Norge har i dag ikke noe eget straffebud som retter seg uttrykkelig
mot handel med mennesker. Men flere bestemmelser i straffeloven
og i andre lover kan anvendes på handlinger som utføres
i forbindelse med menneskehandel.
Norge undertegnet protokollen om menneskehandel samtidig med
at konvensjonen ble undertegnet den 13. desember 2000.
Ved å ratifisere protokollen vil Norge forplikte seg til å kriminalisere
menneskehandel og å sikre bistand til og beskyttelse av ofrene
for menneskehandel.
I høringsnotatet konkluderte departementet med at det
kunne være tvil om protokollens krav til å kriminalisere
menneskehandel er oppfylt i norsk rett. Blant annet av den grunn
foreslo departementet et eget straffebud mot menneskehandel. Departementet la
i høringsnotatet til grunn at norsk rett for øvrig
tilfredsstiller de forpliktelser som protokollen om menneskehandel
pålegger statene. Det var derfor etter departementets syn
ikke nødvendig med andre lovendringer for å kunne
ratifisere protokollen.
Departementet foreslo i høringsnotatet et eget straffebud
mot menneskehandel. Behovet for et eget straffebud ble begrunnet
med at det kan finnes forhold som faller inn under protokollens
artikkel 3, men som ikke rammes av noe norsk straffebud. Videre
vil et eget straffebud gi et mer oversiktlig regelverk, og det kan
bidra til en mer effektiv bekjempelse av menneskehandel. Det ble
også pekt på at uten et eget straffebud kunne
det gis et feilaktig inntrykk av at menneskehandel ikke er kriminalisert
i Norge.
Et flertall av høringsinstansene som uttaler seg støtter
departementets forslag om at det bør innføres et
eget straffebud mot menneskehandel.
Departementet holder fast ved forslaget om et eget straffebud
mot menneskehandel med den begrunnelse som ble gitt i høringsnotatet,
og fremmer forslag om et straffebud om menneskehandel som skal erstatte
gjeldende § 224 i straffeloven.
Departementet fremmet i høringsnotatet to alternative
forslag til lovtekst. Bare alternativ 1 rammer den som står
for selve utnyttelsen. Begge alternativene rammer andre aktører
i handelen med mennesker enn den som direkte står for utnyttelsen.
Det er disse bakmennene protokollen retter seg mot. Uten dem ville
utnyttelsen ofte ikke være mulig. Ordlyden i utkastene
nevner enkelte sentrale bakmannshandlinger, men dette er kun ment
som eksempler. Begge bestemmelser rammer generelt medvirkning til å utnytte
noen til de formål som rammes av straffebudet. I tillegg
rammes den som gir betaling eller annen fordel for å få samtykke
til utnyttelse som nevnt fra en person som har myndighet over den
fornærmede, eller som mottar slik betaling.
Flertallet av høringsinstansene mener at alternativ
1 er å foretrekke fremfor alternativ 2. Flere av høringsinstansene
- også de som ønsker et nytt straffebud - peker
likevel på at det kan være problematisk å lage
en presis lovtekst. Departementet fremmer derfor forslag i tråd
med høringsnotatets alternativ 1, men med noen endringer.
I høringsnotatet sies det at lovteksten må nevne de
formål som personene blir utnyttet for eller forledet til å la
seg bruke til. Departementet tok utgangspunkt i de markeder for
menneskehandel som er nevnt i definisjonen i protokollen. Seksuelle
formål, tvangsarbeid og fjerning av organer er nevnt i
utkastet. I tillegg nevnes det å utnytte noen til fremmed krigstjeneste,
fordi dette i dag står i § 224 og departementet
fant at forbudet mot slike handlinger bør videreføres.
Departementet mente derimot at slaveri, slaveriliknende praksis
og trelldom er godt nok dekket i straffeloven § 225
og at det derfor ikke er nødvendig å ta med slike
handlinger i et nytt straffebud mot menneskehandel.
Høringsinstansene hadde få synspunkter på utformingen
av formålene, og departementet holder fast ved den opplistingen
av formål som er foreslått i høringsnotatet.
Departementet mente i høringsnotatet at den foreslåtte
ordlyden ikke gjorde det nødvendig å regulere
særskilt situasjonen der det handles med personer under
18 år. Dette var begrunnet med at dersom en person under
18 år er handlet med for de formål som er nevnt,
skal det mindre til enn ellers for å si at vedkommende
er utnyttet eller forledet.
Flere høringsinstanser mener derimot at situasjonen
der det handles med personer under 18 år, bør
reguleres særskilt i lovgivningen. Riksadvokaten mener
at midlene for utnyttelse bør inntas i straffebudet for å gjøre
det mer presist. Han peker samtidig på at det da må gjøres
unntak for handel med mindreårige i tråd med protokollen.
Departementet støtter riksadvokatens syn med den begrunnelsen
som er gitt og foreslår at § 224 får et
tredje ledd hvor dette reguleres eksplisitt. Videre bør
det ved vurderingen av om overtredelsen er grov, legges særlig
vekt på at den som blir utsatt for utnyttelsen, er under
18 år.
Departementet foreslo i høringsnotatet en differensiert
strafferamme slik at den som utnytter en person til de nevnte formål
eller forleder noen til å la seg bruke til slike formål,
skulle kunne straffes med fengsel inntil 10 år. Dette er
den samme strafferammen som etter gjeldende § 224.
For bakmannshandlingene foreslo departementet en strafferamme på fengsel inntil
5 år. Begrunnelsen for en lavere strafferamme her, var
at det foreslåtte straffebudet rammet vidt, og at det er
forskjell på f.eks. å holde en person frihetsberøvet
for utnyttelse til seksuelle formål, og det å transportere
vedkommende fra hjemstedet til grensen. Uansett ville disse handlingene
etter forslaget kunne rammes med fengsel inntil 10 år dersom
de var ledd i organisert kriminalitet.
Det fremkommer ulike synspunkter på forslaget om strafferamme
i høringsrunden.
Departementet er enig i at ulikheter i straffverdighet ikke nødvendigvis
går mellom den som utnytter og den som legger forholdene
til rette for at utnyttelsen kan skje. I tillegg kan rollene gli
over i hverandre, og det kan da bli kunstig å skulle skille
i forhold til strafferamme. Departementet foreslår derfor
at § 224 deles inn i simple og grove overtredelser.
Simple overtredelser bør straffes med fengsel inntil 5 år og
grove overtredelser med fengsel inntil 10 år. Ved avgjørelsen
av om overtredelsen er grov, foreslår departementet at
det skal legges særlig vekt på om den som ble
utsatt for handlingen, var under 18 år, om det ble brukt
grov vold eller tvang eller om overtredelsen ga betydelig utbytte.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet
fra Sosialistisk Venstreparti, har ingen merknader til utformingen
av ny straffeloven § 224, og slutter seg til de
anvisninger som gis i proposisjonen om hvordan bestemmelsen skal
forstås og praktiseres.
Flertallet har merket seg at straffeloven § 202 foreslås
endret slik at bestemmelsen rammer det å fremme andres
prostitusjon. Flertallet støtter denne endringen
all den tid straffeloven § 224 vil ramme det straffverdige
i å utnytte og forlede andre mennesker i prostitusjon.
Flertallet vil presisere at endringen i straffeloven § 202,
sammenholdt med ny straffeloven § 224, ikke innebærer
en reduksjon i omfanget for det straffbare. Flertallet mener
det er nødvendig å endre § 202
samtidig som det vedtas en ny § 224. Dette fordi
det ikke er ønskelig med utstrakt overlapping i området
for det straffbare bestemmelsene imellom. Flertallet frykter
at en slik overlapping kan medføre at handlinger som bør
dømmes etter den strengere § 224, av
påtalemyndigheten påberopes eller av domstolene
anvendes under § 202. Dette kan skje fordi brudd
på § 202 oppleves lettere å bevise enn
brudd på § 224. En slik utvikling er
etter flertallets oppfatning ikke ønskelig.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet, vil påpeke at handel med mennesker
innebærer grove krenkelser av menneskerettighetene. Handel
med mennesker er en kynisk utnyttelse av fattigdomsskapt sårbarhet
som i første rekke rammer kvinner og barn. Derfor er slik
menneskehandel etter dette flertallets oppfatning
ofte også et uttrykk for seksualisert vold som strider
mot prinsippet om likestilling mellom kjønnene.
Dette flertallet er kjent med at mange av dem
som utnyttes av menneskehandlere er mindreårige. De er
i tillegg til å være ofre for en kriminell handling,
også frarøvet omsorg, familieliv, utdanning og
andre basale rettigheter som alle barn har behov for og krav på. Dette
flertallet mener at vi her snakker om en alvorlig form for
profittmotivert og organisert kriminalitet som truer de mest grunnleggende
prinsipper om menneskets verdi.
Dette flertallet har merket seg at Regjeringens
forslag om et eget straffebud mot menneskehandel er en oppfølging
av Handlingsplanen mot handel med kvinner og barn som ble lagt frem
den 12. februar 2003. Det kan finnes forhold som faller inn under protokollen
art. 3, men som ikke rammes av noe norsk straffebud. Det er derfor
nødvendig med et eget straffebud mot menneskehandel for
at Norge skal kunne ratifisere FN-protokollen om menneskehandel. Dette
flertallet mener at et eget forbud mot menneskehandel vil
gi et mer oversiktlig regelverk, og dessuten er det viktig av pedagogiske
grunner. Av hensyn til internasjonalt samarbeid for å bekjempe handel
med mennesker er det videre hensiktsmessig at regelverkene på området
i ulike land er tilsvarende.
Dette flertallet støtter Regjeringens
vurdering av at både de typiske bakmannshandlingene og handlingene
til dem som står for selve utnyttelsen rammes av bestemmelsen
om menneskehandel i straffeloven § 224. Både
det å forlede og det å utnytte noen i forbindelse
med menneskehandel er så straffverdig at det bør
rammes av bestemmelsen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
at begrepet handel med mennesker er et begrep med mange fasetter.
Uansett er det viktig å innføre straffebud mot
dem som står bak utnyttelsen av mennesker som er tvunget
eller på annen måte fanget inn i en tvangsmessig
situasjon der en blir utsatt for seksuelle overgrep, tvangsarbeid, krigstjeneste
utenfor eget lands forsvar og fjerning av vedkommendes organer.
Disse medlemmer ser at alder og lignende best
ivaretas som et mulig straffeskjerpende moment som kan legges sammen
med andre forhold. Disse medlemmer støtter
Regjeringens forslag i denne forbindelse.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
Riksadvokatens forslag til momenter som bør med i straffeloven § 224,
siste ledd, er bra og at flere enn de momentene Regjeringa har tatt
hensyn til i utformingen av paragrafen, må med. Dette
medlem mener imidlertid at bestemmelsen ikke bør
omfatte en vurdering av hvorvidt handlingen ga betydelig utbytte
eller ikke. Dette medlem mener det økonomiske
utbyttets størrelse må være uvesentlig
i en sammenheng som dette.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"Straffeloven § 224 fjerde ledd
skal lyde:
Grov menneskehandel straffes med fengsel inntil 10 år.
Ved avgjørelse av om overtredelsen er grov, skal det særlig
legges vekt på om den som ble utsatt for handlingen var
under 18 år, om det ble brukt grov vold eller tvang og om gjerningspersonen tidligere er straffet
etter §§ 202, 224 eller 225."
Dette medlem vil videre fremme forslag i tråd
med Riksadvokatens og Oslo politidistrikts synspunkter når
det gjelder adgangen til å ta i bruk kommunikasjonsavlytting
også etter simple overtredelser av § 224,
til tross for at slik overtredelse har en strafferamme på 5 år.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Straffeprosessloven § 216 a første
ledd bokstav b skal lyde:
b) som rammes av straffeloven kapittel 8 eller
9, av § 162, § 224 eller § 317,
jf. § 162 eller av lov om kontroll med
eksport av strategiske varer, tjenester og teknologi m v § 5."
Dette medlem vil videre understreke Pro Senterets
bekymring for konsekvensene av den foreslåtte endringen
av den såkalte ”hallikparagrafen”, dvs.
straffeloven § 202. Pro Senteret skriver blant
annet:
"Dersom en gjennomfører de endringene i hallikbestemmelsen
som departementet skisserer, vil en redusere rettsvernet for de
kvinner og menn i prostitusjon som, på grunn av fraværet
av tvangsmidler, ikke faller inn under et straffebud mot menneskehandel."
Departementet avviser på sin side dette, og skriver
blant annet:
"Det er ikke meningen at endringen skal avkriminalisere
noen handlinger som i dag rammes av § 202 (…)."
Dette medlem er glad for at departementet har
denne holdningen, men mener likevel det kan stilles spørsmålstegn
ved hvorvidt dette blir tilstrekkelig ivaretatt dersom forslaget
til ny § 202 blir vedtatt. Årsaken til
dette er bl.a. departementets egne merknader på side 97
i proposisjonen hvor det står at:
"(d)e samme handlinger som er nevnt som eksempler på overtredelse
av § 202, vil være straffbare etter § 224
dersom utnyttelsen eller forledelsen har skjedd ved
bruk av de tvangsmidler som er nevnt i § 224 første
ledd." (dette medlems uthevning).
Dette medlem mener det er viktig at det fortsatt
skal være straffbart å utnytte andres prostitusjon og å forlede
andre til å drive med prostitusjon eller til å fortsette
med det - selv om dette ikke skjer ved bruk av tvangsmidler. Dette
bør framgå klart og tydelig av loven. Dette
medlem går derfor imot den foreslåtte
endringen av § 202.