Departementet slutter seg til utvalgets utkast til regler om
når en pensjonsordning kan eller skal opphøre.
Tilsvarende regler er gitt i lov om foretakspensjon. Det foreslås
derfor for det første at en pensjonsordning skal opphøre
når foretaket selv beslutter dette. Før slik beslutning
treffes skal spørsmålet forelegges styringsgruppen
eller eventuelt styret i pensjonskassen. Det vises til lovforslaget § 13-1
første ledd. Etter lovforslaget § 13-1
annet ledd skal pensjonsordningen også opphøre
når det treffes vedtak om at virksomheten i foretaket skal
avvikles. Det foreslås at det samme skal gjelde når
det følger av bestemmelse i lov om innskuddspensjon at
pensjonsordningen skal opphøre. Som eksempel kan nevnes
at foretaket ikke lenger oppfyller minstekravene for å ha pensjonsordning
etter lovforslaget § 2-3, eller at en pensjonsordning
ikke blir videreført etter en sammenslåing av
foretak, jf. lovforslaget § 11-4. Departementet
foreslår videre, i samsvar med utvalgets utkast, at en
pensjonsordning skal opphøre når foretaket slutter å innbetale
innskudd til pensjonsordningen, og det ikke finnes midler til dekning
av innskuddene i innskuddsfondet. Lovforslaget fremgår
av § 13-1 tredje ledd. Departementet viser til
at en slik situasjon for foretaket normalt vil skyldes at foretaket
har betydelige økonomiske vanskeligheter. Dersom det er
midler i innskuddsfondet vil pensjonsordningen kunne videreføres
med midler derfra. Dette vil kunne gi foretaket noe lengre tid til å avklare
om foretaket vil være i stand til å fortsette
ordningen. En tilsvarende regel er gitt i lov om foretakspensjon.
Departementet foreslår i lovforslaget § 13-2
at dersom foretaket avvikles fordi virksomheten skal overføres
til et annet foretak, skal reglene om sammenslåing av foretak
gjelde tilsvarende så langt de passer. Det vises til lovforslaget § 13-2
første ledd. Forslaget bygger på tilsvarende regler
i lov om foretakspensjon. Vilkåret er at minst to tredeler
av medlemmene i pensjonsordningen samtidig overføres til det
andre foretaket. Forslaget innebærer at det i slike tilfeller
ikke stilles krav om at pensjonsordningen skal opphøre,
men at det åpnes for videreføring av pensjonsordningen
for de ansatte som overføres til et annet foretak. Departementet
foreslår videre at de ansatte som ikke overføres
til annet foretak, skal sikres rett til pensjonskapital etter reglene
i lovforslaget kapittel 6, jf. lovforslaget § 13-2
første ledd. Dersom overføringen av ansatte omfatter
mindre enn to tredeler av medlemmene i pensjonsordningen foreslås
det at pensjonsordningen skal opphøre og avvikles, jf.
lovforslaget § 13-2 annet ledd.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til § 13-1 om opphør av pensjonsordningen
og § 13-2 om avvikling av foretaket.
Ved avvikling av pensjonsordningen foreslår utvalget
i utkastet § 13-3 første ledd at pensjonskapitalen
knyttet til ordningen skal fordeles mellom medlemmene på grunnlag
av opptjent pensjonskapital for hvert medlem. Avkastning frem til
opphørstidspunktet skal være tilført
pensjonskapitalen før fordelingen. Forslaget bygger på samme
prinsipp som ved deling av foretak.
Når det gjelder fordeling av innskuddsfondet ved en
avvikling, tar utvalget utgangspunkt i drøftelsen i Ot.prp.
nr. 47 (1998-1999) Lov om foretakspensjon vedrørende fordeling
av premiefondet. Utvalget uttaler blant annet følgende
på side 86:
«Det påpekes i proposisjonen at
dersom premiefondet i sin helhet skal overføres til foretaket
ved avvikling, vil dette gi foretaket en mulighet til å disponere
premiefondsmidler som det ellers ikke ville vært mulig å tilbakeføre
til foretaket. Dette vil kunne fremme opphør av pensjonsordninger,
noe regelverket ikke bør legge opp til. På den
annen side anses det ikke rimelig at samtlige midler i premiefondet
tildeles medlemmene på oppgjørstidspunktet, fordi
fordelingen av et stort premiefond ville kunne føre til
urimelig høye pensjoner. Forslaget etter lov om foretakspensjon
går ut på at medlemmene ved fordelingen kan sikres
en rett til opptjent pensjon, samt rett til premiebetaling for tilsvarende
rettigheter, for en periode på inntil fem år etter
opphøret. Forslaget innebærer at midlene fra premiefondet
i en viss grad skal sikre medlemmene, mens de resterende midlene
skal tilbakeføres til foretaket.
Utvalget
foreslår regler for fordeling av innskuddsfond ved avvikling
av innskuddspensjonsordninger som i stor grad samsvarer med forslaget
om fordeling av premiefond i lov om foretakspensjon.»
Utvalget foreslår etter dette at innskuddsfondet skal
fordeles mellom medlemmene på grunnlag av gjennomsnittet
av innskuddet for hvert medlem i opphørsåret og
de tre følgende år, beregnet ut fra lønnsforholdene
på opphørstidspunktet. Det vises til utkastet § 13-3
annet ledd. Det foreslås likevel satt et tak, slik at ingen
skal få tildelt mer enn det som er nødvendig for å sikre
fortsatt innbetaling av innskudd i inntil fem år, eller
i tilfelle en kortere periode frem til oppnådd pensjonsalder.
Dersom det er midler igjen i innskuddsfondet etter dette, skal det
resterende beløpet tilbakeføres til foretaket.
Utvalget foreslår i utkastet § 13-3
tredje ledd at reglene i lovutkastet kapittel 6 om opphør
av medlemskap og rett til utstedelse av pensjonskapitalbevis skal gjelde
tilsvarende ved avvikling av pensjonsordningen. Midler som er tildelt
et medlem fra innskuddsfondet skal etter utvalgets forslag tillegges
opptjent pensjonskapital.
Ved avvikling av pensjonskasse foreslår utvalget i utkastet § 13-3
fjerde ledd at egenkapitalen etter sluttregnskapet skal anvendes
som fastsatt i vedtektene. For øvrig foreslås
at egenkapitalen med Kredittilsynets samtykke kan utbetales til
foretaket. Dette er i samsvar med forslag til lov om foretakspensjon.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag om at det ved
avvikling av pensjonsordningen skal foretas en fordeling av pensjonskapitalen
mellom medlemmene på grunnlag av opptjent pensjonskapital
for hvert medlem, jf. lovforslaget § 13-3. Avkastning frem
til opphørstidspunktet skal være tilført
pensjonskapitalen før fordelingen. Når det gjelder
fordeling av innskuddsfondet, viser departementet til at det ved
deling av foretak er foreslått at innskuddsfondet skal
fordeles på grunnlag av innskuddet for hvert medlem i delingsåret.
Det vises til lovforslaget § 12-1 annet ledd.
Departementet foreslår at innskuddsfondet ved opphør
av ordningen skal fordeles på tilsvarende måte,
likevel slik at det er innskuddet i opphørsåret
som legges til grunn. I samsvar med utvalgets forslag foreslås
det likevel satt et tak, slik at ingen skal få tildelt mer
enn det som er nødvendig for å sikre fortsatt
innbetaling av innskudd i inntil fem år, eller i tilfelle
en kortere periode frem til oppnådd pensjonsalder. Dersom
det er midler igjen i innskuddsfondet etter dette, skal det resterende
beløpet tilbakeføres til foretaket. Det vises
til lovforslaget § 13-3 annet ledd.
Til merknaden fra Forbrukerrådet vil departementet vise
til at også avvikling som følge av konkurs vil være
omfattet av reglene om opphør og avvikling i lovforslaget
her.
Departementet foreslår i samsvar med utvalgets forslag
at reglene i lovforslaget kapittel 6 om opphør av medlemskap
skal gjelde tilsvarende ved avvikling av pensjonsordning. Det vises
til lovforslaget § 13-3 tredje ledd. Dette innebærer
blant annet at det skal utstedes pensjonskapitalbevis for hvert
medlem. Det foreslås at midler som er tildelt medlemmet
fra innskuddsfondet etter lovforslaget § 13-3
annet ledd, skal tillegges medlemmets opptjente pensjonskapital.
Ved avvikling av pensjonskasse foreslår utvalget at
egenkapitalen etter sluttregnskapet skal anvendes som fastsatt i
vedtektene. For øvrig foreslås at egenkapitalen
med Kredittilsynets samtykke kan utbetales til foretaket. Departementet
slutter seg til utvalgets forslag. Det vises til lovforslaget § 13-3
fjerde ledd. Forslaget er i samsvar med reglene i lov om foretakspensjon.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til § 13-3 om avvikling av pensjonsordningen.