Departementet foreslår i proposisjonen flere lovendringer
for å bekjempe ulovlig bruk av våpen.
For det første fremmes det forslag til endringer i politiloven
for å utvide adgangen til visitasjon etter våpen.
For det andre foreslår departementet å øke strafferammen
for den som bærer kniv på offentlig sted og den
som griper til kniv under slagsmål, fra 3 til 6 måneder.
Departementet foreslår også å heve strafferammen
for ulovlig befatning med skytevåpen og ammunisjon.
I de senere årene har voldskriminaliteten i større grad
enn tidligere blitt preget av våpenbruk, og særlig bruk
av kniv. Stortinget vedtok sommeren 1999 en midlertidig § 10
a i politiloven, som på nærmere vilkår
gir politiet adgang til å visitere personer på offentlige
steder. Justisdepartementet oppnevnte i august 2001 en arbeidsgruppe
for å vurdere politiets behov for utvidet adgang til visitasjon
av kjøretøyer på offentlig sted.
I 1998 ble det gjort straffbart uten aktverdig grunn å bære
skytevåpen på offentlig sted. I Innst. S. nr.
186 (2000-2001) ba justiskomiteen regjeringen om å vurdere
om strafferammen for å bære kniv på offentlig sted
burde heves.
Departementet har sendt på høring forslag om
ulike lovtiltak mot terrorisme. Høringsnotatet inneholdt blant
annet forslag om å heve strafferammen for å bære/bruke
kniv, og for befatning med skytevåpen og ammunisjon.
Straffeprosessloven hjemler bruk av tvangsmidler, bl.a. ransaking,
som ledd i straffeforfølgning. Dette forutsetter skjellig
grunn til mistanke om at en straffbar handling har funnet sted.
Politiloven på sin side hjemler inngrep for å forebygge
lovbrudd.
Etter politiloven § 7 kan politiet på nærmere
vilkår gripe inn for å stanse forstyrrelser av
den offentlige ro og orden. I § 7 andre ledd er
det angitt hvilke inngrep politiet kan benytte seg av. Arbeidsgruppen antar
at visitasjon av person og kjøretøy allerede er hjemlet
innenfor dagens § 7. Dette er imidlertid ikke klargjort
i loven. Politiloven § 8 gir politiet adgang til å innbringe
bl.a. den som på offentlig sted forstyrrer ro og orden.
Etter politiloven § 10 kan politiet foreta såkalt
aksessorisk visitasjon, det vil si visitasjon som følger
etter at politiet har foretatt et annet ordensmessig inngrep i h.t. §§ 7-9.
Politiet kan i medhold av denne bestemmelsen bl.a. visitere enhver
som fjernes, anholdes eller innbringes for å søke
etter våpen eller andre farlige gjenstander.
I § 10 a er det gitt en midlertidig
regel om utvidet adgang til visitasjon etter våpen. Visitasjon
av person skal kunne foretas på offentlig sted, i situasjoner
eller på steder hvor vold erfaringsmessig lett utøves,
når det er grunn til å undersøke om personen
er i besittelse av våpen. Visitasjon etter § 10 a
skal normalt foretas som planlagt tiltak, og fortrinnsvis ved hjelp
av teknisk hjelpemiddel.
En kort redegjørelse om tilsvarende regler i Danmark
og Sverige gis i pkt. 3.2 i proposisjonen.
Det fremgår av evalueringen av § 10 a
at politiet opplever at adgangen til å visitere person
i henhold til bestemmelsen letter utførelsen av tjenesten.
Bestemmelsen antas videre å ha forebyggende effekt. Flere distrikter
melder imidlertid at det ofte vil være større behov
for visitasjon av kjøretøy enn av personer, og
at det synes unødvendig å ha en begrensning til
"steder hvor vold erfaringsmessig lett utøves". Det anses
også som en svakhet at bestemmelsen ikke kan brukes for tilfeldig
visitasjon, og beslutningsprosedyrene er for tungvinte.
Politidirektoratet er enig i at det er behov for å se på muligheten
for å utvide anvendelsesområdet i bestemmelsen.
Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) har i art. 8 en
bestemmelse som tar sikte på å verne om privatliv
og familieliv. Det å bli stanset på gaten og visitert
av politiet er i seg selv et inngrep i privatlivet. For at inngrepet
ikke skal stride mot EMK, kreves det at inngrepet foretas for å oppnå ett
eller flere av de formålene som er nevnt i art. 8(2), at
det er i samsvar med lov, og at det er nødvendig i et demokratisk
samfunn.
Arbeidsgruppen foreslår at bestemmelsen som nå er
i politiloven § 10 a utvides til også å omfatte
visitasjon av kjøretøy, og at bestemmelsen gis
som ny § 7 a i politiloven.
Kravene i § 10 a om at visitasjon fortrinnsvis
skal foretas ved hjelp av teknisk hjelpemiddel, og om særskilt
opplæring, utgår. Arbeidsgruppen foreslår
videre at kompetansen til å samtykke til slike planlagte
visitasjoner senkes fra politimesternivå til "politimesteren eller
den han bemyndiger".
De fleste høringsinstansene som har uttalt seg, støtter
arbeidsgruppens forslag. Blant annet Datatilsynet er uenig i en
del av forslagene, bl.a. i at det ikke settes en uttrykkelig grense
for hvor langt ned beslutningskompetansen kan delegeres. Politiets
Fellesforbund mener på sin side at kompetansen bør
legges til operasjonsleder.
Høringsinstansenes syn gjengis i proposisjonen pkt.
3.6.
For å gi den nødvendige signaleffekt og preventive
virkning, går departementet inn for at visitasjonsadgangen
som følger av politiloven § 10 a, med
enkelte justeringer gjøres permanent som en ny § 7
a. Bestemmelsen vil gjelde planlagt visitasjon av person og kjøretøy
på offentlig sted i tilfeller der det er grunn til å undersøke
om noen har våpen. Departementet er enig i arbeidsgruppens
forslag om at beslutningskompetansen legges til politimesteren eller
den han bemyndiger. Det er viktig at kompetansen i praksis ikke legges
på for lavt nivå.
Beslutningen om visitasjon skal begrunnes og som i dag, nedtegnes
skriftlig, så vidt mulig på forhånd.
Beslutningen skal være begrenset til et nærmere angitt
tidsrom og angi hvilke omstendigheter som legges til grunn. Kravene
om bruk av teknisk hjelpemiddel, og om særskilt opplæring
av de tjenestemennene som skal utføre visitasjonen, sløyfes.
Departementet bemerker at det i forslaget til § 7
a stilles klare vilkår til i hvilke situasjoner visitasjon
kan gjennomføres. Disse reglene reduserer faren for misbruk
og bidrar til at bestemmelsen, og praktiseringen av den, er forenlig
med EMK.
Arbeidsgruppen antar at politiloven § 7 allerede
i dag åpner for visitasjon av person og kjøretøy
som ledd i å opprettholde ro og orden, men mener dette
bør presiseres i lovteksten. De fleste høringsinstansene som
uttaler seg om dette forslaget slutter seg til det, men ikke alle
høringsinstansene er enige i arbeidsgruppens forståelse
av gjeldende rett. Departementet slutter seg til forslaget. For
ikke å komme i konflikt med EMK, må vilkårene
for å foreta kjøretøyvisitasjon etter
politiloven § 7 formuleres presist i lovteksten.
Arbeidsgruppen foreslår videre at overskriften til politiloven § 10
endres til: "Sikkerhetsvisitasjon m.v.". Departementet mener at
"etterfølgende" visitasjon er et bedre alternativ, og foreslår
det.
Etter straffeloven § 161 kan den som anskaffer, tilvirker
eller oppbevarer sprengstoff eller særlig farlig redskap
i den hensikt å begå en forbrytelse, straffes med
fengsel inntil 6 år. Skytevåpen omfattes ikke
av bestemmelsen. Etter våpenloven § 33
er straffen for ulovlig erverv av våpen og ammunisjon fengsel
i inntil 2 år, og inntil 4 år ved grov overtredelse.
Forskjellen i strafferammen i straffeloven § 161
og våpenloven § 33 har prosessuell betydning.
Ved etterforskningen etter straffeloven § 161
kan politiet foreta kontroll av trafikkdata og plassere peileutstyr
på gods. Disse metodene kan ikke brukes ved brudd på våpenloven.
Departementet foreslår å utvide straffeloven § 161 til
også å omfatte anskaffelse av våpen og
ammunisjon. Behovet for å bruke de nevnte metodene er trolig omtrent
det samme ved overtredelse av våpenloven § 33
som ved overtredelse av straffeloven § 161. Det kan
også forekomme at et våpen som skal brukes til
en forbrytelse anskaffes på lovlig vis. Dette rammes ikke av § 33.
De høringsinstansene som uttaler seg til forslaget, stiller
seg overveiende positive.
Departementet foreslår videre at strafferammen i § 161
heves til inntil 10 års fengsel når det foreligger særdeles
skjerpende omstendigheter.
Departementet foreslår at strafferammen for overtredelse
av straffeloven §§ 352 a (den
som ulovlig bærer kniv på offentlig sted) og 385
(den som griper til kniv under slagsmål) heves fra bøter
eller fengsel inntil 3 måneder, til bøter eller
fengsel inntil 6 måneder eller begge deler. En slik ramme
synes å være mer dekkende for straffverdigheten
ved lovbruddene. Samtidig vil den mistenkte kunne pågripes
og varetektsfengsles hvis vilkårene for dette er oppfylt.
Det er noe ulike syn på forslaget blant høringsinstansene.
Stortingsrepresentant Jan Simonsen foreslo i Dokument nr. 8:48
(2001-2002) tiltak for å begrense bruk av kniv til å skade
andre mennesker. Forslagene lyder:
"I
Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag til endring av lovgivningen slik at politiet gis adgang
til å foreta ransaking og visitasjon av personer på offentlig sted,
når det er grunn til å undersøke om personen
er i besittelse av våpen, inkludert kniv eller lignende
skarpe redskap som det er forbudt å bære på offentlig
sted, uten at det stilles krav om at det er et sted eller en situasjon
hvor vold erfaringsmessig lett utøves, om forutgående
samtykke fra politimester eller hans stedfortreder, eller om benyttelse
av tekniske hjelpemidler.
II
Stortinget
ber Regjeringen fremme forslag til endring av Straffeloven § 231
slik at minstestraffen økes fra 2 års fengsel
til 6 års fengsel, samt forslag om minstestraffer og økte
maksimumsstraffer også for mindre alvorlige tilfeller av
legemsbeskadigelser.
III
Stortinget
ber Regjeringen fremme forslag til endring av lovgivningen slik
at enhver knivbruk som ikke er i selvforsvar og som medfører
at offeret dør, straffes etter de samme regler og med de
samme konsekvensene for straffeutmålingen som i dag gjelder
for forsettelig drap, og ikke lenger etter et regelverk for legemsbeskadigelse
med døden til følge.
IV
Stortinget
ber Regjeringen fremme forslag til endring av lovgivningen slik
at overlagt drap kan straffes med fengsel på livstid, og
forsettelig drap kan straffes med fengsel i inntil 30 år."
Departementet viser til at Simonsen foreslår å gi politiet
adgang til å foreta ransaking og visitasjon uten at det
stilles krav om sted eller situasjon hvor vold erfaringsmessig lett
utøves, om forutgående samtykke fra politimesteren
eller hans stedfortreder, eller om benyttelse av tekniske hjelpemidler.
Departementet mener at en lovhjemmel som favner så vidt,
trolig vil krenke EMK art. 8. Departementet går derfor
ikke inn for dette forslaget, men peker på at departementets forslag
har enkelte fellestrekk med Simonsens forslag.
De øvrige forslagene, som i hovedsak innebærer en
betydelig heving av straffenivået for knivbruk med legemskrenkelse
eller død til følge, vil departementet komme tilbake
til i oppfølgingen av Straffelovkommisjonens delutredning
VII.