1. Innledning. Stortingets behandling av forslag til lov om innskuddspensjon

Finansdepartementet oppnevnte 24. februar 2000 en arbeidsgruppe for å utarbeide en rapport med utkast til lovregler om årlig kjøp av ferdig betalt alderspensjonsordning. Arbeidsgruppen avleverte sin rapport til Finansdepartementet 23. mai 2000. Rapporten er trykt som NOU 2000:13 Årlig kjøp av ferdig betalt alderspensjon - Innskuddssikret foretakspensjon. Finansdepartementet fremmer i proposisjonen forslag om lov om endringer i lov om foretakspensjon. Endringsforslagene er basert på NOU 2000:13.

I arbeidet med utkast til lovregler om engangsbetalt alderspensjon tok arbeidsgruppen utgangspunkt i vedtatt lov om foretakspensjon og forslag til lov om innskuddspensjon, jf. Ot.prp. nr. 71 (1999-2000). Stortinget vedtok ved behandlingen av lov om innskuddspensjon enkelte endringer i forhold til det forslaget som var lagt fram, og Regjeringen ble på enkelte områder bedt om å utarbeide nye forslag, eller foreta vurderinger, jf. Innst. O. nr. 2 (2000-2001). Dette gjelder i første rekke:

  • Regjeringen ble bedt om å fremme lovforslag som åpner for adgang til at enkelte arbeidstakere er medlem i en ordning etter lov om innskuddspensjon mens øvrige arbeidstakere er medlem av en ytelsesordning (parallelle ordninger), samt å vurdere å utarbeide retningslinjer som muliggjør sammenligning av pensjon fra innskuddsordninger med pensjon fra ytelsesbaserte ordninger i den hensikt at forholdsmessighet og krav til likebehandling av ansatte i hovedsak blir oppfylt.

  • Regjeringen ble også bedt om å vurdere muligheten for å legge innskuddspensjon på toppen av ytelsesbasert pensjon. I Ot.prp. nr. 71 (1999-2000) var det foreslått at alle ansatte i et foretak skulle være medlem av samme ordning, og at et foretak bare skulle kunne ha én ordning for alderspensjon.

  • I Ot.prp. nr. 71 (1999-2000) var det foreslått et alternativ med kollektivt investeringsvalg på foretakets hånd. Det var da lagt til grunn at arbeidstakerne skulle ha en garanti for at verdien på kapitalen ikke ble redusert i løpet av året. Stortinget ba Regjeringen komme tilbake med et forslag om kollektivt investeringsvalg uten årlig 0-garanti.

  • Stortinget har bedt Regjeringen komme tilbake med forslag som tillater såkalt lukking av pensjonsordning for nye medlemmer. I Ot.prp. nr. 71 (1999-2000) var det foreslått å åpne for at de med mindre enn 10 år igjen til pensjonsalder kunne fortsette i den gamle ordningen.

  • Stortinget har bedt Regjeringen om å utarbeide regler om fleksible muligheter til å variere innskuddene. I Ot.prp. nr. 71 (1999-2000) var det lagt opp til et innskuddsfond som skulle kunne benyttes som et fond til utjevning eller annen tilpasning av premiebelastningen til foretaket.

Stortinget ber for øvrig Regjeringen så raskt som mulig komme tilbake til spørsmålet om investeringsvalg i foretakspensjon og til endringer i virksomhetsreglene i forsikring.

Departementet legger opp til at lov om innskuddspensjon skal tre i kraft fra 1. januar 2001, slik Stortinget har lagt stor vekt på, jf. bl.a. Innst. O. nr. 50 (1999-2000). Når det gjelder opprettelse av parallelle ordninger, forutsetter det unntak fra de generelle medlemskapsbestemmelsene i lov om foretakspensjon og lov om innskuddspensjon. Etter lov om innskuddspensjon i arbeidsforhold § 4-2 første ledd kan Kongen, som et unntak fra hovedregelen om at en pensjonsordning opprettet etter lov om innskuddspensjon i arbeidsforhold skal omfatte alle arbeidstakere som har fylt 20 år, i forskrift fastsette at enkelte arbeidstakere i foretaket ikke skal være medlem av pensjonsordningen. Departementet foreslår i dokumentet her tilsvarende forskriftshjemmel tatt inn i lov om foretakspensjon § 3-3. I det utkastet til forskrifter til lov om innskuddspensjon som ble sendt på høring 27. oktober 2000, er det for øvrig tatt inn unntaksbestemmelser om medlemskap for foretak som oppretter parallelle ordninger. Bestemmelsene er tenkt lagt til grunn inntil departementet har gjort en nærmere vurdering av de forhold Stortinget har tatt opp i Innst. O. nr. 2 (2000-2001), og som vil legges fram for Stortinget senere. Når det gjelder spørsmålet om investeringsvalg i ytelsesbasert foretakspensjon, vises det til kapittel 5 i denne proposisjonen. Det vises også til at virksomhetsreglene i forsikring er under utredning av Banklovkommisjonen, og vil bli fulgt opp i den sammenheng.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt Hildeng, Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, Valgerd Svarstad Haugland, Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen, og representanten Steinar Bastesen, viser til merknader i det følgende.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til merknader i Innst. O. nr. 2 (2000-2001) om lov om innskuddspensjon hvor flertallet sier:

«Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen, mener at den tradisjonelle livnæringen vil komme i en konkurransemessig vanskelig situasjon i markedet for pensjonsprodukter med investeringsvalg dersom det ikke foretas endringer i virksomhetsreglene for forsikring. Flertallet viser til at departementet ikke har vurdert endringer i sentrale virksomhetsregler for forsikring i forbindelse med proposisjonen om innskuddspensjon. Flertallet viser til at spørsmålet om virksomhetsregler i livsforsikring har sentral konkurransemessig betydning. (...) Flertallet viser til at Finansdepartementet i brev datert 13. juli 2000 har gitt Banklovkommisjonen i mandat å foreta en bred gjennomgang av virksomhetsreglene i forsikring med sikte på modernisering i lys av Konkurranseflateutvalgets utredning (NOU 2000:9). Flertallet viser til at Konkurranseflateutvalget blant annet tilrår at virksomhetsreglene i livsforsikring bør utformes slik at livselskapene blir konkurransedyktige i det framtidige sparemarkedet, jf. utredningens avsnitt 5.10.3. Flertallet vil understreke betydningen av at Konkurranseflateutvalgets tilrådinger knyttet til virksomhetsregler i livsforsikring følges opp så raskt som mulig.»

Flertallet legger til grunn at departementet følger opp dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil peke på at Regjeringen ved flere anledninger har uttalt at det er et mål at finansnæringen i Norge skal ha konkurransedyktige rammevilkår. Disse medlemmer vil videre viser til at Banklovkommisjonen i brev 13. juli 2000 i fikk i oppdrag å sette i gang en bred gjennomgang av virksomhetsreglene i forsikring, blant annet som en oppfølging av Konkurranse-flateutvalgets innstilling, jf. NOU 2000:9. Formålet med en slik gjennomgang er å etablere et tidsmessig, helhetlig regelverk for å sikre norske selskaper rammevilkår for å møte et større innslag av internasjonal konkurranse, og for å gi grunnlag for effektiv drift og et best mulig tilbud til kundene. Denne gjennomgangen skal etter mandatet foreligge innen juli 2001. Disse medlemmer mener at det er viktig å legge grunnlaget for et helhetlig regelverk, og vil avvente Banklovkommisjonens innstilling og Regjeringens oppfølging av denne, før de tar stilling til hvordan virksomhetsreglene for forsikring bør utformes.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Innst. O. nr. 50 (1999-2000), Innst. O. nr. 2 (2000-2001) og Innst. S. nr. 180 (1995-1996) Velferdsmeldinga, for sitt prinsipale standpunkt knyttet til pensjonsordninger. Dette medlem vil peke på at dette medlem tidligere har gått imot de forslag som i det framlagte lovforslaget er utredet, men anser dette som tapt og vil nå slutte seg til Regjeringens forslag på de enkelte kapitlene.