Departementet uttaler at alle leger som i dag praktiserer som
allmennleger, både med og uten avtale med kommunen, bør
ha rett til avtale som fastlege når reformen iverksettes.
Etter departementets mening bør retten omfatte leger med
privat allmennpraksis (med eller uten driftsavtale med kommunen)
som hovederverv, kommunalt ansatte leger på fastlønn som
driver allmennpraksis, og leger som driver allmennpraksis i kombinasjon
med annen legevirksomhet, f.eks. militærleger og bedriftsleger.
Leger som er i permisjon ved innføring av fastlegeordningen,
skal ha rett til fastlegeavtale. Det understrekes at reglene om
rett til fastlegeavtale er en overgangsordning, og det foreslås
ikke regler om rett til fastlegeavtale etter at ordningen er innført.
Det forutsettes at nye avtaler da vil bli inngått etter
behov og etter utlysning.
Etter departementets mening bør kommunene som en hovedregel
inngå avtaler med leger om å drive privat legevirksomhet
i stedet for å ansette leger i kommunal stilling, men kommunene
skal også kunne velge å lyse ut fastlønnet
stilling. Departementet mener at leger som utfører kurative
tjenester i fastlønnet kommunal stilling, bør
ha rett til å opprettholde dette ansettelsesforholdet.
Det foreslås at fastlegens behandlingsansvar for en
person som inntas i helseinstitusjon eller annen institusjon som
har organisert legetjeneste, overføres til institusjonen.
Etter forslaget skal pasienten likevel fortsatt stå på liste
hos fastlegen, og fastlegen skal ha ansvaret for allmennlegetilbud
til pasienten etter utskriving. Departementet foreslår
at det inntas en regel i forskriften om at institusjonen plikter å orientere fastlegen
på forhånd dersom det er behov for særskilt tilrettelegging
ved utskriving.
Departementet foreslår at hovedprinsippene i fastlegens
ansvar overfor pasienter på sin liste reguleres i forskrift.
Departementet foreslår at legetjenesten kan organiseres
i enepraksis eller gruppepraksis. I gruppepraksis skal pasienten
stå på liste hos en fastlege som har ansvar for
journalføring, utrednings- og behandlingsplaner for pasienten.
Pasienten kan oppsøke de andre legene i praksisen ved for
eksempel lang ventetid hos fastlegen, og betale samme egenandel.
Forslaget innebærer at fastlegen har samme ansvar og arbeidsoppgaver
overfor sine pasienter både i enepraksis og i gruppepraksis.
Det foreslås at de ulike måtene å organisere
fastlegepraksisen på reguleres i forskrift.
Stortinget har forutsatt at legene i fellesskap skal samarbeide
om vikarordninger. Det uttales at ved kortvarig fravær
vil leger som er organisert i gruppepraksis av en viss størrelse,
kunne organisere kollegiale ordninger for fraværsdekning
internt. Leger som driver enepraksis, vil måtte inngå avtale
med andre fastleger om fraværsdekning. Det påpekes
at i kommuner med få leger vil dette kunne by på praktiske problemer,
og det uttales at i enkelte kommuner vil det være påkrevet
at kommunen tar ansvaret for å skaffe vikar. Departementet
har startet en sentral vikarordning som i første omgang
skal tilby vikarer til nærmere definerte kommuner.
Det uttales at med innføringen av en landsomfattende
fastlegeordning legges grunnlaget for å innføre henvisningsplikt
også til privatpraktiserende spesialister i andrelinjetjenesten
på samme måte som for sykehusavdelinger og poliklinikker.
Henvisningsplikten innebærer at det må foreligge
henvisning fra annen lege for at man skal få stønad
fra folketrygden ved undersøkelse og behandling hos spesialist.
Departementet foreslår at henvisningsplikten også skal
gjelde for gravide, men praktiseres liberalt. Det uttales at departementet
vil utforme en hensiktsmessig henvisningsordning.
I forbindelse med utarbeiding og gjennomgang av forskriftsverk
til ny lov om helsepersonell vil departementet se nærmere
på om det er behov for å regulere nærmere
rutinene for oversendelse av journalnotat til fastlegen der pasienten
ikke motsetter seg dette. Hovedprinsippet i samarbeidet mellom førstelinjetjenesten
og helseinstitusjoner foreslås forskriftfestet.
Departementet foreslår at det knyttes en klageadgang
til overgangsregelen i forskriften § 19, hvor leger
som får avslag på krav om fastlegeavtale, kan påklage
vedtaket til departementet. For andre forhold rundt inngåelse
av fastlegeavtale, og adgangen til å påklage urimelige
avtalevilkår, finner departementet ikke grunn til å foreslå egne
klageregler, og henviser til forvaltningslovens klageregler.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil peke på at stor deltagelse i fastlegereformen vil føre
til best mulig utnyttelse av legeressursene og medvirke til et oversiktlig
legemarked. Flertallet vil videre peke på at
for pasientene vil dette føre til like egenbetalinger. Flertallet vil
understreke at et av formålene med fastlegeordningen er å få et
enhetlig finansieringssystem for allmennlegene i kommunehelsetjenesten.
Flertallet ser det som viktig at allmennlegemarkedet
nøye overvåkes slik at allmennleger fra utkantstrøk
ikke oppretter avtaleløse praksiser i sentrale strøk
for så å bli omfattet av fastlegeordningen.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, mener det etter avtale bør kunne
inngås fastlegeavtale også med leger som har under
500 pasienter på sin liste. Dette flertallet har
merket seg at mange høringsinstanser har foreslått
at fastlegeavtalene bør være tidsbegrensede. Dette
flertallet slutter seg til at dette spørsmålet
overlates til sentrale og individuelle avtaler.
Dette flertallet har merket seg at det skal inngås
fastlegeavtale med den enkelte lege også når lege driver
virksomhet i gruppepraksis.
Dette flertallet vil peke på at fastlegeordningen
formaliserer et tilknytningsforhold mellom pasient og fastlege som
innebærer en plikt for legen til å ta ansvar for
personer som står på liste over tid. Dette
flertallet vil vise til at fastlegen skal prioritere pasienter
på sin liste og pasienter som søker ny vurdering
foran andre pasienter bortsett fra øyeblikkelig hjelp. Dette
flertallet vil understreke at ordningen ikke skal medføre
mer oppsøkende virksomhet enn i dag, men at det vil kunne
føre til at legen i enkelte situasjoner ut fra sitt ansvar
initierer tiltak for pasienten.
Dette flertallet mener det medfører mest
ryddighet i ansvarsforhold at ved innleggelse på institusjon
som har organisert helsetjeneste, overføres legeansvaret
til institusjonens lege så lenge man er pasient der, men
man beholder samtidig sin fastlege. Dette flertallet vil
understreke at det er viktig at ved utskrivning oversendes pasientens
epikrise til fastlegen som er ansvarlig for videre behandling.
Dette flertallet slutter seg til at fastlegene skal
kunne organisere seg i gruppepraksis, men at disse må ha
individuelle fastlegeavtaler med kommunen.
Dette flertallet har merket seg at man i høringsrunden
etterlyste muligheten for å kunne ha felleslister ved gruppepraksis. Dette
flertallet ser at det er praktiske fordeler både
for legene og kommunene ved at det benyttes felleslister, men vil
understreke at en slik ordning må innbefatte at alle får sin
ansvarlige lege som har journal- og oppfølgingsansvar. Dette
flertallet vil understreke at forskjellen i forhold til
ordinær gruppepraksis vil bli at pasienten vil få en
redusert rett til å få time hos ansvarlig lege,
men en utvidet rett til å få time hos de andre
legene.
Dette flertallet vil peke på at det er
viktig at det er pasienten selv som velger fellesliste og ansvarlig
lege.
Dette flertallet ser det som positivt at felleslister
vil gi økt tilgjengelighet, og i småkommunene med
flere ledige legestillinger og ofte skifte av leger større
fleksibilitet. Dette flertallet vil peke på at felleslister
gjør det lettere å fordele pasienter, avvikle ferie,
permisjoner og annet nødvendig fravær, samt ivareta
behovet for deltidspraksis for leger i vitenskapelige stillinger,
militærleger, bedriftsleger m.v.
Dette flertallet mener at det er småkommunene
som har mest å tjene på felleslister, men slutter seg
til at det er fastlegene og kommunene som i fellesskap må avgjøre
om det skal være adgang til å opprette fellesliste.
Dette flertallet vil vise til at det er kommunene
som har det overordnede ansvar for legedekningen i kommunen, men
for fastlegen gjelder listeansvaret 52 uker i året. Dette
flertallet vil peke på at dette medfører
at leger i fellesskap må samarbeide om vikarordninger ved
feriefravær, kortvarig sykefravær, etter og videreutdanning.
Dette flertallet ser at det i kommuner med få leger
kan være et problem å organisere vikarordninger for
legene selv, og at det kan bli nødvendig for kommunen sammen
med legene å ta et ansvar for dette. Dette flertallet vil
peke på at det er viktig når kommunene utarbeider
fastlegeavtaler, at det kommer klart fram hvem som er ansvarlig
for vikar ved korttidsfravær.
Dette flertallet har merket seg argumentene som
er fremmet i forhold til krav om henvisningsplikt også for
gravide, og slutter seg til en liberal henvisningspraksis for gravide.
Dette flertallet viser til forlag oversendt Regjeringen
fra Stortinget ved behandling av St.meld. nr. 23 (1996-1997) der
det henstilles til Regjeringen å utarbeide forskrifter
om egenhenvisning til spesialist.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til at det ikke er behov for en slik bestemmelse.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, slutter seg til at også andre leger
enn fastlegen kan henvise til spesialist, men ser det som viktig
at fastlegen får oversendt den informasjon som er nødvendig
for oppfølging av pasienten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
avvise ethvert forsøk på å nedlegge yrkesforbud
mot allmennpraksis i primærhelsetjenesten for leger som ønsker å flytte avtaleløs
praksis fra én kommune til en annen.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen sørge for at leger
med avtaleløs praksis kan opprette praksis uavhengig av fylkes-
eller kommunegrenser.»
Disse medlemmer viser til at retten til second
opinion er nedfelt i pasientrettighetsloven, og disse medlemmer mener
derfor at dette også må gjøres gjeldende
i forhold til fastlegeordningen. I praksis må dette virke
slik at en pasient på liste hos en lege som blir nektet
henvisning til spesialist, må kunne søke spesialist
ved hjelp av egenhenvisning. Det samme gjelder bruk av egenhenvisning
for second opinion til annen fastlege. Når lovproposisjonen
eksplisitt legger opp til en mer liberal henvisningspraksis i
forhold til gravide, ser disse medlemmer på dette
som en dårlig tilslørt kvinnepolitisk flørting. Rett
til second opinion må gjelde alle pasienter, såvel i
primærhelsetjenesten som i spesialisthelsetjenesten. Disse
medlemmer viser til det forslag som ble oversendt Regjeringen
i forbindelse med behandling av St.meld. nr. 23 (1996-1997).