5. Hjemmel for delegasjon avkommunenes tilsyn med tobakksskadeloven § 6 til interkommunalt organ

5.1 Sammendrag

I henhold til tobakksskadeloven § 6 femte ledd skal kommunestyret føre tilsyn med at reglene gitt i og i medhold av § 6 overholdes. § 6 bestemmer at lufta skal være røykfri i lokaler og transportmidler hvor allmennheten har adgang. Dessuten er forskrift 15. desember 1995 nr. 990 om røyking på restauranter og andre serveringssteder, internkontroll m.v. (restaurantforskriften) vedtatt med hjemmel i tobakksskadeloven § 6. Denne forskriften gjør et unntak fra hovedregelen i tobakksskadeloven § 6 for restauranter og andre serveringssteder ved at det ikke gjelder et eksplisitt krav om røykfri luft for slike steder.

Det framholdes at i praksis delegerer kommunestyret tilsynet til kommuneadministrasjonen. Arbeidstilsynet fører tilsyn med arbeidslokaler.

Statens tobakksskaderåd fikk i september 1998 i oppdrag fra departementet å foreta en ekstern evaluering av tilsynsmyndighetenes oppfølging av restaurantforskriften. I juni 1999 ba departementet Statens tobakksskaderåd om å supplere den første undersøkelsen med en ny undersøkelse for å få kartlagt hvilke oppfatninger serveringsbransjen og publikum har til praktiseringen av restaurantforskriften.

I rapporten konkluderes det blant annet med at myndighetenes håndhevelse av forskriften er svært variabel. På dette tidspunktet i 1999 utøves det intet tilsyn i ca. 30 pst. av kommunene, og at tilsynet hittil er prioritert relativt lavt i kommuner med lavt antall serveringssteder. Svært mange av tilsynsutøverne mener at ansvaret for det praktiske tilsynsarbeidet helst bør plasseres annerledes enn i dag.

Det framholdes at dagens lovgivning ikke er til hinder for at det praktiske tilsynsarbeidet etter tobakksskadeloven § 6 legges utenfor kommunens egne organer, men at kommunelovens bestemmelser innebærer at kommunestyret trenger særskilt lovhjemmel for å kunne delegere sin myndighet til å treffe vedtak til et interkommunalt organ.

Departementet foreslår at kommunestyret får hjemmel til å delegere tilsynet etter tobakksskadeloven § 6 til et interkommunalt organ. Delegasjonen kan inneholde både det praktiske tilsynsarbeidet og myndighet til å fatte vedtak om granskning, gi pålegg om retting og fastsette tvangsmulkt.

Departementet ser også et klart behov for at den enkelte kommune eller kommuner etablerer et samarbeid med Arbeidstilsynet i forhold til tilsynsarbeidet med serveringssteder, men dette krever ingen endring av loven.

Det foreslås at endringen trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.

Det uttales at forslaget kan medføre administrative fordeler for kommunene, men at det er vanskelig å anslå hvor stort potensiale med hensyn til rasjonalisering og effektivisering forslaget kan innebære.

5.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er enig i at det er den enkelte kommune som har ansvaret for tilsynet i egen kommune. Flertallet er også enig med departementet i at dette tilsynet kan delegeres til et interkommunalt organ.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at det må være den enkelte kommunes ansvar å føre tilsyn med virksomheten i egen kommune med bakgrunn i de lokale forhold og kjennskap til miljøer, personer og andre forhold som kan spille en rolle for den enkelte virksomhet i området. I enkelte mindre kommuner er kanskje tilsyn mindre påkrevet enn det som kan være tilfelle i større og mer uoversiktlige kommuner. Disse medlemmer er av den oppfatning et en ordning med et interkommunalt tilsynsorgan lett vil kunne føre til unødvendige og byråkratiske kontrollrutiner og rapporter som mange steder vil bidra til mistenkeliggjøring og vanskelige arbeidsforhold. Disse medlemmer støtter derfor ikke dette forslaget til endring av tobakksskadeloven og vil stemme mot forslaget til endring av § 6 femte ledd.