Utvalget foreslår at visse bestemmelser som nå finnes
i Grunnloven, overflyttes til valgloven. Dagens grunnlovbestemmelse
i § 58 tredje ledd fordeler et bestemt antall mandater
til hvert distrikt/fylke. Utvalget foreslår å erstatte
denne med en bestemmelse om en metode for fordelingen og overlate
den nærmere reguleringen til lov. På bakgrunn
av befolkningsutviklingen skal mandatfordelingen justeres foran
annethvert stortingsvalg. Det foreslås også at navnene
på valgdistriktene tas ut av Grunnloven og at denne ikke
lenger skal bestemme at hvert fylke skal utgjøre et valgdistrikt.
Imidlertid forutsetter utvalget at det fortsatt skal være
19 valgdistrikter, jf. dagens fylkesinndeling.
Utvalgets flertall (alle unntatt medlemmet Haram) går
inn for følgende forslag:
Det totale antall stortingsrepresentanter økes
fra 165 til 169. Det velges 150 distriktsmandater og 19 utjevningsmandater.
Antallet utjevningsmandater økes fra 8 til 19 for å få til
en ytterligere politisk proporsjonal valgordning. Det fordeles ett
utjevningsmandat fra hver valgkrets.
Sperregrensen for utjevningsmandater blir, som i dag, 4
pst. oppslutning på landsbasis.
Det totale antallet stortingsrepresentanter fordeles på valgkretsene
etter en fordelingsmetode som gir 1 poeng per innbygger og 1,8 poeng
per kvadratkilometer. Denne fordelingen skal justeres i forkant
av annethvert valg. Dette betyr at det fremdeles skal tas distriktspolitiske
hensyn i mandatfordelingen. Utvalget viser til at dette har lange
tradisjoner, og at en geografisk motsetning fortsatt gjør
seg gjeldende i norsk politikk.
Utvalgets forslag tar utgangspunkt i det foreliggende grunnlovsforslag
nr. 7. Departementet anser at utvalgets forslag korresponderer best
med forslag D alternativ 2 når det gjelder endringer i
Grunnloven § 57, og med forslag F alternativ 1
når det gjelder endringer i Grunnloven § 59. Departementets
lovforslag baserer seg på at disse grunnlovsforslagene
blir vedtatt.
Ved stortingsbehandlingen av grunnlovsforslag nr. 7 (Dokument
nr. 12:7 (1999-2000)), 26. mai 2003, ble forslag D alternativ 2
og forslag F alternativ 1 bifalt.
Stortingsvalg er i dag rene partivalg. Velgerne kan riktignok
endre på stemmesedlene og derved angi preferanser for særskilte
kandidater, men velgernes rettinger har i praksis ikke hatt betydning
for kandidatkåringen. Tidligere valglov bestemte i korthet
følgende om stortingsvalg: Rekkefølgen av kandidatnavnene
på stemmesedlene regnes slik velgeren har angitt den ved
plassen på stemmeseddelen eller ved tilføyd nummer.
Et kandidatnavn kan strykes ved å sette strek over navnet
(§ 44). Ved kandidatoppgjøret for den enkelte
valgliste teller en først bare de navn som står
som nr. 1 på stemmesedlene. Den kandidat som får
flest stemmer ved denne opptelling, er valgt. Skal listen ha mer
enn én representant, teller en deretter opp de navn som
står som nr. 2 på stemmesedlene. Den kandidat
som får flest stemmer sammenlagt ved de to opptellingene,
når en ser bort fra den allerede valgte, er valgt. På samme
måte fortsetter en inntil alle de representantplasser listen
skal ha, er besatt. Har flere kandidater fått like mange
stemmer, anses den valgt som står først i rekkefølgen
på listen (§ 52). Tilsvarende regler gjaldt for
fylkestingsvalget.
Valglovutvalget (alle unntatt medlemmet Haram) går inn
for å øke velgernes innflytelse på personvalget.
Utvalget viser til at kunnskapssamfunnet har gitt et kvalifisert
velgerkorps, der medbestemmelse oppfattes som en sentral verdi.
Videre peker utvalget på at en stadig mindre andel av befolkningen er
partimedlemmer og at dette kan bety at stadig færre er
med på å bestemme hvilke kandidater velgerne har å velge
mellom. Utvalget legger vekt på at personvalget er viktig
for velgerne, spesielt ved kommunestyrevalgene. Personvalget blir
viktigere også fordi konfliktene i en rekke prinsipielle
politiske spørsmål etter hvert går like
mye gjennom de politiske partiene som mellom dem. Utvalget fremholder
at et sentralt tema har vært hvordan en best mulig kan
balansere partienes interesser mot velgernes.
Utvalget legger følgende prinsipper til grunn for sitt
reformforslag:
Velgerinnflytelsen bør økes.
Reglene bør bygge på elementer som er
kjente for velgerne.
Rammene for personvalget bør være mest
mulig like i de ulike typer valg.
Tersklene for at personvalget skal slå igjennom bør
ikke være for høye, særlig gjelder dette
kommunestyrevalgene.
Gjennom personvalget skal velgernes positive preferanser
stå i fokus.
Utvalget foreslår følgende felles regler for
velgernes rettinger på stemmesedlene til stortings-, fylkestings-
og kommunestyrevalg: Personstemmer gis ved å krysse av
ved kandidatenes navn på listene. Det kan kun gis én
personstemme til hver enkelt kandidat. Det settes ingen begrensninger
på hvor mange kandidater det kan gis tilleggsstemme til.
Forslaget innebærer at adgangen til å stryke kandidatnavn
faller bort.
Utvalget foreslår ved stortings- og fylkestingsvalg
en flat fem-pst. "sperregrense" for at personstemmene skal få effekt.
For at personstemmene skal tas i betraktning, kreves at en kandidat
med sine personstemmer oppnår minst fem pst. av partiets
stemmetall i sin valgkrets. Kandidaten vil da rykke forbi de andre
kandidatene foran på listen. De kandidater som har fått
minst fem pst. av stemmene, rangeres i rekkefølge etter
personlig stemmetall, og i tilfelle av stemmelikhet, etter rekkefølgen
på listen.
Av høringsinstansene har forholdsvis få uttalt
seg om disse forslagene vedrørende stortingsvalg. Likestillingssenteret
peker på - for alle typer valg - at dagens valgordninger
viser at partiene i større grad enn velgerne har mulighet
for å sikre en jevn kjønnsbalanse, og er bekymret
over at utvalget foreslår å svekke partiene på dette
punkt.
Departementet deler utvalgets syn på grunner som tilsier
at velgernes innflytelse over personvalget bør økes.
Fokuset ved de forskjellige valgene har vært noe forskjellig
når det gjelder balansen mellom hensynet til velgernes
påvirkningsmuligheter og partienes innflytelse over personvalget.
Ved stortingsvalg og fylkestingsvalg har partivalget blitt sett
på som mer sentralt enn personvalget. På denne
bakgrunn er departementet enig med utvalget i at personvalget bør
stå sterkere ved kommunestyrevalget enn ved stortingsvalg
og fylkestingsvalg. Likevel er departementet enig med utvalget i
at velgerne bør gis større innflytelse også på personsammensetningen
av Stortinget. Departementet støtter utvalgets forslag om
at velgerne også ved stortingsvalg kan gi personstemmer
ved å krysse av ved kandidatenes navn på listene,
men foreslår at "sperregrensen" for personstemmer settes
til åtte pst. i stedet for fem pst. som foreslått
av utvalget, for å hindre tilfeldige utslag. Det vises
til at ved svenske riksdagsvalg er grensen åtte pst., og
at ordningen med større innslag av personvalg ved stortingsvalg
vil være et nytt element i valgordningen. Prosentsatsen
bør kunne vurderes med tanke på en lavere prosentsats
når man har vunnet erfaringer med ordningen.
Under henvisning til ovenstående ble det i proposisjonen
foreslått bestemt i valgloven at velgeren ved alle valg
kan gi kandidater på stemmeseddelen en personstemme ved å sette
et merke ved kandidatens navn. Det er ingen begrensning med hensyn
til antallet kandidater som hver velger kan gi en personstemme.
Adgangen til å stryke kandidatnavn videreføres ikke,
heller ikke adgangen til å endre rekkefølgen på kandidatnavnene
ved stortingsvalg og fylkestingsvalg. Det ble foreslått
innført de samme regler for personvalg ved fylkestingsvalg
og stortingsvalg.
I Innst. O. nr. 81 (2001-2002) støttet kontroll- og konstitusjonskomiteen
forslaget om å gi velgerne større innflytelse
på personvalget ved valg til fylkesting og kommunestyre.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
støttet proposisjonens forslag om åtte-pst. sperregrense
for velgerpåvirkning på personvalget ved fylkestingsvalget. Fremskrittspartiets
medlemmer støttet utvalgets forslag om fem-pst. grense.
Det samme flertall støttet også Regjeringens forslag
om å fjerne velgernes rett til å stryke kandidater
ved fylkestings- og kommunestyrevalg. Fremskrittspartiets medlemmer ønsket å opprettholde
velgernes rett til å stryke kandidater. Innholdet i § 7-2
og § 11-10 annet ledd i den nye valgloven ble i samsvar
med komitéflertallets oppfatning.
For kommunestyrevalg ble det ikke fastsatt noen tilsvarende sperregrense,
men partiet kan bestemme at et visst antall kandidater skal få et
tillegg i sitt personlige stemmetall på 25 pst. av det
totale antall stemmer partiet får, jf. § 6-2 tredje
ledd og § 11-12 annet ledd.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit
Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo, fra
Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Siri Hall Arnøy og Ågot Valle, og fra Kristelig
Folkeparti, Modulf Aukan, viser til forslaget til ny valglov.
Bakgrunnen for forslaget er ønske om en valglov som er
smidigere og lettere fanger opp endringer i samfunnet mv. Forslagene
til endringer i valgloven skal videre bidra til å sikre
en mer "rettferdig" fordeling av representantene mellom valgdistriktene
og inspirere velgerne til å gå til urnene.
Komiteen viser til stortingsbehandlingen av grunnlovsforslag
nr. 7 om valgordningen den 26. mai 2003, og til Innst. S. nr. 209
(2002-2003) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Dokument nr.
12:7 (1999-2000).
Komiteen viser også til tidligere behandling av
spørsmål i tilknytning til kommune- og fylkestingsvalget. Komiteen vil
understreke verdien av et mest mulig lettfattelig valgsystem og
ser det som et mål å sikre at regelverket i størst
mulig grad er ensartet for de ulike valg.
Komiteen er enig i at en rekke bestemmelser flyttes
ut av Grunnloven og over i valgloven. Navn på valgkretser,
mandatfordeling mv. hører naturlig hjemme i denne loven.
Hovedprinsipper som forholdet mellom distriktsrepresentanter og
utjevningsmandater og prinsipper for fordeling av mandater mellom
valgkretser, skal derimot fortsatt være i Grunnloven med
den sikkerhet for bred enighet om endringer som prosedyrene for
behandling av grunnlovsforslag er underlagt. Komiteen har
merket seg at det er fremmet forslag om å kreve 2/3
flertall for endringer i valgloven. Komiteen finner
det ikke nødvendig med en slik særbehandling av
spørsmål i valgloven, blant annet fordi de helt
grunnleggende bestemmelser om valg til Storting fortsatt vil ligge
i Grunnloven.
Når det gjelder forslagene til fordeling av mandater
mellom valgdistriktene, viser komiteen til stortingsbehandlingen
av grunnlovsforslag nr. 7, 26. mai 2003, og til sine merknader i
Innst. S. nr. 209 (2002-2003).
Ved stortingsbehandlingen bifalt Stortinget forslag D alternativ
2 om endringer i Grunnloven § 57, som innebærer
at det totale antallet stortingsrepresentanter skal fordeles på valgkretsene
etter en fordelingsmetode som gir 1 poeng per innbygger og 1,8 poeng
per kvadratkilometer.
Stortinget bifalte videre forslag F alternativ 1 om endringer
i Grunnloven § 59, som innebærer en opprettholdelse
av sperregrensen på 4 prosent av velgerne på landsbasis
for å få rett til utjevningsmandat.
Komiteen er av den mening at ingen valgkrets bør
ha mindre enn fire mandater, og viser til Innst. S. nr. 209 (2002-2003)
der en samlet komité uttaler at det bør innføres
en bestemmelse i Grunnloven som sikrer at hvert valgdistrikt skal
ha en minimumsrepresentasjon på fire mandater. Et slikt
grunnlovsendringsforslag er per i dag ikke fremmet og må fremmes
på ordinær måte innen de frister som Grunnloven
fastsetter.
Komiteen viser til innføring av velgerinnflytelse
på personvalget til fylkestinget. Ordningen vil første
gang bli gjort gjeldende ved kommune- og fylkestingsvalget høsten
2003.
Komiteen ser både fordeler og ulemper
ved å innføre en slik ordning og viser til at
det knytter seg stor usikkerhet med hensyn til hvorledes en slik
ordning vil slå ut. Forutsetningen for at en utvidelse
av velgernes rett til personpåvirkning skal ha noen konsekvens,
er at mange velgere benytter seg av retten til å kumulere.
Blir ordningen bare benyttet av et lite bevisst mindretall, vil
disse i realiteten få en uforholdsmessig og lite demokratisk
innflytelse på hvem som blir valgt.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, anbefaler
derfor at man i denne omgang begrenser ordningen til å gjelde
ved fylkestingsvalg, men slik at det etter valget i 2003 foretas
en gjennomgang og evaluering av ordningen.
Flertallet går følgelig imot
forslaget i proposisjonen på dette punkt.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti viser til at forslaget om åpning for
personvalg også ved stortingsvalg har sin bakgrunn i at
dette er en vel innarbeidet ordning for kommunevalg og her anses
som en demokratisk selvfølge av velgerne. Hensynet til
ensartethet gjorde at Stortinget i 2002 vedtok at det skulle innføres
personvalg også ved avviklingen av fylkestingsvalg. Disse
medlemmer finner det på bakgrunn av dette naturlig
at velgerne gis tilsvarende økt innflytelse også ved
stortingsvalg. Disse medlemmer antar at det for velgerne
vil virke forvirrende og noe underlig dersom de ikke gis tilsvarende
muligheter til å påvirke personvalget her som
ved andre valg. Disse medlemmer er av den oppfatning
at en 8-pst. sperregrense for å påvirke personvalget
er en relativt høy terskel. Disse medlemmer viser
til at det kan stilles spørsmål ved i hvilken
grad de politiske partiers nominasjonsprosesser kan regnes som mer demokratiske
enn at over 8 pst. av et partis velgere ønsker en annen
rekkefølge enn den partienes nominasjonsmøter
har foreslått.
Disse medlemmer viser for øvrig til Valglovutvalget
og Regjeringens vurderinger og anbefalinger om personvalg, jf. punkt
2.1 ovenfor, og slutter seg til Regjeringens forslag når
det gjelder velgerinnflytelse på personvalget.
Komiteen viser til merknader og forslag i forbindelse
med behandlingen av de deler av proposisjonen som omhandler kommune-
og fylkestingsvalg, og vil understreke betydningen av en balanse mellom
kvinner og menn ved valg til Stortinget. Målet må være
at begge kjønn er representert med minst 40 pst.
Komiteen viser for øvrig til sine merknader under
de enkelte bestemmelser. Der komiteen uten videre
kan slutte seg til bestemmelsen, fremmes ingen særskilt
merknad.