Justisdepartementet har nedsatt en studiegruppe for å undersøke
tiltak mot rasisme og nynazisme i Sverige og Tyskland. Studiegruppen
avga sin rapport Forbud mot rasistiske organisasjoner, ytringer
og demonstrasjoner i Sverige og Tyskland (heretter "rapporten")
til departementet 9. mars 2001. Rapporten har vært
sendt på høring, og proposisjonen følger
opp studiegruppens forslag. Det nevnes for øvrig at det har
vært nedsatt et lovutvalg (Holgersen-utvalget) som skulle
komme med forslag til ny lov mot etnisk diskriminering. Utvalget
la frem sin utredning 14. juni 2002, og denne utredningen
er sendt på høring. Videre nevnes at Ytringsfrihetskommisjonen
i NOU 1999:27 Ytringsfrihet bør finde sted drøfter straffeloven § 135 a
i forhold til ytringsfriheten. Kommisjonen anbefaler en revisjon
av § 135 a i lys av den foreslåtte
grunnlovsparagrafen. En stortingsmelding er planlagt fremmet våren
2003.
Ved lov 2. mars 2001 nr. 7 ble bl.a. strafferammen for
besøksforbud hevet for å utvide adgangen til å pågripe
og varetektsfengsle ved brudd på bestemmelsen. Under høringen
av dette lovforslaget ble det anført at reglene om besøksforbud
er uklare på noen punkter. Justisdepartementet utarbeidet
på denne bakgrunn et høringsnotat med forslag
om å endre straffeprosessloven § 222 a.
Stortinget fattet i tilknytning til behandlingen av Dokument
nr. 8:12 (1998-1999) følgende vedtak:
"IV. Stortinget ber Regjeringen vurdere en endring av
straffeloven § 62 slik at det blir adgang til å idømme
strengere maksimalstraff for flere forhold som pådømmes
i konkurrens, enn dagens regel med en øvre grense på 11/2
ganger strafferammen for det alvorligste av de pådømte
forhold gir adgang til."
I St.prp. nr. 1 (1999-2000) uttalte Justisdepartementet bl.a.
at det etter en foreløpig vurdering mente reglene i straffeloven § 62
gir tilstrekkelig vide rammer for domstolene når det gjelder
gjengangerkriminalitet. I Innst. S. nr. 101 (1999-2000) angående
Dokument nr. 8:2 (1999-2000) viste et flertall i justiskomiteen
til at Stortinget hadde bedt Regjeringen vurdere en skjerping av
straffeloven § 62, og forutsatte at det ble foretatt
en grundigere vurdering av forslaget før endelig konklusjon
ble trukket. På denne bakgrunn sendte departementet spørsmålet
på høring.