Etter folketrygdloven § 8-14 gis det stønad
til reisetilskott i stedet for sykepenger til personer som ikke kan
reise på vanlig måte til og fra arbeidsstedet
på grunn av sykdom eller skade i støtte- og bevegelsesorganene.
Etter folketrygdloven § 10-7 kan det tilsvarende ytes reisetilskott
i stedet for rehabiliteringspenger.
Rikstrygdeverket har tatt opp spørsmålet om å utvide
ordningen med tilskott til arbeidsreise til å gjelde også ved
andre lidelser og tilstander som f.eks. hjertelidelser, psykiske
lidelser og astma.
For å gjøre tilskott til arbeidsreiser til
et verktøy for trygdekontoret i arbeidet med oppfølging
av sykmeldte, foreslår departementet at det kan ytes reisetilskott
i alle tilfeller der dette er et alternativ til sykmelding, uavhengig
av diagnose. En slik utvidelse skal også gjelde for personer
som har brukt opp sykepengeretten og har rett til rehabiliteringspenger.
Departementet er kommet til at det ikke skal innføres
en begrensning av antall dager som det kan ytes tilskott til arbeidsreiser.
Departementet foreslår at endringen trer i kraft 1. januar
2001. Endringen anslås å gi en netto innsparing for
folketrygden på 10 mill. kroner.
Komiteen viser til forslaget om å gjøre
tilskudd til arbeidsreiser der dette er et alternativ til sykemelding,
uavhengig av diagnose. Støtte til ekstra transport skal
fortsatt være midlertidig. En slik utvidelse foreslås
også å gjelde personer som har brukt opp sykepengeretten
og har rett til rehabiliteringspenger.
Komiteen har merket seg at endringen anslås å gi
en netto innsparing for folketrygden på 10 mill. kroner.
Komiteen viser til at Stortinget i forbindelse med
behandlingen av Utjevningsmeldingen våren 2000 enstemmig
vedtok å be Regjeringen fremme lovforslag for å sikre
funksjonshemmedes rett til å få dekket transportutgifter
til arbeidsreiser når vedkommende ikke kan benytte kollektivtransport
eller funksjonshemmingen gjør egentransport (bil) umulig.
Komiteen er gjort kjent med at Regjeringen arbeider
med et opplegg for arbeidsreiser som vil bli lagt fram på nyåret
uavhengig av Oppgavefordelingsutvalgets innstilling.
Komiteen er kjent med at funksjonshemmede som
ikke kan kjøre bil selv eller benytte kollektivtrafikk,
har vurdert om de i det hele tatt har råd til å være i
arbeid, på grunn av manglende støtte til arbeidsreiser.
Alternativet blir da uførepensjon. For disse er dagens
ordninger ikke tilstrekkelige slik Regjeringen, på tross
av Stortingets vedtak i forbindelse med Utjevningsmeldingen, fremholder
i proposisjonen. Komiteen mener det bør
kunne gis varig støtte til arbeidsreiser for funksjonshemmede
som ikke benytte kollektivtrafikk og som ikke er i stand til å kjøre
bil selv, og ber Regjeringen snarest legge frem forslag for Stortinget
om dette.
Komiteen viser til at Regjeringen foreslår
at det kan ytes reisetilskudd til arbeidsreiser istedenfor sykepenger
- uavhengig av diagnose. I dag er det anledning til å yte
tilskudd til arbeidsreiser på grunn av sykdom eller skade
i støtte- og bevegelsesorganene. Komiteen vil
vise til at forslaget her går ut på at det kan
ytes tilskudd til reise i alle tilfeller der dette kan erstatte
sykefravær (sykemelding) uavhengig av diagnose. Regjeringen
regner med å spare 10 mill. kroner på denne ordningen. Komiteen har
tidligere mottatt henvendelser i forbindelse med reisetilskudd istedenfor
uføretrygd, og komiteen er av den oppfatning
at dette bør vurderes nøyere. Komiteen støtter
derfor Regjeringens forslag til endringer, men fremmer i tillegg
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen vurdere en ordning med transportstøtte
istedenfor uføretrygd i de tilfeller bevegelseshemming
er eneste grunnen til uføretrygden, og der den uføre
har mulighet til fast arbeid.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at det vil være behov for fleksible stønadsordninger
også ved langvarig sykdom og ved uførhet. Det
forslag til endring som nå foreligger, er positivt og et
godt steg i riktig retning.
Dette medlem viser for øvrig til Dokument nr.
8:2 (2000-2001) om reisestøtte til arbeidsreiser.