Sosialtjenesteloven kapittel 6A trådte i kraft 1. januar
1999 og gjelder fram til 31. desember 2001. Siktemålet
med kapittel 6A er å begrense og kontrollere bruk av tvang
og makt overfor psykisk utviklingshemmede.
I henhold til 6A-14 er det nedsatt ei rådgivende gruppe
som skal følge med i hvordan loven praktiseres, og vurdere
praksis i forhold til rettssikkerhetsspørsmål
og den faglige utviklingen. Denne gruppa, Rådet for vurdering
av praksis og rettssikkerhet etter sosialtjenesteloven kapittel
6A, har foreslått at virketiden for sosialtjenesteloven
kapittel 6A bør forlenges i to år, og at Rådets
funksjonstid bør forlenges med et halvt år. Bakgrunnen
er at dette er nødvendig for at Stortinget skal kunne få et
tilstrekkelig grunnlag for å foreta en forsvarlig vurdering
av om loven har fungert etter hensikten. Forslaget innebærer
at ordlyden i sosialtjenesteloven §§ 6A-14 og
6A-16 må endres.
Forslaget om forlengelse av virketiden for sosialtjenesteloven
kapittel 6A ble høsten 2000 sendt på høring.
Ved utgangen av høringsfristen hadde det kommet inn 36
høringsuttalelser. Alle høringsinstansene unntatt én
slutter seg til forslaget om forlengelse.
Det framholdes at det har vist seg å ta lenger tid for
kommunene å innrette seg etter det nye regelverket enn
det som ble forutsatt da loven ble vedtatt. I St. meld. nr. 26 (1997-1998)
om begrensning og kontroll med bruk av tvang i tjenesteyting ble
det anslått at antall tiltak på landsbasis vil
ligge på om lag 800 per år, mens fylkesmennene
per 1. januar 2000 hadde mottatt 177 vedtak om tiltak etter sosialtjenesteloven
kapittel 6A. Departementet legger til grunn at antall vedtak om
bruk av tvang og makt fra kommunene vil øke i takt med
at kommunene innretter seg etter loven.
Det vises til flere prosjekter og evalueringer som vil være
ferdig i 2002, og det uttales at disse rapportene vil være
svært verdifulle for departementets arbeid med å gjennomgå og
eventuelt foreslå endringer i regelverket.
Etter departementets vurdering vil en forlengelse av virketiden
for kapittel 6A gi et svært mye bedre grunnlag for å vurdere
hvilke konsekvenser lovverket har medført og om det er
nødvendig med endringer. Det vil også sikre en
forsvarlig saksgang med akseptable tidsfrister for høringsinstansene,
og rimelig tid til å utarbeide forslag som kan fremmes
for Stortinget. Departementet slutter seg til Rådets vurderinger
og vedtak og foreslår å utvide den midlertidige
virketiden med to år.
Det uttales at departementets forslag til hvilke regler
som skal avløse sosialtjenesteloven kapittel 6A etter 31.
desember 2003, vil foreligge senest våren 2003.
Når det gjelder spørsmålet om forlengelse
av virketiden for Rådet for vurdering av praksis og rettssikkerhet
etter sosialtjenesteloven kapittel 6A, så sluttet et stort
flertall av høringsinstansene seg til forslaget om en forlengelse
på seks måneder. Tre fylkeskommuner mener det
bør vurderes om ikke Rådets funksjonstid bør
forlenges med to år.
Departementet slutter seg til Rådets forslag om en forlengelse
på seks måneder.
Samlet overføring i 2001 til kommunene til dekning av
utgifter i forbindelse med sosialtjenesteloven kapittel 6A er på 99,2
mill. kroner. Dessuten er det bevilget 11,21 mill. kroner til dekning
av fylkesmennenes utgifter. Kompensasjonen for utgiftene til fylkesnemndenes
behandling av saker etter sosialtjenesteloven kapittel 6A ble overført
til Barne- og familiedepartementets budsjett med 4,8 mill. kroner
i 1999. Forslaget om forlengelse av lovens virketid på to år
medfører at tilskuddene til kommunene, fylkesmennene og
fylkesnemndene må videreføres i to år for
at kravene som loven stiller, kan oppfylles. Forslaget om forlenget
funksjonstid til Rådet innebærer at det må stilles
til disposisjon midler til seks måneders ekstra virketid.
Komiteen viser til Innst. O. nr. 79
(1995-1996) der flertallet med bakgrunn i Ot.prp nr. 58 (1994-1995)
og Ot.prp. nr. 57 (1995-1996) understreker at loven er et uttrykk
for at tvang ikke er en generell akseptabel handling overfor mennesker
med psykisk utviklingshemming. Komiteen har merket
seg at det ifølge årsmelding fra Rådet
for vurdering av praksis og rettssikkerhet etter sosialtjenestelovens
kapittel 6A ser ut til at loven har ført til at den faktiske
tvangsbruken i Norge overfor utviklingshemmede synes å ha gått
ned i 1999. Komiteen er oppmerksom på at
det har vært enkelte oppslag om «firkantet» regelforståelse.
Dette kommer av at saksbehandlingsreglene i lov om sosiale tjenester
kapittel 6A er omfattende, og komiteen forutsetter
at det ved evaluering av loven blir sett på muligheten
for å forenkle disse reglene.
Komiteen har merket seg at flertallet i Innst.O. nr.
79 (1995-1996) har gått inn for at loven skulle gjøres
midlertidig for å sikre en grundig evaluering av loven
og gi Stortinget mulighet til en ny vurdering av lovens funksjon
og virkning. Rådet for vurdering av praksis og rettssikkerhet
etter sosialtjenesteloven kapittel 6A har foreslått at
virketiden for loven bør forlenges med 2 år for
at Stortinget skal kunne ha grunnlag nok til å vurdere
lovens funksjon og virkning. Det foreslår også selv
at Rådets funksjonstid bør utvides med 6 måneder. Komiteen er
opptatt av at de som praktiserer den midlertidige loven, også får
tilstrekkelig tid til å foreslå forenklinger og
forbedringer.
Komiteen viser til at det i St.meld. nr. 26 (1997-1998)
om begrensning og kontroll med bruk av tvang og makt i tjenesteyting
ble anslått at antallet tiltak på lansbasis var
forventet å ligge på om lag 800 per år,
mens fylkesmennene per 1. januar 2000 har mottatt 177 vedtak
om tiltak etter sosialtjenesteloven kap. 6A, som har som siktemål å begrense
og kontrollere bruken av tvang og makt overfor psykisk utviklingshemmede.
Det framholdes at det har tatt lengre tid for kommunene å innrette
seg etter det nye regelverket enn det som ble forutsatt da loven
ble vedtatt. Departementet legger til grunn at antallet vedtak om
bruk av tvang og makt fra kommunene vil øke i takt med
at kommunene innretter seg etter loven.
Det uttales videre at flere prosjekter og evalueringer vil være
ferdig i 2002, og at disse rapportene vil være verdifulle
for departementets arbeid med å gjennomgå og eventuelt
foreslå endringer i regelverket.
Komiteen støtter forslaget om en forlengelse av
virketiden for sosialtjenesteloven kap. 6A med to år, og
en forlengelse på 6 måneder for Rådet
for vurdering av praksis og rettssikkerhet etter sosialtjenesteloven
kap. 6A. Komiteen mener at tallene så langt bekrefter
at loven synes å virke i samsvar med intensjonene, og mener
derfor evalueringsperioden kan utvides uten store betenkeligheter.