Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, viser til at endringene som foreslås gjelder tjenestemannsorganisasjonenes forhandlingsrett i statlig sektor. Vilkårene for å få forhandlingsrett er nedfelt i tjenestetvistloven §§ 3, 4 og 6. Slik rett har tjenestemannsorganisasjoner, hovedsammenslutninger og yrkesorganisasjoner, så fremt vilkårene er oppfylt. Komiteen har merket seg at arbeidslivsorganisasjonene i stor grad støtter endringene.
Komiteen viser til at utvalget for
tarifforhandlingssystemet også fremmet forslag om endringer
i arbeidstvistloven, og at departementet først vurderte
om man burde avvente endringer i arbeidstvistloven før man
fremmet forslag om endringer i tjenestetvistloven. Komiteen har
merket seg at som følge av betydelige endringer på organisasjonssiden
i statlig sektor, har departementet kommet til at endringer i lovens virkeområde
og i vilkårene for forhandlingsrett bør fremmes
nå. Komiteen har også merket seg
at andre endringer, herunder en generell modernisering av loven
bør utstå til et senere tidspunkt.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at dersom
en hovedsammenslutning eller organisasjon (herunder yrkesorganisasjon)
fyller vilkårene for forhandlingsrett, får også underavdelingene
rett til forhandlinger om avgrensede, lokale spørsmål
for så vidt disse underavdelinger ikke opptar medlemmer utenfor
hovedsammenslutningen eller organisasjonen. Avledet forhandlingsrett
får enhver tjenestemannsorganisasjon som er medlem av en
hovedsammenslutning, det samme gjelder yrkesorganisasjoner når
lovens vilkår er oppfylt. Flertallet merker
seg at departementet ikke foreslår noen endringer på dette området,
og mener at å gjøre avledet forhandlingsrett gjeldende
kun for ikke-forhandlingsberettigede tjenestemannsorganisasjoner,
slik Arbeiderpartiet foreslår, vil kunne tvinge frittstående
yrkesorganisasjoner til medlemskap i en hovedsammenslutning. Flertallet mener
dette vil være svært uheldig.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til at departementet ikke
foreslår endringer av denne bestemmelsen. Disse
medlemmer har merket seg at i den grad tjenestetvistloven § 4
gir en yrkesorganisasjon avledet forhandlingsrett, er Tarifforhandlingsutvalget
av den oppfatning at bestemmelsen må endres til bare å gjelde
hovedsammenslutninger. Disse medlemmer har også merket
seg at utvalget legger til grunn at forhandlingsretten for en yrkesorganisasjon
må begrenses til kun å omfatte de lønns- og
arbeidsvilkår som har naturlig sammenheng med det yrkesbegrep
som er lagt til grunn.
Disse medlemmer viser til at LO Stat og YS-Stat
støtter lovendringsforlag i høringsrapporten om å følge
opp utvalgets forslag slik at den avledede forhandlingsretten i
tjenestetvistloven § 4 siste ledd endres til å gjelde
tjenestemannsorganisasjoner og underavdelinger av hovedsammenslutninger. Disse medlemmer er
enig med utvalget som har utarbeidet høringsrapporten og
foreslår at avledet forhandlingsrett kun skal gjelde for
ikke forhandlingsberettigede tjenestemannsorganisasjoner, jf. § 3
tredje ledd, som er medlem av en hovedsammenslutning. Disse medlemmer viser
til at en forhandlingsberettiget tjenestemannsorganisasjon som er
medlem av en hovedsammenslutning har ingen rettslig interesse i å ha avledet
forhandlingsrett. Disse medlemmer foreslår
følgende endring av lovens § 4 siste
ledd:
Ǥ 4 siste ledd skal lyde:
Hvis en hovedsammenslutning fyller vilkårene for forhandlingsrett,
får også underavdelingene rett til forhandling
om avgrensede, lokale spørsmål.»
Komiteen viser til at lovens § 11
første ledd sondrer mellom hovedtariffavtaler og særavtaler.
Forhandlingssystemet i det statlige tariffområdet er basert på partenes
frie valg med hensyn til hva som skal reguleres i hovedtariffavtalen
og hva som skal utskytes til særavtaler.
Komiteen har merket seg departementets vurdering
at etter gjeldende rett beror det på hovedtariffavtalen
hva som kan være gjenstand for særavtale. Det vises
i denne sammenheng til en dom i Arbeidsretten inntatt i ARD 1999
side 44. Retten la enstemmig til grunn at hva som er forhandlingsgjenstand
i tariffperioden, og således kan undergis behandling etter
lovens regler om særavtaler, vil bero på «hovedtariffavtalens
omfang og hva som er regulert gjennom den». Når
hovedtariffavtalen regulerer et spørsmål om lønns-
og arbeidsvilkår, og den ikke uttrykkelig eller forutsetningsvis åpner
for at den kan fravikes gjennom særskilte forhandlinger,
har den enkelte tariffbundne part ikke krav på at interessetvistspørsmål
i tariffperioden blir behandlet etter lovens regler for særavtaler og
heller ikke undergis voldgiftsbehandling.
Komiteen viser til ovennevnte arbeidsrettsdom og
redegjørelsen om saken i proposisjonen, og støtter departementet
i at rettstilstanden er klargjort og at det ikke foreslås
lovendringer.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at
departementet ikke har foreslått endringer på dette
området. Flertallet er av den oppfatning
at dagens ordning fungerer bra og bør fortsette. Når
partene ved avslutning av tariffavtale ikke oppnår enighet om
bestemte forhold nevnt i § 29 første
ledd, kan tvisten bringes inn for Statens lønnsutvalg.
Slike tvister kan, etter annet ledd, dersom partene er enige om
det, bringes inn for særskilt nemnd som har samme avgjørelsesmyndighet. Flertallet finner
ikke grunn for en generelt utvidet bruk av særskilt nemnd.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti har merket seg at det ikke legges
frem forslag til endring i §§ 27 og 29. Disse
medlemmer ser at det tilsynelatende kan virke som om dagens
bestemmelse er klargjørende, men imidlertid kan det se
ut som at det er utviklet en praksis hvor behandling i særskilt nemnd
nesten ikke forkommer. Disse medlemmer er av den
oppfatning at tvister som oppstår, særlig i forbindelse
med endring/oppretting av særavtaler, hvor kompleksiteten
i tvisten er av en slik art at saken ville bli best belyst gjennom
særskilt nemnd. Disse medlemmer ber Regjeringen
ta dette med når man skal vurdere spørsmålet
videre.
Komiteen viser til at departementet
foreslår at tjenestetvistlovens omfangsbestemmelse igjen
knyttes til det opprinnelige hovedvilkår fra 1958, «ansatt
i statens tjeneste». Lovens krav vil da være at
arbeidstakeren må være helt eller delvis ansatt
i statens tjeneste. Med helt eller delvis ansatt menes at vedkommende
må være ansatt i en heltids- eller deltidsstilling. Komiteen har
merket seg at hvorvidt arbeidstakeren er fast ansatt eller ansatt
bare for et begrenset tidsrom, har ingen betydning i relasjon til § 1.
Komiteen viser også til at virkeområdet
for tjenestetvistloven bør være sammenfallende
med tjenestemannloven § 1 nr. 1. Dette innebærer
at tjenestetvist- og tjenestemannsloven får samme
anvendelsesområde, med mindre det med hjemmel i den enkelte lov
blir bestemt noe annet for enkelte arbeidstakergrupper.
Komiteen støtter forslaget med den forutsetning
at grupper som i dag er overenskomstlønte også forblir
det etter lovendringen.
Komiteen forutsetter også at det må framgå tydelig
av forarbeidene at det foreligger enighet mellom partene før
statstjenestemenn tas ut av tjenestetvistlovens virkeområde.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, støtter
departementets ønske om hjemmel for å kunne føre
ansattegrupper inn under eller ut av lovens virkeområde. Flertallet mener
det er selvfølgelig at ansattes organisasjoner skal ha
uttalerett dersom det er aktuelt å føre ansatte
inn under eller ut av lovens virkeområde, og mener videre
at staten bør bestrebe seg på å være
lydhør overfor ansattes krav i slike sammenhenger. Flertallet er
likevel av den oppfatning at Kongen må kunne ta enkeltgrupper
av statsansatte som ikke naturlig hører inn under lov om
offentlige tjenestetvister ut av loven, uten full enighet fra de
ansattes organisasjoner.
Komiteen støtter departementets
forslag til endring av tjenestetvistloven § 3
første og annet ledd (nåværende tredje
ledd).
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener det må ligge
objektive kriterier til grunn for å oppnå forhandlingsrett,
og vil advare mot å gi Kongen eller vedkommende departement
mulighet til på skjønnsmessig grunnlag å gi
forhandlingsrett til organisasjoner som ikke ellers oppfyller lovens
vilkår om representativitet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til forslag om å endre § 3
slik at en får en likestilling mellom tjenestemannsorganisasjoner
og yrkesorganisasjoner. Disse medlemmer mener at
rapporten som ble utarbeidet i forkant av forslag til lovendringene
er mer dekkende. Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag til § 3 tredje ledd:
Ǥ 3 tredje ledd skal lyde:
Landsomfattende organisasjon som organiserer arbeidstakere fra
ett yrke og som opptar medlemmer både i og utenfor statstjenesten,
kan av Kongen eller vedkommende departement gis forhandlingsrett
om nærmere fastsatte lønns- og arbeidsvilkår
såfremt organisasjonen har minst 200 tjenestemenn som medlemmer
og disse utgjør minst halvparten av tjenestemennene i landet
innenfor vedkommende yrke.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til merknadene ovenfor og
støtter forslagene med de forutsetningene som ligger i
tidligere merknader.
Komiteen merker seg departementets
forslag til ny ordlyd i § 6 nr. 1 første
ledd og gir sin tilslutning til endringen. Tilsvarende gjelder også endringsforslaget
til § 6 nr. 3.