Etablering av fastlege- og pasientlister krever registre som
skal forankres i trygdeetaten. Det redegjøres for trygdeetatens
oppgaver i fastlegeforsøket. Det framholdes at en nasjonal
ordning, hvor befolkningen skal ha adgang til å velge lege
i en annen kommune enn den man er folkeregisterført i,
forutsetter en registrering utover kommune- og fylkesgrenser. Departementet
anser det som hensiktsmessig at trygdeetaten ivaretar dette ansvaret.
Trygdeetaten vil i all hovedsak inneha rollen som kontor for oppdatering
og vedlikehold av fastlegenes pasientlister. Trygdeetaten foreslås
ikke gitt selvstendig vedtaksrett i forhold til listeføringsoppgavene,
men skal orienteres om alle relevante vedtak som fattes av kommunen
under drift av ordningen. Før ordningen starter, skal trygdeetaten gjennomføre
førstegangs registrering av befolkningens legeønsker
og fordele innbyggerne etter vedtatte retningslinjer for listeetablering.
Trygdeetaten skal informere innbyggerne om hvilken fastlege de har
fått plass hos. Videre skal fastlegene bli informert om fordelingen,
og kommunen må informeres om antall pasienter på fastlegenes
lister.
Kommuner skal etter forslaget kunne samarbeide om å gi
innbyggerne et fastlegetilbud. Det uttales at når ordningen
etableres, er kommunens forpliktelse oppfylt idet en innbygger faktisk
blir plassert på en liste. Bostedskommunen får
etter forslaget ikke plikt til aktivt å tilby listeplass
til sine innbyggere hos fastlege i andre kommuner. Innbyggere kan
på sin side etter eget tiltak velge listeplass i annen
kommune, og stiller da likt med innbyggerne i denne kommunen. Utfyllende
regler om organisering av ordningen foreslås gitt i forskrift.
Departementet presiserer at fastlegeavtale i utgangspunktet gjelder
inngåelse av avtale med privatpraktiserende selvstendig
næringsdrivende, men at det også vil være
behov for å regulere tilsvarende forhold i en arbeidsavtale
for ansatte.
Departementet ser det som viktig at rammer for elementer som
krav til legekontorets beliggenhet og fasiliteter, tilgjengelighet
og avgivelse av planleggingsdata blir fastsatt sentralt, men uttaler
at dette ikke nødvendigvis behøver skje gjennom
forskrift, dersom rammene kan fastsettes i sentral avtale. Legens økonomiske
vederlag i fastlegeordningen foreslås fastsatt i sentrale
avtaler. Departementet mener at den listestørrelse fastlegene
kan pålegges, og dermed hvilken øvre grense legene
kan sette, bør fastsettes i forskrift.
Departementet mener det er viktig å sikre at det offentlige
legearbeidet får nødvendige ressurser, og foreslår
forskriftsregulering av at fastleger kan pålegges offentlig
legearbeid som et vilkår for å få fastlegeavtale.
Maksimalt antall timer som skal kunne pålegges, forutsettes
fastsatt i sentral avtale.
Departementet foreslår at forskriftsbestemmelsen om
fastlegenes plikt til å delta i legevakt hjemles i legeloven
(ny lov om helsepersonell), og at dette fortsatt skal reguleres
nærmere i sentrale avtaler.
Det foreslås at kommunen skal kunne stille som vilkår
for inngåelse av fastlegeavtale at fastlegen, der forholdene
ligger til rette for det, påtar seg veiledning av turnuslege.
De organisatoriske og økonomiske konsekvenser forutsettes
ivaretatt i sentrale avtaler.
Når det gjelder vikarordninger/kollegiale ordninger
for fraværsdekning, foreslår departementet at det
overlates til partene, gjennom sentral avtale, å finne
fram til ordninger som ivaretar behovet for å gi personer
tilknyttet en fastleges liste et kontinuerlig tilbud.
Departementet foreslår at utekontor som hovedregel bør
eies og drives av kommunen, og at partene i sentral overenskomst
avtaler rammer for fastlegenes deltakelse.
Ny fastlegeavtale kan inngås når en fastlege
avslutter sin virksomhet og sitt avtaleforhold, når en
ubesatt legehjemmel skal besettes, eller når kommunen har
fått innvilget søknad om opprettelse av ny legestilling/hjemmel.
Departementet foreslår at pasientlisten blir overført
til den nye fastlegen, men at kommunen skal varsle personene på listen
om dette og gjøre oppmerksom på retten til å skifte
fastlege. Det uttales at i de tilfeller der det opprettes en ny
avtalehjemmel, bør kommunen kunne overføre alle
nytilmeldte i kommunen som ikke har oppgitt legeønske,
til den nyetablerte listen. Der det er behov for en ny legehjemmel,
vil også fastlegene i samarbeid med kommunen kunne legge
til rette for å etablere en ny liste ved å redusere
egen liste. Departementet ser det som lite hensiktsmessig å overlate
spørsmålet om etablering av nye lister i sin helhet
til partene. og foreslår at mekanismer for etablering av
nye lister reguleres i forskrift.
Et flertall i Stortinget har ved behandlingen av Innst. S. nr.
215 (1996-1997) satt rammene for listestørrelse.
Legene skal normalt ikke ha flere enn 2 500 eller færre
enn 500 på listen. Begrunnelsen for den nedre grensen er å sikre
at praksisen får et visst omfang, slik at legekontoret
ikke skal ha for begrenset åpningstid og telefontilgjengelighet.
Det understrekes at det i en situasjon med mangel på leger
er viktig at de samlede ressurser kan utnyttes, og departementet
foreslår at fastlegeavtaler med kortere lister enn 500
kan inngås, men at det da blir opp til partene lokalt å enes om
slike løsninger. Departementet foreslår også at
det lokalt gis adgang til å avtale lengre lister for en
begrenset periode på ett år av gangen. Det uttales
at lister på over 2 500 i utgangspunktet bare
bør avtales der dette er nødvendig for å dekke
behovet for fastleger. Etter departementets vurdering må kommunen
kunne pålegge legene et visst antall personer på listene.
Ut fra de erfaringene som er gjort med fastlegeordningen så langt,
settes dette til inntil 1 500 ved fulltids kurativ virksomhet.
Det framholdes at etter at fastlegeordningen har vært
i drift noen tid, vil det være aktuelt å vurdere listenes
lengde på nytt ut fra de evalueringer som da forventes å foreligge.
Departementet foreslår at listetaket på 1 500
skal gjelde ved innføring av ordningen, og at dette senere
kan justeres dersom erfaringene med fastlegeordningen tilsier det.
Departementet foreslår at fastleger fra innføring
av ordningen gis en rett til å redusere listen til 1 500.
Det foreslås at personer som er tilmeldt en liste, skal
prioriteres etter ansiennitet. Dersom det er behov for ytterligere
justering av listen, foreslås dette gjort ved tilfeldig
utvalg. Departementet foreslår at barn under 16 år
følger mor eller den som har foreldreansvaret. Reduksjon
av lister foreslås gjort ved tilfeldig utvalg.
Når det gjelder listesammensetning, foreslår
departementet at de legene som ønsker det, kan kreve listen
etablert slik at 70 pst. fylles opp av personer som har valgt legen.
De resterende fylles opp av et utvalg blant dem som ikke har oppgitt
eller ikke fått oppfylt sitt legeønske. Muligheten
til å sette grense ved 70 pst. foreslås som en
overgangsregel ved innføring av fastlegeordningen. Etter
at listene er etablert, blir det pasientenes valg som avgjør
utviklingen i sammensetningen. Etter departementets vurdering vil det
mest effektive virkemidlet for senere å redusere en leges
arbeidsbelastning, være å redusere listen. Departementet
foreslår at hovedprinsippene for opprettelse, sammensetning
og reduksjon av lister reguleres i forskrift.
Departementet ser det slik at under den forutsetning at partene
gjennom avtale finner fram til lokalt samarbeid, er det ikke nødvendig å regulere
opprettelse, oppgaver og sammensetning av lokalt samarbeidsorgan
i lov og forskrift.
Når det gjelder et nasjonalt forum for samarbeid mellom
partene, vises det til at utformingen av fastlegeordningen har skjedd
i et tett samarbeid mellom departementet, Kommunenes Sentralforbund,
Oslo kommune og Den norske lægeforening gjennom samarbeidsorganet
og enkelte arbeidsgrupper. Departementet foreslår at dette
samarbeidsorganet får funksjoner som nasjonalt forum fra
innføring av reformen og inntil videre, og at det videre
behov for et slikt forum vurderes underveis.
Det understrekes at det er viktig for alle parter at det finnes
mulige løsninger ved legemangel. Under forutsetning av
at partene finner tilfredsstillende løsninger gjennom avtaleforhandlinger,
ser departementet ikke behov for at kommunen i forskrift gis adgang til å pålegge
lengre lister.
Det framholdes at legemangelen gjør at det kan oppstå en
umulig situasjon da det samtidig skal tas hensyn til at alle innbyggere
skal få et rimelig likt allmennlegetilbud i en legemangelsituasjon,
til at kommunen ikke skal ha plikter overfor befolkningen som umulig
kan oppfylles, samt til legenes arbeidssituasjon. Departementet
mener at det da bør være en adgang til å sette
fastlegeordningen til side i helt særlige tilfeller. Det
understrekes at utgangspunktet bør være at kommunen
har forsøkt å oppfylle sin forpliktelse, enten
ved å utlyse ledige stillinger/avtaler, søke
om ny hjemmel, søke etter vikar, eller forsøke å etablere
samarbeid med nabokommune. Det uttales at for at en søknad
om dispensasjon eller suspensjon skal innvilges, må mangelen
på listeplasser både være av en viss størrelse
og en viss forventet varighet.
Departementet mener at fylkeslegen vil være en hensiktsmessig
instans til å gi dispensasjon eller suspensjon. Fylkeslegene
vil være underlagt departementets instruksjonsmyndighet
i slike saker. Departementet vil også etter vanlige forvaltningsrettslige
regler kunne omgjøre avgjørelser som er tatt av
fylkeslegen. Det uttales at det må være et vilkår
for å gi dispensasjon eller suspensjon at kommunen har
framlagt en plan for hvordan allmennlegetjenesten tenkes organisert
i suspensjonsperioden, og en plan for hvilke tiltak man vil sette
iverk for senere å kunne tilby en fastlegeordning. Departementet
forutsetter at en suspensjon ikke innebærer økt
egenandel eller annen økonomisk belastning for pasientene.
Departementet foreslår at suspensjon gis for inntil ett år
om gangen. Vedtak om suspensjon innebærer at lovbestemte
plikter og rettigheter settes til side. Fylkeslegens adgang til å treffe vedtak
om suspensjon fra fastlegeordningen bør derfor etter departementets
syn være hjemlet i lov, og dette foreslås inntatt
i § 1-3 sjette ledd. Utfyllende regler foreslås
gitt i forskrift. Departementet foreslår at kommunen og
berørte fastleger skal ha adgang til å bringe
saken inn for departementet til ny behandling.
Departementet mener at interkommunalt samarbeid i mange tilfeller
vil være avgjørende for at fastlegeordningen skal
fungere best mulig. Dette gjelder særlig på fire
områder: legedekning, regulering av lister, vaktsamarbeid
og vikarordninger. Det uttales at i utgangspunktet bør
samarbeidet baseres på frivillige ordninger mellom kommunene,
med basis i kommunelovens bestemmelser om interkommunalt samarbeid.
Det framholdes at kommunen vil ha plikt til å tilrettelegge
tjenestetilbudet for dem som ikke har fastlege, og for dem som har
fastlege i annen kommune, men midlertidig oppholder seg i kommunen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, vil vise til at pasient- og fastlegelistene
utgjør «nerven» i fastlegeordningen. Flertallet mener
det er viktig at det er kun én offentlig instans som har
ansvar for oversikten og for å vedlikeholde listene. Da
det innenfor fastlegeordningen skal være mulig å velge
lege utenfor egen kommune, forutsetter dette en registrering utover
kommune- og fylkesgrenser. Flertallet slutter seg
derfor til at det er hensiktsmessig at trygdeetaten ivaretar dette
ansvaret.
Flertallet vil peke på at det lokalt
er viktig at den enkelte kommune i samarbeid med trygdekontoret
utarbeider samarbeidsordninger for å administrere den løpende
ajourføring av listene.
Flertallet har merket seg at Rikstrygdeverket har
beregnet at det trenger fem måneder på å etablere listene
etter at de fra kommunen har fått vite hvilke leger som
har inngått fastlegeavtale. Flertallet vil understreke
at det derfor er viktig at denne informasjonen foreligger fra alle
kommunene senest i august 2000.
Flertallet vil understreke at kommunens plikt vil
være å gi tilbud om fastlege til dem som har rett
til å være tilknyttet en fastlege, og som ønsker
fastlege i den aktuelle kommunen. Flertallet slutter
seg til at hensynet til utnyttelse av legekapasitet over kommunegrensene
tilsier at to kommuner bør kunne samarbeide om å tilby
fastlege.
Flertallet har merket seg at flere kommuner har
reist spørsmål om i hvilken grad retten til å velge fastlege
på tvers av kommunegrensene vil gjøre det vanskelig
for kommunene å planlegge oppstarten av fastlegeordningen. Flertallet mener
det særlig vil være i større kommuner
med mange pendlere og studenter at dette vil kunne oppstå som
et problem. Flertallet vil peke på at dagens
legesøkningsmønster vil si noe om hvordan innbyggerne
vil velge lege også i fastlegeordningen. Flertallet vil
understreke at det er viktig at innbyggerne gis informasjon om hvilke
konsekvenser det har å velge en fastlege utenom sin egen
kommune og sitt eget legevaktdistrikt. Flertallet slutter
seg til at det ved oppstart av fastlegeordningen ikke bør
legges andre kriterier til grunn for valg av fastlege på tvers
av kommunegrenser enn brukernes eget ønske.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil understreke at de individuelle fastlegeavtalene vil bli kommunenes
viktigste styringsverktøy, samtidig som avtalen er den
enkelte leges mulighet til å få klargjort ansvar
og oppgaver. Dette flertallet ser det som viktig
at avtalene tilpasses lokalt, samtidig som fastlegeordningen som
en nasjonal reform må ha et enhetlig system. Dette flertallet vil
peke på at det derfor er viktig at det gjennom en sentral
avtale settes standarder for hvordan fastlegeordningen skal organiseres,
og hva den skal inneholde i tillegg til det som fastsettes i lov
og forskrift.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
vil understreke at tilgjengelighet til legen er viktig for pasientene,
og slutter seg til at det må være et minimum at
legen er tilgjengelig for personer på sin liste minimum
tre dager i uken. Flertallet vil videre understreke
at det bedrer tilgjengeligheten for yrkesaktive dersom legen minst én
gang i uken er tilgjengelig på kvelden; ikke minst gjelder
dette kommuner med mange pendlere.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil peke på at der legene har felleslister, kan legene
samarbeide om å ha åpent på kveldstid.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at fastlegeordningen bidrar til et forpliktende
samarbeid mellom fastlegen og de personer som står tilsluttet
dennes liste. En innvending mot fastlegeordningen har vært
at de forpliktelsene legen må inngå, strekker
seg for langt, og gir for lite rom for individuell frihet. Etter dette medlems syn
vil det være uheldig dersom man detaljregulerer ordningen
i form av henstillinger eller pålegg om kveldslister eller
et gitt antall listedager ukentlig. Det må forutsettes
at tilbudet utformes slik at listepasientene sikres en kontinuitet
i oppfølgingen. Men offentlige legeoppgaver og stor legevaktsbelastning
kan komme i konflikt med målet om tre listedager ukentlig,
eller at legen skal ha anledning til å ha kveldsliste i
tillegg til sine andre aktiviteter. Det må etter dette
medlems syn vises forsiktighet med detaljregulering av ordningen,
idet det ellers kan bli vanskelig å rekruttere leger til
ordningen, noe som i sin tur vil ramme hele tjenestetilbudet til
befolkningen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, vil vise til at taket på listelengden
vil virke inn på antall legeårsverk og legefordelingen. Flertallet slutter
seg derfor til at denne ved innføringen av ordningen bestemmes
i forskrift.
Flertallet ser det som viktig at pålegget
om å utføre offentlig legearbeid i fastlegeordningen
fastsettes ved forskrift, slik at ikke dette arbeidet blir skadelidende
i forhold til det kurative arbeidet. Flertallet har
merket seg at det ikke kan stilles vilkår om at fastlegene
skal utføre samfunnsmedsinske oppgaver, men vil peke på at
dette er forhold kommunen kan forhandle om ved inngåelse
av fastlønnsavtaler dersom det er behov for det.
Flertallet vil vise til at kommunen har ansvar for
at alle som bor eller midlertidig oppholder seg i kommunen, får
ivaretatt sitt behov for øyeblikkelig hjelp både
i og utenfor legens åpningstid. Flertallet vil
peke på at kommunen vil være avhengig av sine
fastleger for å kunne ta hånd om dette ansvaret, og
regner med at dette løses ved avtaler. Flertallet slutter
seg imidlertid til departementets forslag om at det i forskrift
fastsettes en plikt for fastlege til å delta i organisering
av legevakt utenfor kontortiden og kommunens øyeblikkelig
hjelp-tjeneste i kontortiden. Flertallet vil understreke
at dette fører til at denne plikten består selv
om det er uenighet om avtalen for øvrig.
Flertallet vil peke på at det er viktig
at turnuskandidatene ved omlegging til fastlegeordning sikres veiledning. Flertallet vil
vise til at det hittil har vært mest kommunalt ansatte
leger som har veiledet turnuskandidater, mens det nå vil
bli privatpraktiserende leger med fastlegeavtale. Flertallet vil
vise til at det i de kommende år vil være et økende
behov for veiledningplasser da utdannelseskapasiteten på leger er økende. Flertallet slutter
seg til forslaget om at kommunene kan pålegge fastlegene å veilede
turnuskandidater.
Flertallet ser det som viktig at ved overføring av
en legehjemmel til en ny lege overføres pasientlisten til
den nye legen, samtidig som kommunen varsler pasientene og gjør
de oppmerksom på retten til å skifte lege. Flertallet vil
peke på at det ved opprettelse av en ny legehjemmel er
viktig å legge til rette for et pasientgrunnlag for den
nye legen både ved å tilføre alle nytilmeldte
som ikke har oppgitt ønske om lege, og om mulig ved å redusere
pasientlisten hos andre av stedets leger som ønsker det. Flertallet slutter
seg til at mekanismene for etablering av nye lister reguleres i
forskrift.
Flertallet vil vise til at etablering av lister
over personer tilknyttet fastlegeordningen og senere oppdatering
er viktige element i fastlegeordningen. Flertallet vil
understreke at for trygdeetaten som skal ha ansvar for etablering
og føring av listene, er det viktig å ha enkle
og entydige kriterier for listeføringen. Flertallet vil
vise til at fastlegeforsøket viste liten bevegelse i listene
etter at de var etablert. Flertallet vil peke på at
det derfor er viktig med gode kriterier når listene skal
etableres ved oppstart av ordningen.
Flertallet slutter seg til at fastlegene ved oppstart
har adgang til å begrense pasientlistene til 1 500 pasienter
ved fulltids kurativ virksomhet, og at den øvre grense
settes til 2 500. Flertallet ser det som viktig
at hovedprinsippet ved fastsetting av listestørrelsen er
at den settes individuelt etter avtale mellom kommunen og fastlegen,
men også med utgangspunkt i at hele kommunens befolkning
har rett til å stå på liste hos fastlege.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
har merket seg at departementet ved fastsetting av en grense på 1 500
peker på at det vil følge utviklingen i legemarkedet,
og at dersom utviklingen ikke går i den retning departementet
har regnet med, kan det bli nødvendig i samarbeid med partene å finne alternative
løsninger.
Dette flertallet slutter seg til at når
det blir behov for å redusere en pasientliste ved etableringen av
ordningen, prioriteres det etter ansiennitet, og at det dersom det
er behov for ytterligere justeringer, benyttes tilfeldig utvalg.
Dette flertallet ser det som riktig at listesammensetningen
for den enkelte lege ikke blir for ensidig fylt opp med innsatskrevende
pasienter.
Dette flertallet slutter seg til at de legene som ønsker
det, ved etablering av fastlegeordningen kan kreve listen etablert
slik at 70 pst. fylles opp av pasienter som har valgt legen, og
at det resterende fylles opp av et utvalg av de som ikke har oppgitt
eller fått oppfylt sitt legeønske.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, har merket seg at høringsinstansene
er positive til at det etableres lokale samarbeidsorgan mellom fastlegene
og kommunene, men at det er uenighet om dette skal etableres i lov
og forskrift, om hvilke oppgaver det skal ha, og om sammensetning.
Flertallet vil understreke at partene har felles interesse
av å etablere lokale samarbeidsorgan. Flertallet har
merket seg at partene i intensjonserklæringen har sagt
seg villige til å prøve å finne en løsning
på samarbeidet lokalt som innebærer at dette blir
gjennomført i alle kommuner. Flertallet slutter seg
derfor til at det ikke er nødvendig å regulere
opprettelsen av et lokal samarbeidsorgan i lov og forskrift.
Flertallet mener det er behov for et forum hvor kommunesektoren,
legene og staten kan drøfte prinsipielle og praktiske spørsmål
knyttet til fastlegeordningen på et nasjonalt nivå. Flertallet finner
det riktig å bygge videre på det samarbeidet som
eksisterer i samarbeidsorganet, for derved å ta vare på de felles
kunnskaper og den innsikt som er opparbeidet der. Flertallet slutter
seg derfor til at dagens samarbeidsorgan får funksjoner
som nasjonalt samarbeidsforum for innføringen av reformen
og inntil videre.
Flertallet vil vise til at legedekningen er en kritisk
faktor ved innføringen av fastlegeordningen.
Flertallet har merket seg at departementet på nytt
har vurdert forslaget i høringsforslaget om at kommunen
ved legemangel kan pålegge legene 20 pst. økning
i listene for en periode på fire måneder. Flertallet mener
at dette ikke kan være den eneste løsning ved
legemangel, og slutter seg til at problemer av denne art må løses
lokalt ved samarbeid med en eller flere kommuner og med fastlegene. Flertallet vil
peke på at det er viktig for alle parter at det finnes mulige
løsninger ved legemangel, og slutter seg til at dette problemet
tas opp ved de sentrale forhandlingene.
Flertallet vil peke på at for at søknad
om suspensjon innvilges, må mangelen på listeplasser
være av en viss størrelse og en viss forventet
varighet. Flertallet slutter seg til at det er hensiktsmessig å la
fylkeslegen ha myndighet til å innvilge suspensjon. Flertallet vil
peke på at fylkeslegen kan vurdere legedekningen i en større
sammenheng både geografisk og tidsmessig. Flertallet vil
presisere at ved suspensjon blir kommunen ikke fritatt for å tilby sine
innbyggere allmennlegetjenester. De legene dette angår,
må sikres avtaleordninger som dekker en slik situasjon.
Flertallet vil understreke at det kan være
hensiktsmessig at kommuner samarbeider om å tilby fastlege. Flertallet forutsetter
at et slikt samarbeid kan etableres gjennom frivillig samarbeid,
men har merket seg at ved behov har departementet kompetanse til å gi
påbud om samarbeid.
Flertallet vil peke på at en kommune
fortsatt vil ha plikt til å sørge for nødvendig
helsehjelp til alle som bor eller oppholder seg i kommunen. Flertallet vil
vise til at forskjellen i forpliktelse overfor de som har fastlege
i kommunen, og de andre, vil ligge i at fastlegen har plikt til å prioritere
pasienter tilknyttet fastlegens lister.
Flertallet mener at kommuner med mange tilreisende,
eller mange som står utenfor fastlegeordningen, må ta
dette med i planleggingen og dimensjoneringen av allmennlegetjenesten,
og i avtalen med fastlegene.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil peke på at retten til å velge fastlege i andre
kommuner er foreslått å gjelde uavhengig av legedekning
i egen kommune. Hvis fastlegeordningen i en kommune suspenderes,
er det kun i forhold til denne kommunen rettigheten til å velge
fastlege settes til side. Det vil være adgang til å velge
fastlege i annen kommune.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at muligheten til å velge fastlege utenfor egen kommune
må være en rettighet pasientene skal ha i fastlegeordningen
uansett legedekning i egen kommune. Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at en i fastlegeordningen får hjemmel for å pålegge
fastleger samfunnsmedisinske oppgaver, og disse medlemmer mener
at ingen av de leger som slutter seg til fastlegeordningen, skal
kunne nekte å utføre samfunnsmedisinske oppgaver.
Disse medlemmer vil understreke at kommunene i
henhold til lov har plikt til å yte legehjelp til alle
innbyggere, også de som ikke ønsker fastlege.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen sørge for at pasienten har
rett til valg av fastlege uavhengig av kommunegrenser.»