Til Odelstinget
Kommunal- og regionaldepartementet legger i proposisjonen frem
forslag til en midlertidig lov om endring i lov 6. mai
1988 nr. 22 om lønnsplikt under permittering (permitteringslønnsloven).
Forslaget går ut på at arbeidsgivers lønnsplikt ikke
gjeninntrer etter at arbeidstaker har vært permittert i
52 uker, dersom den permitterte arbeidstakeren på det tidspunktet
deltar i et arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i samarbeid med
Arbeidsmarkedsetaten. Lønnsplikten vil først gjeninntre
når arbeidsmarkedstiltaket er avsluttet.
Kommunal- og regionaldepartementet har besluttet ikke å sende
forslaget på alminnelig høring fordi situasjonen
innenfor verfts- og leverandørindustrien allerede er alvorlig.
De første permitterte vil passere 52 uker allerede i løpet
av våren 2000, og flere vil nå grensen i løpet
av sommeren og høsten 2000. Det er derfor nødvendig
at forslaget vedtas og trer i kraft raskt hvis endringen i permitteringslønnsloven
skal få den ønskede effekt. Departementet har
imidlertid hatt drøftinger med noen av de impliserte parter
under arbeidet med forslaget.
Det dramatiske fallet i oljeprisene i 1998 førte til at
oljeselskapene revurderte sine investeringsplaner og strammet inn
investeringsaktiviteten. Dette har ført til en vanskelig
situasjon med omfattende permitterings- og oppsigelsesvarsler for
offshoreverftene og den oljerelaterte leverandørindustrien.
Problemene antas å være av midlertidig karakter
fordi det forventes en økning i investeringsaktiviteten
i løpet av 2001.
I Budsjett-innst. S. nr. 5 (1999-2000) gikk et flertall i kommunalkomiteen
inn for en tiltaksplan rettet mot oljerelatert verfts- og leverandørindustri.
Regjeringen ble i tillegg bedt om å vurdere å innføre
en dispensasjonshjemmel fra 52-ukersregelen i permitteringslønnsloven
som kunne benyttes i konkrete enkelttilfeller der permitterte arbeidstakere
deltar i kompetansegivende kurs arrangert av Arbeidsmarkedsetaten
eller utdanningsmyndighetene.
Gjeldende permitteringslønnslov pålegger ikke arbeidsgiverne
vesentlige økonomiske kostnader ved å permittere,
heller ikke ved permitteringer over relativt lange perioder. I tillegg
er dagens arbeidsmarked svært stramt. På denne
bakgrunn kan det virke lite hensiktsmessig å innføre
endringer i regelverket som kan medføre forlengelse av
permitteringsperioden, selv om dette vil gjelde begrensede grupper
av arbeidstakere.
I en akutt situasjon som den som er inntruffet i den oljerelaterte
verfts- og leverandørindustrien, kan det likevel være
hensiktsmessig å lempe noe på regelverket. Den
viktigste forutsetningen for at virksomhetene skal være
parat til å motta nye oppdrag, er at de gjennom nedgangsperioden
er i stand til å beholde og videreutvikle kompetent arbeidskraft.
Tiltaksplanen som arbeidsmarkedsmyndighetene har iverksatt vil ivareta
behovet for kompetanseutvikling. Men det er også viktig å hindre
at arbeidstakere blir sagt opp i større grad enn det som
er nødvendig fordi virksomhetene er redde for å komme
i en situasjon der de må si opp arbeidstakere som har vært
permittert i 52 uker, og betale lønn i oppsigelsestiden
i perioder der virksomhetene står uten oppdrag.
Etter arbeidsmarkedsmyndighetenes synspunkter vil en ordning
med en dispensasjonshjemmel i permitteringslønnsloven være
administrativt komplisert og tidkrevende med vilkår som
det vil være vanskelig å praktisere.
Kommunal- og regionaldepartementet foreslår derfor at
man i stedet endrer permitteringslønnsloven § 3
nr. 2. Forslaget går ut på at arbeidsgivers lønnsplikt
ikke gjeninntrer for permittert arbeidstaker som på det
tidspunktet 52-ukersgrensen nås, deltar i arbeidsmarkedstiltak
i regi av eller i samarbeid med Arbeidsmarkedsetaten. Arbeidstakeren
vil i stedet for lønn fra arbeidsgiver, ha krav på dagpenger
i tiltaksperioden. Etter departementets syn vil en slik endring på en
enkel måte gi den ønskede effekt for de aktuelle virksomhetene.
Etter forslaget vil den nye regelen ikke begrenses til den oljerelaterte
verfts- og leverandørindustrien, men vil gjelde generelt
innenfor alle bransjer og virksomheter. Denne løsningen
er valgt for å sikre at det ikke oppstår problemer
i forhold til Norges EØS-forpliktelser. Departementet ser
det imidlertid som sannsynlig at regelen bare vil komme til anvendelse
i et meget lite antall tilfeller utenfor den oljerelaterte verfts-
og leverandørindustrien.
Lovendringen er ment å være midlertidig for
en periode på ett år etter ikrafttredelsen. Dette
er også begrunnet i den ekstraordinære situasjonen
verfts- og leverandørindustrien befinner seg i. Man antar
imidlertid at situasjonen innenfor bransjen vil bedre seg i løpet
av første halvår 2001.
Etter folketrygdloven § 4-7 kan dagpenger ytes
i 52 uker i løpet av en periode på 18 måneder
ved hel eller delvis permittering hos samme arbeidsgiver. § 4-7
siste ledd uttaler videre at bestemmelser fastsatt ved forskrift
kan avvike fra bestemmelsene i denne lov. Arbeids- og administrasjonsdepartementet
vil fastsette forskrift som gir permitterte adgang til å motta
dagpenger under deltakelse på arbeidsmarkedstiltak utover
52 uker.
Kommunal- og regionaldepartementet antar at de administrative
konsekvensene av forslaget blir små.
De økonomiske konsekvensene av forslaget vil være
avhengig av i hvor stort omfang deltakelse i arbeidsmarkedstiltak
vil føre til lengre permitteringsperioder hvor arbeidstakerne
har krav på dagpenger.
På usikkert grunnlag er merkostnad i dagpengeutbetalingene
i 2000 beregnet til 9 mill. kroner. For 1. halvår
2001 anslås dette i gjennomsnitt å gjelde 300 arbeidstakere.
Disse antas å ha en gjennomsnittlig periode på arbeidsmarkedstiltak
på 4 måneder. Dette gir en merkostnad
i dagpengeutbetalingene for denne perioden på om lag 25 mill.
kroner. I tillegg kommer utbetaling av ferietillegg.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, leiaren Berit Brørby, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Einar Johansen og Leif Lund, frå Framstegspartiet, Torbjørn Andersen og Lodve Solholm, frå Kristeleg Folkeparti, Anita Apelthun Sæle og Ivar Østberg, frå Høgre, Sverre J. Hoddevik og Erna Solberg, frå Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, og frå Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, er samd i Regjeringa sitt framlegg til midlertidig lov om endring i lov om lønsplikt under permittering.
Komiteen har elles ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjere slikt
vedtak til midlertidig lov
om endring i lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt under permittering
I
I lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt under permittering gjøres følgende midlertidige endring:
§ 3 nr. 2 nytt tredje og fjerde ledd skal lyde:
Dersom den permitterte arbeidstakeren deltar i arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i samarbeid med arbeidsmarkedsetaten, inntrer ikke arbeidsgivers lønnsplikt etter første ledd før arbeidsmarkedstiltaket er avsluttet.
Tredje ledd gjelder for permitterte arbeidstakere som deltar i arbeidsmarkedstiltak som nevnt i tredje ledd etter at midlertidig lov om endring i lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt under permittering er trådt i kraft.
II
1. Loven trer i kraft straks.
2. Loven opphører å gjelde ett år fra ikrafttredelsen.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 9. juni 2000
Berit Brørby |
Sverre J. Hoddevik |
Erna Solberg |
leiar |
ordførar |
sekretær |