Finansdepartementet oppnevnte 24. februar 2000 en arbeidsgruppe
for å utarbeide en rapport med utkast til lovregler om årlig
kjøp av ferdig betalt alderspensjonsordning. Arbeidsgruppen
avleverte sin rapport til Finansdepartementet 23. mai 2000.
Rapporten er trykt som NOU 2000:13 Årlig kjøp
av ferdig betalt alderspensjon - Innskuddssikret foretakspensjon.
Finansdepartementet fremmer i proposisjonen forslag om lov om endringer
i lov om foretakspensjon. Endringsforslagene er basert på NOU
2000:13.
I arbeidet med utkast til lovregler om engangsbetalt alderspensjon
tok arbeidsgruppen utgangspunkt i vedtatt lov om foretakspensjon
og forslag til lov om innskuddspensjon, jf. Ot.prp. nr. 71 (1999-2000). Stortinget
vedtok ved behandlingen av lov om innskuddspensjon enkelte endringer
i forhold til det forslaget som var lagt fram, og Regjeringen ble
på enkelte områder bedt om å utarbeide
nye forslag, eller foreta vurderinger, jf. Innst. O. nr. 2 (2000-2001).
Dette gjelder i første rekke:
Regjeringen ble bedt om å fremme
lovforslag som åpner for adgang til at enkelte arbeidstakere
er medlem i en ordning etter lov om innskuddspensjon mens øvrige
arbeidstakere er medlem av en ytelsesordning (parallelle ordninger),
samt å vurdere å utarbeide retningslinjer som
muliggjør sammenligning av pensjon fra innskuddsordninger
med pensjon fra ytelsesbaserte ordninger i den hensikt at forholdsmessighet
og krav til likebehandling av ansatte i hovedsak blir oppfylt.
Regjeringen ble også bedt om å vurdere
muligheten for å legge innskuddspensjon på toppen
av ytelsesbasert pensjon. I Ot.prp. nr. 71 (1999-2000) var det foreslått
at alle ansatte i et foretak skulle være medlem av samme
ordning, og at et foretak bare skulle kunne ha én ordning
for alderspensjon.
I Ot.prp. nr. 71 (1999-2000) var det foreslått
et alternativ med kollektivt investeringsvalg på foretakets
hånd. Det var da lagt til grunn at arbeidstakerne skulle
ha en garanti for at verdien på kapitalen ikke ble redusert
i løpet av året. Stortinget ba Regjeringen komme
tilbake med et forslag om kollektivt investeringsvalg uten årlig
0-garanti.
Stortinget har bedt Regjeringen komme tilbake med forslag
som tillater såkalt lukking av pensjonsordning for nye
medlemmer. I Ot.prp. nr. 71 (1999-2000) var det foreslått å åpne
for at de med mindre enn 10 år igjen til pensjonsalder
kunne fortsette i den gamle ordningen.
Stortinget har bedt Regjeringen om å utarbeide regler
om fleksible muligheter til å variere innskuddene. I Ot.prp.
nr. 71 (1999-2000) var det lagt opp til et innskuddsfond som skulle
kunne benyttes som et fond til utjevning eller annen tilpasning av
premiebelastningen til foretaket.
Stortinget ber for øvrig Regjeringen så raskt
som mulig komme tilbake til spørsmålet om investeringsvalg
i foretakspensjon og til endringer i virksomhetsreglene i forsikring.
Departementet legger opp til at lov om innskuddspensjon skal
tre i kraft fra 1. januar 2001, slik Stortinget har lagt stor vekt
på, jf. bl.a. Innst. O. nr. 50 (1999-2000). Når
det gjelder opprettelse av parallelle ordninger, forutsetter det
unntak fra de generelle medlemskapsbestemmelsene i lov om foretakspensjon
og lov om innskuddspensjon. Etter lov om innskuddspensjon i arbeidsforhold § 4-2
første ledd kan Kongen, som et unntak fra hovedregelen
om at en pensjonsordning opprettet etter lov om innskuddspensjon i
arbeidsforhold skal omfatte alle arbeidstakere som har fylt 20 år,
i forskrift fastsette at enkelte arbeidstakere i foretaket ikke
skal være medlem av pensjonsordningen. Departementet foreslår
i dokumentet her tilsvarende forskriftshjemmel tatt inn i lov om
foretakspensjon § 3-3. I det utkastet til forskrifter
til lov om innskuddspensjon som ble sendt på høring 27. oktober
2000, er det for øvrig tatt inn unntaksbestemmelser om
medlemskap for foretak som oppretter parallelle ordninger. Bestemmelsene
er tenkt lagt til grunn inntil departementet har gjort en nærmere
vurdering av de forhold Stortinget har tatt opp i Innst. O. nr.
2 (2000-2001), og som vil legges fram for Stortinget senere. Når
det gjelder spørsmålet om investeringsvalg i ytelsesbasert
foretakspensjon, vises det til kapittel 5 i denne proposisjonen.
Det vises også til at virksomhetsreglene i forsikring er
under utredning av Banklovkommisjonen, og vil bli fulgt opp i den
sammenheng.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt Hildeng,
Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti,
Valgerd Svarstad Haugland, Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn,
fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og
Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen, og representanten Steinar
Bastesen, viser til merknader i det følgende.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til merknader
i Innst. O. nr. 2 (2000-2001) om lov om innskuddspensjon hvor flertallet
sier:
«Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet Sosialistisk Venstreparti og representanten
Steinar Bastesen, mener at den tradisjonelle livnæringen
vil komme i en konkurransemessig vanskelig situasjon i markedet
for pensjonsprodukter med investeringsvalg dersom det ikke foretas
endringer i virksomhetsreglene for forsikring. Flertallet viser
til at departementet ikke har vurdert endringer i sentrale virksomhetsregler
for forsikring i forbindelse med proposisjonen om innskuddspensjon.
Flertallet viser til at spørsmålet om virksomhetsregler
i livsforsikring har sentral konkurransemessig betydning. (...)
Flertallet viser til at Finansdepartementet i brev datert 13. juli
2000 har gitt Banklovkommisjonen i mandat å foreta en bred
gjennomgang av virksomhetsreglene i forsikring med sikte på modernisering
i lys av Konkurranseflateutvalgets utredning (NOU 2000:9). Flertallet
viser til at Konkurranseflateutvalget blant annet tilrår
at virksomhetsreglene i livsforsikring bør utformes slik
at livselskapene blir konkurransedyktige i det framtidige sparemarkedet,
jf. utredningens avsnitt 5.10.3. Flertallet vil understreke betydningen
av at Konkurranseflateutvalgets tilrådinger knyttet til
virksomhetsregler i livsforsikring følges opp så raskt
som mulig.»
Flertallet legger til grunn at departementet følger
opp dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti vil peke på at Regjeringen
ved flere anledninger har uttalt at det er et mål at finansnæringen
i Norge skal ha konkurransedyktige rammevilkår. Disse
medlemmer vil videre viser til at Banklovkommisjonen i brev
13. juli 2000 i fikk i oppdrag å sette i gang
en bred gjennomgang av virksomhetsreglene i forsikring, blant annet
som en oppfølging av Konkurranse-flateutvalgets innstilling,
jf. NOU 2000:9. Formålet med en slik gjennomgang er å etablere
et tidsmessig, helhetlig regelverk for å sikre norske selskaper
rammevilkår for å møte et større
innslag av internasjonal konkurranse, og for å gi grunnlag
for effektiv drift og et best mulig tilbud til kundene. Denne gjennomgangen
skal etter mandatet foreligge innen juli 2001. Disse medlemmer mener
at det er viktig å legge grunnlaget for et helhetlig regelverk,
og vil avvente Banklovkommisjonens innstilling og Regjeringens oppfølging
av denne, før de tar stilling til hvordan virksomhetsreglene
for forsikring bør utformes.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Innst. O. nr. 50 (1999-2000), Innst. O. nr. 2 (2000-2001) og
Innst. S. nr. 180 (1995-1996) Velferdsmeldinga, for sitt prinsipale standpunkt
knyttet til pensjonsordninger. Dette medlem vil peke
på at dette medlem tidligere har gått imot de
forslag som i det framlagte lovforslaget er utredet, men anser dette
som tapt og vil nå slutte seg til Regjeringens forslag
på de enkelte kapitlene.