Veterinærloven regulerer bare forhold mellom veterinærer
og ikke-veterinærer. Den sondrer ikke mellom forskjellige
typer ikke-veterinærer. Av grunner som er beskrevet i proposisjonen,
er det behov for dette i dag. Rekvirering og utlevering av legemidler
til dyreeiers bruk praktiseres ikke likt blant veterinærer. Spørsmålet
er omdiskutert, og det er behov for klargjøring av veterinærloven
på dette punktet. Det er også behov for en klargjøring
vis-à-vis andre personellgruppers eventuelle bruk av reseptpliktige
legemidler. Dette gjelder spesielt fiskehelsebiologenes eventuelle
rett til å forskrive reseptpliktige legemidler til fisk,
og biologer som ønsker å nytte immobiliserende
medikamenter ved innfanging av vilt.
Med enerett til rekvirering følger også et
ubetinget ansvar for bruken av legemidler. Dette betyr ikke at det
bare er veterinæren som kan gi legemidlet til et dyr under
behandling. Det kan overlates til eier eller annen som har ansvar
for dyret. Betingelsen er at veterinæren finner vedkommende
skikket til oppgaven og at veterinæren sørger
for nødvendig informasjon og opplæring. Det viktigste
er at et legemiddel blir riktig brukt. Hvem som gir medikamentet
er av underordnet betydning.
Departementet mener videre at det ikke er noe i veien for å overlate
til lekfolk å foreta injeksjoner forutsatt tilfredsstillende
opplæring. Det er imidlertid tatt forbehold når
det gjelder injeksjon av bedøvende midler og enkelte typer
vaksiner. Forvaltningspraksis har gjennom årene fulgt disse
retningslinjene. Årsaken til denne strenge tolkningen er
at bedøvelse i seg selv er risikofylt for pasienten. Dessuten
vil mangelfull bedøvelse påføre dyret
unødig lidelse ved et smertefullt inngrep.
I Norge er det tradisjon for at veterinærer er restriktive
med å levere ut legemidler til dyreeiere for behandling
av egne dyr. Imidlertid synes det å foregå en
liberalisering både blant dyreeiere og veterinærer. Det
er derfor behov for å diskutere utforming av regelverk
som er egnet til å sikre riktig bruk av legemidler til
dyr i framtida. Det må være en klar forutsetning
at medikamentell behandling ikke kan erstatte godt stell og god
hygiene i besetninger eller dekke over drifts- og miljøforhold
som fører til sjukdom. For å sikre forsvarlig
forvaltning av legemidler til dyr, bør det hjemles adgang
til å forskriftsfeste retningslinjer for dyrehelsepersonells
eller lekfolks bruk av legemidler på dyr. Disse bestemmelsene
er ikke ment å erstatte legemiddellovens regulering av
rekvirering og utlevering av legemidler.
Behovet for å etablere en spesialistordning var en naturlig
følge av den faglige utviklingen innen veterinærmedisinen.
DNV utarbeidet i slutten av 1980-årene et program med formelle
utdanningskrav, der en både la vekt på relevant
praksis og teoretisk etterutdanning ved veileder. For veterinærer
med lang erfaring innen et fagfelt ble det etablert en overgangsordning
med godkjenning etter en forenklet prosedyre. Departementet aksepterte
DNVs faglige krav, og har godkjent de spesialistene som har avlagt
bestått prøve etter innstilling fra hovedkomiteen
for spesialistutdanningen. Inntil nå har departementet
enkeltvis godkjent spesialistene, men det kan være hensiktsmessig å utarbeide
forskrifter om godkjenning som gjør det mulig å delegere
godkjenningsmyndigheten til DNV. Spesialistutdanningen forutsettes å foregå i
nært samarbeid med den aktuelle utdanningsinstitusjon.
I lovforslaget vil nødhjelpsbestemmelsen bli utvidet
til å gjelde dyrehelsepersonell. De skal yte den hjelp «vedkommende
evner». Mer kan den enkelte selvsagt ikke yte. Spørsmålet
er imidlertid hva man kan forlange av «evner».
Her vil kravene måtte vurderes bl.a. ut fra dyrehelsepersonellets
erfaringsgrunnlag og det utstyr som er tilgjengelig. Kravene må være større
for en praktiserende veterinær eller fiskehelsebiolog i
ordinært arbeid enn for dyrehelsepersonell som uten utstyr
tilfeldig oppholder seg på stedet. I lovforslaget vil departementet
gå bort fra en oppramsing av hvilke tilstander som krever øyeblikkelig hjelp.
Den som mottar opplysningene må selv avgjøre om
det foreligger behov for nødhjelp.
Det veterinærmedisinske rettsråd trådte
i funksjon 1. oktober 1950. Rettsrådet har fra
1950 til 1993 hatt i alt 1 120 saker til behandling. Forsikringssaker,
og særlig handelssaker, var dominerende i de første årene av
rettsrådets virksomhet, mens de veterinære ansvarssakene
har dominert i den senere tid. I de senere år har det kommet
flere saker om fiskesjukdommer der det kan dreie seg om tvist om
betydelige verdier. Det er også en økende tendens
til ansvarssaker når det gjelder behandling av smådyr,
særlig hund og katt.
Det veterinærmedisinske rettsråd har gjennom årene
vist sin berettigelse, særlig som et viktig ledd i å løse
tvistesaker innen det veterinærmedisinske området.
På denne måten har en unngått mange og
kostbare rettssaker. Denne virksomheten bør fortsette. Rettsrådet
har også vist sin berettigelse ved vurdering av veterinærmedisinske
spørsmål og dyrevernspørsmål
overfor offentlige myndigheter. Rettsapparatet oppnevner ofte eksperter
eller enkeltpersoner som sakkyndige, uavhengig av Det veterinærmedisinske rettsråd,
alt etter sakens art. Rettsrådet burde kunne spille en
større rolle også i denne sammenheng. Rådet bør
ikke tillegges myndighet hverken i forvaltningssaker eller i rettslige
saker, men bør være et rent sakkyndig rådgivende
organ for saker som ligger innenfor dyrehelselovens område.
I den grad rådet finner det nødvendig skal de
selv ta opp til vurdering aktuelle temaer og gi råd til
departementet.