Det gjeldande systemet med behovsprøving av drosjeløyve
er basert på at fylkeskommunen fastset løyvetalet
innanfor eit nærare avgrensa geografisk område,
"løyvedistriktet". Drosjene har einerett på slik
transport innafor eige løyvedistrikt, som i utgangspunktet
er avgrensa av kommunegrensene. Fylkeskommunen kan betre tilgangen
på drosjer gjennom å utvide løyvetalet,
eller ved å slå saman løyvedistrikt.
Tilbodet av drosjer er såleis resultat av ein politisk prosess
og relativt konstant, medan etterspurnaden er marknadsstyrt.
Etter ein gjennomgang av reguleringsordninga for drosjer, la
Næringslovutvalet 23. mai 1995 fram ein rapport
der ein m.a. konkluderte med at tilsvarande ordning som for turvognløyve
burde innførast for drosjenæringa sin del, dvs.
at den behovsprøvde løyveordninga vert erstatta
av ei løyveordning basert på personlege krav til
vandel, økonomisk evne og fagleg kvalifikasjon til den
som skal utøve drosjeverksemd.
Samferdselsdepartementet hadde Næringslovutvalet si
innstilling til høyring i 1995. Resultatet av høyringa
viste at berre fire av fylkeskommunane ønskte ei omregulering
i samsvar med Næringslovutvalet sine konklusjonar. Med
unntak for næringsorganisasjonane gjekk dei øvrige
høyringsinstansane inn for Næringslovutvalet sine
konklusjonar. Det var brei semje om at generelle krav til vandel, økonomi
og fagleg kvalifikasjon òg burde omfatte drosjenæringa, sjølv
om behovsprøvinga vert halden oppe.
Høyringa er nærare omtala i kap. 5 i proposisjonen.
Departementet har vurdert spørsmålet om eventuell
oppheving av behovsprøvinga m.a. ut frå erfaringane
med liberalisert drosjenæring i Sverige. Erfaringane viser
m.a. at talet på tilgjengelege drosjer på landbasis
auka med 25 pst.
Når det gjeld forventninga om konkurranse på pris,
har denne berre delvis slått til. Profesjonelle transportkjøparar
kan oppnå fordelar av konkurransen, men priskonkurransen
i forbrukarmarknaden har ikkje verka som venta. Det høyrer òg
med i biletet at ein mange stader framleis har eit reelt monopol/oligopol.
Trass i prisauken på drosjetenester i Sverige har etterspurnaden òg
auka. Det er difor mykje som tyder på at brukarane vurderer
det som viktig å få ein betre tilgang på drosjetenester
og er villig til å betale ein høgare pris for
det.
Departementet meiner det må opnast for konkurranse innan
drosjenæringa i større grad enn det som er tilfellet
i dag. Det har i Noreg den seinare tid vorte oppretta fleire drosjesentralar
innan same løyvedistrikt gjennom oppregulering av talet
på løyver. Fleire stader er det difor no lagt
til rette for konkurranse mellom drosjesentralar. I november 1999
vedtok Arbeids- og administrasjonsdepartementet (AAD) å oppheve maksimalprisordninga
for drosjebil i område med meir enn ein sentral der Konkurransetilsynet
meinte forholda låg til rette for konkurranse. AAD vurderer ordninga
på grunnlag av ein evalueringsrapport frå mai
2001 som seinare har vore til høyring.
Sommaren 1999 vart reglane for turvognløyve endra, m.a.
som følge av tilpassing til EØS-regelverket med
fri kabotasje. Dette fører med seg at delar av drosjemarknaden
møter auka konkurranse frå turvognoperatørar
som nyttar småbussar.
Verknadene av dei endringane i rammevilkåra for drosjenæringa
er ikkje evaluert. Departementet vil setje i verk ein ny gjennomgang
av drosjenæringa, og komme tilbake til spørsmålet
om behovsprøving av drosjeløyve.
Komiteen sitt fleirtal, alle unntatt
medlemene frå Framstegspartiet, har merka seg at Næringslovsutvalget
har tilrådd å oppheve behovsprøvinga
av drosjeløyve og erstatte den med ei løyveordning
basert på krav til vandel, økonomisk evne og fagleg
kvalifikasjon. Denne tilrådinga vert støtta av
Konkurransetilsynet, Finansdepartementet, Arbeids- og administrasjonsdepartementet,
Nærings- og handelsdepartementet og Rikstrygdeverket.
Fleirtalet har merka seg at Samferdselsdepartementet
meiner at det må opnast for meir konkurranse innan drosjenæringa
og at departementet vil komme tilbake til spørsmålet
om behovsprøving av drosjeløyve.
Fleirtalet vil vente med å ta stilling
til spørsmålet om å oppheve behovsprøvinga
av drosjeløyve og eventuelt erstatte den med ei løyveordning
basert på krav til vandel, økonomisk evne og fagleg
kvalifikasjon, til departementet har evaluert dei omleggingane som
er gjennomførde. Fleirtalet føreset
at denne prosessen vert gjennomførd raskt slik at Stortinget så snart
som mogleg kan ta stilling til behovsprøving av drosjeløyve.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet mener at drosjenæringens
situasjon må styrkes. Disse medlemmer mener
at det bør vurderes å innføre kvalifikasjonskrav
i drosjenæringa uavhengig av ordningen med behovsprøving. Disse medlemmer viser
til at det i dag ikke er mulig å registrere det enkelte
drosjeløyve som eget aksjeselskap. Disse medlemmer mener
at det skal være mulig å registrere det enkelte
drosjeløyve som eget aksjeselskap.
Disse medlemmer ber Regjeringen om at det i den
allerede varslede sak om behovsprøving av drosjeløyver
også gis en totalgjennomgang av drosjenæringen.
Videre mener disse medlemmer at innehavere av drosjeløyve
og turbilløyve skal likebehandles ved anbud, f. eks. i
forbindelse med anbudskjøring for Rikstrygdeverket. I dag
er det slik at innehavere av turbilløyve har vesentlig
konkurransefortrinn i forhold til innehavere av drosjeløyve.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
løyve skal tildeles den som søker, dersom søkeren
tilfredsstiller de kravene som er spesifisert i lovens § 4.
Disse medlemmer har merket seg at svært mange
høringsinstanser mener at den såkalte "behovsprøvingen"
er overflødig. Disse medlemmer mener at
dersom det blir en overetablering i markedet, vil interessen blant
potensielle løyvehavere avta, og allerede etablerte løyvehavere
vil søke seg bort. Fri rekruttering til status som løyvehavere
vil også ha en prisdempende, konkurransefremmende effekt
til passasjerenes beste.
Disse medlemmer vil derfor fremme forslag om at
"behovsprøving" går ut av lovens § 6
allerede nå.