Norsk straffelovgivning har ingen generelle bestemmelser om straffen
for organisert kriminalitet. Derimot finnes det noen bestemmelser
som regulerer straffen for enkelte nærmere angitte forbrytelser
som er begått i tilknytning til organisert kriminalitet.
Departementet reiste i høringsnotatet først
spørsmål ved om strafferammen i det hele tatt
bør skjerpes når lovbruddet er begått
som ledd i organisert kriminalitet. Spørsmålet
ble besvart bekreftende, særlig under henvisning til den økte
straffverdigheten som normalt gjør seg gjeldende i slike
saker.
Videre drøftet departementet om straffskjerpingen bør
gå frem av det enkelte straffebud eller av en generell
straffskjerpingsregel. Departementet gikk inn for at det utarbeides
en generell regel som tas inn som ny § 60 a
i straffeloven. Departementet foreslo at strafferammen skal forhøyes
inntil det dobbelte dersom den straffbare handlingen er utøvet
som ledd i organisert kriminalitet. Når det gjelder hvilke
handlinger som bør rammes av straffskjerpingsregelen, ga departementet
uttrykk for at den nærmere grensedragningen må overlates
til rettspraksis.
En rekke høringsinstanser støtter forslaget
om en egen straffskjerpingsregel for de tilfellene der lovbruddet
er begått som ledd i organisert kriminalitet. Enkelte av
disse høringsinstansene har imidlertid kommet med forslag
til endringer i bestemmelsens innhold.
Departementet holder etter høringsrunden fast ved at
det er behov for å skjerpe strafferammene ved organisert
kriminalitet. Det er spørsmål om skjerpelsen bør
skje i enkelte utvalgte straffebud hvor det er et særlig
behov for å skjerpe straffen, eller om det bør innføres
en generell straffskjerpingsregel.
En generell straffskjerpingsregel vil sikre at straffen kan skjerpes
der det er behov for det. Dermed risikerer man ikke å utelate
straffebud hvor straffen burde vært skjerpet. En generell
straffskjerpingsregel har også lovtekniske fordeler. Departementet
legger vekt på at en generell straffskjerpingsregel bare
vil utvide domstolenes fullmakter; ikke pålegge domstolene å ilegge
en strengere straff i den enkelte sak enn det er grunnlag for. Departementet
går etter dette i likhet med et flertall av høringsinstansene
inn for at det innføres en generell straffskjerpingsregel.
Bestemmelsen bør tas inn som en ny § 60 a
i straffeloven. På bakgrunn av høringsrunden foreslås
det flere viktige endringer i forhold til det opprinnelige forslaget.
Den beste løsningen er etter departementets oppfatning å ha
en generell straffskjerpingsregel som dobler strafferammen
ved organisert kriminalitet, slik som foreslått i høringsnotatet.
Men i tillegg bør det fastsettes et absolutt tak for hvor
mange år strafferammen kan bli utvidet med på dette
grunnlaget. Etter departementets oppfatning vil 5 år være
en rimelig øvre grense. Strafferammen vil uansett ikke
bli forhøyet til mer enn 20 års fengsel, jf. utkastet
til § 17 første ledd bokstav a. Straffskjerpingsregelen
foreslås avgrenset til straffbare handlinger som er utøvet som
ledd i virksomheten til en organisert kriminell gruppe. I tråd
med dette foreslås bestemmelsen supplert med den samme
definisjonen av en organisert kriminell gruppe som i utkastet til § 162 c.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet
fra Sosialistisk Venstreparti, mener at dagens strafferammer i en
viss utstrekning er for lave til å dekke den maksimale
straffverdighet ved organisert kriminalitet. Etter flertallets oppfatning
er det en fare for at Norge vil tiltrekke seg denne type samfunnsnedbrytende
virksomhet dersom vår straffeutmålingspraksis
ikke minst er på linje med de europeiske land for øvrig.
Flertallet vil peke på at det er en kjensgjerning
at lovendringer ofte er nødvendig for at den lovgivende
myndighet skal kunne påvirke domstolenes straffeutmålingspraksis.
Av den grunn støttes forslaget om en egen straffeskjerpingsregel
for organisert kriminalitet. Flertallet vil påpeke
at gjerningspersonens rolle i den organiserte kriminelle gruppen
skal tillegges stor betydning ved straffeutmålingen etter ny
straffeloven § 60 a.
Flertallet ser likevel at de straffbare forhold kriminelle
organiserer seg for å begå, ofte vil ha en strafferamme
på 3 år, typisk tyveri etter straffeloven § 257.
Det er ønskelig å harmonisere hva som anses som
organisert kriminalitet i denne sammenheng i størst
mulig grad med det komiteens flertall uttalte i Innst. O. nr. 73
(2002-2003) under kapittel 6.1. Derfor vil dette flertallet endre
definisjonen av organisert kriminell gruppe i forslaget til straffeloven ny § 60 a
annet ledd og ny §§ 162 c første
ledd og annet ledd, slik at kravet til strafferamme i definisjonen reduseres
fra minst 4 års fengsel til minst 3 års fengsel.
Dette vil få den betydning at en vil fange opp organiserte
kriminelle grupper som har som hovedformål å begå en
serie av vinningsforbrytelser med strafferamme på 3 års
fengsel, selv om lovteksten som sådan ikke stiller krav
om at det skal begås flere handlinger.
Flertallet mener det er viktig at også organiserte
pedofile nettverk som utelukkende utveksler barnepornografisk materiale
seg imellom, uten å begå andre mer alvorlige handlinger,
omfattes av straffeskjerpelsen i ny straffeloven § 60 a.
Derfor foreslår komiteen at strafferammen i pornografibestemmelsen
i straffeloven § 204 første ledd, utvides fra
to til tre års fengsel. Formålet med denne utvidelsen
i strafferammen er særlig å ramme ulovlig befatning
med barnepornografisk materiale. Komiteen vil presisere at konsekvensene
av nevnte endring i straffeloven § 204 er at den
maksimale strafferammen for medlemmer av organiserte nettverk som
utveksler barnepornografi blir seks års fengsel, jf. ny
straffeloven § 60 a.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, har merket seg
at Regjeringen mener det er størst behov for å heve
strafferammene ved organisert kriminalitet når lovbruddet
i utgangspunktet har en lav strafferamme. Dette fordi det ellers
vil være tilstrekkelig anledning til å ta høyde
for det straffeskjerpende moment innenfor de alminnelige strafferammene. På bakgrunn
av dette gir dette flertallet sin støtte
til forslaget om at det fastsettes et absolutt tak for hvor mange år
strafferammen kan utvides med i ny straffeloven § 60 a. Dette
flertallet er enig i at det er rimelig at den øvre
grense settes til fem år.
I vurderingen har dette flertallet også lagt vekt
på at et flertall av høringsinstansene, blant
andre Advokatforeningen, støtter forslaget om en særskilt straffeskjerpingsregel.
Det har dessuten hatt betydning at forslaget innebærer
utvidet adgang til å anvende ekstraordinære etterforskningsmetoder.
Dette fordi trusler fra de organiserte kriminelle miljøene
i mange tilfeller gjør det vanskelig for politiet og for retten å basere
seg på vitneforklaringer.
Dette flertallet vil i den forbindelse bemerke
at forslaget innebærer en omfattende utvidelse av det saklige
virkeområdet for de ekstraordinære etterforskningsmetodene.
Alle de sentrale formuesforbrytelsene, som i grov form har en øvre
strafferamme på seks års fengsel, vil etter dette
danne grunnlag for bruk av nevnte etterforskningsmetoder fra politiets side.
I lys av de viktige mothensyn som gjør seg gjeldende med
hensynt til bruk av slike metoder, støtter dette
flertallet forslaget om å stramme inn kriteriet
i lovteksten fra "organisert kriminalitet" til "organisert kriminell
gruppe". For dette flertallet er det viktig å fremheve
at ny straffeloven § 60 a ikke er ment å generelt
ramme handlinger som er utført av flere i fellesskap, men
særlig samfunnsskadelige og organiserte kriminelle grupper.
Dette flertallet har merket seg at flere av høringsinstansene
har påpekt at ny § 60 a vil
få mange konsekvenser - ikke minst av prosessuell art.
På denne bakgrunn ber dette flertallet Regjeringen følge
utviklingen nøye, og eventuelt melde tilbake til Stortinget
i egnet form.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti mener det er problematisk at regjeringspartiene
gang på gang i siste liten fremmer forslag til endringer
under komiteens behandling av saker, og at dette gir liten mulighet
for å vurdere forslagene på en grundig nok måte.
Særlig er det et problem at høringsinstansene
ikke får sagt sin mening, og disse medlemmer vil
understreke at dette er svært uheldig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
at en handling utført som ledd i organisert kriminalitet
er mer graverende enn et tilfeldig lovbrudd. Disse medlemmer er
derfor enig i at maksimumsstraffen forhøyes til det dobbelte.
Det at Regjeringen legger seg på et lavt nivå,
slik at økningen aldri kan bli mer enn 5 år, fremstår
som en vurdering av at det er "lettere" kriminalitet som skal bekjempes.
Dette er etter disse medlemmers syn et direkte feilaktig
signal å gi.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende endringsforslag til § 60 a
første ledd:
"Straffeloven § 60 a første
ledd skal lyde:
Dersom en straffbar handling er utøvet som ledd i
virksomheten til en organisert kriminell gruppe, forhøyes
maksimumsstraffen i straffebudet til det dobbelte, likevel ikke
til mer enn en samlet straff på 30 års fengsel."
Disse medlemmer vil påpeke at det er
uheldig at Norge ikke åpner for tilsvarende etterforskningsmetoder
som er mulig i mange andre europeiske land. Siden organisert kriminalitet
er grenseuavhengig, kan dette medføre at Norge bevisst
profilerer seg som et land der vilkårene for å bedrive
organisert kriminalitet er bedre enn i andre land. Dette er en så uheldig
situasjon at den må i den utstrekning det er mulig unngås. Disse
medlemmer mener derfor at en bør foreta en reell
vurdering av å innføre muligheten av å benytte
for eksempel romavlytting i alvorlige saker.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
det er viktig å slå hardt ned på organisert
kriminalitet. Slik kriminalitet er ekstra skadelig for samfunnet,
og må bekjempes. Dette medlem støtter
likevel ikke det fremlagte forslaget fra Regjeringen om dobling
av strafferammen, likevel ikke med mer enn fem års fengsel. Årsaken
til dette er at dette medlem mener det er svært
uheldig å foreta et slikt grep nå, når
Straffelovkommisjonens innstilling ligger til vurdering i departementet. Flere
høringsinstanser har påpekt dette poenget, og det
vises særlig til uttalelser fra Agder lagmannsrett, med
tilslutning fra Borgarting lagmannsrett og Dommerforeningens utvalg
for strafferett, som mener den foreslåtte bestemmelsen
bryter med den systematikken Straffelovkommisjonen går
inn for. Stortinget bør følgelig, etter dette
medlems mening, behandle strafferammene for organisert kriminalitet først
når Straffelovkommisjonens delutredning nr. 7 skal behandles
av Stortinget. Dette medlem viser også til
uttalelser fra Dommerforeningens utvalg for strafferett, riksadvokaten,
Oslo og Hordaland statsadvokatembeter og Borgarting lagmannsrett,
som er uenige i at det innføres en generell straffeskjerpningsregel. Dette
medlem viser til riksadvokatens spørsmål
om den foreslåtte regelen vil forrykke den innbyrdes sammenhengen
mellom strafferammene. Dette medlem mener det er
svært uheldig dersom riksadvokatens spørsmål
kan besvares bekreftende og mener slike effekter nettopp kan unngås dersom
Straffelovkommisjonens arbeid tas mer på alvor. At departementet
skriver (side 52 i proposisjonen) at "forholdet mellom de aktuelle
bestemmelser vil imidlertid bli vurdert på nytt i en større
sammenheng ved oppfølgingen av Straffelovkommisjonens forslag
til ny straffelov", forsterker ikke et eventuelt inntrykk av denne
regjeringen som grundig og langsiktig - men muligens som handlekraftig.
Det synes også etter dette medlems oppfatning
noe merkelig at man her tilsynelatende legger opp til dobbeltarbeid
i stor stil, med mindre man allerede har bestemt seg for å avvise
kommisjonens forslag til oppbygging av ny straffelov.