Følgende lovbestemmelser skiller fremdeles mellom registrert
og statsautorisert revisor ved å stille krav om statsautorisert
revisor for revisjon av årsregnskapet:
1. Lov av 19. juni 1931 nr.
18 om Aktieselskapet Vinmonopolet § 10 annet ledd
2. Lov av 24. mai 1961 nr. 2 om forretningsbanker § 14
første ledd
3. Lov av 10. juni 1988 nr. 39 om forsikringsvirksomhet § 6-1
4. Lov av 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet § 3-13
5. Lov av 17. juni 1988 nr. 57 om verdipapirbørs (børsloven) § 2-2
første ledd
6. Lov av 30. august 1991 nr. 71 om statsforetak § 43
7. Lov av 3. juli 1992 nr. 97 om Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond § 32
8. Lov av 9. mai 1997 nr. 26 om Statens investeringsfond
for næringsvirksomhet i utviklingsland § 18
I tillegg kommer at børsforskriften av 17. januar 1994
nr. 30 § 6-1 også skiller mellom registrert
og statsautorisert revisor.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere for bakgrunnen
for de foreslåtte lovendringer.
Stortinget behandlet høsten 1998 Regjeringens forslag
i Ot.prp. nr. 75 (1997-1998) om lov om revisjon og revisorer (revisorloven),
jf. lov 15. januar 1999 nr. 2. I forslaget var det lagt
opp til en videreføring av skillet mellom registrerte og
statsautoriserte revisorer slik at kravet om at årsregnskapet
til store foretak må revideres av minst en statsautorisert
revisor, ble opprettholdt. Med store foretak siktes det eksempelvis
til allmennaksjeselskaper og børsnoterte selskaper, jf.
regnskapsloven § 1-5.
Flertallet i finanskomiteen, alle unntatt medlemmene fra Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, sluttet seg ikke til Regjeringens
forslag.
Resultatet av Stortingets behandling ble en likestilling mellom
registrerte og statsautoriserte revisorer slik at årsregnskapet
til revisjonspliktige skal revideres av minst én registrert
eller statsautorisert revisor, jf. revisorloven § 2-2.
Departementet viser til de synspunkter som kom frem og de vurderinger
som ble gjort i forkant av vedtakelsen av revisorloven. Det vises
særlig til Ot.prp. nr. 75 (1997-1998) punkt 4.2 side 24-27
og til Innst. O. nr. 25 (1998-1999) side 12-15.
Som det fremgår av forarbeidene kan det anføres argumenter
både for og imot å opprettholde to revisorkategorier.
Som blant annet flertallet i utvalget, og departementet i proposisjonen
i sin tid viste til, så vil foretak av en viss størrelse
antas å være mer komplisert å revidere
enn de fleste små foretak. Det vil være større
verdier involvert og dermed større risiko for negative
virkninger ved eventuelle feil fra revisors side ved revisjon av
slike selskaper. På den annen side innehar både
registrerte og statsautoriserte revisorer høy revisjonsfaglig
kompetanse, og begge kategorier tilfredsstiller kravene i det åttende
selskapsrettsdirektiv for å kunne påta seg revisjon
for ethvert selskap innen EU/EØS området.
Selv om det kan argumenteres for at det bør stilles særlige
krav til revisjonskompetansen i enkelte selskap, så er
det ikke gitt at dette bør materialisere seg i et krav
til revisors tittel, men snarere til revisjonsselskapets kapasitet
og samlede kompetanse.
Stortinget har gitt uttrykk for at det ikke ønsker en differensiering
av de to revisorkategorier, verken i revisorloven eller i særlovgivningen,
jf. Innst. O. nr. 25 (1998-1999) side 14.
Departementet går etter dette inn for å endre
følgende bestemmelser:
Lov 19. juni 1931 nr. 18
om Aktieselskapet Vinmonopolet § 10 annet ledd
Lov 24. mai 1961 nr. 2 om forretningsbanker § 14 første
ledd
Lov 10. juni 1988 nr. 39 om forsikringsvirksomhet § 6-2
Lov 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet §§ 6-2
og 3-13
Lov 30. august 1991 nr. 71 om statsforetak § 43 annet
punktum
Lov 3. juli 1992 nr. 97 om Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond § 32
Lov 9. mai 1997 nr. 26 om Statens investeringsfond
for næringsvirksomhet i utviklingsland § 18
Krav om statsautorisert revisor for revisjon av årsoppgjør
kan også være nedfelt i forskrifts form. Finansdepartementet
legger til grunn at de enkelte departementer vil følge
opp et lovvedtak som foreslått med eventuelle forskriftsendringer.
I børsforskriften § 6-1 er det forutsatt
at årsregnskapet for selskaper som er børsnotert
skal revideres av statsautorisert revisor. Finansdepartementet viser
i denne sammenheng til Finanskomiteens uttalelse om at hvilke krav
som skal stilles til revisjonskompetansen i børsnoterte
selskaper er en vurdering som bør tilligge Oslo Børs
(Innst. O. nr. 25 (1998-1999) side 14). Departementet foreslår
derfor ingen endring av børsforskriften § 6-1.
Kredittilsynet har påpekt at det kan stilles formelle
spørsmål ved valgbarheten til godkjente revisjonsselskap
når kravene i lovgivningen er formulert som «registrert
eller statsautorisert revisor». Kredittilsynet har bemerket
at:
«Når det i særlovgivningen
stilles krav til at valgt revisor skal være registrert
eller statsautorisert, kan det stilles formelle spørsmål
om valgbarheten til godkjent revisjonsselskap. Etter Kredittilsynets
oppfatning har det ikke vært meningen å utelukke
godkjente revisjonsselskap fra valgbarhet. Dette kan klargjøres ved
at «godkjent revisjonsselskap» tas med i de aktuelle
bestemmelser over hvilke revisorer som kan velges.»
Departementet legger til grunn at godkjente revisjonsselskap
også er valgbare og dekkes av formuleringen registrert
eller statsautorisert revisor. Departementet antar derfor at et
revisjonsselskap som er godkjent av Kredittilsynet i samsvar med
revisorloven § 3-1 annet ledd, jf. § 3-5
kan revidere årsregnskapet til revisjonspliktige på lik
linje med registrerte og statsautoriserte revisorer.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til lovendringer.