Kommunal- og regionaldepartementet sendte 30. juni 1999 forslaget
om samordning av HMS-lovene på høring. I høringsbrevet
presiserte departementet at hovedmålsettingen bak endringsforslagene
var ønsket om et mer samordnet og konsist regelverk. På denne bakgrunn
ble det i høringsbrevet videre presisert at det stort sett
ble foreslått tekniske endringer og ikke realitetsendringer
av betydning.
Departementet har merket seg at tilnærmet alle høringsinstansene
støtter intensjonen med høringsforslaget og behovet
for et mer samordnet regelverk. Dette gjelder både de departementer,
arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner, fylkesmenn og fylkeskommuner
som har valgt å komme med kommentarer. En del av høringsinstansene
har ikke kommentarer til forslaget. Departementet tar de innkomne
uttalelsene som et klart signal om at en gjennomgang med sikte på samordning
både har vært nødvendig og at det jevnt
over er et ønske om at de ulike tilsynslovene gjøres
mer ensartede enn det de er i dag.
Landsorganisasjonen i Norge (LO) støtter samordningen
av kontroll- og håndhevingsbestemmelsene i HMS-lovgivningen.
LO ønsker imidlertid å gå lenger enn
det som er foreslått. LO er av den oppfatning at verneombud,
tillitsvalgte og arbeidsmiljølovutvalg må få status
som rettssubjekt også i de andre lovene, som de i dag er
det i arbeidsmiljøloven. Videre peker LO på nødvendigheten
av at myndighetene sikrer beskyttelsen av kilder, og ber om at en
bestemmelse tilsvarende arbeidsmiljøloven § 81
innføres i de øvrige HMS-lovene. LO anfører
videre at verneombudet etter arbeidsmiljøloven har en stansingsrett
ved fare for liv og helse, som også burde vært
innført i de øvrige HMS-lovene.
Norsk Kommuneforbund fremmer krav som går på verneombudets
rettigheter. Norsk Kommuneforbund mener at verneombudene bør
få hjemlet en stansingsrett i forhold til ytre miljø i
forurensningsloven, tilsvarende den stansingsrett verneombudene
har for indre miljø i arbeidsmiljøloven.
Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) anfører at
endringsforslagene i brannvernloven, eksplosivloven og brannfarlighetsloven
ikke bør gjennomføres slik de er foreslått,
men vurderes opp mot forslaget til Webster-utvalget i NOU 1999:4
Utkast til ny lov om brann- og eksplosjonsvern.
Med henvisning til det pågående arbeidet i
forhold til brannsikring av vegtunneler, foreslo Samferdselsdepartementet
i høringsrunden at forslaget skulle utgå i denne
omgang.