke
kompliserte problemstillinger knyttet til det å gi hovedentreprenør
eller fagforeninger/tillitsvalgte hos hovedentreprenør
plikter og rettigheter knyttet til arbeidsrettslige-/innleieforhold
i en annen virksomhet (hos underentreprenør).
Når det gjelder forslaget om å sikre et medansvar for
hovedentreprenøren om lovligheten av utleie/innleie
griper dette inn den tradisjonelle ansvarsplasseringen i arbeidslivet,
hvor ansvaret for at regelverket er oppfylt påligger den
som er ansvarlig for virksomhetens drift og som faktisk har arbeidsgiverbeføyelsene.
På samme måte som i et ordinært arbeidsforhold
er det innleier som er nærmest til å vurdere om innleieforholdet
er i tråd med lovverket, f.eks. om vilkårene for
innleie etter reglene om midlertidig tilsetting, er oppfylt. Som
en parallell kan vi vise til oppfølgingen av Konsernlovutvalgets
forslag (NOU 1996:6) som bl.a. gjaldt spørsmålet
om å utvide arbeidsgiverbegrepet i konsernforhold. Høringsrunden viste
at forslaget medførte en rekke kompliserte problemstillinger.
De to neste spørsmålene knyttet til fagforeninger og
tillitsvalgte, vil i utgangspunktet gi søksmåls-/-avtalekompetanse
til hhv. fagforeninger og tillitsvalgte ved virksomheten, dvs. hos
underentreprenør, og ikke hos hovedentreprenøren.
Det vil imidlertid bero på hvordan bestemmelsene utformes
hvorvidt den også kan gjøres gjeldende for fagforeninger
og tillitsvalgte hos hovedentreprenøren. En slik utvidelse
reiser imidlertid en rekke kompliserte problemstillinger, bl.a.
når det gjelder forholdet mellom de ulike fagforeningene.
På denne bakgrunn og sett i lys av sakens svært knappe
frister, er det ikke mulig for oss å utforme konkrete lovforslag
knyttet til de nevnte spørsmålsstillingene.»