I 2001 ble straffeprosessloven § 434 endret
for at det i større grad skulle bli mulig å behandle
borgerlige rettskrav som en del av straffesaken i ankeinstansen.
Bakgrunnen for lovendringen var at hovedvilkåret om
at anken måtte gjelde bevisvurderingen under skyldsspørsmålet
ikke hadde like gode grunner for seg etter at to-instansreformen
ble iverksatt, og at det kunne være prosessøkonomisk
uheldig om lagmannsretten måtte behandle de borgerlige
krav i en egen sak. For andre begrensede anker - hvor det bare er
anket over lovanvendelsen (under skyldspørsmålet)
eller saksbehandlingen - gjelder det fortsatt visse begrensninger
i adgangen til å få borgerlige rettskrav behandlet
i ankeomgangen. I slike saker kan de borgerlige krav bare behandles
i ankesaken dersom ankedomstolen samtykker.
Departementet mente i proposisjonen at det ville være
uheldig om en sterkt avgrenset straffutmålingsanke skulle
kunne utvikle seg til en omfattende erstatningssak. Det la imidlertid
til grunn at en henvisning til reglene om saksbehandlingen i første
instans ville gi ankedomstolen tilstrekkelig kompetanse til å avslå behandling
av det borgerlige rettskravet, dersom dette ville medføre
uforholdsmessige ulemper for avviklingen av straffesaken. Denne
forutsetningen holder imidlertid bare stikk dersom den fornærmede
selv fremmer kravet. Når påtalemyndigheten fremmer
kravet, har ikke retten adgang til å nekte kravet fremmet.
Departementet holder fast ved at ankeinstansen i de aktuelle
tilfeller bør ha adgang til å nekte å behandle
borgerlige rettskrav, og foreslår derfor at dette skal
gå uttrykkelig frem av bestemmelsen, jf. utkastet til § 434
første punktum bokstav b. I tråd med retningslinjene
i Ot.prp. nr. 18 (2000-2001) går departementet inn for
at ankeinstansen i slike tilfeller bare skal kunne nekte å behandle
kravet der det vil medføre en kvalifisert ulempe å ta
kravet med som en del av straffesaken. Det foreslås at
vurderingstemaet skal være det samme som etter § 428,
og følgelig knyttes til begrepet "vesentlig ulempe".
Komiteen har ingen merknader til de
foreslåtte endringer.