Utvalget foreslår ingen særlig regulering av
stiftelser som er opprettet av stat eller kommune. Regelen i nåværende
lov gir Kongen (Justisdepartementet) myndighet til i det enkelte
tilfellet å unnta fra loven stiftelser som er opprettet
av et offentlig organ, er ikke videreført i utvalgets forslag.
Utvalget foreslår videre å sløyfe gjeldende
lovs § 3 annet ledd som gir det offentlige myndighet
til å bestemme at offentlige fond, innretninger og institusjoner
helt eller delvis skal være underlagt reglene i stiftelsesloven,
selv om de ikke er stiftelser i lovens forstand. Utvalget foreslår
likevel å videreføre reglene i stiftelsesloven § 11
om at kommune- og fylkesrevisjonen kan velges som revisor i visse
stiftelser med nær tilknytning til kommunen eller fylkeskommunen,
og at Riksrevisjonen kan velges som stiftelsens revisor i visse
stiftelser med nær tilknytning til staten.
Inhabilitetsreglene er praktisk viktige når stiftelsen
er opprettet av det offentlige samtidig som at det er representanter
fra det offentlige i ledelsen. Utvalget foreslår med enkelte
mindre endringer en videreføring av presiseringene i gjeldende
lovs § 7.
Enkelte av høringsinstansene har tatt opp spørsmålet
om det kan være grunn til å gi enkelte særregler for
stiftelser med nær tilknytning til staten. Denne problemstillingen
gjelder for det første spørsmålet om slike
stiftelser bør undergis en lempeligere regulering eller
gis andre rammevilkår enn det som gjelder for andre stiftelser.
For det annet er det et spørsmål om loven for øvrig
bør gi særregler for stiftelser som har tilknytning
til offentlige myndigheter.
De områdene hvor høringsinstansene har gitt
uttrykk for at man bør vurdere særregulering,
gjelder i første rekke regler som utvalget har foreslått
for å styrke stiftelsers selvstendighet. Departementet
mener prinsipielt at det offentlige her ikke bør settes
i noen annen stilling enn private. Å stille opp unntaksregler
for det offentlige på dette punktet, vil i realiteten bety
at man rokker ved stiftelsens egenart som organisasjonsform.
Departementet har etter dette kommet til at det ikke bør
utformes regler som setter stiftelser med tilknytning til det offentlige
i en prinsipielt annen stilling enn andre stiftelser. Dette betyr
for eksempel at det ikke lenger vil være anledning til å bestemme
at saker av viktighet må godkjennes av et statlig organ. Videre
vil det i utgangspunktet ikke være anledning til å ha
et styre som utelukkende består av personer ansatt i det
offentlige organ som har opprettet stiftelsen.
Komiteen støtter departementet
i at det ikke bør opprettes noen særregler for
offentlige stiftelser, da en slik forskjellsbehandling ville kunne
forsterke uklarhetene i styrings- og ansvarsrelasjonene mellom stiftelsen
og det offentlige som oppretter.
Komiteen mener det er rimelig at det offentlige må følge
de privatrettslige reglene som gjelder for stiftelser dersom det ønsker å opprette
en offentlig stiftelse.