Departementet ser det som hensiktsmessig å knytte retten
til å stå på liste til en fastlege opp
mot reglene i folkeregistreringsloven. Departementet mener i tillegg
det er hensiktsmessig å gi asylsøkere som er medlem
av folketrygden, samt deres familiemedlemmer, rett til fastlege
på samme måte som dem som er bosatt i en norsk
kommune etter reglene i folkeregistreringsloven. Departementet foreslår
at dette reguleres i kommunehelsetjenesteloven i en ny § 2-1a
om rettigheter etter fastlegeordningen.
Med hensyn til hva det skal innebære å stå på liste, mener
departementet at det skal være mulig å få vanlig
legetime hos fastlegen innen rimelig tid, samt å nå legekontoret
gjennom telefon for rådgivning og forespørsler.
Personer som står på liste hos en fastlege, skal
få utført nødvendige allmennlegetjenester
og få henvisning til andre helsetjenester etter behov,
få utskrevet attester og få legeopplysninger ved
søknad om helse-, trygde- og sosialtjenester hos fastlegen. Fastlegen
skal etter avtale være pasientens talsmann overfor andre
instanser der dette er nødvendig. Ved utskriving fra sykehus
eller andre institusjoner skal fastlegen motta utskrivingsdokumenter
og følge opp sine pasienter på nødvendig
måte.
Departementet foreslår at personer som er tilmeldt en
lege i gruppepraksis, skal kunne oppsøke de andre legene
i gruppepraksisen, men da ikke med samme prioritet som personer
tilknyttet listen. Det foreslås at leger i en gruppepraksis
eller ved et legesenter skal kunne ha såkalte felleslister,
hvor legene har et kollektivt fastlegeansvar for det samlede antall
personer på listene. Departementet mener imidlertid at
en forutsetning for å åpne for felleslister er
at innbyggerne får en fast ansvarlig lege, som har ansvar
for journal og oppfølging, herunder er adressat for post
og prøveresultater vedrørende pasienten.
Departementet foreslår at hovedinnholdet i fastlegeordningen
og legenes forpliktelser overfor sin liste reguleres i forskrift.
Det foreslås i proposisjonen at prinsippet om fritt legevalg
blir videreført med de begrensninger som følger
av den enkelte leges kapasitet. Det skal være adgang til å velge
lege på tvers av kommunegrensene. Departementet mener at
det ikke bør innføres andre kriterier for valg
av fastlege over kommune- eller bydelsgrenser enn pasientens ønske,
og at dette bør framgå i forskrift.
Departementet foreslår at personer som står
på liste hos en fastlege, skal ha rett til å skifte
fastlege inntil to ganger per år. Det foreslås
at dette skal skje ved henvendelse til trygdekontoret. Departementet mener
at retten til å skifte lege bør hjemles i en ny
bestemmelse i kommunehelsetjenesteloven om pasientrettigheter i
fastlegeordningen. Utfyllende bestemmelser om framgangsmåten
foreslås regulert i forskrift.
Departementet foreslår at retten til ny vurdering tas
inn i kommunehelsetjenesteloven § 2-1a annet ledd,
og at utfyllende bestemmelser reguleres i forskrift. Personer som
står på liste hos en fastlege, skal etter forslaget
betale samme egenandel for ny vurdering som ved konsultasjon hos
fastlegen og ha samme prioritet som personer på fastlegens
liste. Nyvurderingslegen skal sende journalnotat til fastlegen.
Den enkelte pasients rett til ny vurdering foreslås rettet mot
kommunenivå slik at kommunen gjennom avtale med den enkelte
fastlege må sørge for at fastlegene har nok kapasitet
til å motta henvendelser om ny vurdering.
Departementet foreslår at det ikke blir lagt begrensninger
på å gå til annen lege ut over det som
følger av fastlegenes plikt til å prioritere personer
på sin liste.
Departementet mener det harmonerer best med annen lovgivning
at den selvstendighet et barn får ved fylte 16 år,
også skal være avgjørende for når
det selv kan velge lege. Det vil si at ved fylte 16 år
avgjør barnet selv valg av lege, og kan kreve skifte av
lege. Departementet foreslår at barn mellom 12 og 16 år
kan skifte lege dersom de har fullmakt fra den som har foreldreansvaret.
Er barnet under 12 år, skal slikt krav framsettes av den
som har foreldreansvaret.
Etter kommunehelsetjenesteloven § 2-4 kan vedtak
etter § 2-1 påklages. Klager fra pasient
som gjelder retten til allmennlegetjeneste, for eksempel fra en
som ikke har fått tilbud om fastlege, vil kunne behandles
etter eksisterende regelverk. Departementet foreslår at
det presiseres i § 2-4 at også avgjørelser
etter § 2-1a kan påklages etter reglene
i § 2-4.
Det foreslås regulert i forskrift at samisktalenede skal
ha rett til prioritet ved etablering av liste hos fastlege som er
samisktalende, og som praktiserer innenfor samiske kjerneområder.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, slutter seg til at retten til å stå på en
liste til fastlege, knyttes opp mot reglene i folkeregistreringsloven.
Flertallet vil peke at retten til å stå på liste
innebærer at det skal være mulig å få time
hos fastlegen innen rimelig tid, samt å kunne nå legekontoret
gjennom telefon for rådgivning og forespørsler. Flertallet ser
det som viktig at ved utskrivning fra sykehus eller andre institusjoner
skal fastlegen motta utskrivningsdokumenter og følge opp
sine pasienter på nødvendig måte.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil understreke at hovedprinsippet i fastlegeordningen er at det
skal være fritt legevalg, men dette flertallet vil
understreke at det frie legevalget ikke kan være ubetinget.
Det vil begrenses av kapasitet på den enkelte leges liste.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, vil vise til at for at det skal være
noen realitet i fritt legevalg, må den enkelte kunne velge
mellom flere leger. Flertallet erkjenner at muligheten
til å gi innbyggerne et reelt valg vil variere. Flertallet vil
peke på at i små kommuner med få leger
vil samtidig pasienttallet ofte være relativt lavt, slik
at innbyggerne vil kunne velge mellom alle legene i kommunen. Flertallet vil videre
peke på at også i større kommuner med
mange leger kan valgfriheten bli liten når legene har fulle
lister. Flertallet vil imidlertid understreke at
det er kommunens ansvar at den enkelte har et reelt legevalg.
Flertallet vil vise til at fritt legevalg over
kommunegrensene styrker retten til fritt legevalg og utnytter legekapasiteten.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil imidlertid peke på at dette kan føre til problemer
for enkelte kommuner når det gjelder dimensjoneringen av
legetjenesten.
Dette flertallet vil videre peke på at
fritt legevalg over kommunegrensene vanskeliggjør samarbeidet
mellom fastlegen og de andre kommunale helse- og sosialtjenester.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, vil ut fra prinsipielle grunner slutte seg
til at det ikke innføres andre kriterier for valg av fastlege
over kommune- og bydelsgrenser enn pasientens ønske.
Flertallet har merket seg at det i høringsrunden
kom argumenter både for å utvide og innskrenke
adgangen til å skifte lege.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener det er viktig å unngå «doctorsshopping» og
ha kontinuitet i lege-pasientforholdet, samtidig som det må være
en viss frihet til å skifte lege. Dette flertallet slutter
seg derfor til forslaget om å gi rett til å skifte
fastlege inntil to ganger per år.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, vil understreke at for at retten til å skifte
lege skal være reell, må kommunen sørge
for at det er ledige plasser på listene til fastlegene
i kommunen eller i samarbeidende kommuner.
Flertallet vil vise til at retten til ny vurdering hos
andre enn fastlegen kan gi trygghet til pasienten så vel
som kvalitetssikring for legen.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil understreke at muligheten for ny vurdering av andre enn fastlegen
må utformes slik at fastlegeordningen ikke uthules.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, mener at retten til en ny vurdering er særlig
viktig for pasienter som er tilmeldt enepraksis. Flertallet slutter
seg til at det ikke skal kreves henvisning fra egen fastlege for å få en
ny vurdering, da dette kan skape barrierer for en del pasienter
i forhold til å be om en ny vurdering. Flertallet ser
det som viktig at det skal sendes journalnotat etter en ny vurdering
til pasientens fastlege, slik at denne har alle pasientens sykejournaler.
Flertallet vil vise til at det å være
tilmeldt en fastlege ikke innebærer noe forbud mot å gå til
en annen lege enn fastlegen. Flertallet vil videre
vise til at når man oppholder seg andre steder i landet,
vil man være nødt til å oppsøke
annen lege enn sin fastlege.
Flertallet har merket seg at det er stilt spørsmål
om en slik rett vil uthule fastlegeordningen. Flertallet vil
peke på at fastlegeordningen først og fremst er
ment som en annerledes og bedre måte å organisere
allmennlegetjenesten på. Flertallet vil understreke
at legene har plikt til å prioritere de som står
på sine pasientlister, før de tar andre pasienter.
Flertallet slutter seg til at barn ved listeetablering
knyttes til moren der foreldrene har felles foreldreansvar. Dersom
foreldrene ikke har felles foreldreansvar, knyttes barnet til samme
liste som den av foreldrene som har foreldreansvaret.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
ser det som riktig at det er barnevernstjenesten som bestemmer hvilken
fastlege barnet skal ha når foreldrene er fratatt omsorgs-
eller foreldreansvaret.
Dette flertallet vil imidlertid peke på at
ved plassering i forsterhjem bør fastlege velges i samråd med
fosterfamilien.
Dette flertallet har merket seg at den retten den
enkelte har ved fastlegeordningen, er retten til en listeplass hos
en fastlege. Dersom vedkommende har fått listeplass, anses
kommunens forpliktelser oppfylt, og det er ikke behov for klageinstans. Dette flertallet vil
presisere at den enkelte ikke har klagerett dersom man er misfornøyd
med plasseringen. Dette flertallet vil imidlertid
peke på at dersom noen ønsker å plasseres
på annen liste, kan man benytte adgangen til å be
om bytte av fastlege.
Dette flertallet vil vise til at Grunnloven § 110a
gir staten en plikt til å tilrettelegge for at den samiske
befolkningen skal kunne sikre og utvikle sitt språk, kultur
og samfunnsliv. Dette flertallet vil vise til at
den samiske befolkning er en urbefolkning som utgjør en
etnisk minoritet i det norske samfunnet. Dette flertallet vil
understreke at tiltak overfor den samiske befolkningen ikke danner
presedens for tilbudet til andre etniske minoriteter i Norge.
Dette flertallet ser at det er behov for spesielle
regler for reinsamene som i store deler av året oppholder
seg i andre kommuner enn der de bor. Dette flertallet slutter
seg derfor til at reinsamene skal ved benyttelse av annen lege enn
fastlegen betale samme egenandel og ha samme prioritet som personer
på fastlegens liste.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
hevde at hovedprinsippet frem til dags dato om pasienters rett til
fritt legevalg i praksis er utelukket ved fastlegeordningen. Disse medlemmer viser
til at det legges opp til at en kan skifte fastlege to ganger i året,
men disse medlemmer mener at dette er uakseptabelt
og vil foreslå at pasientene selv velger når de
vil skifte fastlege, eller gå ut av fastlegeordningen.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen sørge for at pasienter på liste
hos fastlege skal stå fritt til å velge ny fastlege når
dette av ulike grunner er ønskelig og nødvendig.»
Disse medlemmer mener at valg av fastlege for
barn under omsorg av barnevernet skal gjøres i samråd
med foreldrene så lenge foreldrene har foreldreretten.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen sørge for at valg
av fastlege for barn under omsorg av barnevernet gjøres i
samråd med foreldrene hvis ikke disse er fratatt foreldreretten.»
Disse medlemmer finner det særdeles viktig, at
har en først en fastlegeordning, må fastlegen
også holde seg løpende orientert om pasientens
tilstand når hans/hennes pasient er innlagt på sykehus
eller annen institusjon, så lenge oppholdet der varer.