Innsynsretten etter offentlighetsloven gjelder «forvaltningens
saksdokumenter». Utenfor dokumentbegrepet faller lydbånd,
film, videofilm og andre audiovisuelle bærere av saksopplysninger.
De øvrige nordiske landene benytter et dokumentbegrep som
er videre enn det som følger av norsk rett.
En enstemmig justiskomité støttet forslaget
i St.meld. nr. 32 (1997-1998) om at loven skal være teknologinøytral,
jf. Innst. S. nr. 21 (1998-1999).
I høringsnotatet foreslo Justisdepartementet å utvide
dokumentbegrepet slik at innsynsretten vil gjelde uavhengig av hva
slags medium som nyttes til å oppbevare opplysningene.
De aller fleste høringsinstanser som uttaler seg om
spørsmålet, støtter forslaget. Arbeids-
og administrasjonsdepartementet mener at en endring bør
underlegges mer inngående vurdering enn Justisdepartementet
har lagt opp til. Enkelte av høringsuttalelsene påpeker
noen praktiske konsekvenser som de mener er uheldige og som bør
avhjelpes. Bl.a. peker Kulturdepartementet og Statens filmtilsyn
på problemer som kan oppstå ved at det gis innsyn
i film og videogrammer som Statens filmtilsyn besitter, og Samferdselsdepartementet
og Havarikommisjonen for Sivil Luftfart påpeker i sin høringsuttalelse
visse problemstillinger knyttet til opptak av vitneforklaringer
på lydbånd.
Det inngår i Offentlighetslovutvalgets mandat å vurdere
om den teknologiske utvikling nødvendiggjør endringer
i offentlighetsloven. Utvalget har frist til 1. juli 2002 med å avgi
sin utredning om dette. Etter Justisdepartementets syn bør
en imidlertid allerede nå sørge for at loven blir
teknologinøytral.
Departementet foreslår at innsynsretten i dokumenter
som ikke består av papir framgår direkte av loven,
og at en inntar en fullstendig definisjon av «dokument» i
loven. Tilsvarende definisjon som i offentlighetsloven foreslås
tatt inn i arkivloven.
Departementet er ellers enig med Datatilsynet i at det er nødvendig å se
på forholdet mellom personvern og offentlighet, og viser
til at dette inngår som en del av Offentlighetslovutvalgets
mandat.
Det følger av film- og videogramloven at en kopi av
videogrammer som har vært vurdert av Filmtilsynet, eller
som er funnet rettsstridig og inndratt, skal arkiveres. I dag er
disse filmene/videogrammene ikke omfattet av offentlighetslovens
dokumentbegrep, og man har dermed ikke noe krav på innsyn
i disse. Justisdepartementet mener det er behov for å unnta
fra offentlighet filmer som er mottatt til forhåndskontroll hos
Filmtilsynet. Offentlighetsloven § 6 gir hjemmel for å nekte
innsyn i filmer/videogrammer som ikke har blitt kontrollert,
og i filmer som har et ulovlig innhold.
Etter offentlighetsloven § 8 skal forvaltningsorganet «i
rimelig utstrekning etter anmodning gi avskrift, utskrift eller
kopi av dokument». Dette er i utgangspunktet vederlagsfritt,
men Kongen kan gi forskrift om betaling. Kopiering av audiovisuelle
medier vil være mer kostbart enn papirkopier, og det ble
derfor i høringsbrevet foreslått at det fastsettes
regler for betaling for slike kopier. De fleste høringsinstansene
støtter dette. Departementet uttaler i proposisjonen at
det vil bli vurdert å fastsette regler om betaling for
kopier som nevnt.
Justisdepartementet er enig med Samferdselsdepartementet og Havarikommisjonen
for Sivil Luftfart i at muligheten for utlevering av båndopptak
av vitneforklaringer kan svekke den nødvendige tillit fra
personer involvert i ulykker. Slike opptak kan unntas fra offentlighet
som interne dokumenter, og det bør utvises varsomhet ved
praktisering av meroffentlighet.
Etter departementets syn bør informasjon som er innhentet
ved vedvarende eller regelmessig gjentatt overvåking kunne
unntas fra offentlighet. Departementet foreslår derfor
at det fastsettes en bestemmelse som gir forvaltningen adgang til å unnta
denne type dokumenter, jf. lovutkastet § 6 første
ledd nytt nr. 9.
Ved behandlingen av St.meld. nr. 32 (1997-1998) uttalte komiteen blant
annet at det var viktig at reglene om journalføring
tilpasses den elektroniske utviklingen. Komiteen er tilfreds med
at departementet nå foreslår å gjøre
loven teknologinøytral. Komiteen mener det
ikke er grunn til å vente med denne endringen til Offentlighetslovutvalget
har avgitt sin innstilling. Komiteen slutter seg
til at det tas inn en fullstendig definisjon av «dokument» i
loven og at innsynsretten i dokumenter som ikke består
av papir framgår direkte av loven. Komiteen er
enig i at dokumentbegrepet i offentlighetsloven og arkivloven bør
være det samme.
Komiteen har merket seg Justisdepartementets syn
på at offentlighetsloven § 8 gir hjemmel
for å nekte innsyn i filmer/videogrammer som ikke
har blitt kontrollert, eller som har et ulovlig innhold.
Komiteen mener det er viktig at avskrift, utskrift
eller kopi av dokument i utgangspunktet skal være vederlagsfritt. Komiteen ser
at det kan bli kostnader ved kopiering av lydbånd, film,
videofilm og andre audiovisuelle medier, og er enig i at det kan vurderes å ta
betaling for kopiering av slike medier til kostpris.
Komiteen viser til de problemstillinger Havarikommisjonen
for sivil luftfart har tatt opp vedrørende lydbånd
av vitneforklaringer. Komiteen har merket seg at
departementet vurderer disse opptakene som organinterne dokumenter
så lenge de ikke sendes ut av kommisjonen, og de vil dermed
kunne unntas fra offentlighet med hjemmel i § 5 første
ledd. Komiteen vil understreke betydningen av at
vitner og andre involverte har den nødvendige tillit til
og åpenhet overfor Havarikommisjonen, slik at kommisjonen
står best mulig rustet for å finne ut av hva som
har skjedd. Disse hensynene kan medføre at hensynet til
offentlighet må vike. Komiteen viser til
at i slike tilfeller bør også prinsippet om meroffentlighet
praktiseres med varsomhet.
Komiteen vil understreke betydningen av at forvaltningen
skiller mellom faktiske opplysninger og vurderinger i den grad dette
er praktisk mulig. Et slikt skille vil gjøre det enklere å gi
innsyn i de deler av dokumentet som omhandler faktiske opplysninger,
uavhengig av om opplysningene er lagret i form av papir, bånd
eller på annen måte.
Komiteen har merket seg departementets syn om
at opplysninger som er innhentet ved kontinuerlig overvåkning
og deretter lagret, ikke kan anses som et dokument, men heller bør
likestilles med et register eller en database. Komiteen støtter
departementet i at det foreligger klare personvernmessige hensyn
som tilsier at informasjon innhentet ved vedvarende eller regelmessig
overvåkning skal kunne unntas fra offentlighet. Komiteen støtter
forslaget til nytt nr. 9 i § 6 første ledd.