4. Tilskott til arbeidsreiser – folketrygdloven §§ 8-14 og 10-7

4.1 Sammendrag

Etter folketrygdloven § 8-14 gis det stønad til reisetilskott i stedet for sykepenger til personer som ikke kan reise på vanlig måte til og fra arbeidsstedet på grunn av sykdom eller skade i støtte- og bevegelsesorganene. Etter folketrygdloven § 10-7 kan det tilsvarende ytes reisetilskott i stedet for rehabiliteringspenger.

Rikstrygdeverket har tatt opp spørsmålet om å utvide ordningen med tilskott til arbeidsreise til å gjelde også ved andre lidelser og tilstander som f.eks. hjertelidelser, psykiske lidelser og astma.

For å gjøre tilskott til arbeidsreiser til et verktøy for trygdekontoret i arbeidet med oppfølging av sykmeldte, foreslår departementet at det kan ytes reisetilskott i alle tilfeller der dette er et alternativ til sykmelding, uavhengig av diagnose. En slik utvidelse skal også gjelde for personer som har brukt opp sykepengeretten og har rett til rehabiliteringspenger.

Departementet er kommet til at det ikke skal innføres en begrensning av antall dager som det kan ytes tilskott til arbeidsreiser.

Departementet foreslår at endringen trer i kraft 1. januar 2001. Endringen anslås å gi en netto innsparing for folketrygden på 10 mill. kroner.

4.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til forslaget om å gjøre tilskudd til arbeidsreiser der dette er et alternativ til sykemelding, uavhengig av diagnose. Støtte til ekstra transport skal fortsatt være midlertidig. En slik utvidelse foreslås også å gjelde personer som har brukt opp sykepengeretten og har rett til rehabiliteringspenger.

Komiteen har merket seg at endringen anslås å gi en netto innsparing for folketrygden på 10 mill. kroner.

Komiteen viser til at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Utjevningsmeldingen våren 2000 enstemmig vedtok å be Regjeringen fremme lovforslag for å sikre funksjonshemmedes rett til å få dekket transportutgifter til arbeidsreiser når vedkommende ikke kan benytte kollektivtransport eller funksjonshemmingen gjør egentransport (bil) umulig.

Komiteen er gjort kjent med at Regjeringen arbeider med et opplegg for arbeidsreiser som vil bli lagt fram på nyåret uavhengig av Oppgavefordelingsutvalgets innstilling.

Komiteen er kjent med at funksjonshemmede som ikke kan kjøre bil selv eller benytte kollektivtrafikk, har vurdert om de i det hele tatt har råd til å være i arbeid, på grunn av manglende støtte til arbeidsreiser. Alternativet blir da uførepensjon. For disse er dagens ordninger ikke tilstrekkelige slik Regjeringen, på tross av Stortingets vedtak i forbindelse med Utjevningsmeldingen, fremholder i proposisjonen. Komiteen mener det bør kunne gis varig støtte til arbeidsreiser for funksjonshemmede som ikke benytte kollektivtrafikk og som ikke er i stand til å kjøre bil selv, og ber Regjeringen snarest legge frem forslag for Stortinget om dette.

Komiteen viser til at Regjeringen foreslår at det kan ytes reisetilskudd til arbeidsreiser istedenfor sykepenger - uavhengig av diagnose. I dag er det anledning til å yte tilskudd til arbeidsreiser på grunn av sykdom eller skade i støtte- og bevegelsesorganene. Komiteen vil vise til at forslaget her går ut på at det kan ytes tilskudd til reise i alle tilfeller der dette kan erstatte sykefravær (sykemelding) uavhengig av diagnose. Regjeringen regner med å spare 10 mill. kroner på denne ordningen. Komiteen har tidligere mottatt henvendelser i forbindelse med reisetilskudd istedenfor uføretrygd, og komiteen er av den oppfatning at dette bør vurderes nøyere. Komiteen støtter derfor Regjeringens forslag til endringer, men fremmer i tillegg følgende forslag:

«Stortinget ber Regjeringen vurdere en ordning med transportstøtte istedenfor uføretrygd i de tilfeller bevegelseshemming er eneste grunnen til uføretrygden, og der den uføre har mulighet til fast arbeid.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil påpeke at det vil være behov for fleksible stønadsordninger også ved langvarig sykdom og ved uførhet. Det forslag til endring som nå foreligger, er positivt og et godt steg i riktig retning.

Dette medlem viser for øvrig til Dokument nr. 8:2 (2000-2001) om reisestøtte til arbeidsreiser.